Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10Y5U2HVhQKD1
Ilustracja jest tłem do tematu lekcji. Przedstawia wzory ludowe z motywami roślinnymi, symetryczne i uszeregowane w rzędzie. Namalowane są na ciemnoszarych deskach. Na tle ilustracji znajduje się, zamieszczony na czarnym pasku temat: Sztuka ludowa – symetria w kompozycji. Projektuję zakładkę do książki

Sztuka ludowa – symetria w kompozycji. Projektuję zakładkę do książki

Źródło: Dominika Łowkajtis.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1DgIjJvYuW7l1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills.
1

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.

1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;

4) projektuje graficzne formy użytkowe (zaproszenie, okładka, plakat); kształtuje przestrzenne formy dekoracyjne i scenograficzne – indywidualnie i w zespole; umiejętności te wykorzystuje w przygotowywaniu imprez i uroczystości szkolnych, np. powiązanych z kalendarzem różnego typu świąt;

5) podejmuje próby integracji sztuk tworząc zespołowo teatr plastyczny (animacja form plastycznych w przestrzeni plus światło i dźwięk ) oraz realizując inne rodzaje kreacji z pogranicza plastyki i pokrewnych dziedzin jak pantomima, taniec, film animowany;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

3) rozumie znaczenie twórczości ludowej; rozróżnia różne jej formy; zna pojęcia sztuka ludowaSztuka ludowasztuka ludowaetnografiaEtnografiaetnografia.

Nauczysz się

charakteryzować sztukę ludową jako działanie artystyczne społeczności wiejskiej w kraju i na świecie,

rozpoznawać charakterystyczne dla sztuki ludowej motywy, kolory,

odróżniać kompozycję symetryczną od niesymetrycznej,

odróżniać oryginalne wytwory sztuki ludowej od sztuki współczesnej nią inspirowanej i wytworów etnodizajnuEtnodizajnetnodizajnu,

identyfikować polski strój ludowy z wybranymi regionami kraju,

wskazywać eksponaty typowe dla muzeum etnograficznegoMuzeum etnograficznemuzeum etnograficznegoskansenuSkansenskansenu,

projektować za pomocą interaktywnego narzędzia plastycznego zakładkę do książki z motywami zaczerpniętymi ze sztuki ludowej,

rozpoznawać charakterystyczne dla sztuki ludowej działania – z zakresu tworzenia dekoracji, kultywowania zwyczajów i obrzędów,

dobierać, projektować i wykonywać środki plastyczne do zaprezentowania inscenizacji wybranego zwyczaju ludowego,

prezentować z wykorzystaniem środków plastycznych wybrany zwyczaj ludowy,

definiować pojęcia: sztuka ludowa, etnografia, skansen.

Sztuka ludowa

Sztuka ludowaSztuka ludowaSztuka ludowa to sztuka społeczności wiejskiej, silnie związana z życiem codziennym, naturalnymi rytmami przyrody, pracą na roli i w gospodarstwie. Zaspokajała potrzeby artystyczne, duchowe i praktyczne społeczności lokalnych, dając poczucie przynależności i odrębności w stosunku do innych regionów. Poniższe zdjęcia przedstawiają przykłady ubiorów odświętnych.

R8O9aLomDvMOp
Ilustracja interaktywna przedstawia krakowski strój ludowy. Na wieszaku zostały zamieszczone: biała bluzka z koronkowym wykończeniem rękawów i kołnierza oraz przewiązaniem w pasie, kamizelka w kolorze czarnym, wyszywana wielobarwnymi motywami kwiatowymi i zdobiona żółtą i czerwoną lamówką, czerwona spódnica w różowe kwiaty (róże) z zielonymi listkami, wykończona trzema lamówkami w dolnej części - niebieskiej, złotej i zielonej. Na górze został zawieszony wianek z kwiatów w różnych kolorach i liści. Dodatkowo na ilustracji zamieszczono interaktywny punkt, zawierający informacje:
Strój ludowy krakowski, online-skills, CC BY 3.0
R1JGBcvOc2eo5
Ilustracja interaktywna jest fotografią mężczyzny w góralskim stroju ludowym. Ubrany jest w białą koszulę z kołnierzem, pod którym znajduje się ozdobna spinka zakończona przykolcem, czyli długim zakończeniem służącym do czyszczenia fajki. Koszule ma włożoną w spodnie, na których znajduje się szeroki pas. Na ramionach mężczyzna ma założoną cuchę - pelerynę zdobioną tasiemkami, aplikacjami i barwnym haftem z kwiatami. Dodatkowo na ilustracji znajduje się punkt interaktywny z informacją:
Strój ludowy góralski, online-skills, CC BY 3.0
R1PovJ9KQ1tYU
Ilustracja interaktywna jest fotografią kobiety w stroju łowickim. Postać ma na sobie białą bielunkę, czyli koszulę z haftami i wyszywanymi kwiatami na rękawach z haftowanym kołnierzem. Na nią ma założoną czarną kieckę (suknię) w wyszywane róże, którą od pasa przykrywa pasiasta zapaska (rodzaj fartucha), dekorowana lamówkami i koronką. Szyję kobiety zdobią biało-czerwone sznury korali. Dodatkowo na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Strój ludowy łowicki, online-skills, CC BY 3.0
R1LkcpMizKtBR1
Prezentacja, która ukazuje kujawski kobiecy strój ludowy. Kobieta stoi na podeście przed budynkiem i prezentuje strój. Dodatkowo zamieszczone są punkty interaktywne z fotografiami i komentarzami: - fotografia stojącej kobiety w stroju ludowym i komentarz: "Odświętny strój kujawski zamężnej kobiety. Elementy stroju: ciemna wełniana spódnica, fartuch ozdobiony haftem, kabatek z peleryną, biała koszula z haftowanym, dopinanym kołnierzykiem, biały, haftowany czepiec, tzw. kopka, zrolowana jedwabna chustka, tzw. kaczorówka, duża wełniana chusta, tzw. mazanicha, sznur korali." - fotografia ukazująca zbliżenie na spódnicę i fartuch; - fotografia części stroju oraz komentarz: "Fartuch ozdobiony haftem"; - fotografia głowy kobiety oraz komentarz: "Biały, haftowany czepiec, tzw. kopka"; Prezentacji towarzyszy podkład muzyczny o spokojnym i nostalgicznym nastroju.
strój ludowy kujawski damski
R7QxMXQg2XT8b1
Prezentacja, która ukazuje kujawski męski strój ludowy. Mężczyzna stoi na podeście przed budynkiem i prezentuje strój. Prezentacji towarzyszy podkład muzyczny o wolnym tempie i spokojnym, rzewnym nastroju, wykonany na skrzypce i akordeon. Dodatkowo zamieszczony zostały interaktywne punkty zawierające: - fotografię stojącego mężczyzny w ludowym stroju i komentarzem: "Odświętny strój kujawski żonatego mężczyzny. Elementy stroju: ciemne spodnie wpuszczone w długie buty, czerwona kamizela, tzw. jaka, biała koszula z kołnierzykiem i zawiązaną czerwoną chustką, granatowy kaftanek bez rękawów, ciemny płaszcz z peleryną – sukmana, cylinder z główką szerszą u góry, ozdobiony pawimi piórami" - fotografię nakrycia głowy z komentarzem: "Cylinder z główką szerszą u góry, ozdobiony pawimi piórami”. Prezentacji towarzyszy podkład muzyczny o spokojnym i nostalgicznym nastroju.
strój ludowy kujawski męski
R1NzQt815wI8a
Ćwiczenie 1
Wymień zapamiętane elementy stroju ludowego z dowolnego regionu.
ma1a29f38935db2d5_0000000000043

Muzeum etnograficzne jako prezentacja sztuki ludowej

Sztuka ludowa bywa prezentowana w muzeach, zwłaszcza w muzeach etnograficznychMuzeum etnograficznemuzeach etnograficznych poświęconych kulturze ludowej.

RAoNeptYvKAls
Fotografia interaktywna przedstawia stodołę należącą do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego w Dziekanowicach. Ukazuje drewniany obiekt kryty strzechą. Przed stodołą stoi żuraw z kamienną studnią. Dookoła rośnie trawa. Obok stodoły stoi drewniany wychodek. Po lewej stronie obiektu rośnie duże drzewo. Do fotografii dołączony został interaktywny punkt z informacją:
Wielkopolski Park Etnograficzny w Dziekanowicach - stodoła, CC BY 3.0
R1JSgdOA7F6uV1
Ćwiczenie 2
Wymień znane Ci obiekty pochodzące z polskich skansenów.
ma1a29f38935db2d5_0000000000060

Dekoracje ludowe

Popularną i charakterystyczną dla danego regionu formą sztuki ludowej jest ornament - powtarzający się motyw złożony z drobnych stylizowanych elementów geometrycznych, roślinnych, figuralnych przybierający formę pasową, ramowąBordiuradrobnych stylizowanych elementów geometrycznych, roślinnych, figuralnych przybierający formę pasową, ramową. Jednakże, sztuka ludowa to nie tylko architektura, rzeźby, stroje, ale także elementy wyposażenia wnętrz. W chatach, z czasem, oprócz niezbędnych sprzętów zaczęły pojawiać się motywy dekoracyjne. Zapoznaj się z nazwami wybranych dekoracji ludowych i ich objaśnieniami.

  • Klapok – kolorowe koło ozdobione wycinankami z dołączonymi zwieszonymi taśmami, zwanymi ogonami, przyczepiane do belki stropowej.

  • Kodra – prostokątna, łowicka wycinanka o poziomym ułożeniu, przedstawiająca motywy kwiatowe, zwierzęce lub sceny rodzajowe z życia wsi.

  • Makatka - niewielka tkanina dekoracyjna zawieszana na ścianach lub rozkładana na meblach; makatka ludowa o tematyce świeckiej, rzadziej religijnej, stanowiła częsty element kuchennego wnętrza; była najczęściej wyszywana i uzupełniona napisami: pozdrowieniami, życzeniami, sentencjami.

  • Pająk - przestrzenna, barwna konstrukcja przypominająca żyrandol, zawieszana pod sufitem przed nadejściem Nowego Roku w celu zapewnienia w nim obfitości i szczęścia.

  • Podłaźniczka – przyozdobiony czubek jodły, świerku lub sosnowa gałąź, zawieszane pod sufitem jako ozdoba podczas świąt Bożego Narodzenia.

RoaypMEE3oMb2
Ćwiczenie 3
Wymień co najmniej trzy nazwy dekoracji ludowych.
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższym fragmentem „Chłopów” Reymonta. We fragmencie z książki opisana jest jedna z dekoracji ludowych. Zastanów się, o jakiej dekoracji ludowej jest mowa w tekście.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem „Chłopów” Reymonta. We fragmencie z książki opisana jest jedna z dekoracji ludowych. Zastanów się, o jakiej dekoracji ludowej jest mowa w tekście.
ReObrgn4sd2gZ
Ćwiczenie 4
Jaki rodzaj dekoracji ludowych opisuje autor we fragmencie książki „Chłopi”? Możliwe odpowiedzi: 1. Klapok, 2. Kodrę, 3. Podłaźniczkę, 4. Makatkę
ma1a29f38935db2d5_0000000000080

Symetria w dekoracjach ludowych

W dekoracjach ludowych często wykorzystywano symetrię. W kompozycji symetrycznej występuje jedna lub więcej domyślnych osi symetrii, która dzieli płaszczyznę na części będące do siebie bardzo podobne. W dziełach można zaobserwować pewne celowe odstępstwa od idealnej symetrii, które mają wnieść elementy ruchu, życia, ale kompozycję taką nadal nazywamy symetryczną. Nie widzimy tam odbicia lustrzanego względem osi pionowej – występują różnice, np.w rozmieszczeniu owoców na drzewach, kolorystyce i wyglądzie koszy czy pasów na spódnicach, ale kompozycja nadal jest symetryczna.

  • Przykład symetrii jednoosiowej

RsIREyV2lor3Y
Ilustracja interaktywna przedstawia ludowy wzór motywu kwiatowego. Motyw przedstawia wycinankę z różnobarwnymi kwiatami i liśćmi o symetrycznym układzie. Na ilustracji zamieszczono interaktywny punkt, zawierający informacje:
Symetria jednoosiowa, online-skills, CC BY 3.0
  • Przykład symetrii wieloosiowej

RlViYSqfROP871
Symetria wieloosiowa, online-skills, CC BY 3.0
  • Przykład braku symetrii

    RiApjDXXVofGX1
    Brak symetrii, online-skills, CC BY 3.0

ma1a29f38935db2d5_1508234677668_0
RUwPytM3wQi1T
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, czym jest kompozycja symetryczna.
Polecenie 2
Zaplanuj pracę plastyczną o kompozycji symetrycznej. Wybierz jej temat lub motyw, wyjaśnij, w jaki sposób wyobrażasz sobie realizacę pracy i poproś koleżankę lub kolegę o jej wykonanie.
Zaplanuj pracę plastyczną o kompozycji symetrycznej. Wybierz jej temat lub motyw, wyjaśnij, w jaki sposób wyobrażasz sobie realizacę pracy i poproś koleżankę lub kolegę o jej wykonanie.
ma1a29f38935db2d5_1508234912467_0
Rm6paiYmhAf8P
Ćwiczenie 6
Podaj przykłady obecności sztuki ludowej w życiu codziennym.
ma1a29f38935db2d5_0000000000111

Sztuka ludowa - świat

Sztuka ludowa występuje na całym świecie. Jej różnorodność wynika m.in. z takich czynników jak: klimat, lokalna tradycja, religia, dostępność określonych materiałów. Istnieją wytwory sztuki ludowej, które są znakiem rozpoznawczym danego regionu lub kraju. Dobrym tego przykładem mogą być tradycyjne japońskie lalki, afrykańskie maski, malarstwo rdzennych mieszkańców Australii i Oceanii.

Popularną i charakterystyczną dla danego regionu formą sztuki ludowej jest ornament - powtarzający się motywBordiuramotywzłożony z drobnych stylizowanych elementów geometrycznych, roślinnych, figuralnych przybierający formę pasową, ramową.

ma1a29f38935db2d5_0000000000115
ma1a29f38935db2d5_0000000000130

Słownik pojęć

Bordiura
Bordiura

dekoracyjne obramowanie w formie pasa z ornamentem roślinnym lub geometrycznym, niekiedy z motywami figuralnymi.

Etnodizajn
Etnodizajn

jeden z kierunków we wzornictwie, którego twórcy dążą do łączenia elementów tradycyjnego rękodzieła ludowego ze współczesnymi tendencjami.

Etnografia
Etnografia

dyscyplina naukowa zajmująca się opisem i analizą kultur ludowych różnych społeczności.

Gwara ludowa
Gwara ludowa

mowa ludności wiejskiej jakiegoś obszaru.

Muzeum etnograficzne
Muzeum etnograficzne

placówka gromadząca i udostępniająca zabytki kultur ludowych.

Skansen
Skansen

muzeum sztuki ludowej na wolnym powietrzu, często zawierające przykłady zabudowy z terenów wiejskich.

Sztuka ludowa
Sztuka ludowa

działalność artystyczna społeczności lokalnej, przede wszystkim z terenów wiejskich.

Źródła:

sjp.pwn.pl

Autor opracowania

ma1a29f38935db2d5_1516186816969_0

Galeria dzieł sztuki