Symulacja interaktywna
Jak działa licznik rowerowy, czyli pomiar prędkości jazdy rowerem oraz przebytej drogi na podstawie pomiarów ruchu po okręgu
Na symulacji widoczne jest koło rowerowe; można je wprawić w ruch, określając liczbę obrotów w ciągu jednej sekundy. Na jednej ze szprych znajduje się jeden magnes licznika rowerowego. Drugi umieszczony jest na widelcu. Kontakt magnetyczny obrazowany jest poprzez zmianę koloru czujnika z żółtego na czerwony. Zanim przejdziesz do poleceń aktywizujących, pobaw się symulacją.
Opis alternatywny symulacji interaktywnej.
Na symulacji widoczne jest szare koło rowerowa zamocowane na widelcu i stojące na dwóch poziomych, kręcących się szarych wałkach. Kręcące się wałki wprawiają koło rowerowe w ruch. Na jednym z widelców oraz na szprysze rowerowej widoczne są dwa czujniki licznika rowerowego. Głównym elementem czujników są magnesy. Czujnik zamocowany na widelcu jest niebieski a na szprysze rowerowej żółty. Czujniki znajdują się na tej samej wysokości. Wysokość zamocowania mała litera r można zmieniać od za pomocą suwaka umieszczonego nad kręcącym się kołem. Wartość wysokości może być regulowana od zera do dwudziestu czterech centymetrów. Za pomocą drugiego suwaka umieszczonego pod pierwszym można regulować ilość obrotów mała litera n, jakie koło wykonuje w ciągu jednej sekundy. Wartość tę można zmieniać od zera do jednego obrotu na sekundę. Im większa jest wartość mała litera n tym szybciej obraca się koło rowerowe. Po prawej stronie u góry widoczny jest wyświetlacz licznika rowerowego, który wskazuje aktualną prędkość, mierzoną na podstawie czasu pomiędzy kolejnymi impulsami wywołanymi minięciem się czujników. Wartość prędkości nie zależy od wysokości na jakiej zamocowano czujniki a jedynie od ilości obrotów jakie wykonuje koło rowerowe. Dzieje się tak, ponieważ prędkość kątowa nie zależy od promienia okręgu, po którym porusza się ciało.
Czy zauważyłeś/zauważyłaś, że dla pewnych położeń magnesu prędkościomierz nie działa? Jeśli nie, odszukaj te położenia teraz i wyjaśnij przyczynę takiej sytuacji.
Zastanów się, czy wskazania prędkościomierza pokazanego na symulacji zależą od tego, czy koło jest dobrze napompowane. Przyjmij, że w ustawieniach prędkościomierza wpisano średnicę koła równą 60 cm, a rzeczywista średnica wynosi 59 cm.