Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18CAum96jogj1

Surrealistyczne wizje artysty

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1924 – publikacja pierwszego Manifestu surrealistycznego, André Breton

1925 – pierwsza wystawa malarzy surrealistów

1937 – Międzynarodowa Wystawa Surrealizmu w Paryżu

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RsEZE1aQeVGEz1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.

Nauczysz się

charakteryzować surrealizm w sztukach plastycznych;

wymieniać przedstawicieli surrealizmu;

rozpoznawać dzieła przedstawicieli surrealizmu w malarstwie.

Surrealizm

SurrealizmSurrealizm (in. nadrealizm)Surrealizm (in. nadrealizm) to kierunek w sztuce zapoczątkowany we Francji w latach 20. XX wieku. Głównym teoretykiem i współtwórcą był francuski poeta André Breton, autor Manifestu surrealistycznego opublikowanego w 1924 roku.

Inspiracją dla surrealistów było malarstwo Hieronima Boscha, a bezpośrednimi poprzednikami byli dadaiściDadaizmdadaiści oraz włoski malarz Giorgio de Chirico, którego twórczość wywarła na nich ogromny wpływ.

RLhIgnqLGUqZx1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Hieronima Boscha „Ogród rozkoszy ziemskich”. Obraz podzielony jest na trzy części. Na pierwszej części widzimy pole ze zwierzętami oraz dwoma nagimi postaciami i jedną ubraną w szaty. Druga część przedstawia tłumy nagich postaci oraz zwierzęta, wszyscy znajdują się na polanie. Trzecia część przedstawia martwe, nagie postacie na polanie nocą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ogród rozkoszy ziemskich lub Tysiącletnie królestwo, to tryptyk niderlandzkiego malarza Hieronima Boscha. Obraz został wykonany w technice olejnej na desce. 2. Po zamknięciu bocznych skrzydeł ukazuje się obraz Ziemi unoszącej się na wodzie. 3. Lewe skrzydło przedstawia Raj ziemski. 4. Tablica środkowa przedstawia upadek ludzkości i zwycięstwo grzechu. 5. Prawe skrzydło to przedstawienie Piekła.
Hieronim Bosch, „Ogród rozkoszy ziemskich”, 1500-1505, Muzeum Prado, Madryt, Hiszpania,Wikimedia, domena publiczna
R1c9T68EV9zxL1
Ilustracja przedstawia obraz Giorgio de Chirico „Hektor i Andromacha”. Obraz przedstawia dwie postacie złożone z poszczególnych figur takich jak trójkąty, prostokąty, owale. Postacie się obejmują. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Giorgio De Chirico był twórcą koncepcji malarstwa metafizycznego (próba irracjonalnego spojrzenia na świat i przy okazji ujawnienia jego metafizycznych treści). Artysta inspirował się mitologią grecką (mit o Odyseuszu, Ariadnie), dziełami filozoficznymi oraz opierał się na własnych doświadczeniach. W jego dziełach powstałych w latach 1909-1918 można dostrzec atmosferę samotności, melancholii i tajemnicy, która ukrywa się w namalowanych postaciach czy rzeczach.
Giorgio de Chirico, „Hektor i Andromacha”, 1912, kolekcja prywatna, Mediolan, wikiart.org, domena publiczna

Cechy surrealizmu

Surrealiści odeszli od realistycznego naśladownictwa natury. Dążyli do uwolnienia się spod kontroli rozumu oraz narzuconych norm estetycznych i moralnych. Ich celem było poszukiwanie wolności twórczej i prawdy o człowieku w głębi jego psychiki, dlatego odwoływali się do podświadomych obszarów umysłu, lęków, przeczuć i wspomnień. Inspirację stanowiły sny, halucynacje, baśnie, mity oraz twórczość dzieci i umysłowo chorych.

Swoje artystyczne wizje tworzyli na zasadzie swobodnych skojarzeń, zestawiając różne elementy w sposób przypadkowy i automatyczny, zaskakujący, często absurdalny i pozbawiony logiki.

Kierunek cechowała swoboda w doborze technik artystycznych, ze szczególnym upodobaniem do tych umożliwiających czynności automatyczne. Należał do nich frotażFrotażfrotaż, kolażKolażkolaż, dekalkomaniaDekalkomaniadekalkomania oraz fumaż (zadymianie, przypalanie). Artyści wykorzystywali zarówno formy nawiązujące do natury, jak i bliskie abstrakcji.

R1BkivSs9czwO1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Maxa Ernsta „She keeps her secret”. Wykonane jest one techniką frotażu, czyli odciskania faktury przedmiotów na papierze przez mocne pocieranie ołówkiem. Przedstawiony jest na obrazie nieokreślony kształtem element. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Frotaż jest techniką odciskania faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru poprzez przyłożenie papieru do danej rzeczy, a następnie mocne pocieranie go ołówkiem (lub innym podobnym narzędziem). Opisywana technika użyta została po raz pierwszy w latach 20. XX w. przez Maxa Ernsta. Malarz zainspirował się widokiem starej drewnianej podłogi.
Max Ernst, „She keeps her secret”, 1925, Scottish National Gallery of Modern Art, Edynburg, Wielka Brytania, wanford.com, CC BY 3.0
R1OSMOMMChJJr1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Maxa Ernsta „Plejady”. Dzieło zostało wykonane techniką kolażu. Na fotografii widzimy nagie ciało kobiety bez głowy na błękitnym tle. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kolaż, to technika malarska, która polega na układaniu kompozycji z różnych materiałów czy tworzyw. Zebrane płaskie elementy nakleja się na płótno lub papier.
Max Ernst, „Plejady”, 1920, kolekcja prywatna, wikiart.org, domena publiczna
RxN6LWfARGvrC1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Maxa Ernsta „Samotne drzewo i drzewa zjednoczone”. Wykonane jest ono techniką dekalkomanii, czyli malarstwa automatycznego polegająca na rozciskaniu farby między dwiema warstwami materiału, np. papieru. Na fotografii widzimy elementy wyglądem przypominające drzewa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Dekalkomania polega na rozciskaniu farby pomiędzy dwoma warstwami materiału. Pierwszy raz metoda dekalkomanii została zastosowana przez Óscara Domíngueza.
Max Ernst, „Samotne drzewo i drzewa zjednoczone”, 1940, Muzeum Thyssen-Bornemisza, Madryt, wikiart.org, domena publiczna

Przedstawiciele surrealizmu

Czołowymi przedstawicielami surrealizmu byli:

  • Salvador Dalí

  • Max Ernst

  • Joan Miró

  • René Magritte

  • Francis Picabia

  • Yves Tanguy

Zadania

R194IfpydtxsX
Ćwiczenie 1
Autorem Manifestu surrealistycznego, głównym teoretykiem i współtwórcą surrealizmu był francuski poeta: Możliwe odpowiedzi: 1. André Breton, 2. Salvador Dali, 3. Max Ernst
RdZmcw04KGQFz
Ćwiczenie 2
Co stanowiło inspirację dla surrealistów? Możliwe odpowiedzi: 1. twórczość malarzy realistów, 2. sny, baśnie i mity, 3. twórczość dzieci i umysłowo chorych
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1Pq2184AWYGS1
Wskaż artystę, którego twórczość stanowiła inspirację dla malarzy surrealistów. Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Matejko, 2. Hieronim Bosch, 3. Gustave Courbet.W zadaniu wykorzystano: - obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Na obrazie widzimy mnóstwo walczących osób; - obraz Hieronima Boscha „Ogród rozkoszy ziemskich”. Obraz podzielony jest na trzy części. Na pierwszej części widzimy pole ze zwierzętami oraz dwoma nagimi postaciami i jedną ubraną w szaty. Druga część przedstawia tłumy nagich postaci oraz zwierzęta, wszyscy znajdują się na polanie. Trzecia część przedstawia martwe, nagie postacie na polanie nocą; - obraz Gustave Courbeta „Kamieniarze”. Na obrazie widzimy dwóch mężczyzn. Jeden z koszykiem z kamieniami, natomiast drugi młotem rozbija kamienie.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Wymień przedstawicieli surrealizmu.

classicmobile
Ćwiczenie 4
RwbQ41uut1VPY1
Dopasuj obraz do autora. Możliwe odpowiedzi: 1. Joan Miró, 2. Max Ernst, 3. René Magritte, 4. Salvador Dalí. W zadaniu wykorzystano: - obraz pt. „Trwałość pamięci”. Jest to dzieło surrealistyczne. Na obrazie widzimy zegary - są one przedstawione jako lejące się/gibkie przedmioty; - obraz „Golconda (Spadanie)”, na obrazie widzimy spadające z nieba postaci mężczyzny w czarnym płaszczu oraz kapeluszu; - dzieło pt. „Oko ciszy”. Na obrazie widzimy surrealistyczne skały, na których możemy doszukać się twarzy postaci, bądź fragmentów ciała; - obraz pt. „Kobieta i ptak w świetle księżyca”. Na obrazie widzimy surrealistyczną postać kobiety oraz ptaka. Widoczne są także księżyc oraz gwiazdy.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Frotaż to: Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek artystyczny w latach 1915‑1924, odrzucający wszelkie rygory na rzecz swobodnych skojarzeń i absurdalnego dowcipu. 2. technika rysunkowa polegająca na pocieraniu grafitem kartki papieru położonej na fakturalnie ukształtowanych powierzchniach różnych materiałów, w celu uzyskania dokładnego odwzorowania ich struktury. 3. polega na łączeniu w obrazie, przy pomocy różnych spoiw (pierwotnie kleju), rozmaitych materiałów (np. wycinków z gazet, fragmentów roślin, elementów przedmiotów) z formami namalowanymi lub narysowanymi.

classicmobile
Ćwiczenie 5
Ru6AwXwLuDzUL1
Przeciągając podane elementy połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Fumaż: Możliwe odpowiedzi: 1. technika łączenia na płótnie lub innym podłożu różnych materiałów i tworzyw. 2. technika zadymiania, przypalania oraz rozdmuchiwania płynnej farby na podłożu. 3. technika malarska polegająca na rozcieraniu warstwy farby, przeważnie pomiędzy dwiema kartkami papieru. 4. technika odciskania faktury przedmiotów na powierzchni papieru. Frotaż: Możliwe odpowiedzi: 1. technika łączenia na płótnie lub innym podłożu różnych materiałów i tworzyw. 2. technika zadymiania, przypalania oraz rozdmuchiwania płynnej farby na podłożu. 3. technika malarska polegająca na rozcieraniu warstwy farby, przeważnie pomiędzy dwiema kartkami papieru. 4. technika odciskania faktury przedmiotów na powierzchni papieru. Dekalkomania: Możliwe odpowiedzi: 1. technika łączenia na płótnie lub innym podłożu różnych materiałów i tworzyw. 2. technika zadymiania, przypalania oraz rozdmuchiwania płynnej farby na podłożu. 3. technika malarska polegająca na rozcieraniu warstwy farby, przeważnie pomiędzy dwiema kartkami papieru. 4. technika odciskania faktury przedmiotów na powierzchni papieru. Kolaż: Możliwe odpowiedzi: 1. technika łączenia na płótnie lub innym podłożu różnych materiałów i tworzyw. 2. technika zadymiania, przypalania oraz rozdmuchiwania płynnej farby na podłożu. 3. technika malarska polegająca na rozcieraniu warstwy farby, przeważnie pomiędzy dwiema kartkami papieru. 4. technika odciskania faktury przedmiotów na powierzchni papieru.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1D9QXKuCF8sg1
Dopasuj ilustracje do technik artystycznych wykorzystywanych przez surrealistów. Możliwe odpowiedzi: 1. Dekalkomania, 2. Frotaż, 3.Kolaż. W zadaniu wykorzystano: - dzieło Maxa Ernsta „She keeps her secret”. Wykonane jest one techniką frotażu, czyli odciskania faktury przedmiotów na papierze przez mocne pocieranie ołówkiem. Przedstawiony jest na obrazie nieokreślony kształtem element; - dzieło Maxa Ernsta „Plejady”. Dzieło zostało wykonane techniką kolażu. Na fotografii widzimy nagie ciało kobiety bez głowy na błękitnym tle; - dzieło Maxa Ernsta „Samotne drzewo i drzewa zjednoczone”. Wykonane jest ono techniką dekalkomanii, czyli malarstwa automatycznego polegająca na rozciskaniu farby między dwiema warstwami materiału, np. papieru. Na fotografii widzimy elementy wyglądem przypominające drzewa.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Zastanów się i wskaż, gdzie i kiedy odbyła się pierwsza wystawa malarzy surrealistów.

classicmobile
Ćwiczenie 7
RTFGI5udaeePE1
Połącz w pary obraz z jego tytułem i autorem. Możliwe odpowiedzi: 1. Płonąca żyrafa , Salvador Dalí, 2. Mamo, tata jest ranny! , Yves Tanguy, 3. Hektor i Andromacha , Giorgio de Chirico, 4. Adam i Ewa , Francis Picabia. W zadaniu wykorzystano: - obraz, na pierwszym planie widzimy sylwetkę postaci, której z nogi oraz klatki piersiowej wychodziły otwarte szuflady. W tle widzimy płonącą żyrafę oraz sylwetkę innej postaci; - obraz, na którym widzimy dwie postacie - Adama oraz Ewę w surrealistycznym wydaniu. Mężczyzna jest nagi, natomiast kobieta ubrana w szaty. Postacie stoją obok siebie. Kobieta obejmuje mężczyznę jedną ręką na wysokości szyi. Na obrazie znajduje się również zarys twarzy kobiety; - obraz, na którym widzimy ciemną chmurę z prawej strony, dookoła znajdują się małe elementy; - obraz Giorgio de Chirico „Hektor i Andromacha”. Obraz przedstawia dwie postacie złożone z poszczególnych figur takich jak trójkąty, prostokąty, owale. Postacie się obejmują.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie: surrealizm.

mdfd80704bac27ee7_0000000000007
mdfd80704bac27ee7_0000000000008
mdfd80704bac27ee7_0000000000009
mdfd80704bac27ee7_0000000000010

Słownik pojęć

Abstrakcja
Abstrakcja

dzieło sztuki stanowiące kompozycję linii, barwnych plam, brył i płaszczyzn.

Dadaizm
Dadaizm

kierunek artystyczny w latach 1915‑1924, odrzucający wszelkie rygory na rzecz swobodnych skojarzeń i absurdalnego dowcipu.

Dekalkomania
Dekalkomania

technika malarska polegająca na rozcieraniu warstwy farby pomiędzy dwiema warstwami materiału, przeważnie między dwiema kartkami papieru. Technika ta daje efekt wibracji oraz pozwala uzyskać wzory kojarzące się z fantastycznymi pejzażami.

Frotaż
Frotaż

technika rysunkowa polegająca na pocieraniu grafitem kartki papieru położonej na fakturalnie ukształtowanych powierzchniach różnych materiałów, w celu uzyskania dokładnego odwzorowania ich struktury.

Kolaż
Kolaż

kolaż polega na łączeniu w obrazie, przy pomocy różnych spoiw (pierwotnie kleju), rozmaitych materiałów (np. wycinków z gazet, fragmentów roślin, elementów przedmiotów) z formami namalowanymi lub narysowanymi.

Surrealizm (in. nadrealizm)
Surrealizm (in. nadrealizm)

kierunek w literaturze, sztuce i filmie XX wieku dążący do uniezależnienia wyobraźni artysty od reguł logicznego myślenia i wszelkich norm estetycznych i moralnych. Założeniami malarskimi surrealizmu było wyrażanie wizualne percepcji wewnętrznej, odrzucenie naśladowania świata zewnętrznego (…), wydobywanie na jaw stanów podświadomości, zarówno indywidualnej, jak zbiorowej.

Źródło:

encenc.pl

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pl

Galeria dzieł sztuki