Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZHnbvz9f2Bk81

Symbole i ich znaczenie w sztuce

Ważne daty

1876 – Gustaw Moreau maluje Zjawę

1882 – powstaje litografia Balon‑oko Odilona Redona

1894 – namalowanie Melancholii przez Jacka Malczewskiego,

1903 – Józef Mehoffer tworzy Dziwny ogród.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RvWzWtESTk0tO1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

Nauczysz się

identyfikować sylwetki wybranych twórców symbolizmu: Gustawa Moreau, Odilona Redona, Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera;

rozumieć znaczenie słowa symbol;

wskazywać, jaką funkcję symbol pełni w sztukach plastycznych;

formułować samodzielne, przejrzyste i logiczne wypowiedzi na temat malarstwa symbolizmu;

rozpoznawać wybrane symbole w sztuce.

Nurt symbolizmu

Symbolizm pojawił się w Europie pod koniec XIX wieku jako odpowiedź na dominujący w sztuce realizmRealizmrealizm, czyli tendencję polegającą na wiernym odwzorowaniu rzeczywistości oraz rodzący się we Francji impresjonizmImpresjonizmimpresjonizm. Symbolizm początkowo dotyczył tylko literatury, stopniowo można go było zaobserwować również w dziełach sztuk plastycznych. Jego zadaniem było zaszyfrowanie, za pomocą znaków i symboli, przeżyć oraz emocji twórców. Symboliści pragnęli docierać do treści duchowych, niemożliwych do wyjaśnienia za pomocą rozumu. Sztuka powinna jedynie sugerować obrazy i idee, które dopiero w wyobraźni oglądającego nabierały konkretnych kształtów. Oznaczało to, że każdy mógł odebrać dzieło malarskie w sposób indywidualny. Symbol w malarstwie nie był odczytywany jednoznacznie – stanowił zagadkę, którą miał rozwiązać odbiorca, czyli osoba patrząca na obraz.

Do grona zasłużonych dla sztuki symbolicznej artystów należą francuski grafik i malarz Odilon Redon (czyt. Odilą Redą), jeden z pierwszych malarzy tego nurtu - Gustaw Moreau i Polacy: Józef Mehoffer oraz Jacek Malczewski, którego obrazy znajdują się w Muzeach Narodowych w całej Polsce.

Odilon Redon

RmkBpyjuZgIRT
Ilustracja przedstawia obraz Odilona Redona pt. „Autoportret”. Obraz przedstawia samego malarza. W dziele przeważają ciemne, głównie brązowe kolory. Postać patrzy się na wprost. Ma na sobie okrycie głowy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Odilon Redon (ur. 22 kwietnia 1840 w Bordeaux, zm. 6 lipca 1916 w Paryżu) – francuski malarz i grafik symbolista.

Redon jest uważany za prekursora surrealizmu, szczególnie jego wczesne prace, wykonane węglem i przedstawiające koszmary i marzenia senne. Całe życie żył w odosobnieniu, popularność zdobył dopiero po ukazaniu się w 1884 głośniej powieści Jorisa Karla Huysmansa À rebours (Na wspak). Bohater powieści, diuk Jan des Esseintes, kolekcjonował rysunki Redona, którego od tej pory zaczęto kojarzyć z dekadentyzmem.

Dekadentyzm (upadek, schyłek wieku), to nurt światopoglądowy powstały pod koniec XIX wieku, oznaczający tendencje w kulturze i obyczajowości będące wyrazem przekonania o zmierzchu cywilizacji europejskiej.
Odilon Redon, „Autoportret”, 1880, Musée d'Orsay, Paryż, Francja, Wikimedia, domena publiczna

Gustave Moreau

R7sZiqeGfTIv3
Ilustracja przedstawia obraz Gustave Moreau pt. „Musée Gustave Moreau". Portret artysty został wykonany przez niego samego. Twarz malarza jest oświetlona, posiada delikatny zarost z wąsami i brodą. Włosy mężczyzny są koloru brązowego. Oczy skierowane są na widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Gustave Moreau (ur. 6 kwietnia 1826 w Paryżu, zm. 18 kwietnia 1898 w Paryżu) – francuski malarz i grafik, jeden z czołowych twórców symbolizmu.

Uczył się w Paryżu i we Włoszech. Nauczyciel Moreau, malarz Théodore Chassériau, wywarł duży wpływ na jego twórczość. Obrazy Moreau są tajemnicze, mistyczne, pełne niepokoju i zmysłowości. Podejmują tematy literackie, religijne i mitologiczne. Brał udział w dorocznych paryskich salonach sztuki. W 1883 został odznaczony Krzyżem Legii Honorowej. W 1892 został profesorem na École des Beaux-Arts. Jego twórczość malarska stanowiła inspirację m.in. dla nabistów. Pod koniec życia rozbudował swój dom i przekształcił w galerię sztuki - obecnie Musée National Gustave Moreau.
Gustave Moreau, „Autoportret”, 1850, Musée National Gustave-Morea, Paryż, Francja, Wikimedia, domena publiczna

Józef Mehoffer

R1IkfMaVC7THF
Ilustracja przedstawia obraz Stanisława Wyspiańskiego pt. „Portret Józefa Mehoffera". Obraz ukazuje młodego, drobnej budowy mężczyzna o inteligenckiej aparycji. Mężczyzna został przedstawiony en facet. Postać siedzi na ciemnym fotelu, wyginając się w swoją prawą stronę. Artysta ma okrągłe, małe okulary. Ubrany jest elegancki garnitur z białą koszulką oraz muchą. Włosy malarza są koloru jasno brązowego. Obraz został wykonany pastelami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Józef Mehoffer (ur. 19 marca 1869 w Ropczycach, zm. 8 lipca 1946 w Wadowicach) – polski malarz, witrażysta, grafik, jeden z najbardziej wyrazistych przedstawicieli Młodej Polski.

Pochodził ze spolonizowanej rodziny austriackich urzędników.
Józef studiował w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Jana Matejki oraz na uczelniach wiedeńskich i paryskich. Od 1905 r. był profesorem Krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, a następnie jej rektorem.
Mehoffer był żonaty z Jadwigą Janakowską. Doczekał się syna Zbigniewa. Zmarł 8 lipca 1946 r. w Wadowicach, z powodu gruźlicy.
Stanisław Wyspiański, „Portret Józefa Mehoffera”, 1898, Fundacja Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu, Wikimedia, domena publiczna

Chociaż za początek symbolizmu uznaje się koniec XIX wieku, to jednak twórcy sztuki na przestrzeni wieków posługiwali się symbolem, zawierając w obrazie ukryte znaczenia. Doskonałym przykładem może być malarstwo holenderskie XVII wieku. Holendrzy rozwinęli najwyższy możliwy warsztatowo stopień realizmu, a pod wiernie, fotograficznie namalowaną martwą naturą kryli, niewidoczną na pierwszy rzut oka, treść.

Grono symbolistów i ich dzieła

ROe9R7go8hI3t1
Ilustracja przedstawia obraz Odilon Redon pt. „Balon-oko". Dzieło zostało namalowane za pomocą odcieni szarości. Nad polem unosi się balon, który ma za zadanie transportować ludzi. Kosz, w którym znajdować się mają ludzie umocowany jest do balonu wieloma liniami. W centralnej części obrazu widoczne jest wielkie oko, które stanowi część balonu. Górny fragment balonu posiada linie, które przypominają rzęsy. Rysunek został wykonany przy użyciu węgla. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Odilon Redon, „Balon-oko”, 1882, The Museum of Modern Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, Wikimedia, domena publiczna

Odilon Redon, uznawany za mistrza graficznych technik akwafortyAkwafortaakwafortylitografiiLitografialitografii, tworzył w swoich pracach bardzo osobliwy, a zrazem niepokojący świat. Inspirację czerpał z założeń nurtu romantyzmu i literatury. Jego litografia Balon‑oko należy do serii wydanej w 1882 roku i oparta jest na powtarzających się w twórczości artysty wizjach makabrycznych, halucynacyjnych, nierealnych światów. W przeciwieństwie do tradycyjnej formy symbolu oka wszechwidzącego Boga, francuski grafik ukazuje całą gałkę oczną wyjętą z oczodołu i przekształconą w balon, bez celu szybujący po niebie. Podobne motywy będą wykorzystywane w kolejnym stuleciu przez artystów awangardowych – dadaistów i surrealistów.

R18YSRN95MTm01
Gustaw Moreau, „Zjawa (Taniec Salome)„, ok. 1875, Musée Gustave Moreau, Paryż, Francja, Wikimedia, domena publiczna

Grono symbolistów przedkładało wizje oraz idee wewnętrzne ponad obserwację natury. Należący do nich Gustaw Moreau, uznawany wtedy za samotnika i dziwaka, w swojej twórczości nawiązywał do wątków biblijnych i mitologicznych. Na obrazie Zjawa ilustruje jeden ze swoich ulubionych motywów, głowę Jana Chrzciciela, w oślepiającym, jaskrawym snopie światła, gdy ukazuje się tańczącej królowej Salome. Odcięta głowa w wielu kulturach występuje jako symbol prorokowania, mądrości, wierności i odwagi.

R1R0nJM4kh91T1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Józefa Mehoffera pt. „Dziwny ogród". W ogrodzie znajdują się trzy postaci. Na pierwszym planie małe, bez ubrań dziecko oraz kobieta w obszernej, ciemno niebieskiej sukni z kapeluszem. W oddali widać drugą kobietę w białej sukni i czerwonej narzucie. Dziecko trzyma w obu rękach zerwane wysokie kwiaty. Kobieta w niebieskiej sukni uśmiecha się i sięga po zielone jabłko. Nad nią i dzieckiem lata duża ważka. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Józef Mehoffer, „Dziwny ogród”, 1903, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, Wikimedia, domena publiczna.

Obraz Dziwny ogród Józefa Mehoffera to powszechnie znane dzieło, a zarazem najbardziej rozpoznawalna kompozycja polskiego symbolizmu. Artysta wprowadził nim do języka symbolizmu elementy krajobrazu oraz kultury ludowej. Zdecydowanie najdziwniejszym elementem kompozycji jest ogromna ważka, ze skrzydłami przypominającymi witraż. Owad był ówcześnie popularnym motywem (pojawiał się np. na kobiecych strojach) i kojarzył się z tym, co ulotne, z kruchą, przemijającą urodą chwili.

RRYX26aWMFcQG1
Jacek Malczewski, „Melancholia”, 1894, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Polska, Wikimedia, domena publiczna

Wybitnym polskim malarzem, znanym z obrazów o symbolicznym charakterze, jest Jacek Malczewski. Artysta koncentrował się na niezwykłym ujęciu polskiej historii, szczególnie powstań narodowo‑wyzwoleńczych. Widoczny w Melancholii skłębiony tłum, plątanina postaci ludzkich, wyrwanych z różnych epok historycznych, pędzi w szalonym, mrocznym korowodzie, a całość tej sceny rozgrywa się w pracowni twórcy. Postacie trzymają wiele rekwizytów, w tym m.in. książki, klepsydry, skrzypce, pędzle, ale również kosy na sztorc, strzelby, bagnety i szable. Uwagę przyciąga jedna, spokojna sylwetka stojącej z boku kobiety, po prawej stronie kompozycji. Jest ona odczytywana jako symbol śmierci (który zwykle stanowi czaszka) lub jako artystyczna wizja Polski.

RHmzLFzK9dKI91
Elihu Vedder, „Dobra administracja”, XIX w., czytelnia Biblioteki Kongresu w budynku im. Tomasa Jeffersona, Waszyngton, USA, Carol Highsmith, CC BY 3.0

Już od czasów starożytnych w przedstawieniach plastycznych, takich jak rzeźby, malowidła czy witraże, pojawiał się motyw wagi, kojarzony z wymierzaniem sprawiedliwości. W dzisiejszych czasach symbol ten obserwujemy w sądach lub na pomnikach, gdzie stanowią atrybut postaci związanych z wykonywaniem wyroków prawa.

Zadania

R1RHRsIqw7qvX
Ćwiczenie 1
Artystą którego nurtu był Józef Mehoffer? Możliwe odpowiedzi: 1. Renesansu, 2. Klasycyzmu, 3. Symbolizmu
RD5PLMUmSqeo91
Ćwiczenie 2
Wskaż wiek, w którym narodził się symbolizm. Możliwe odpowiedzi: 1.koniec XIX 2. XX w. 3. koniec XVIII w.
RAhRSePZ1JHaR
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj znane nazwiska twórców symbolizmu do krajów ich pochodzenia. Jacek Malczewski Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska Gustaw Moreau Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska
Rhp9hKKKDe7nw1
Odilon Redon, „Balon-oko”, 1882, The Museum of Modern Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, Wikimedia, domena publiczna
R1bMzBsx5XJFO
Ćwiczenie 4
Do czego odwołuje się dzieło Balon-oko? Możliwe odpowiedzi: 1. Odwołuje się do symbolu Boga, 2. Odwołuje się do symbolu śmierci, 3. Odwołuje się do symbolu niewinności
Req3hSvJTfLRG
Ćwiczenie 5
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
RHwf8ZEJ5V8jf
Ćwiczenie 6
Co w języku symbolicznym, na przykładzie dzieła Dziwny ogród Józefa Mehoffera, mogą oznaczać nagie dziecko i ważka? Możliwe odpowiedzi: 1. Urodę i nostalgię, 2. Beztroskę i piękno, 3. Niewinność i ulotność, kruchość życia
RnyzKXLty6njr
Ćwiczenie 7
Wskaż, wszystkie stwierdzenia, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W 1882 roku powstała litografia Balon-oko autorstwa Odilona Redona., 2. Pod koniec XIX wieku w Europie pojawił się nurt symbolizmu., 3. Obraz Dziwny ogród Gustawa Moreau'a to znane dzieło, a zarazem najbardziej rozpoznawalna kompozycja polskiego symbolizmu.
Polecenie 1

Korzystając z Internetu lub opracowań książkowych słownika symboli, wyraź w formie pracy plastycznej towarzyszące Ci emocje z użyciem przynajmniej dwóch przedmiotów niosących znaczenie symboliczne. Wybrane motywy spróbuj osadzić w pewnej przestrzeni, np.: na biurku, w pracowni, w rogu pomieszczenia, w plenerze.

Słownik pojęć

Akwaforta
Akwaforta

technika graficzna, druk wklęsły, w której obraz otrzymuje się poprzez odbijanie wytrawionego kwasem rysunku powstałym na płycie miedzianej.

Dekadentyzm
Dekadentyzm

(upadek, schyłek wieku), to nurt światopoglądowy, który powstał w końcu XIX wieku, oznaczający tendencje w kulturze i obyczajowości, będące wyrazem przekonania o zmierzchu cywilizacji europejskiej.

Impresjonizm
Impresjonizm

nurt w sztuce powstały w drugiej połowie XIX wieku we Francji, w którym artyści starali się oddać swoje subiektywne, ulotne wrażenia i odczucia. Obraz impresjonistyczny miał być szybkim zapisem koloru i nastroju dynamicznie zmieniającego się światła.

Litografia
Litografia

technika graficzna, druk płaski, w której obraz otrzymuje się poprzez odbijanie rysunku. utrwalonego w płycie kamienia wapiennego.

Realizm
Realizm

realizm w sztukach plastycznych to wierne naśladowanie rzeczywistości, brak przekłamań dotyczących wyglądu przedstawianego tematu, dążenie do odzwierciedlenia realiów.

Symbolizm
Symbolizm

kierunek w literaturze i w sztuce przełomu XIX i XX wieku, odwołujący się do intuicji, emocji, stanów mistycznych jako środków poznania, posługujący się symbolem jako podstawowym środkiem wyrazu.

Źródło:

https://sjp.pl/

Galeria dzieł sztuki