Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RV0yFIbp4b7tT1

Sztuka ludowa. Kalendarz świąt – oprawa plastyczna wybranych obrzędów i zwyczajów ludowych

Źródło: online-skills.
m86ea9ffc8dac1439_0000000000019
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rp5WeDzA4HLM31
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills.
m86ea9ffc8dac1439_0000000000022

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;

2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);

3) modeluje bryły i reliefy, konstruuje samodzielnie małe rzeźbiarskie formy przestrzenne i bryły architektoniczne, a większe projekty realizuje we współpracy z innymi; tworzy aranżacje przestrzenne z gotowych elementów stosując układy kompozycyjne właściwe dla uzyskania zamierzonego wyrazu;

6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

3) rozumie znaczenie twórczości ludowej; rozróżnia różne jej formy; zna pojęcia sztuka ludowa i etnografia;

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców.

m86ea9ffc8dac1439_0000000000030
Nauczysz się

charakteryzować polską obrzędowość doroczną;

wyjaśniać pojęcia: zwyczaj, obrzęd, przedmiot obrzędowy;

rozpoznać przedmioty obrzędowe wybranych świąt ludowych;

wskazywać formy utrwalania obrzędów i zwyczajów ludowych w polskiej kulturze (na znaczkach, monetach, kartach pocztowych);

interpretować przykłady zwyczajów ludowych zilustrowanych przez artystów w dziełach sztuki;

tworzyć przedmioty i ozdoby inspirowane sztuką ludową.

m86ea9ffc8dac1439_0000000000093

Obrzędowość ludowa

Częścią kultury ludowej są tradycyjne obrzędyObrzędobrzędyzwyczajeZwyczajzwyczaje. Dotyczą one momentów ważnych, przełomowych w życiu człowieka, wynikają z szacunku do sił nadprzyrodzonych – Boga oraz otaczającej przyrody. Stąd wyróżniamy dwa rodzaje obrzędowości ludowej:

  • obrzędowość doroczną – obchodzoną co roku, związaną z kalendarzem, w tym także kalendarzem świąt, ze zmianami pór roku i cyklem wegetacyjnym roślin;

  • obrzędowość rodzinną – związaną z punktami zwrotnymi w życiu człowieka, np. narodzinami, weselem, śmiercią.

W polskim roku obrzędowym odnajdujemy wiele świąt wspólnych dla całego kraju.

classicmobile
Ćwiczenie 1
RWi7lD105h4U21
Do opisu święta dopasuj jego nazwę. 1. Zwyczaj przywoływania wiosny mający zapewnić urodzaj w nadchodzącym roku, związany z paleniem lub topieniem kukły przedstawiającej boginię śmierci. Nazwy do wyboru: A. Topienie Marzanny, B. Wigilia Bożego Narodzenia, C. Zaduszki, D. Dożynki, E. Niedziela Palmowa. 2. Kościelny i ludowy zwyczaj wspominania zmarłych i obchodzenia uroczystości ku ich czci. Nazwy do wyboru: A. Topienie Marzanny, B. Wigilia Bożego Narodzenia, C. Zaduszki, D. Dożynki, E. Niedziela Palmowa. 3. Święto kościelne ustanowione na pamiątkę wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i spotkania z wiernymi, którzy witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i gałązki. Nazwy do wyboru: A. Topienie Marzanny, B. Wigilia Bożego Narodzenia, C. Zaduszki, D. Dożynki, E. Niedziela Palmowa. 4. Ludowe święto dziękczynne obchodzone z okazji zakończenia żniw i prac polowych. Nazwy do wyboru: A. Topienie Marzanny, B. Wigilia Bożego Narodzenia, C. Zaduszki, D. Dożynki, E. Niedziela Palmowa. 5. Zwyczaj zasiadania do uroczystej wieczerzy w wieczór poprzedzający święto upamiętniające narodziny Jezusa Chrystusa, rozpoczynający się wraz z pierwszą gwiazdką na niebie. Nazwy do wyboru: A. Topienie Marzanny, B. Wigilia Bożego Narodzenia, C. Zaduszki, D. Dożynki, E. Niedziela Palmowa.
Źródło: online skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RtLVa7mhjmIgom86ea9ffc8dac1439_00000000000061
Ćwiczenie 2
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, cc0.

Każdy z obrzędów ma właściwą dla siebie oprawę plastyczną. Towarzyszą im tzw. przedmioty obrzędowePrzedmiot obrzędowyprzedmioty obrzędowe. Stąd istotną pozycję w sztuce ludowej zajmują stroje, dekoracje i przedmioty służące uzewnętrznieniu ważnych treści.

classicmobile
Ćwiczenie 3
ROVdybH27Nwjj1
Do każdego przedmiotu obrzędowego dobierz nazwę właściwego święta. Marzanna. Możliwe odpowiedzi: 1. Zaduszki, 2. Niedziela Palmowa, 3. Dożynki, 4. Wigilia Bożego Narodzenia, 5. Pierwszy dzień wiosny. Wieńce z plonów. Możliwe odpowiedzi: 1. Zaduszki, 2. Niedziela Palmowa, 3. Dożynki, 4. Wigilia Bożego Narodzenia, 5. Pierwszy dzień wiosny. Palmy. Możliwe odpowiedzi: 1. Zaduszki, 2. Niedziela Palmowa, 3. Dożynki, 4. Wigilia Bożego Narodzenia, 5. Pierwszy dzień wiosny. Znicze. Możliwe odpowiedzi: 1. Zaduszki, 2. Niedziela Palmowa, 3. Dożynki, 4. Wigilia Bożego Narodzenia, 5. Pierwszy dzień wiosny. Choinka. Możliwe odpowiedzi: 1. Zaduszki, 2. Niedziela Palmowa, 3. Dożynki, 4. Wigilia Bożego Narodzenia, 5.Pierwszy dzień wiosny.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1LkM7CQWEr5Dm86ea9ffc8dac1439_00000000000071
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RfYU6gFWBZ4jp1
Okresem wprowadzającym w rok obrzędowy jest wczesna zima. Spróbuj uporządkować wymienione polskie obrzędy doroczne, zachowując porządek chronologiczny – od zimy do jesieni. Obrzędy do uporządkowania: 1. Dożynki, 2. Pierwszy dzień wiosny, 3. Zaduszki, 4. Niedziela Palmowa, 5. Wigilia Bożego Narodzenia.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1CMIqh3kvAezm86ea9ffc8dac1439_00000000000081
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie interaktwne
Źródło: online skills, cc0.
m86ea9ffc8dac1439_0000000000006
m86ea9ffc8dac1439_0000000000007
m86ea9ffc8dac1439_0000000000008
m86ea9ffc8dac1439_0000000000141

Gody

Okres od pierwszego dnia świąt Bożego Narodzenia do Trzech Króli nazywany jest w obrzędowości ludowej Godami. Cały cykl świąteczny powiązany z Godami obejmuje dni Bożego Narodzenia poprzedzone Wigilią oraz Nowy Rok i święto Trzech Króli.
W tym czasie kultywujemy wiele zwyczajów, między innymi: wieczerzę wigilijną, strojenie choinki, budowanie żłóbka lub szopki, kolędowanie, przywitanie Nowego Roku, obchodzenie święta Trzech Króli.

Zapoznaj się z opisem trzech wybranych bożonarodzeniowych zwyczajów, a następnie rozwiąż zadania.

Kolędowanie, nazywane też chodzeniem po kolędzie – obchód domów przez grupę kolędników w okresie Bożego Narodzenia. Kolędnicy odgrywają różne scenki, stąd towarzyszą im rekwizyty, takie jak: gwiazda, turoń – rogate, włochate zwierzę z kłapiącą paszczą, kosa – atrybutAtrybutatrybut śmierci.

Orszak Trzech Króli – uliczne jasełka, czyli przedstawienia nawiązujące treścią do Bożego Narodzenia, podczas których wspólnemu przejściu setek osób ulicami danej miejscowości towarzyszy głośne, radosne śpiewanie kolęd.

Szopki bożonarodzeniowe – zwyczaj budowania stajenki betlejemskiej ze żłóbkiem i figurkami, będących miniaturami lub konstrukcjami rzeczywistej wielkości. W Polsce szczególnie znane są bogato zdobione szopki krakowskie, nawiązujące swą architekturą do zabytków Krakowa.

classicmobile
Ćwiczenie 6
R20g2VWzIcJ4u1
Wskaż, które zwyczaje i obrzędy związane są z okresem Bożego Narodzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Niedziela Palmowa, 2. Kolędowanie, 3. Orszak Trzech Króli, 4. Święconka, 5. Szopka.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RzVNuHB8KSYqRm86ea9ffc8dac1439_00000000000091
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 7
RAFdMGXb3RYCM1
Odpowiedz na pytanie. Z jakim terminem związana jest następująca definicja? Wierzenia, wyobrażenia, czynności i zachowania przekazywane z pokolenia na pokolenie, przyjmujące formę rytuału społecznego i sakralnego. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyczaj, 2. Obyczaj, 3. Obrzęd.
Źródło: UMK.
static

Ważnym bożonarodzeniowym zwyczajem jest strojenie choinki. Zwyczaj ten pojawił się w Polsce dopiero na przełomie XVIII i XIX wieku. Wcześniej, tradycyjną polską ozdobą była podłaźniczka, zwana też wiechą lub bożym drzewkiem, czyli przyozdobione gałązki jodłowe lub czubek choinki, zawieszane pod sufitem lub nad drzwiami czy oknami. Zobacz na ilustracjach, jak wygląda tradycyjna podłaźniczka.

Dawniej, zarówno podłaźniczka, jak i choinka strojone była własnoręcznie wykonanymi ozdobami: ciasteczkami, owocami – rajskimi jabłuszkami i orzechami, kolorowymi łańcuchami z bibułki i słomek, papierowymi aniołkami, szyszkami, jeżykami oraz światami, jak nazywano krążki opłatków składane w kulę przypominającą kształtem kulę ziemską.

Polecenie 1

Stwórz własne ozdoby choinkowe inspirowane sztuką ludową.
Potrzebne będą: kolorowy papier, bibuła, krepa, ołówek, nić, igła, słomki, nożyczki, klej.

m86ea9ffc8dac1439_0000000000009
m86ea9ffc8dac1439_0000000000183

Obrzędowość na znaczkach i monetach

Polskie obrzędy i zwyczaje ludowe wielu ludziom są wciąż bliskie i zrozumiałe. Dzieje się tak dzięki temu, że przekazywane są z pokolenia na pokolenie, a także utrwalane w formie ekspozycji w muzeach, na zdjęciach, filmach, wcześniej na rycinach i obrazach. Ciekawą formą jest także wprowadzanie do obiegu tematycznych znaczków pocztowych oraz monet. W 1977 roku Poczta Polska wydała serię znaczków opartych na XIX‑wiecznych rycinach pt. Polskie zwyczaje ludowe, natomiast w latach 2001–2006 Mennica Polska wybiła monety z serii Polski Rok Obrzędowy. Przyjrzyj im się w galerii, zwracając uwagę na to, które zwyczaje i obrzędy ludowe upamiętniają.

R1AQuGd6xSKO31
Monety, enumizmatyczny.pl, CC BY 3.0
RzoDQHlEme2Vo1
Ilustracja interaktywna przedstawia monetę okolicznościową "Śmigus dyngus". Na tle ozdobnej firanki znajduje się godło Rzeczypospolitej Polskiej oraz półkolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA w kolorze złotym. U dołu baranek, pisanki wykonane farbami w kolorach: niebieskim, złotym, zielonym i czerwonym oraz gałązki wierzbowe. Z lewej strony oznaczenie roku emisji: 2003, z prawej strony napis: 20 ZŁ. Na rewersie znajduje się scena przedstawiająca dziewczęta i chłopców. W tle stoją studnia, chaty i fragment kościoła. U dołu napis: ŚMIGUS-DYNGUS. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Awers monety przedstawia baranka wielkanocnego, który stoi w wiklinowym koszyku. Pod barankiem widoczne są kolorowe jajka z widocznymi zdobieniami. Górna część monety przedstawia serwetkę zrobioną na szydełku. Punkt 2: Rewers moenty przedstawia tradycyjny zwyczaj – Smigus dyngus, który polega na polewaniu drugiej osoby wodą. Przedstawiona na rewersie scena przedstawia dzieci polewających się wodą.
Moneta okolicznościowa „Śmigus dyngus”, enumizmatyczny.pl, CC BY 3.0
R1IQOCiwY9W811
Ilustracja przedstawia monetę okolicznościową "Dożynki". Awers ukazuje kobiety i mężczyzn w strojach ludowych ustawionych w parach. Pierwsza para niesie chleb oraz kłosy zbóż. Rewers przedstawia godło Rzeczpospolitej Polskiej wewnątrz wieńca ze zboża, przewiązanego biało-czerwoną wstęgą. U góry znajduje się napis RZECZPOSPOLITA POLSKA, a u dołu liczba 20. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Rewers monety przedstawia orszak dożynkowy. Na pierwszym planie widoczna jest para niosąca chleb - nieodłączny element dożynek, oraz ścięte zboże. Na drugim planie widoczni są ludzie niosący kosy z szarfami. Punkt 2: Awers monety jest kolorowy. Posiada czerowny akcent - szarfę przy wieńcu, pod którą znajduje się orzeł. Na dole monety widoczne są owoce, i warzywa, oraz nominał – 20zł.
Moneta okolicznościowa „Dożynki”, enumizmatyczny.pl, CC BY 3.0

Obrzędy i zwyczaje, zilustrowane na znaczkach i monetach, polegają między innymi na wędrowaniu różnych grup osób po wsi, często od domu do domu. Poznaliśmy już kolędowanie w okresie świąt Bożego Narodzenia. Przeczytaj poniżej o trzech innych obrzędach, obchodzonych w pozostałych porach roku, a następnie rozwiąż zadanie.

Chodzenie z kogutkiem – zwane także chodzeniem z kurkiem dyngusowym. Ludowy zwyczaj praktykowany w Poniedziałek Wielkanocny, podczas którego młodzieńcy wożą po wsi na dwukołowym wózku żywego koguta, śpiewając przy tym, zbierając datki i polewając panny wodą. Piejący kogut obwieszcza zmianę pogody na wiosenną. Wśród innych ludowych zwyczajów wciąż obchodzonych w Poniedziałek Wielkanocny wymienić można śmigus‑dyngus, podczas którego również oblewa się ludzi wodą.

Sobótka – święto wywodzące się ze słowiańskich wierzeń, obchodzone w czasie najkrótszej nocy w roku (w drugiej połowie czerwca), zwane także Nocą Kupały czy palinocką, a w tradycji kościoła katolickiego Nocą Świętojańską. Do zwyczajów sobótkowych należą między innymi: rozpalanie ognisk i skakanie przez nie, puszczanie na wodę wianków z zapalonymi świecami, wróżby i tańce. Według legendy podczas nocy świętojańskiej można poszukiwać kwiatu paproci, którego znalezienie zapewnia szczęście i bogactwo.

Okrężne – tradycyjna uroczystość z okazji zakończenia żniw, obchodzona jesienią, zwana też dożynkami. W uroczystym, barwnym korowodzie są niesione z pola wieńce, uplecione z kłosów i ziół, nazywane koroną. Dawniej, w niektórych rejonach kraju wieniec ten wnosiła na głowie kobieta zwana Postacianką lub Przodownicą. Pochodowi towarzyszyli muzykanci, śpiewano dożynkowe pieśni ludowe, na koniec odbywała się taneczna zabawa i wspólne biesiadowanie w podziękowaniu za plony.

classicmobile
Ćwiczenie 8
R1cwS0CbRsIVN1
Z podanych nazw obrzędów i zwyczajów wybierz te, które związane są z tradycją religijną. Możliwości wyboru: 1. Puszczanie wianków w noc świętojańską, 2. Kolędowanie, 3. Dożynki, 4. Święcenie pokarmów, 5. Topienie Marzanny.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RAcQrec1QKxKdm86ea9ffc8dac1439_00000000000101
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m86ea9ffc8dac1439_0000000000010
m86ea9ffc8dac1439_0000000000216

Pieczywo obrzędowe

Ważnym przedmiotem obrzędowymPrzedmiot obrzędowyprzedmiotem obrzędowym jest pieczywo – dawniej obecne niemal w każdym obrzędzie i zwyczaju, gdyż traktowano je jako symbol pomyślności, dostatku, urodzaju i płodności. Do dziś chleb pełni znaczącą rolę w obrzędach dorocznych i uroczystościach rodzinnych. Jednym ze zwyczajów nadal obecnych w naszej kulturze jest zwyczaj łamania się opłatkiem w trakcie Wigilii czy uroczyste witanie chlebem i solą młodej pary (chleb weselny nazywany jest korowajem lub kołaczem). Podczas dożynek chleb upieczony z mąki z tegorocznych zbiorów stanowi symbol plonów i ciężkiej pracy rolników.

Na Nowy Rok na Warmii, Mazurach, Kaszubach i Kurpiach często pieczono figurki zwierząt, nazywane nowymi latkami lub byśkami, które miały wspomóc płodność hodowli, ale także chronić domowników przed chorobami i nieszczęściami. Byśki zaś przybierają postacie zwierząt leśnych (głównie jelonków, zajączków) i hodowlanych (m.in. koni, krów, kóz, owiec, kur, gęsi). Przyjrzyj się starym fotografiom ilustrującym figurki zwierząt z ciasta, a następnie wykonaj polecenie.

R14EP79zQqrDk1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię ciastka zwanego Nowe latko. Ukazuje figurkę mężczyzny w kapeluszu i kamizeli na podstawie. Dookoła niego znajdują się kury. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Nowe latko to krążek ciasta, na którym umieszczona jest postać gospodarza lub pastuszka, otoczonego figurkami ptactwa domowego. Nowe latko pieczone było w Nowy Rok, oraz na święto Trzech Króli. Pieczywo często stało w specjalnym miejscu w domu, np. wśród świętych obrazów.
Nowe latko, E. Fryś-Pietraszkowa, A. Kunczyńska-Iracka, M. Pokropek, „Sztuka ludowa w Polsce”, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1988, il. 438, 442, CC BY 3.0
RDcqzuPs675Y41
Ilustracja interaktywna przedstawia ciastka zwane byśkami. Ukazuje dwoje zwierząt: barana i jelenia. Figurki stoją na blacie. Ich kształt nieco odbiega od wizerunku prawdziwych zwierząt. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Byśki zaś przybierają postacie zwierząt leśnych (głównie jelonków, zajączków) i hodowlanych (m.in. koni, krów, kóz, owiec, kur, gęsi). Byśki pieczono w Nowy Rok, a także na święto Trzech Króli. Stawiane były na parapecie, służyły jako przysmak. Miało ono zapewnić urodzaj, oraz zdrowie i powodzenie w nowym roku.
Byśki, E. Fryś-Pietraszkowa, A. Kunczyńska-Iracka, M. Pokropek (1988), „Sztuka ludowa w Polsce”, Warszawa: Wydawnictwo Arkady, il. 438, 442, CC BY 3.0
Polecenie 2

Ulep z plasteliny lub gliny figurki zwierząt w formie byśków i nowego latka. Uwzględnij, że w tradycji ludowej byśki lepi się z jednego kawałka ciasta – głowa, tułów, nogi, ogon formowane są z wyrobionego kawałka ciasta, a nie doklejane do tułowia.

classicmobile
Ćwiczenie 9
R1ZneIOaJEYSW1
Z podanych poniżej rodzajów pieczywa wskaż te, które są pieczywem obrzędowym. Do wyboru: 1. rogal, 2. kołacz weselny, 3. bułka kajzerka, 4. bysiek, 5. nowe latko.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R2TnJUDHhCm8Zm86ea9ffc8dac1439_00000000000111
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m86ea9ffc8dac1439_0000000000011
m86ea9ffc8dac1439_0000000000267

Inspiracje folklorem

Na przełomie XIX i XX wieku w Polsce rozwijało się malarstwo, którego cechą charakterystyczną było wprowadzanie do obrazów elementów polskości, w tym zaczerpniętych również z folkloruFolklorfolkloru i ojczystego krajobrazu. Wśród czołowych polskich malarzy tworzących portrety chłopów, sceny rodzajowe z życia wsi, a także dzieła ukazujące obrzędy i obyczaje ludowe można wymienić Teodora Axentowicza i Włodzimierza Tetmajera. Zapoznaj się w galerii z wybranymi dziełami tych artystów.

RC9BQV1JX5QRp1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Teodora Axentowicza "Kołomyjka". Ukazuje trzy pary przed chatą w huculskim tańcu. Przygrywają im siedzący na przyzbie muzykanci. Uczestnicy mają na sobie odświętne ubrania, kobiety noszą wianki ze wstążkami, mężczyźni białe koszule. Cała scena namalowana została właściwie z użyciem tylko trzech barw – bieli, brązu i czerwieni. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Przedstawiona na obrazie ludność pochodzi z tzw. chłopstwa, o czym mogą świadczyć charakterystyczne stroje. Kobiety tańczą boso obok chaty krytej strzechą. Pod ścianą siedzi grupa osób grających na instrumentach. Tytułowa Kołomyjka jest tańcem ludowym, którego cechą charakterystyczną jest rosnące tempo.
Teodor Axentowicz, „Kołomyjka”, 1895, olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, wikimedia.org, domena publiczna

Znana polska malarka, graficzka i ilustratorka – Zofia Lubańska‑Stryjeńska w swojej twórczości często opierała się na podaniach i zwyczajach ludowych. W galerii obejrzyj karty pocztowe jej autorstwa, pochodzące z początku XX wieku, a następnie rozwiąż zadanie.

classicmobile
Ćwiczenie 10
RvesrIJjtonnU1
Odpowiedz na pytanie. Które cechy związane są ze sztuką ludową? Możliwe odpowiedzi: 1. Schematyczność, 2. Kontrasty barwne, 3. Stosowanie perspektywy zbieżnej, 4. Stosowanie perspektywy powietrznej.
Źródło: UMK.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1V6ZSWRrQelqm86ea9ffc8dac1439_00000000000121
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m86ea9ffc8dac1439_0000000000012
m86ea9ffc8dac1439_0000000000283

Słownik pojęć

Atrybut
Atrybut

symboliczny przedmiot dodawany przedstawianej osobie, pozwalający ją rozpoznać.

Folklor
Folklor

ludowa twórczość artystyczna, obejmująca między innymi: podania, baśnie, pieśni, tańce, materialne wytwory sztuki ludowej.

Obrzęd
Obrzęd

wierzenia, wyobrażenia, czynności i zachowania przekazywane z pokolenia na pokolenie, przyjmujące formę rytuału społecznego i sakralnego.

Przedmiot obrzędowy
Przedmiot obrzędowy

rzecz związana z celebrowaniem jakiegoś święta czy zwyczaju, wykorzystywana w rytuałach, często posiadająca ukryte, magiczne znaczenia.

Zwyczaj
Zwyczaj

wprowadzone kulturowo zachowanie się jednostek lub grup społecznych, wynikające z uznanych w danej społeczności tradycyjnych wzorów.

m86ea9ffc8dac1439_0000000000310

Galeria dzieł sztuki

m86ea9ffc8dac1439_0000000000313

Bibliografia

Marian Prokopek, Atlas sztuki ludowej i folkloru w Polsce, Arkady, Warszawa 1978.

Marianna Oklejak, Cuda wianki, Egmont Polska, Warszawa 2015.