Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAhRMkWTiloUq1

Światło w obrazie – sztuka światła. Cz. II

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

XVII w. - początek badań nad elektrycznością.

XX w. - pojawia się sztuka światła wykorzystująca zdobycze technologii świetlnych.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000018
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1IV5mJCBGsIn1
Scenariusz lekcji do pobrania.
Źródło: online-skills.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000021

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000024
Nauczysz się

charakteryzować środki wyrazu artystycznego, takie jak: światło, barwa;
interpretować motywy świetlne w pracach plastycznych;
rozróżniać cechy i rodzaje kompozycji w sztukach plastycznych w dziełach mistrzów;
rozpoznawać wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
wymieniać, rozpoznawać i charakteryzować najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce;
podejmować działalność twórczą posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego;
doskonalić umiejętności plastyczne przejawiające się w indywidualnej działalności twórczej;
interpretować obserwowane zjawiska, przedmioty, motywy, stosując środki wyrazu zgodnie w własnym odczuciem i wyobrażeniem.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000054

Wprowadzenie

E‑materiał jest kontynuacją tematu Światło w obrazie – luminizm. Cz. I.

Szczególnym rodzajem obrazu tworzonym przez światło jest witraż, który w blasku promieni słońca przenika do wnętrz pomieszczeń, mieniąc się kolorowymi światełkami. Od setek lat jest wykorzystywany do ukazania magii, tajemnicy, boskości. Więcej na temat witrażu możesz dowiedzieć się z e‑materiału Witraż – obraz światłem malowany.

Przyjrzyj się, jaki efekt wywołują promienie świetlne przechodzące przez kolorowe szkiełka witrażu.

classicmobile
Ćwiczenie 1
R1XaFBilX2zAO1
Odpowiedz na pytanie. Jaką rolę pełni światło witraża? Możliwe odpowiedzi: 1. Jego zadaniem jest zaciemnić kościół. 2. Ma wprowadzać efekty świetlne, wpływające na nastrój. 3. Ma świadczyć o kontraście pomiędzy ciemnym kościołem a jasnością na zewnątrz.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static

Zobaczm3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000005Zobacz poprawną odpowiedź.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000005
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000065

Refleksy świetlne

Refleksy świetlne to smugi lub plamy świetlne, które tworzy światło odbite od dowolnej powierzchni lub przechodzące przez różne materie – nie tylko przez kolorowe szkła witrażu, co ilustrują niżej zamieszczone zdjęcia.

Polecenie 1

Inspirując się zaprezentowanymi zdjęciami, wykonaj własne fotografie przedstawiające okno w różnym oświetleniu. Fotografuj wybrane okno o różnych porach dnia. W celu spotęgowania efektów świetlnych przesłaniaj je całościowo lub częściowo materiałami o różnej przezroczystości – przykładowo tkaninami, kalką techniczną, folią, siatką.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000100

Światło elektryczne

Sztuka światła to dziedzina twórczości artystycznej, która upowszechniła się wraz z odkryciem światła elektrycznego. Dlatego w sposób szczególny łączy się z rozwojem technologii świetlnych, dając początek nowym kierunkom artystycznym. Współcześni artyści wiązani z nurtem sztuki luministycznej nie tylko tworzą iluzję światła, lecz także eksperymentują, czyniąc światło narzędziem albo budulcem dzieła. W wyniku tego przekracza ono ramy tradycyjnego obrazu i wkracza w przestrzeń wystawienniczą i publiczną. Artyści, opierając się na nowych technologiach, tworzą wielkie, wrażeniowe instalacje.

Dan Flavin uznany jest za pierwszego artystę, który w swoich pracach wykorzystał światło elektryczne. Tworzył on obiekty świetlne zbudowane z lamp fluorescencyjnych. Jego pierwsze prace zaliczane były do sztuki minimalistycznejSztuka minimalistycznasztuki minimalistycznej, artysta wykorzystywał w nich pojedyncze lampy. Z czasem zaczął rozbudowywać swoje instalacje, tworząc duże realizacje przestrzenne, zwane environmentamiEnvironmentenvironmentami.

Przyjrzyj się reprodukcjom dzieł Dana Flavina i rozwiąż zadanie.

classicmobile
Ćwiczenie 2
RNBdg1OLvlyBd1
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się działanie Dana Flavina? Możliwe odpowiedzi: 1. performance, 2. environment, 3. asamblaż
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
classicmobile
Ćwiczenie 3
RsVIV9FyiiWrl1
Dzieła świetlne Flavina należą do sztuki environment. Spośród niżej wymienionych haseł zaznacz te, które charakteryzują tego rodzaju sztukę. 1. Artysta prowokuje odbiór dzieła różnymi zmysłami. 2. Dzieło jest przedstawione na płaszczyźnie. 3. Dzieło to rodzaj wnętrza zaprojektowanego przez artystę. 4. Widz znajduje się wewnątrz aranżacji. 6. Otoczenie odgrywa rolę w odbiorze dzieła
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000108

Sztuka konceptualna

Wykorzystanie światła jako elementu kreacyjnego było używane przez artystów sztuki konceptualnejSztuka konceptualnasztuki konceptualnej. Joseph Kosuth, uznawany za współtwórcę tego nurtu, w 1966 roku zastosował specjalny rodzaj lamp jako budulec liter i nośnik treści.

Re6bfrKciLTy41
Joseph Kosuth, „Neither Appearance Nor Illusion”, 2009, Luwr, Paryż, Francja, flickr.com, CC BY-NC 2.0
Rwj0oDYtVWnlg1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Joseph Kosuth pt. Four Colors Four Words. Ukazuje neonowe lampy, z których został skomponowany napis. Pod tekstem, na czarnym tle, znajdują się rozświetlone barwne pola: czerwone, niebieskie, zielone, błękitne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Joseph Kosuth użył lamp neonowych, będących szklanymi rurami napełnionymi gazem szlachetnym. Kolor lampy uzależniony jest od składu zastosowanego gazu, związku chemicznego wzbudzającego świecenie, oraz koloru szkła. Ponieważ szklane rury można stosunkowo łatwo formować w różne kształty, neony w latach 60. i 70. XX wieku wykorzystywane były powszechnie w reklamie ulicznej. Neon jest także medium artystycznym – z lamp neonowych artyści tworzą instalacje świetlne.
Joseph Kosuth, „Four Colors Four Words”, 1966, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Waszyngton, Dystrykt Kolumbii, USA, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000155

Olafur Eliasson

Pisząc o świetle jako o narzędziu sztuki, nie sposób pominąć działań współczesnego duńskiego artysty Olafura Eliassona, tworzącego rzeźby i instalacje z wykorzystaniem światła, wody, a nawet temperatury powietrza. Dodatkowo artysta chętnie odwołuje się do odbicia, dlatego do swoich spektakularnych instalacji wprowadza lustra. Wykorzystuje wiedzę z dziedziny praw optyki, koncentrując uwagę na relacjach światło–kolor.

Jego najbardziej rozpoznawanym dziełem, które zaprezentował w londyńskim Tate Modern w 2003 roku, jest The weather project. Artysta zaaranżował zamkniętą przestrzeń w taki sposób, aby wprowadzić widza w tajemnicze wnętrze ukazujące zachód słońca podczas mglistego wieczoru. Dlatego pod sufitem zawiesił olbrzymich rozmiarów kulę, która składała się z dużej liczby żółtych lamp i wielkich luster. Dodatkowo za pomocą specjalnych nawilżaczy wytworzył mgłę, która rozpraszała światło.

Przyjrzyj się niżej zamieszczonym zdjęciom ilustrujących The weather project i rozwiąż zadanie.

classicmobile
Ćwiczenie 4
Rhc2ApXw0zUfS1
Odpowiedz na pytanie. Dlaczego zwiedzający spontanicznie kładli się na podłodze w galerii? Możliwe odpowiedzi: 1. Dzieło artysty najlepiej widoczne było z pozycji leżącej. 2. Dzieło artysty do złudzenia imitowało efekty słoneczne. 3. Zachowanie takie sugerował artysta w opisie dzieła.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
R6P4RXuajGztt1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Olafur Eliasson "The weather project". Ukazuje zgromadzonych w pomieszczeniu ludzi. Pod sufitem wisi olbrzymich rozmiarów kula, złożona z dużej liczby żółtych lamp i wielkich luster. Wokół kuli pojawia się żółte, intensywne światło. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, zawierający cztery fotografie z komentarzem:Zdjęcia po lewej stronie ilustrują słońce i ludzi na plaży, zdjęcia po prawej stronie ilustrują działo Olafura Eliassona zaaranżowane w galerii. Instalacja artysty spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem brytyjskiego środowiska - w kraju deszczu i mgły istniało miejsce, gdzie świeciło słońce. Jednak artyście nie chodziło tylko o stworzenie miejsca dającego możliwość miłego spędzenia czasu. Swoim działaniem chciał zwrócić uwagę na ekologiczne i energetyczne problemy świata.
Olafur Eliasson, „The weather project”, 2003, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0

Przyjrzyj się zdjęciom zamieszczonym w galerii dokumentującym inną instalację Olafura Eliassona, a następnie rozwiąż zadanie.

classicmobile
Ćwiczenie 5
RLpvxQ8bKnVBm1
Odpowiedz na pytanie. Jakim zjawiskiem meteorologicznym zainspirował się artysta, tworząc instalację w Aarhus? Możliwe odpowiedzi: 1. Burza, 2. Mgła, 3. Rosa, 4. Tęcza.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static

Zobaczm3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000006Zobacz metryczkę dzieła.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000006
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000167

James Turrell

Budowanie iluzji przestrzeni za pomocą światła, nie na obrazie, lecz w pomieszczeniu ekspozycyjnym, jest charakterystyczne dla amerykańskiego artysty – Jamesa Turrella. Precyzyjna projekcja światła i użycie hologramów tworzą iluzje ścian i brył. Prace Turrella wykorzystują przestrzeń i światło, jednak jak sam artysta twierdzi, jego głównym medium jest ludzka percepcja.

RAQudB3zxtu7L1
James Turrell, „Juke Green”, 1968, Meatpacking District, Nowy Jork, USA, flickr.com, CC BY-SA 2.0

Przyjrzyj się ilustracjom interaktywnym, na których widać dzieła Turrella. Po kliknięciu w nie dowiesz się więcej na temat tych prac.

RjTnOpClq67O31
Ilustracja przedstawia efekt świetlny w dziele Jamesa Turrella "Aten Reign". Ukazuje świetlik budowli oświetlony na zielono. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią wnętrza budowli i ludźmi podczas prezentacji działania. Do fotografii został dodany komentarz: Stworzona przez artystę instalacja została umieszczona w rotundzie - budynku w formie spirali zwieńczonej świetlikiem. To kilkudziesięciometrowa wieża wypełniona zmieniającym kolory światłem ledowym, połączonym z naturalnym słonecznym, wpadającym przez otwór w dachu.
James Turrell, „Aten Reign”, 2013, Nowy Jork, USA, online-skills, CC BY 3.0
R13vrIR52LpGj1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Jamesa Turrella "The Light Inside". Ukazuje wnętrze oświetlone na niebiesko. W głębi znajduje się wejście z różowym światłem, które na kolejnych zdjęciach zostaje ukazane w zbliżeniu. Na pierwszej fotografii w głębi jest jedna postać, na drugiej grupa ludzi, na trzeciej ujęcie przedstawia samo wejście bez postaci. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Ta instalacja wykonana została w podziemnym tunelu łączącym dwa budynki. Wyniesiony chodnik daje zwiedzającym wrażenie unoszenia się w przestrzeni. Światło wypełnia ściany tunelu, a zmieniający się cykl oświetlenia (od niebieskiego, poprzez karmazyn, do magenty) ma zachęcić do kontemplacji podczas wędrówki.
James Turrell, „The Light Inside”, 1999, MFAH, Houston, Teksas, USA, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000179

Agnieszka Majak

Prace Flavina, Turrella i Eliassona zainspirowały polską młodą artystkę – Agnieszkę Majak, która stworzyła cykl prac pt. Powidoki. Według autorki tytuł z jednej strony ma wskazywać na mechanizm zjawiska optycznego – kontrastu następczego, który możemy tłumaczyć jako ślad światła, z drugiej zaś na obrazy, które pozostają w naszej pamięci i silnie połączone są z przeżyciami związanymi z ważnymi miejscami i osobistymi faktami. Obejrzyj w galerii reprodukcje prac artystki.

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000188

Luzinterruptus

Ponieważ światło ma moc magiczną i w sposób szczególny przyciąga uwagę człowieka, grupa artystyczna Luzinterruptus wykorzystuje to narzędzie plastyczne dla realizacji ważnych celów społecznych – za jego pomocą zwraca uwagę na aktualne problemy społeczne i polityczne. Swoje projekty realizuje w miejskich przestrzeniach publicznych, a ich instalacje mają charakter publicznego manifestu, będąc interwencjami artystycznymiInterwencje artystyczneinterwencjami artystycznymi. Przykładem mogą być interwencje miejskie poruszające problem ekologiczny (zaśmiecanie Ziemi).

Zamiast świątecznej choinki na placu stanęła instalacja nawiązująca do kształtu bożonarodzeniowego drzewka, stworzona z kolorowych, podświetlanych jednorazowych reklamówek; z torebek foliowych wykonano także łańcuchy świetlne zawieszane nad ulicami. Innym razem fontannę wypełniły plastikowe butelki na wodę. Przyjrzyj się ilustracjom.

ROOLEBqcOcvDR1
Instalacja, 2013, Durham, Wielka Brytania, flickr.com, huffingtonpost.com, CC BY 2.0, CC BY-NC-ND 2.0, CC BY 3.0
RzhB0L32cgzN81
Instalacja, Plac Trafalgarski, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, inhabitat.com, CC BY 2.0, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000194

Joanna Chołaścińska

Światło, jego odbicia, świetlistość, migotanie, przez swą niematerialność, ulotność i moc skupiania uwagi jest nośnikiem wielu symboli, np. wieczności, życia, chwały Boga, Chrystusa, objawienia, świętości, moralności, dobrobytu, radości duchowej, intelektu, wiedzy, natchnienia.
Zobacz fragment filmu autorskiego, w którym artystka poprzez „łapanie światła” ukazuje znacznie więcej niż tylko błyski. Dzieło Joanny Chołaścińskiej powstało w 2017 roku, a zatytułowane jest Podróż na Wschód.

R1X1EyRxOtRIU
Ukazuje się przydrożny stalowy krzyż prawosławny po prawej stronie ekranu, na tle polnej drogi i młodego lasu. Pojawia się kobieta w szarych spodniach, białej koszulce i żółtym szalu. Unosi prawą rękę w której trzyma lusterko. Obracając nim odbija światło słoneczne w stronę kamery. Ukazuje się kobieta w dżinsowych spodniach, czarnej koszulce i niebieskim szalu, stojąca na polnej drodze ma tle drzew, linii wysokiego napięcia po jej prawej stronie oraz szarego nieba. Ponownie uniesioną dłonią z lusterkiem odbija promienie słoneczne w stronę kamery. Kolejne ujęcia ukazują kobietę w dwóch zbliżeniach. Kadr przedstawiający promienie słoneczne przebijające przez prześwity między drzewami, które tworzą wokół siebie poświatę z promieniami, rozjaśniającą pejzaż. Tłem do filmu jest muzyka. Słyszymy dźwięki pianina i dzwonków, oraz odgłos wiatru.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000007
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000214

Festiwale światła

Techniki świetlne od zawsze skupiały uwagę ludzi, między innymi dlatego że są bardzo dekoracyjne. Stąd też ich popularność nieustannie rośnie i coraz częściej organizowane są festiwale światła, które przyciągają tłumy turystów. Do najbardziej znanych należą Festival of Lights w Berlinie czy Prague Light Festival Signal, a w Polsce – Bella Skyway Festival w Toruniu oraz Festiwal Kinestetycznej Sztuki Światła w Łodzi. Zapoznaj się ze zdjęciami w galerii.

Na festiwalach światła obiektami ulegającymi metamorfozie często stają się budynki. Poniżej przedstawiono jeden z toruńskich gmachów, który uległ zmianie w trakcie trwania Bella Skyway Festival. Kliknij w ilustrację i zobacz efekt działań artystycznych prezentowany podczas festiwalu.

R1cw7MxnLeCXp1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Collegium Maximum UMK w Toruniu. Ukazuje budynek w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Fasada posiada dekoracyjne założenie portalowe oraz bogato zdobiony szczyt, flankowanym dwiema wieżyczkami. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający trzy fotografie z festiwali. Na pierwszej na budynku wyświetlana jest projekcja świateł. Druga wykonana jest nocą i prezentuje żółto-błękitne efekty świetlne, trzecia ukazuje detal z projekcji.
Collegium Maximum UMK, Toruń, Polska, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000253

3D mapping

Audiowizualny pokaz polegający na wyświetleniu statycznego obrazu lub animacji na prawdziwym trójwymiarowym obiekcie, na przykład na budynku, nazywany jest 3D mappingiem. Jest to technika polegająca na nałożeniu na obiekt innego obrazu za pomocą nowych technologii (głównie projektora). W ten sposób za pomocą światła tworzone są nowe jakości wizualne, mające na celu stworzenie iluzji ożywienia i przedstawienia oryginalnego, żywego obrazu. Zapoznaj się z poniższymi zdjęciami ilustrującymi wykorzystanie techniki 3D mappingu.

RUQYxutOAqpLS1
3D mapping, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
RpefVWWolPmTP1
3D mapping, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Obejrzyj film z Festiwalu Mappingu PIRANIA, który odbył się w 2017 roku w Koninie. Film przedstawia dzieło artysty Tomasza Wlaźlaka.

Rr23VIjKya2u2
Film z Festiwalu Mappingu PIRANIA. Pojawia się ujęcie nocne na oświetlony dwupiętrowy budynek który jest w oddali. Na budynku wyświetlane są animacje. Następują zmiany kolorów i figur na budynku. Pierwsza animacja to zmiana kolorów z bieli na różnobarwne pasy pojawiające się i znikające bardzo szybko. Na środku pojawia się ryba której łuski są ukazane jako piksele w kolorach:niebieskim, żółtym i zielonym. Jedynie oko jest czerwonym kwadratem z czarnym punktem w środku. Przesuwa się ona po ekranie, odwraca się płetwą w stronę kamery by pozornie odpłynąć. Zawraca jednak, płynąc prosto w stronę widza. Pojawia się biały rozbłysk, i ukazuje się zielona plansza złożona z podskakujących kwadratów. Na nich poruszają się swobodnie białe punkty. Zielona plansza zwęża się do środka, wykonując obrót wokół osi poziomej o sto osiemdziesiąt stopni. Ukazuje się owal który powiększa się i znika, a w jego miejsce pojawiają się nowe efekty świetlne. Białe punkty zaczynają wirować i znikać, na ich miejsce pojawiają się kolorowe. Tłem muzycznym obrazu jest muzyka elektroniczna wykorzystująca mocne dźwięki.
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1ogPIkToXwGi1
Na podstawie filmu wyjaśnij, czym jest 3D mapping.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static

Na poniższej ilustracji przedstawione są cztery różne fotografie z festiwalu światła Bella Skyway Festival w Toruniu. Przyjrzyj się jej uważnie i rozwiąż zadanie.

RLpgYkKCpYz2g1
Bella Skyway Festival, Toruń, Polska, flickr.com, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 7
Rj3zNeOyukgBI1
Odpowiedz na pytanie. Jakiemu terminowi odpowiada poniższa definicja? Działania artystyczne polegające na umieszczeniu w przestrzeni publicznej jakiegoś obiektu, a przez to zmianę kontekstu i znaczenia zarówno przedmiotu, jak i miejsca. Możliwe odpowiedzi: 1. Interwencje artystyczne, 2. Environment, 3. Sztuka konceptualna.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000008
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000270

Słownik pojęć

Environment
Environment

(z ang. otoczenie, środowisko) – to jeden ze środków wypowiedzi artystycznej sztuki współczesnej. Polega na aranżowaniu przestrzeni w taki sposób, aby odbiorca znalazł się w środku przestrzennej kompozycji i odbierał ją z różnych stron swoimi zmysłami (wzroku, słuchu, dotyku). Environmenty są często składnikami spektakli kinetyczno‑świetlnych.

Interwencje artystyczne
Interwencje artystyczne

działania artystyczne polegające na umieszczeniu w przestrzeni publicznej jakiegoś obiektu, a przez to zmianę kontekstu i znaczenia zarówno przedmiotu, jak i miejsca.

Sztuka konceptualna
Sztuka konceptualna

kierunek w sztuce, który sprowadza dzieło do konceptu, czyli idei, dzięki czemu eksponowany jest proces twórczy, a nie jego wytwór.

Sztuka minimalistyczna
Sztuka minimalistyczna

(ang. minimal art) – kierunek w sztuce charakteryzujący się prostotą i dążeniem do ograniczenia środków plastycznych.

Źródło:

  1. sjp.pwn.pl

m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000345

Galeria dzieł sztuki