Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
R1Gu2ATLMQmFy11
Koza Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się ilustracji do bajki „Lis i kozieł”. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść?

RBK9rCXwoYKJg
Lis i kozieł
Wenceslas Hollar, domena publiczna
Ćwiczenie 2

Przeczytaj bajkę Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na zachowanie lisa. Dlaczego nie wpada w panikę w trudnej sytuacji?

Lis i koziełAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Lis i kozieł

Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząskoj0000008I7B5v22_000tp001grząsko:
Studnia na półczwarta łokciaj0000008I7B5v22_000tp002półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąbj0000008I7B5v22_000tp003Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibićj0000008I7B5v22_000tp004wścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapyj0000008I7B5v22_000tp005chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
”Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukaćj0000008I7B5v22_000tp006zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!”
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
”Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryżyj0000008I7B5v22_000tp007ryży kudłaj0000008I7B5v22_000tp008kudła,
Waraj0000008I7B5v22_000tp009Wara od źródła!”
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.

j0000008I7B5v22_00000_BIB_001Adam Mickiewicz, Lis i kozieł, [w:] tegoż, Antologia bajki polskiej, Wrocław 1983, s. 436–437.
Ćwiczenie 3
  • Grupa I

Opiszcie sytuację, która miała miejsce przed punktem zwrotnym (zanim lis ujrzał kozła).

  • Grupa II

Opiszcie sytuację, która miała miejsce po punkcie zwrotnym (kiedy lis ujrzał kozła).

Ćwiczenie 4
  • Podajcie inne rozwiązania, które można by było zastosować w sytuacji, w jakiej znalazł się lis.

  • Oceńcie realność pomysłów (który z pomysłów jest najbardziej prawdopodobny).

Ćwiczenie 5

Wymień cechy tytułowych bohaterów bajki.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Oceń postępowanie lisa i kozła.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Czego uczy bajka Adama Mickiewicza? Sformułuj i zapisz kilka nauk w formie złotych myśli. Możesz wykorzystać także znane ci przysłowia.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Przerysuj tabelkę do zeszytu i ją uzupełnij.

Środek poetycki

Przykład z wiersza

Rola w utworze

epitet

wyraz dźwiękonaśladowczy

Ćwiczenie 9

Przygotujcie scenki teatralne na podstawie wybranej bajki. W tym celu wykonajcie działania opisane w kolejnych punktach:

  • zaprojektujcie afisz teatralny, scenografię, kostiumy i rekwizyty,

  • zaplanujcie ruch na scenie,

  • przydzielcie sobie role,

  • opanujcie pamięciowo tekst,

  • przeprowadźcie próby,

  • zaprezentujcie scenki przed klasową widownią.

j0000008I7B5v22_000tp002
j0000008I7B5v22_000tp003
j0000008I7B5v22_000tp006
j0000008I7B5v22_000tp007
j0000008I7B5v22_000tp008
j0000008I7B5v22_000tp001
j0000008I7B5v22_000tp004
j0000008I7B5v22_000tp005
j0000008I7B5v22_000tp009