Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAE8M0trgtPh6

Sztuka konceptualna Romana Opałki – egzystencjalne rozważania artysty

1931‑2011 – lata życia Romana Opałki (ur. W Abbeville we Francji, zm. w Rzymie

1935 – wyjazd do Polski

1940 – deportowanie rodziny Opałki do Niemiec

1945 – wyjazd do Francji, następnie powrót do Polski

1946‑1948 – nauka litografii i grafiki w Wałbrzychu

1949 – studia w zakresie sztuki i projektowania w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi

1950‑1956 – studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

1957 – podróż do Francji

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1csueCrvPcsU
Scenariusz zajęć do pobrania.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

II.14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

II.15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

III.5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

III.8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

IV.7. rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.1. wymienia najważniejsze muzea i kolekcje sztuki w Polsce i na świecie, wskazuje miasta, w których się znajdują;

V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

określać charakter prac twórczych Romana Opałki;

odczytywać egzystencjonalny wymiar twórczości w oparciu o wypowiedzi artysty;

rozpoznawać prace artysty;

określać techniki, jakie stosuje Opałka w swoich dziełach i działaniach.

Projekt, który przyniósł sławę

Roman Opałka urodził się  w 27 sierpnia 1931 roku w Abbeville‑Saint‑Lucien. Mimo to jego edukacja artystyczna przebiegała na terenie Polski – zaraz po wojnie, gdy z Francji przybył do Polski, od 1946 roku, przez dwa lata pobierał naukę litografii w Wałbrzychu, a następnie uczył się w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi u Władysława Strzemińskiego oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 1950‑1956). Początek jego twórczości to efekt artystycznych poszukiwań – malował martwe natury, pejzaże, akty, portrety, podejmował się także abstrakcji oraz wykonywał prace graficzne, projekty plakatów i pocztówek, a nawet rzeźby. W 1965 roku artysta rozpoczął projekt Opałka 1965/1 do ∞, który przyniósł mu sławę.

Moje zaplanowane na całe życie przedsięwzięcie zrodziło się pewnego poranka wiosną 1965 roku, kiedy w kawiarni Hotelu Bristol, w Warszawie czekałem na Halszkę, która tego dnia spóźniała się bardziej niż zazwyczaj. By odwrócić uwagę od stanu jałowego czekania, zająłem się robieniem bilansu moich dotychczasowych dokonań artystycznych. Wypadł on deprymująco. Jakkolwiek idea Chronomów wskazywała właściwy kierunek, to jednak byłem świadomy tego, że brakowało jej wymiaru filozoficznego, który jest warunkiem osiągnięcia czegoś innego niż jedynie obrazu odwracalnego czasu. Wszystkie dotychczasowe próby nie zadowalały mnie, ponieważ pojąłem, że wciąż jeszcze znajduję się w stanie eksperymentowania. Czułem się jak alchemik, który uświadamia sobie konieczność znalezienia kamienia filozoficznego - obrazu filozoficznego (pierre philosophale - tolle philosophale). Przy tamtym kawiarnianym stoliku stało się dla mnie jasne, że rozwiązanie problemu znaleźć mogę w prostym zabiegu substytucji. Gdybym zastąpił punkty liczbami, moje “uchwycenie czasu” stałoby się bardziej czytelne i bardziej konsekwentne. Chronom niósł co prawda w sobie ideę czasu, ale czasu, który można było zawrócić, podobnie jak w zegarach wodnych, piaskowych czy ściennych: powtarzający się podział, atomizacja i uprzestrzennienie odwracalnego czasu. Jednakże Detal, tak jak go wówczas widziałem, był logicznym “obrazem” definiującym nieodwracalny kierunek czasu.

Roman Opałka, źródło: Atlas sztuki,  http://www.atlassztuki.pl/pdf/opalka1.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Polecenie 1

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi, będącymi wypowiedzią Opałki oraz z obrazami artysty i odpowiedz, jakie idee przyświecały malarzowi.

R1QOroz1PbNFW
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

W latach sześćdziesiątych, kiedy rodziła się sztuka konceptualna, sam byłem zafascynowany perspektywą tworzenia czystej idei. Jednakże już wtedy przeczuwałem, do jakich aberracji prowadzić mogą uproszczenia wynikające z realizacji określonej koncepcji. Poświęciłem się zatem obronie idei malarstwa, gdyż wydawała mi się być obszarem historycznie zweryfikowanym. Wyborowi środków artystycznego wyrazu często towarzyszą usprawiedliwienia rozumowego wywodu. Każde artystyczne medium, również malarstwo, może służyć kłamstwu. Jedynie moralnie uzasadnione fizyczne zaangażowanie twórcy w realizację obrazu ujawnia prawdziwość lub fałsz tego, co on przedstawia. Jako malarz zajmuję postawę, która odwołuje się do sztuki wszystkich czasów. Jednocześnie zaświadczam, że sztuka konceptualna daje każdemu, kto tego pragnie, możliwość filozoficznej podbudowy instrumentarium koniecznego do realizacji dzieła. (…)

Postanowiłem zatem poświęcić się wyłącznie urzeczywistnianiu jednej artystycznej koncepcji, z dala od zgiełku codzienności. Wprawiłem w ruch proces, niebędący wyłącznie immanentnym elementem sztuki, który jednak mogą realizować za pomocą jej najbardziej klasycznych środków wyrazu. Moja twórczość podporządkowana jest prawom ludzkiej egzystencji: wizualizuje upływ czasu, który nieodwracalnie przybliża kres mojej egzystencji, ukazuje całą siłę motywacji, w której uczestniczę własnym ciałem i która jako jedyna umożliwia sfinalizowanie mojego programu, a wreszcie uzasadnia wysokie wymagania, które uprawniają do bycia artystą. Moje przedsięwzięcie zdaje się być równoznaczne z moim unicestwieniem jako artysty. Postępowanie to jest rezultatem pewnej artystycznej orientacji i obiektywizacji idei: moja koncepcja jest ciągłością i ontologiczną racją istnienia dzieła.

(…) W mojej koncepcji pojęcie dzieła w pełni skończonego sięga roku 1965: od momentu, w którym znak 1 został postawiony na pierwszym Detalu, zaistniała całość, Wielki Wybuch. Dlaczego Detal jest logicznie zamkniętą całością? Bo rozpoczyna się liczbą, od której wychodzi, i zamyka się liczbą, do której zmierza. Jest to skończoność diagonalna. Cała przestrzeń dzieła jest logiczną całością. Oznacza to, że Detal nie podlega korekcie: w jego strukturze nie można niczego przestawić, poprawić czy też usunąć. W ten sposób Detal manifestuje aspekty organicznej całości: ulepszanie byłoby manipulacją, usunięcie czegoś - amputacją. Nawet błąd, odkryty lub przeoczony, jest jakością, dowodem prawdziwości struktury. Każdy Detal, na sztalugach jest zawsze czymś dostatecznie istniejącym, by być skończonym, jest stanem permanentnego bycia. Jest wertykalnością bytu w jego stawaniu się, manifestacją jego relacji wobec świata i wobec obrazu, narastania emocji istnienia. Niezależnie od tego, czy stoją przed sztalugami, czy nie, mój obraz jest zawsze skończony. Roman Opałka może przebywać gdziekolwiek, lecz obraz przebytej drogi jednego istnienia - OPALKA 1965/1 - ∞ - egzystuje nieprzerwanie. Ja żyję emocją ciągłego spełnienia - idei. Żeby móc pojąć czas, trzeba przyjąć śmierć za realny wymiar życia. Istnienie człowieka jako takie nie jest jeszcze pełnią, lecz bytem, któremu czegoś brakuje. Byt dookreślany jest przez śmierć. Moja koncepcja jest prosta i złożona jak życie. Rozwija się od narodzin ku śmierci. Jako końcowa emocja istnienia.

Oczywistości determinowanego przez śmierć życia odpowiada oczywistość śmierci jako narzędzia (organon) dzieła. W moim eureka śmierć jest narzędziem koncepcji, jest obiektywną definicją końca. Moja śmierć jest logicznym i emocjonalnym dowodem skończenia dzieła. Moja śmierć zamyka mój ostatni Detal, dopełnia go i determinuje. W tym znaczeniu posiadam logiczny i moralny dowód na to, że fakt ukończenia dzieła definiowany jest przez jego nieukończenie. Dzieło zostanie skończone, ponieważ czegoś już nie ma - jest dzieło skończone. W eurece mojej koncepcji śmierć to szach i mat wobec nieskończonego. Roman Opałka przeżywa emocjonalną pewność obiektywnego dowodu dopełnienia się dzieła OPALKA 1965/1 - ∞.

Średniowieczny mnich Fibonacci poszukiwał postępu arytmetycznego zbliżonego do niewyobrażalnego tempa rozmnażania się szczurów. Zaproponował progresję: 1. 1. 2. 3. 5. 8. 13. 21. 34. 55. 89. 144. 233. 377. 610. 987. 1597. 2584 ... W trzydziestu etapach dochodzi się do liczby 1346269! Makroprogresja Fibonacciego nie odpowiada jednak dynamice ludzkiej egzystencji. Na początku życia dziecko przeżywa rozwój przyspieszony: ma rok, dwa lata, trzy, cztery... podwaja, potraja, zwielokrotnia swój wiek. Później dynamika rozwoju przechodzi w ciągłość trwania: czas poznawania, czas przystosowywania się, czas zakorzenienia, czas refleksji i wreszcie czas mądrości. Świadomość osadza się w dynamice egzystencji, postrzega jej granice: mądrość jest spotkaniem z owymi granicami. W mojej makroprogresji etapy 1. 22. 333. 4444. należą do pierwszego Detalu, liczba 55555 znajduje 666666 osiągnąłem dopiero po siedmiu latach. Po 666666 (sześć razy cyfra 6) zadałem sobie pytanie: ile potrzebuję czasu, żeby osiągnąć najważniejszy etap mojej makroprogresji, siedem razy cyfrę 7? Uzmysłowiłem sobie, że jeśli wszystko dobrze pójdzie, potrzebuję około trzydziestu lat, by dojść do liczby 7777777. Przyjmując hipotetycznie czas trwania przeciętnej ludzkiej egzystencji, wypełnionej wyłącznie tego typu skandowaniem czasu, nigdy nie dojdzie się do liczby składającej się z ośmiu ósemek. Liczba 88888888 stanowi nieosiągalną granicę czasoprzestrzeni ludzkiej egzystencji. W przeciwieństwie do makroprogresji Filbonacciego, która nas przytłacza, moja makroprogresja daje do zrozumienia, że 7777777 jest liczbą odpowiadającą czasoprzestrzennemu wymiarowi ludzkiego życia: jest liczbą, która nie popada w brak umiaru, dociera do granic egzystencji, styka się z mądrością na końcu drugiego Detalu, jednak następny etap

Źródło: Roman Opałka, źródło: Atlas sztuki, http://www.atlassztuki.pl/pdf/opalka1.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Rml7dvvssgZdG1
Roman Opałka, Opałka 1965/1 do ∞, 1-35327, Muzeum Sztuki, Łódź, msl.org.pl, CC BY 3.0
R13RG9D1YPU00
oman Opałka, Opałka 1965/1 do ∞, 1-35327, Muzeum Sztuki, Łódź. Na ilustracji widzimy płótno o wymiarach 193 na 135 cm pokryte jest zapisanymi liczbami w białym kolorze od 1 do 35327. Liczby zapisane w równych rzędach cienkimi pędzelkami. rejestracja upływającego czasu („Malując pierwszy detal, uwzględniam wybrał jedną drogę na całe życie”.
Roman Opałka, Opałka 1965/1 do ∞, 1‑35327, Muzeum Sztuki, Łódź, msl.org.pl, CC BY 3.0

W 1968 roku Opałka do swoich rejestrował swój głos i zapis ten dołączał do obrazów. Odliczał w nim kolejne liczby. Powstawały także fotograficzne autoportrety.

R1Upfy9UX7qHN1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie „Autoportrety”, autorstwa Romana Opałki. Na zdjęciach ukazane są twarze tej samej osoby w różnym czasie. Zdjęcia są czarno-białe. Na ilustracjach są dostępne aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje. 1. Zdjęcie przedstawiające Opałkę w różnych odstępach czasowych. , 3. Artysta ma na sobie za każdego razem ten sam ubiór: „Detale wymagały szeregu różnorakich rozwiązań wizualnych. Jedno z nich dotyczyło koszuli (…). Gdybym każdego dnia fotografował się w innej koszuli, do zdjęć, które mają uchwycić ślady, jakie pozostawia na mojej twarzy upływu czasu, ukazywałyby raczej przemiany zachodzące w modzie. Biała koszula posiada konkretną pozycję: wybrałem biel, autor: towarzyszyła mojemu zaangażowaniu, autor: pewnego dnia zjednoczyła się z „obrazem” bieli na biel (…) Biały kolor ma specyficzną dynamikę” (Roman Opałka, źródło: Atlas sztuki, http://www.atlassztuki.pl/pdf/opalka1.pdf)
Roman Opałka „Autoportrety”, 1965 – 2011, , pinimg.com, CC BY 3.0

Od roku 1972 tło obrazów należących do serii Opałka 1965/1 do ∞ ulega coraz bardziej rozjaśnieniu aż do bieli. Każdy kolejne dzieło było jaśniejsze od poprzedniego o jeden procent. Po upływie 35 lat rozjaśniania tonu płócien pojawiły się białe napisy na białym tle. Towarzyszące pracy artysty zapisy audio wpływają na silniejszy wydźwięk ideologiczny. Mimo dzieła konceptualnego głos malarza nadaje mistycznego wymiaru.

R1XMwVkcWIhBg
Na ilustracji widać fotografię dokumentująca powstanie dzieła Opałki 1-35327. Po kliknięciu na ilustrację widać tylko palce trzymające cienki pędzelek, którym zapisywane są na płótnie poszczególne cyfry. Słychać także głos artysty odczytujący powstający zapis.
Fotografia dokumentująca powstawanie dzieła Opałki oraz zapis głosu artysty, pinimg.com, CC BY 3.0 (ilustracja); Roman Opałka w trakcie odliczania, polymediaTV, CC BY 3.0 (dźwięk)

W roku 2003 artysta zaproponował oktagonOktagonoktagon jako ostateczną formę ekspozycyjną dla swojego dzieła. Na siedmiu ścianach ośmioboku zawieszone mają być detale zaś ósma ma pozostawać otwarta – na wieczność, na nienamalowane nigdy osiem ósemek. (źródło: Maria Morzuch

Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [305], https://zasoby.msl.org.pl/arts/view/495 (dostęp z dnia 31.03.2018)

RimHgjVXsCUfl
Roman Opałka, „Oktagon 1”, 2010, Art Stations Foundations Poznań, gensmantel.net, CC BY 3.0

Abstrakcyjnym cyklem malarskim Opałki są obrazy, mające źródło  tytułów w greckim alfabecie. Na wyrazistą kompozycję obrazów składają  się poziome pasy dające trójwymiarowy efekt. Całość cyklu określona została wspólnym tytułem Alfabet grecki.

RtQlap7tywxMM1
Roman Opałka, „Lambda-Omikron", z cyklu „Alfabet grecki”, 1965, Muzeum Narodowe, Warszawa, artyzm.com, CC BY 3.0
R17ddlf9hBNf6
Roman Opałka, „Lambda-Omikron”, z cyklu „Alfabet grecki”, 1965, Muzeum Narodowe, Warszawa. Monochromatyczny obraz podzielony jest fakturą poziomych pasów., Wypukłe, cienkie linie dzielące obraz o wyrazistej strukturze.
Roman Opałka, „Lambda‑Omikron", z cyklu „Alfabet grecki”, 1965, Muzeum Narodowe, Warszawa , artyzm.com, CC BY 3.0

W latach 1968‑1970 Opałka wykonał cykl grafik Opisanie świataArtysta – opierając się na fotograficznych ujęciach postaci ludzkich, zwierząt i architektury – zbudował własną, całościową wizję współczesnej cywilizacji. W nowym odczytaniu biblijnej historii o karze za chęć dorównania Bogu i nadmierną pychę, odnaleźć można zarówno symboliczną genezę architektonicznych języków, jak i zapowiedź nieuchronnego zmierzchu, na który skazany jest każdy ludzki wysiłek.

Źródło: https://zasoby.msl.org.pl/arts/view/426 (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1KEdEZ1a5Pwt1
Roman Opałka. „Wieża Babel”, akwaforta, z cyklu „Opisanie świata”, 1968, Muzeum Sztuki, Łódź, msl.org.pl, CC BY 3.0
Rl5FqkpjFDspj
Ilustracja interaktywna 1. Akwaforta przedstawia Wieżę Babel w kontekście architektonicznym., 2. Kolejne kondygnacje przedstawiają architekturę reprezentująca różne kultury i style., 3. Niekończącą się, niezamknięta od góry budowlę można odczytać jako cały czas rozwijającą się cywilizację.
Roman Opałka. „Wieża Babel”, akwaforta, z cyklu „Opisanie świata”, 1968, Muzeum Sztuki, Łódź, msl.org.pl, CC BY 3.0

Obrazy Opałki zostały docenione na całym świecie. Jego prace znajdują się w znanych muzeach i kolekcjach, między innymi w Muzeum of Modern Art i Guggenheim Museum w Nowym Jorku oraz w Centre Georges'a Pompidou w Paryżu. W 1995 roku zostały zaprezentowane w polskim pawilonie na Biennale w Wenecji. Dzieła artysty jest najdroższych polskich prac na światowym rynku artystycznym.

R19nmR2PUWwnC
Najdroższe prace Romana Opałki na rynku aukcyjnym, oprac. Rynek i Sztuka, rynekisztuka.pl, CC BY 3.0

21 października 2009 roku Roman Opałka został nagrodzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego  Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, natomiast 17 stycznia 2011 roku prezydent Bronisław Komorowski uhonorował artystę   Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Polecenie 2

Zapoznaj się  z audycją  Anda Rottenberg o zmarłym wybitnym polskim konceptualiście Romanie Opałce i wynotuj najważniejsze tezy na temat twórczości artysty.

https://www.polskieradio.pl/8/196/Artykul/416804,Roman‑Opalka‑19312011-%E2%80%93‑niezwykly‑malarz‑czasu (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1MV3EaHgQAVz
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Pole tekstowe
RzoqkPWGHbWCH
Ćwiczenie 1
Do dzieł dopisz tytuł cyklu, z którego pochodzą.
R2JSP26zSzmi1
Ćwiczenie 2
Zaznacz uczelnie, w których kształcił się Opałka. Możliwe odpowiedzi: 1. Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2. Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi, 3. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 4. Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Poznaniu
RjScP2XeWIMLl
Ćwiczenie 3
Zaznacz media, które pojawiają się w cyklu dzieł „Opałka 1965/1 do ∞” Możliwe odpowiedzi: 1. Obraz olejny, 2. Nagranie audio, 3. Nagranie video, 4. Fotografia
R1C64a1MmBX1T
Ćwiczenie 4
Podaj dwa miasta, w których znajdują się muzea posiadające w swoich zasobach dzieła Romana Opałki.
REowEKUWAreD0
Ćwiczenie 5
Podaj nazwy czterech dzieł Romana Opałki.
R1K0VXBO7vSrS
Ćwiczenie 6
Podaj nazwę formy ekspozycji dzieła Opałki przedstawioną, jako szare prostokąty wiszące w dużej sali z białymi ścianami.
Ćwiczenie 7

Podaj tytuł cyklu fotograficznego i lata jego tworzenia.

RLtrUfimQ5nCl
RTlvepLca4xCo
Tytuł cyklu: Tu uzupełnij Lata tworzenia: Tu uzupełnij-Tu uzupełnij
RVFo2NaCpeRsS
Ćwiczenie 8
Podaj nazwę Złotego Medalu, jakim został uhonorowany Roman Opałka przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego Odpowiedź: Tu uzupełnij

Słownik pojęć

Akwaforta
Akwaforta

łac. aqua fortis mocna woda wł. acquaforte; technika graficzna wgłębna trawiona; także nazwa odbitki wykonanej w tej technice. Na zawerniksowanej płycie miedzianej wykonuje się rysunek stalową igłą; dla osiągnięcia różnego natężenia kresek płytę trawi się kilkakrotnie kwasem azotowym; w powstałe zagłębienia (po oczyszczeniu płyty) wciera się farbę drukarską i wykonuje odbitki; akwaforta znana od początku XVI w., rozkwit w XVII w. (m.in. Rembrandt, J. Callot), jest stosowana w grafice do dziś.

Oktagon
Oktagon

figura geometryczna, wielokąt o ośmiu bokach i ośmiu kątach wewnętrznych.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Atlas sztuki,  http://www.atlassztuki.pl/pdf/opalka1.pdf

https://www.polskieradio.pl/8/196/Artykul/416804,Roman‑Opalka‑19312011-%E2%80%93‑niezwykly‑malarz‑czasu

http://rynekisztuka.pl/wp‑content/uploads/2014/11/opalka‑najdrozsze.jpg

https://zasoby.msl.org.pl/arts/view/426