Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Środowisko naturalne

  • tekst i nagranie piosenki Jonasza Kofty.

Polecenie 1

Praca w grupach.

Proszę przeczytać tytuły artykułów w gazetach. Jaki obraz świata kreują media? Jakie uczucia wzbudza taki obraz współczesnego świata?

Sporządźcie alfabet współczesnego świata, np. A jak agresja. Uczniowie na pojedynczych kartkach zapisują słowa i umieszczają na tablicy. Rozmowa wspomagana pytaniami nauczyciela.

Polecenie 2

Praca w grupach.

Na podstawie przedstawionych zdjęć ogrodów zapiszcie po 2 rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki kojarzące się ze słowem ogród. Uczniowie zapisują wyrazy – jedno słowo jedna kartka. Przypinają do tablicy pod odpowiednią nazwą części mowy.

Polecenie 3

Praca w grupach.

Zredagujcie opis ogrodu wykorzystując jak największą liczbę zgromadzonych słów. Jakie uczucia wywołuje ten opis?

Polecenie 4

Praca indywidualna Dwukrotne słuchanie piosenki Pamiętajcie o ogrodach. Za drugim razem uczniowie uzupełniają luki w tekście, przygotowanym przez nauczyciela. O czym jest ten utwór? Jaka jest jego funkcja? Dlaczego pojawia się tam tryb rozkazujący? (wiersz - apel o lepszy świat)

Polecenie 5

Praca w grupach Praca ze słownikiem symboli. Znajdź to znaczenie słowa ogród, które zostało wykorzystane w utworze J. Kofty.

Polecenie 6

Praca indywidualna

Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych, podaj wyrażenia i zwroty bliskoznaczne wg wzoru:

Rajski ogród - Eden, kraina szczęśliwości, kraina mlekiem i miodem płynąca, cudowne, rozkoszne, piękne  miejsce

Raj utracony - .....................................................................................................

Raj na ziemi - ..................................................................................................

Raj wymarzony - .................................................................................................

Czuć się jak w raju -.............................................................................................

Polecenie 7

W jaki sposób można poprawić otaczający nas świat? Użyjcie słów: trzeba, należy, można Uczniowie ustnie odpowiadają, a następnie układają krótki tekst o charakterze perswazyjnym zainspirowny tekstem J. Kofty

Polecenie 8

Wspólne śpiewanie piosenki Jonasza Kofty: Pamiętajcie o ogrodach

Bluszczem ku oknom
Kwiatem w samotność
Poszumem traw
Drzewem co stoi
Uspokojeniem
Wśród tylu spraw

Pamiętajcie o ogrodach
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście

Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton
Kroplą pamięci
Nicią pajęczą
Zapachem bzu
Wiesz już na pewno
Świeżością rzewną
To właśnie tu

Pamiętajcie o ogrodach
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście
Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton

I dokąd uciec
W za ciasnym bucie
Gdy twardy bruk
Są gdzieś daleko
Przejrzyste rzeki
I mamy XX wiek

Pamiętajcie o ogrodach
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście

Pamiętajcie o ogrodach
Czy tak trudno być poetą
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron, żaden beton