Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „ŚWIATŁO”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Światło.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (11.4) [uczeń] bada doświadczalnie prostoliniowe rozchodzenie się światła i jego konsekwencje, np. camera obscura, cień.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcia: naturalne źródło światła, sztuczne źródło światła, światło odbite, promień świetlny, odbicie lustrzane, rozproszenie światła;

podaje przykłady naturalnych i sztucznych źródeł światła;

tłumaczy zjawisko prostoliniowego rozchodzenia światła;

rozumie powstawanie promienia świetlnego;

przedstawia graficznie promień świetlny;

wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia;

rozumie zjawisko rozproszenia światła;

objaśnia różnice między rozproszeniem światła a odbiciem lustrzanym.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

wie, że Słońce jest najważniejszym naturalnym źródłem światła na ziemi;

rozumie, że większość ciał świeci światłem odbitym;

rozumie że światło jest nośnikiem informacji o świecie;

doświadczalnie bada prostoliniowe rozchodzenie się światła;

doświadczalnie bada powstawanie cienia i półcienia.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

  • Kompetencje informatyczne.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy przebywali kiedyś w ciemnym pomieszczeniu i co byli w stanie wtedy zobaczyć. Objaśnia, że za procesy widzenia odpowiada światło, które dociera do naszych oczu od różnych przedmiotów niosąc o nich informacje.

  1. Przebieg zajęć:

Pogadanka. Przedmioty, które widzimy, mogą same wysyłać światło lub odbijać światło padające na nie. Nauczyciel definiuje naturalne i sztuczne źródło światła. Określa Słońce jako najważniejsze naturalne źródło światła. Prosi uczniów o podanie przykładów innych naturalnych źródeł. Sugerowane odpowiedzi:

gwiazdy,

wulkan,

błyskawica,

świetliki,

ryby głębinowe.

Nauczyciel zwraca uwagę, że Księżyc nie jest źródłem światła i chociaż świeci – jest to światło odbite.

Nauczyciel objaśnia, że w miarę rozwoju swoich umiejętności i potrzeb człowiek wytworzył sztuczne źródła światła, prosi uczniów o podanie przykładów. Sugerowane odpowiedzi:

świece,

kagańce,

lampy naftowe,

lampki elektryczne,

świetlówki,

lasery.

Nauczyciel przeprowadza pokaz ćwiczenia praktycznego, podczas którego objaśnia prostoliniowe rozchodzenie się światła. Uczniowie formułują wnioski.

Instrukcja przeprowadzenia ćwiczenia praktycznego:

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Światło wysyłane ze źródła światła rozchodzi się w przestrzeni po liniach prostych, czyli prostoliniowo. Nieskończenie wąska wiązka, po której biegnie światło to promień świetlny.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem ćwiczenia jest doświadczalne sprawdzenie prostoliniowego rozchodzenia się światła.

3. Sposób przygotowania ćwiczenia (czas, miejsce itd.): Ćwiczenie praktyczne prowadzone jest przez jednego ucznia oraz nauczyciela podczas zajęć lekcyjnych w klasie. Uczniowie na podstawie obserwacji formułują wnioski. Potrzebne materiały i sprzęty: duża latarka, gruba tektura, nożyczki.

4. Sposób przeprowadzenia ćwiczenia: Nauczyciel wybiera jednego z uczniów i poleca mu zrobienie w grubej tekturze kilku otworów małej średnicy za pomocą nożyczek. W tym czasie zaciemnia pomieszczenie lekcyjne, zasłaniając okna. Uczeń zasłania przygotowaną przez siebie tekturą źródło światła i włącza latarkę. Uczniowie obserwują rozchodzenie się promieni świetlnych wydostających się przez otwory w tekturze.

5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Światło wysyłane przez Słońce czy żarówkę rozchodzi się we wszystkie strony. Przepuszczając światło przez małe otwory, można wydzielić wąską smugę światła, zwaną promieniem. Promień obrazuje kierunek rozchodzenia światła w przestrzeni. Światło w ośrodku jednorodnym rozchodzi się prostoliniowo. Na rysunku promień przedstawiamy w postaci linii, zaznaczając grotem strzałki, w którą stronę, wzdłuż tej linii, biegnie światło.

Nauczyciel w formie pogadanki objaśnia zjawisko powstawania cienia i półcienia. Przedstawia przykłady przedmiotów, które przepuszczają przez siebie światło (ciała przezroczyste, np. szkło, woda, powietrze) i takich, które stanowią przeszkodę dla rozchodzenia się promieni (ciała nieprzezroczyste, np. człowiek, ściana, tektura). Uczniowie oglądają film „Teatr cieni”.

Dyskusja na temat, dlaczego większość ciał nie jest źródłem światła, a mimo to je widzimy. Nauczyciel objaśnia zjawisko odbicia światła, umożliwiające widzenie przedmiotów. Przedstawia różnice między odbiciem lustrzanym od powierzchni gładkich, a rozproszeniem światła na powierzchniach chropowatych.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne „Rozchodzenie się światła”.

Na postawie zdobytych informacji formułują wniosek, że dzięki rozproszeniu na różnych przedmiotach, światło jest nośnikiem informacji o otaczającym nas świece.

Zadanie domowe:

  1. Podaj po 3 przykłady naturalnego i sztucznego źródła światła.

  2. Wykonaj schemat, na którym przedstawisz graficznie światło rozchodzące się z lampki na Twoim biurku.

    Środki dydaktyczne

  • Stanowiska komputerowe.

  • Ćwiczenie interaktywne „Rozchodzenie się światła”.

  • Film „Teatr cieni”.

  • Duża latarka, gruba tektura, nożyczki.

Metody nauczania

  • Pogadanka.

  • Dyskusja.

  • Pokaz.

  • Metoda zajęć praktycznych.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca indywidualna.

  • Praca zbiorowa.

Zadanie dla chętnych

Podaj trzy przykłady z życia codziennego, które potwierdzają prostoliniowe rozchodzenie się światła.

R19mmlbVpRMIq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.50 KB w języku polskim
RPBN8vmJmShSX

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.41 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3