Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R12P1yo2jO7bh1

Sztuka użytkowa cz. 2

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1945 – zakończenie II wojny światowej

1949 – powstanie NATO

1952 – powstanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali

1961 – powstanie Muru Berlińskiego; Jurij Gagarin pierwszym człowiekiem w kosmosie

1962 – Sobór watykański II, kryzys kubański

1968 – praska wiosna

1968 – festiwal w Woodstock; lądowanie ludzi na Księżycu

1979 – przejęcie władzy przez ajatollaha Chomeiniego i fundamentalistów w Iranie; inwazja ZSRR na Afganistan

1989 – upadek Muru Berlińskiego

1990 – zjednoczenie Niemiec

1991 – upadek ZSRR; I Wojna w Zatoce; początek wojny na Bałkanach

2001 – zamach terrorystyczny na World Trade Center i Pentagon (2973 ofiary)

2002 – wprowadzenie waluty euro do obiegu w 11 państwach Unii Europejskiej

2003 - koniec Jugosławii – stworzenie luźnego związku dwóch republik przez Serbię i Czarnogórę; rozpoczęcie II wojny w Zatoce Perskiej przez Stany Zjednoczone

2006 – stracenie Saddama Husajna

2011 – katastrofa elektrowni jądrowej Fukushima I; początek wojny domowej w Syrii; głód na Półwyspie Somalijskim

2014 – kryzys krymski, wojna w Donbasie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R14Ikosc7RbIU

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 63.47 KB w języku polskim
1

Cel lekcji:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

Uczeń odbiera teksty kultury i wykorzystuje informacje w nich zawarte, z uwzględnieniem specyfiki medium, w którym są przekazywane.

1) zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki

(literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi

2) wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną)

3) analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki

4) samodzielnie wyszukuje informacje na temat kultury w różnych mediach, bibliotekach.

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.

Uczeń posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności; analizuje i interpretuje teksty kultury – potoczne praktyki kultury, a także dzieła sztuki

1) dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno‑historyczną i obyczajami epoki, w której powstało

Nauczysz się

wymieniać polskich projektantów i opisywać ich dzieła;

charakteryzować główne kierunki we wzornictwie;

wymieniać designerów wraz z przykładami ich prac;

dokonywać analizy porównawczej.

Polscy projektanci

Tomek Rygalik – polski projektant, doktor sztuki, wykładowca, kurator, urodził się w 1976 r. w Łodzi. Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. W 1999 r. ukończył Wydział Wzornictwa Przemysłowego w Pratt Institute w Nowym Jorku. W Stanach Zjednoczonych pracował dla takich firm jak: Kodak, Polaroid, MTV, PerkinElmer, Dentsply, Unilever, Dupont. W 2005 r. ukończył studia magisterskie na Royal Collage of Art w Londynie. Prowadził własne studio projektowe w Londynie i Łodzi, obecnie w Warszawie. Od 2008 r. kieruje pracownią projektowania na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Aktualnie współpracuje m.in. z: Moroso, Noti, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken, Ikea.

Projekty Rygalika mają cechy polskiej „zaradności”, są przyjazne dla użytkownika, funkcjonalne, a jednocześnie rzeźbiarskie, przez co budują atmosferę wnętrza.

Jego prace były pokazywane na wielu wystawach w Polsce i na świecie (m.in. Londyn, Tokio, Nowy Jork, Wenecja, Berlin, Frankfurt, Monachium) oraz publikowane w liczących się pismach.

W 2015 r. Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznał mu nagrodę Designera Roku.

RU4YyxAq8KmoM1
Tomek Rygalik, „K3”, studiorygalik.com, CC BY 3.0
R12VSmcTirUEt1
Malafor, „Stolik”, kolekcja pieńków, malafor.co, CC BY 3.0

Malafor – studio założone w 2004 r. przez Agatę Kulik‑Pomorską (1976) i Pawła Pomorskiego (1974), absolwentów Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Projektują głównie meble i inne przedmioty użytkowe. Ważna jest dla nich idea recyklinguRecyklingrecyklingu, ochrony środowiska, ekologii. Starają się nadawać swoim pracom nowe znaczenia, np. sofa służąca do notowania. Stosują ujęcia koncepcyjne i niemasowej produkcji (oprócz wózka na zakupy, przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich). Ich prace są wykonane z łatwo dostępnych materiałów, wykorzystywanych w inny niż dotychczas sposób (np. kanapa z papieru). Produkty są łatwe, proste w złożeniu, przyjazne środowisku. Brali udział w licznych wystawach prezentujących polskie wzornictwo. W 2012 r. otrzymali nagrodę Red Dot Award za projekt Blow Sofa (nadmuchiwana sofa, wykonana z worków recyklingowych).

AZE Design – studio projektowe stworzone w 2006 r. przez Annę Kotowicz‑Puszkarewicz (1978), absolwentkę projektowania graficznego na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Artura Puszkarewicza (1976), absolwenta Wydziału Architektury Politechniki w Białymstoku. Inspiracją do projektów jest kultura, natura południowego Podlasia. Projektanci starają się stworzyć nowy język, a nie kopiować ludowe motywy dekoracyjne. Wspierają także lokalnych rzemieślników (garncarzy, tkaczy, plecionkarzy, skórników), którym zlecają wykonanie obiektu. Ich prace są dialogiem pomiędzy ginącym rzemiosłem a nowoczesnym projektowaniem.

Autorzy akcji Uwolnić projekt – projektanci umieszczali projekt w Internecie na licencji Creative Commons, klient pobierał go i dostosowywał do własnych potrzeb, następnie zlecał wykonanie lokalnemu twórcy. Rzeczy AZE Design są użyteczne, celowe, nawiązują do korzeni i tożsamości.

RYZm8wFLK6BIB1
AZE Design, „TOD”, zestaw ceramiczny, porcelanowa.com, CC BY 3.0

Współczesna sztuka użytkowa

R11e9W5fq4Xgk1
Ettore Sottsass, „Szafa Casablanca”, 1981, Wikipedia, CC BY 3.0

WZORNICTWO RADYKALNE – inaczej antydesign, trend we współczesnym Wzornictwo, który pojawił się w 1966 r. we Włoszech jako odpowiedź na sterylne produkty modernizmu. We Florencji zostały założone dwa studia projektowe: Archizoom oraz Superstudio. Antydesign inspirował się kiczem, ironią i ulotnością. Produkty charakteryzowały mocne kolory, zniekształcone proporcje. Wszystkie cechy miały przeciwstawić się tzw. dobremu smakowi, który był promowany przez modernizmModernizmmodernizm. Atakowano także elitarność produktów. Ruch wzornictwa radykalnego miał charakter eksperymencki, krytykował racjonalność, konsumpcjonizm i nadmierne uprzemysłowienie. Główną cechą antydesignu jest dekoracyjność i unikatowość projektów.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele: Ettore Sottsassme42ddefdcf168c2f_0000000000004Ettore Sottsass, Alessandro Mendinime42ddefdcf168c2f_0000000000005Alessandro Mendini, Andrea Branzime42ddefdcf168c2f_0000000000006Andrea Branzi, Paola Navoneme42ddefdcf168c2f_0000000000007Paola Navone, Michele De Lucchime42ddefdcf168c2f_0000000000008Michele De Lucchi.

me42ddefdcf168c2f_0000000000004
me42ddefdcf168c2f_0000000000005
me42ddefdcf168c2f_0000000000006
me42ddefdcf168c2f_0000000000007
me42ddefdcf168c2f_0000000000008

MINIMALIZM – jeden z popularniejszych kierunków we wzornictwie przełomu XX i XXI w. Narodził się w latach 60. XX w. Jedną z inspiracji dla minimalistycznego wzornictwa są wnętrza japońskich domów. Projekty charakteryzują się wyrazistością, prostym przekazem, stonowanymi kolorami, spokojem, brakiem zbędnych elementów, jednak zachowują całkowitą funkcjonalność przedmiotu. Styl minimalistyczny bardzo dobrze się sprawdza na stronach internetowych, plakatach, w konstrukcjach pojazdów i sprzętach elektronicznych. Zasady minimalistyczne można sprowadzić do hasła: less is more (mniej znaczy więcej) oraz doing more with less (rób więcej (za) mniej).

Warto wiedzieć

Przedstawiciele: Joan Gaspar, David Ogilvyme42ddefdcf168c2f_0000000000009David Ogilvy.

me42ddefdcf168c2f_0000000000009
R13XHC4svLLay1
Joan Gaspar, „Lampy Jaima”, 2017, joangaspar.com, CC BY 3.0
RHBOWHxzlMpPj1
Jane Atfield, „Fotel i podnóżek”, 1992, janeatfield.com, CC BY 3.0

WZORNICTWO EKOLOGICZNE – początki nurtu ekologicznego również sięgają lat 60. XX w. Główną ideą jest wykorzystywanie naturalnych surowców oraz recyklingRecyklingrecykling. Designerzy pracują z rzeczami, które wydają się być już niepotrzebne. Dając przedmiotom drugie życie projektanci ograniczają kupowanie i przesadną konsumpcję. Co ma wpływ na ochronę środowiska poprzez ograniczenie złego oddziaływania produkcji na otoczenie.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele:Nikolaj Steenfattme42ddefdcf168c2f_0000000000010Nikolaj Steenfatt, Sofia Chinitame42ddefdcf168c2f_0000000000011Sofia ChinitaKarin Pereirame42ddefdcf168c2f_0000000000012Karin Pereira, Jane Atfieldme42ddefdcf168c2f_0000000000013Jane Atfield, Tord Boontjeme42ddefdcf168c2f_0000000000014Tord Boontje.

me42ddefdcf168c2f_0000000000010
me42ddefdcf168c2f_0000000000011
me42ddefdcf168c2f_0000000000012
me42ddefdcf168c2f_0000000000013
me42ddefdcf168c2f_0000000000014

Współczesna sztuka użytkowa

RfFvqPQ2UEWyE1
KloshArt, „Lampa w stylu industrialnym”, homebook.pl, CC BY 3.0

HIGH‑TECH – inspiracją są najnowsze technologie. Wykorzystuje się stal, szkło, chrom, aluminium. Wzory cechuje surowość i często śmiałe zestawienie barw: czerń, biel, granat, szarość, powierzchnie są błyszczące i metaliczne. Forma jest prosta, minimalistyczna, funkcjonalna. Kształty są oparte na sześcianie, owalu, rombie i walcu.

Warto wiedzieć

Przedstawiciel: Richard Sapperme42ddefdcf168c2f_0000000000015Richard Sapper.

me42ddefdcf168c2f_0000000000015

POSTMODERNIZM – kolejny nurt we wzornictwie, który odrzucał prostotę modernizmuModernizmmodernizmu, minimalizm i sztywne formy. Inspiracją dla projektantów był barok, rokoko, styl Ludwika XV i Ludwika XVI, a także pop‑art, w szczególności twórczości Andy’ego Warhola i Roy’a Lichtensteina. Używali form dekoracyjnych nadając ekscentryczny wygląd, ważniejsza była forma, która nierzadko przerastała treść. Postmodernistyczne rzeczy należałoby traktować jako rzeźby lub instalacje. Projektanci kontrastowo zestawiali kolory, faktury, formy, materiały. Używali tworzyw sztucznych, sklejki, metalu, lustra.

Warto wiedzieć

Przedstawiciel: Philippe Starckme42ddefdcf168c2f_0000000000016Philippe Starck

me42ddefdcf168c2f_0000000000016
me42ddefdcf168c2f_0000000000017
me42ddefdcf168c2f_0000000000018
RUdX0LH27da1F1
Martine Bedin, „Super Lamp”, 1977, vam.ac.uk, CC BY 3.0
Rs9hLJ0n0HWHR1
Ross Lovegrove, „Stolik”, 2003-2006, rosslovegrove.com, CC BY 3.0

WZORNICTWO ORGANICZNE – inaczej organic design, projektanci czerpią inspirację z natury i żywych organizmów. Projekty charakteryzują się opływową formą, delikatnością, spokojem, wysublimowaną linią. Przedmioty są dostosowane do otoczenia. Forma i materiał są zharmonizowane z funkcją rzeczy.

Warto wiedzieć

Przedstawiciel: Ross Lovegroveme42ddefdcf168c2f_0000000000017Ross Lovegrove

DEKONSTRUKTYWIZM – pojawił się w latach 80. XX w. jako opozycja do racjonalnego modernizmu. Jest wolny od kulturowych odniesień, ważna jest fragmentacja. Dekonstruktywiści odrzucali zasady: „forma ma służyć funkcji”, „czystość formy”, „wierność materiałom”. Przedmioty dekonstruktywistyczne mogą mieć linię falującą albo łamaną pod różnymi, niestandardowymi kątami. Projekty charakteryzuje brak ornamentyki, nieprzewidywalność, niekontrolowany chaos.

Warto wiedzieć

Przedstawiciel: Daniel Libeskindme42ddefdcf168c2f_0000000000018Daniel Libeskind

R13kxUZnfYPqy1
Daniel Libeskind, „Żyrandol”, 2011, libeskind.com, CC BY 3.0

Kolekcja wełna i powietrze oraz kolekcja historycznych figurek ćmielowskich

R1OU5CmzO14TN
Ilustracja interaktywna 1. Widok fotela ze skosu. Białe, gładkie tło.
Widok na fotel we wnętrzu, www.malafor.co, domena publiczna
R1BJMNcl6Kse9
Ilustracja interaktywna 1. Widok fotela ze skosu. Białe, gładkie tło.
Widok fotela ze stołkiem, www.malafor.co, domena publiczna
R3wGzDA72cXZD
Ilustracja interaktywna 1. Widok fotela z przodu. Białe, gładkie tło.
Widok z frontu, www.malafor.co, domena publiczna
RRe4qZ4zVMz2H
Ilustracja interaktywna 1. Widok ze skosu
R1LDNXrsl7kUF
Zbliżenie na szczegół, www.malafor.co, domena publiczna
RU4kDKvGmUi4K1
Animacja przedstawia salę w wirtualnym muzeum, na ścianach wiszą obrazy przedstawiające 1. Lubomir Tomaszewski - Serwis do kawy „Dorota” - proj. 1961/62 2. Henryk Jędrasiak - „Siedzące dziewczyny” - 1958 r. 3. Lubomir Tomaszewski - „Dama z lustrem” - 1985 r. 4. Hanna Orthwein - „Pingwiny para” - 1959 r. 5. Lubomir Tomaszewski - „Bawół afrykański” - 1959 r. 6. Manufaktura porcelany w Ćmielowie Obrazy te opatrzone są następującymi opisami: 1. Lubomir Tomaszewski (ur.1923 r.), projektant porcelany, malarz, rzeźbiarz. Od 1966 r. mieszka w Nowym Jorku (USA). W latach 50. i 60. XX w. pracował w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, gdzie wraz z Hanną Orthwein, Henrykiem Jędrasiakiem i Mieczysławem Naruszewiczem stworzył dla Fabryki Porcelany „Ćmielów” serię figurek porcelanowych. Obok figurek, do najsłynniejszych prac Tomaszewskiego należą serwisy kawowe „Dorota” i „Ina”. Dla „Ćmielowa” zaprojektował 34 modele figurek. Serwis do kawy „Dorota” stworzony został z bardzo dobrej jakości porcelany. Cały zestaw kawowy składa się z 7 elementów. Jest koloru różowego ozdobiony w białe kropki. 2. Henryk Jędrasiak (1916- 2002), polski rzeźbiarz, projektant ceramiki. Współpracował z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego przy tworzeniu porcelanowych figurek dla Fabryki Porcelany w Ćmielowie, dla której zaprojektował 24 modele. Porcelanowa rzeźba ukazuje „Siedzące dziewczyny”. Figurki te przestawiają styl ubioru nowoczesnej dziewczyny. Postacie ubrane są w spódnice każda z nich ma inny kolor oraz takie same białe bluzki z dużym dekoltem. 3. Figurka została wykonana z porcelany. Przedstawia eksponat „Damy z lustrem”. Jest koloru czarnego posiada specyficzne kształty w postaci zgeometryzowanej bryły. 4. Hanna Orthwein (1919-1968), projektantka porcelany, rzeźbiarka. Współpracowała z Fabryką Porcelany w Ćmielowie. Jedna z czwórki projektantów (obok Lubomira Tomaszewskiego, Mieczysława Naruszewicza i Henryka Jędrasiaka) słynnych porcelanowych figurek, które powstały w IWP. Zaprojektowała 33 modele, głównie zwierząt. Eksponat został ręcznie wykonany z dobrej jakości tworzywa porcelanowego. Przedstawia parę pingwinów, która jest połączeniem dwóch figur. Ma podwójny biały wypukły brzuch, dwa szpiczaste czarne nosy, podbródki koloru pomarańczowego oraz ciała i skrzydła poryte kolorem czerni. 5. Eksponat został wyprodukowany z tworzywa porcelanowego. Przedstawia figurkę bawoła afrykańskiego, która ma długie spiczaste rogi i pokryta jest kolorem czerni. Symbol Bawoła przypomina nam afrykańskie safari. 6. Manufaktura porcelany w Ćmielowie została założona w 1790 r. W 1804 r. zaczęto produkować fajans. W latach 50.-60. XX w. we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie w fabryce produkowano porcelanowe figurki wg projektów: Hanny Orthwein, Henryka Jędrasiaka, Mieczysława Naruszewicza i Lubomira Tomaszewskiego. Figurki charakteryzują się uproszczoną, a niekiedy zdeformowaną formą, abstrakcją. Reprezentują stylistykę „New Look”. Od 2004 r. produkcja figurek została wznowiona w Fabryce Porcelany AS Ćmielów.
Figurki „Ćmielowskie”, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

RD5SGevUcGueI
Ćwiczenie 1
Czym jest wzornictwo? Możliwe odpowiedzi: 1. Projektowaniem odzieży, 2. Projektowaniem ozdób budynków użyteczności publicznej, 3. Projektowaniem przedmiotów użytkowych
R1YEkMFeMYLYw
Ćwiczenie 2
Która fabryka porcelany zasłynęła w latach 50. i 60. XX w. produkcją porcelanowych figurek? Możliwe odpowiedzi: 1. Żory, 2. Ćmielów, 3. Wałbrzych
R1JF8CR6Sho2d
Ćwiczenie 3
Kto jest projektantem słynnego zestawu kawowego „Dorota” z 1961 r.? Możliwe odpowiedzi: 1. Lubomir Tomaszewski, 2. Mieczysław Naruszewicz, 3. Henryk Jędrasiak
ReKJ6FlNxYsA7
Ćwiczenie 4
Wpisz poprawne odpowiedzi w puste miejsce obok pytań. Który styl we wzornictwie inspirował się wnętrzami japońskich domów? Tu uzupełnij Który nurt wzornictwa forma charakteryzuje się prostą, minimalistyczną formą? Tu uzupełnij Do którego kierunku wzornictwa możemy przypisać hasło „Mniej znaczy więcej”? Tu uzupełnij W którym nurcie wzornictwa ważna jest fragmentacja? Tu uzupełnij Który trend we wzornictwie odrzucał tzw. „dobry smak”? Tu uzupełnij
RrE6SYHjelCK1
Ćwiczenie 5
Co oznacza skrót IWP? Możliwe odpowiedzi: 1. Instytut Wzornictwa Przemysłowego, 2. Instytut Wzornictwa Polskiego, 3. Instytut Wzornictwa Praktycznego
Ry6uF4Z7MnQpo
Ćwiczenie 6
Którzy polscy projektanci są autorami akcji „Uwolnić projekt”? Możliwe odpowiedzi: 1. Marta Malesińska i Natalia Baranowska, 2. Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski, 3. Anna Kotowicz-Puszkarewicz i Artur Puszarkiewicz
RVBT7btyLf3Ll
Ćwiczenie 7
W którym nurcie projektanci czerpią inspirację z natury i żywych organizmów? Możliwe odpowiedzi: 1. Wzornictwo ekologiczne, 2. Postmodernizm, 3. Wzornictwo organiczne
RPpWRNezD9wlE
Ćwiczenie 8
Czym jest recykling? Możliwe odpowiedzi: 1. Ponownym wykorzystaniem odpadów, przy minimalizacji nakładu na przetworzenie, 2. Projektowaniem przedmiotów użytkowych, 3. Ogólnym określeniem na kierunki w sztuce i literaturze od lat 60. XIX w. Do lat 70. XX w. (od impresjonizmu do konceptualizmu)
Rsz3tuWMSchPl
Ćwiczenie 9
Kto założył studio Malafor? Możliwe odpowiedzi: 1. Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski, 2. Anna Orska, 3. Bartosz Mucha
RpB2Z2Gu398sh
Ćwiczenie 10
W którym trendzie projektanci inspirowali się barokiem, rokokiem, stylami Ludwika XV i Ludwika XVI, odwoływali się także do pop-artu? Możliwe odpowiedzi: 1. Wzornictwo radykalne, 2. Dekonstruktywizm, 3. Postmodernizm
Ry3mnhqQTo911
Ćwiczenie 11
Przyporządkuj style do ich przedstawicieli. Philippe Starck Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm Nikolaj Steenfatt Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm David Ogilvy Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm Ettore Sottsass Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm
R1QhLAP2wMhaO
Ćwiczenie 12
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane ze sztuką użytkową.
RPzmycES87OW8
Ćwiczenie 13
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Inaczej wzornictwo radykalne., 2. Inaczej design., 3. Daniel…… słynny dekonstruktywistyczny architekt i projektant., 4. Polski projektant, który w 2015 r. został uhonorowany tytułem Designera Roku., 5. Słynny twórca minimalistycznych reklam., 6. Polska nazwa na designu.
RcqoqTvuEEBKn
Ćwiczenie 14
Wymień nazwiska autorów poznanych w trakcie lekcji .
ROzlDBZkORZci
Ćwiczenie 15
Uzupełnij zdania: WZORNICTWO RADYKALNE – inaczej Tu uzupełnij, trend we współczesnym wzornictwie, który pojawił się w 1966 r. we Tu uzupełnij jako odpowiedź na sterylne produkty Tu uzupełnij.
We Florencji zostały założone dwa studia projektowe: Archizoom oraz Superstudio. Antydesign inspirował się Tu uzupełnij, ironią i ulotnością. Produkty miały mocne kolory, zniekształcone Tu uzupełnij. Ruch wzornictwa radykalnego miał charakter eksperymentalny, krytykował racjonalność Tu uzupełnij i nadmierne uprzemysłowienie. Główną cechą antydesignu jest Tu uzupełnij i unikatowość projektów.

Słownik pojęć

Modernizm
Modernizm

zespół nowatorskich zjawisk literacko artystycznych; gł. 1880‑1910, różnie ukształtowanych w obrębie poszczególnych literatur (…) O wyodrębnieniu modernizmu jako kierunku w kulturze zadecydowały ogólnoeuropejskie tendencje: poczucie kryzysu kultury i moralności mieszczańskiej, wyrażające się w dekadentyzmie, urata wiary w istniejące systemy wartości wobec kryzysu stosunków społ., uznanie sztuki za autentyczną i autonomiczną wartość (koncepcja „Sztuki dla sztuki”), przeciwstawienie obyczajom filistrów wzoru zachowani artysty (…) (gł. ośr. bohemy o międzynarodowym znaczeniu: Berlin, Monachium, Wiedeń). (…) W kształtowaniu postaw twórczych inspiratorskie znaczenie miały systemy filozoficzne A. Schopenhauera, F. W. Nietzschego, H. Bergsona, decydująco wpłynęły zwłaszcza na charakter modernizmu w Niemczech i krajach środkowoeuropejskich.

Recykling
Recykling

wykorzystywanie odpadów lub zużytych elementów do wytwarzania nowych produktów (np. makulatury do produkcji papieru, zużytych opon samochodowych jako paliwa w cementowniach); r. ma duże znaczenie dla ochrony środowiska i jest coraz szerzej stosowany.

Wzornictwo przemysłowe
Wzornictwo przemysłowe

dziedzina twórcza zajmująca się projektowaniem wzorów dla wyrobów przem.; forma wyrobu jest ściśle związana z jego cechami użytkowymi i techn.-ekon., warunkami wytwarzania; powstało ok. poł. XVIII w. w Wielkiej Brytanii, rozwijało się od pocz. XX w. w Niemczech, Rosji, w Polsce (1950 Inst. Wzornictwa Przem.)

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Lakshmi Bhaskaran, Design XX wieku, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia projektowania, Arkady, Warszawa 2015

Encyklopedia PWN w trzech tomach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

Penny Sparke, Design. Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa 2012

Uniwersalny leksykon sztuki, Muza S.A., Warszawa 2002

Anita Włodarczyk‑Kulak, Maurycy Kulak, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010

Strony internetowe:

www.edvardsteenfatt.dk

www.steenfatt.dk

www.projectotasa.com

www.janeatfield.com

www.tordboontje.com

www.starck.com

www.designmuseum.org

www.alessi.com

www.andreabranzi.it

www.gervasoni1882.it

www.micheledelucchiartworks.it

www.rosslovegrove.com