Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RvOlAnZbjTetH

Sztuka ziemi - emballage Christa

Ważne daty

1936 – narodziny Christa Wladimirowa Jawaszewa

1953‑56 – studia Christa w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Sofii.

1956‑1958 – pobyt Christa w Pradze, Wiedniu, Genewie i Paryżu

1961 - pierwsza wspólna praca Jeanne‑Claude i Christa Paczka w dokach

1964 – przeniesienie się pary do Nowego Jorku.

1968 – instalacja 5,600 Cubicmeter Package na wystawie documenta IV w Kassel

1985 – projekt The Pont Neuf Wrapped – opakowanie najstarszego paryskiego mostu

1995Wrapped Reichstag (Opakowany Reichstag), Berlin, 1971‑95.

2005 – projekt The Gates (Bramy) w nowojorskim Central Parku

2020 - śmierć Christo

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

Rs5bOl3sC6lru
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 157.97 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

II.14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

II.15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

II.17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

III.8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

Nauczysz się

omawiać działania Christa i Jeanne‑Claude;

identyfikować prace artystów z kręgu land artu;

określać cechy formalne stosowane przez parę artystów;

wyjaśniać terminy związane z działaniami artystycznymi.

Christo, Jeanne‑Claude i ambalaż

RlhftOAUolTJj11
Ilustracja interaktywna przedstawia Christo i Jeanne-Claude podczas wręczenia nagród Ellis Island Heritage. Kobieta posiada charakterystyczne rude włosy do ramion. Ubrana jest w fioletową koszulę oraz ciemną kurtkę. Mężczyzna ma dłuższe siwe włosy oraz okulary z czarnymi oprawkami. Ubrany jest w pasiastą koszulę oraz wzorzystą marynarkę. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Christo Wladimirow Jawaszew urodził się 13 czerwca 1935 roku jako jedyny syn Vladimira i Tsvety Dimitrivej w bułgarskim Gabrowie. Tego samego dnia i tego samego roku w okupowanej przez Francję Casablance urodziła się pochodząca z rodziny wojskowej Jeanne-Claude Marie Denat. Christo i Jeanne - Cloude poznali się w 1958 roku w Paryżu, trzy lata później podjęli się realizacji pierwszego wspólnego projektu pod tytułem Dockside Packages (Paczka w dokach). Od tego momentu byli partnerami w życiu prywatnym, jak i karierze zawodowej. Christo był autorem szkiców i realizacji monumentalnych ambalazy. Jednak realizacja projektów była dziełem obojga artystów. Z przyczyn czysto marketingowych umówili się jeszcze w latach sześćdziesiątych, dzieło będzie podpisane tylko jednym nazwiskiem. Do 1994 roku wszystkie ich wspólne osiągnięcia figurują pod nazwą Christo. Po 1994 roku cały dorobek zmienił markę na Christo i Jeanne-Claude.
Martin Dürrschnabel, Christo i Jeanne-Claude podczas wręczenia nagrody Ellis Island Heritage, 2005, wikimedia.org, CC BY-SA 2.5

Czy na pewno sztuka ziemi?

Monumentalne realizacje Christo i Jeanne‑Claude często kojarzone są ze sztuką ziemi. Głównie ze względu na ich związek ze środowiskiem. Bez wątpienia prace artystów wyrastają z powstałego w latach 60. nurtu land artu. Jednakże powstałe wtedy instalacje są inne, niż te wykonywane przez Roberta Smithsona czy Dennisa Oppenheima. Artystów łączyła idea ulotności i nietrwałości dzieła sztuki, która ograniczała jego funkcjonowanie w obiegu muzealnym i wystawienniczym. Jednakże Christo i Jeanne‑Claude niemal od samego początku tworzyli swoją własną markę. Artyści chcąc osiągnąć samodzielność i swobodę twórczą sprzedawali szkice, plany i modele. Z punktu widzenia land artu w ujęciu Smithsona strategia taka stoi w sprzeczności z głównymi założeniami nurtu. Pewne kontrowersje budzi także zaangażowanie pary artystów w kwestie polityczne oraz opieranie poszczególnych projektów na elementach nie związanych ze środowiskiem naturalnym. Z tych względów myśląc o sztuce Christo i Jeanne‑Claude warto odnieść się do pojęcia ambalażuEmballageambalażu.

Świat opakowany przez artystów

R31FGf6HFwiIa1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

W realizację Wrapped Coast (Opakowane wybrzeże) zaangażowanych było 111 osób, które wypracowały w sumie aż 17 000 godzin roboczych. Christo i Jeanne‑Claude zakryli fragment wybrzeża o długości ok 2,4 kilometrów. Do tego celu wykorzystali 92 900 m2 tkaniny oraz 56,3 kilometra sznura, który osadzony został na 25 000 różnego rodzaju łączników.

R1Lv2784qonAg1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Christo i Jeanne-Claude. Czarno-biała fotografia ukazuje australijskie wybrzeże owinięte kwadratowymi tkaninami przymocowanymi do skał. Na ilustracji umieszczona jest cyfra. Po jej zaznaczeniu odsłoni się dodatkowa informacja: Wybrzeże pozostawało pokryte przez dziesięć tygodni. Po tym okresie wszystkie wykorzystane materiały zostały usunięte a miejsce przywrócone do stanu pierwotnego. Projekt realizowany był w ramach stypendium Alcorso-Sekers Travelling oraz ze środków prywatnego australijskiego kolekcjonera Johna Kaldora.
RX17R81bdWEoM1
Źródło: online-skills.
Zobacz także

Fotografie dostępne na stronie artysty. https://christojeanneclaude.net/projects/wrapped‑coast

Michael Blackwood, Wrapped Coast, fragment filmu dokumentalnego, 1969. http://christojeanneclaude.net/videos/wrapped‑coast

W realizację projektu Valley Curtain (Kurtyna) zaangażowana była ponad setka ludzi w tym 35 budowlańców i 64 pracowników sezonowych oraz studentów szkół artystycznych. Dziesiątego sierpnia o 11:00 zasłonięto mierzącą 18 600 m2 pomarańczową kurtynę wykonaną z tkanego nylonu. Ogromna płachta zakryła dolinę Rifle w Colorado. Kurtyna zawisła na wysokości 381 metrów i mierzyła 111 metrów długości. Podtrzymujący ją system lin ważył 61 ton i zakotwiczony był w betonowych fundamentach o  ciężarze 864 ton. Ze względu na duże podmuchy wiatru (szacowane na 61 km/h) po 28 godzinach od ukończenia instalacjiInstalacjainstalacji, podjęto decyzję o jej demontażu.

Rxvj0ZTHcOExJ1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Christo i Jeanne-Claude pt. „Valley Curtain (Kurtyna)”. Fotografia ukazuje kanion Kolorado przegrodzony pomarańczową kurtyną. Na ilustracji umieszczona jest cyfra. Po jej zaznaczeniu odsłon się dodatkowa informacja: Projekt trwał 28 miesięcy i finansowany był przez artystów, głównie ze sprzedaży rysunków przygotowawczych i modeli.
RTfIyfuLfVVa31
Źródło: online-skills.
Zobacz także

Informacja dostępna na stronie artysty: https://christojeanneclaude.net/projects/valley‑curtain (dostęp z dnia 31.03.2018)

Film dokumentalny pt. Christo's Valley Curtain, 1973, reżyseria Ellen Giffard.

Artystyczna kreacja rzeczywistości w instalacjach

W instalacji Umbrella Project (Projekt parasol) wykorzystano 3100 sztuk ośmiokątnych parasoli, każdy miał 6 metrów wysokości i 9 szerokości. Wszystkie parasole zostały wykonane w Bakersfield w Kalifornii i montowane były przez 2000 pracowników. Projekt realizowany był w dwóch lokalizacjach. Pierwszą była oddalona o sto dwadzieścia kilometrów od Tokio, dolina Ibaraki, gdzie ustawiono 1340 niebieskich parasoli. Drugim miejscem była dolina znajdująca się 96 kilometrów od Los Angeles, gdzie posadowiono 1760 żółtych parasoli. Projekt został oficjalnie zainaugurowany 4 października 1991 roku, kiedy to 1880 pracowników jednocześnie otworzyło 3100 parasoli w dwóch oddalonych od siebie dolinach.

R148DlDLafMXW1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Christo i Jeanne-Claude pt. „Wrapped Reichstag (Opakowany Reichstag)”. Na zdjęciu widoczna jest fasada niemieckiego parlamentu podczas tworzenia instalacji. Na ilustracji umieszczona jest cyfra. Po jej zaznaczeniu odsłon się dodatkowa informacja: Trwającą 18 dni instalację przygotowywano przez siedem lat, kosztowała artystów 26 milionów dolarów. W wyniku wypadków losowych związanych z jej instalacją życie straciło dwoje ludzi.
Christo i Jeanne-Claude, „Umbrella Project (Projekt parasol)”, 1984-1991, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
RpNyu5yGt0Xjw1
Christo i Jeanne-Claude, „Umbrella Project (Projekt parasol)”, 1984-1991, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
Zobacz także

Fotografie dostępne na stronie artysty. https://christojeanneclaude.net/projects/the‑umbrellas (dostęp z dnia 31.03.2018)

Do wykonania instalacji Wrapped Reichstag (Opakowany Reichstag) wykorzystano 100 000 m2 polipropylenu przetkanego aluminium oraz 15,6 kilometrów liny. Montaż trwał od siedemnastego czerwca 1995 roku do dwudziestego czwartego czerwca. Instalacje zdemontowano po dwóch tygodniach. Koszt przekrycia jednego z najważniejszych budynków w Niemczech przekroczył 10 milionów dolarów. Projekt został zrealizowany wyłącznie ze środków własnych artystów.

RFE4bDVa6K4vP1
Christo i Jeanne-Claude, prace budowlane przy projekcie „Wrapped Reichstag (Opakowany Reichstag)”, 1971-1995, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
RAICLvZ4WNtyV1
Christo i Jeanne-Claude, „Wrapped Reichstag (Opakowany Reichstag)”, 1971-1995, Berlin, Niemcy, flickr.com, CC BY 3.0
Zobacz także

Fotografie dostępne na stronie artysty. https://christojeanneclaude.net/projects/wrapped‑reichstag (dostęp z dnia 31.03.2018)

Przez szesnaście dni włoskie jezioro Iseo było zarówno elementem jak i miejscem prezentacji pracy pt. Pływające molo. Proces montażu 220 000 połączonych ze sobą kostek nakrytych 100 000 m2 połyskującej, żółtej tkaniny nadzorował sam Christo. Była to pierwsza zrealizowana przez niego praca po śmierci Jeanne‑Claude w 2009 roku. Mimo to instalacja sygnowana jest nazwiskami obojga artystów. Koncepcja Pływających pomostów powstała w 1970 roku; pierwotnie miała połączyć Argentynę i Urugwaj mostem przez Rio de la Plata. Ostatecznie wybór padł na oddalone o sto kilometrów od Mediolanu jezioro. Christo utworzył pięciokilometrowy deptak łączący miasta Sulzano, Peschiera Maraglio oraz wyspę San Paolo. Wzniósł pomiędzy nimi trzykilometrowy pływający chodnik o szerokości 16 metrów i wysokości 35 centymetrów. Dodatkowo na miejskich drogach w Peschiera Maragli i Sulzano rozłożono 2,5 kilometra lśniącej żółtej tkaniny. Tak zakomponowane dzieło było świetnie widoczne z okolicznych wzniesień i pagórków.

R10wSpNGpeALL1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Christo i Jeanne-Claude pt. „Pływające molo”. Na fotografii jest pływające molo rozciągnięte na tafli jeziora Iseo. Instalacja ma żółty kolor. Molo otacza wysepkę wraz z zamkiem znajdującą się w centralnej części fotografii. Na pływającym pomoście znajdują się tłumy turystów. Na ilustracji umieszczona jest cyfra. Po jej zaznaczeniu odsłon się dodatkowa informacja: Projekt pochłonął około 17 milionów dolarów i pracowało przy nim ponad 600 osób. Po 16 dniowej ekspozycji wszystkie wykorzystane do budowy materiały zostały zdemontowane i przekazane do utylizacji. Projekt został sfinansowany przez artystę ze sprzedaży szkiców i wizualizacji poprzednich akcji sygnowanych marką Christo i Jeanne-Claude.
Christo i Jeanne-Claude, The Floating Piers (Pływające molo), widok na Isola di San Paolo, 2014-2016, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R1J1zZ1GPY5bI1
Christo i Jeanne-Claude, The Floating Piers (Pływające molo) z lotu ptaka, 2014-2016, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Zobacz także

Fotografie dostępne na stronie artysty. https://christojeanneclaude.net/projects/the‑floating‑piers (dostęp z dnia 31.03.2018)

Film prezentujący instalację z lotu ptaka. https://christojeanneclaude.net/videos/the‑floating‑piers (dostęp z dnia 31.03.2018)

Zadania

Ćwiczenie 1
Ri9XYXS2XETzn
Nazwij rodzaj działania artystycznego, którego opis zamieszczony jest w dalszej treści zadania. Opis 1: Pomarańczowa kurtyna w Kolorado. Możliwe odpowiedzi: A. ambalaż, B. instalacja. Opis 2: Otwarte niebieskie parasole przymocowane do nieuprawnej ziemi. Możliwe odpowiedzi: A. ambalaż, B. instalacja.
Źródło: online-skills.
Ćwiczenie 2
R1IbxsZenjRCm1
Źródło: online-skills.
RV3a8f6fBhGkI
Ćwiczenie 3
Na czym polegało wykonanie dzieła pt.: "Opakowany Reichstag"?
Źródło: online-skills.
Ćwiczenie 4
R108XMwvUiYM71
Źródło: online-skills.
Ćwiczenie 5
R1L5pzt0MXYfU1
Połącz dzieło z odpowiednia datą. Wrapped Coast proponowane daty: data pierwsza: 1971-1995, data druga: 1984-1991, data trzecia: 1969, data czwarta: 1970-1972, data piąta: 2016 ; The Floating Piers data pierwsza: 1971-1995, data druga: 1984-1991, data trzecia: 1969, data czwarta: 1970-1972, data piąta: 2016 ; Wrapped Reichstag, data pierwsza: 1971-1995, data druga: 1984-1991, data trzecia: 1969, data czwarta: 1970-1972, data piąta: 2016 ; Umbrella Project, data pierwsza: 1971-1995, data druga: 1984-1991, data trzecia: 1969, data czwarta: 1970-1972, data piąta: 2016 ; Valley Curtain, data pierwsza: 1971-1995, data druga: 1984-1991, data trzecia: 1969, data czwarta: 1970-1972, data piąta: 2016
Źródło: online-skills.
Ćwiczenie 6
R1ZBOQaKpHtFG1
Źródło: online-skills.
RaSRyQiFBRxnA
Ćwiczenie 7
Połącz dzieła z miejscem, w którym zostały wykonane. "Opakowany Reichstag" - 1. Japonia i USA, 2. Niemcy, 3. Australia
"Projekt Parasole" - 1. Japonia i USA, 2. Niemcy, 3. Australia
"Opakowane wybrzeże" - 1. Japonia i USA, 2. Niemcy, 3. Australia
Polecenie 1

Zapoznaj się ze stroną: http://christojeanneclaude.net/artworks/realized‑projects Wybierz projekt, który Cię najbardziej poruszył, zainspirował i dokonaj jego analizy. Spróbuj jak najwięcej się o nim dowiedzieć.

m314e214d87a5f466_0000000000152

Słownik

Emballage
Emballage

Ambalaż, fr. emballage, typ działania plastycznego, rozpowszechniony w latach 60. XX w., polegający na tworzeniu obiektów sztuki o wyglądzie przedmiotów opakowanych. U schyłku lat 60. rozwijało się w manifestacyjne, z pozoru paradoksalne, gesty opakowywania olbrzymich elementów przestrzennych, wiążąc się z nurtem sztuki ziemi itp. Np. Christo opakował w 1968 wieżę Chemical Corporation w Nowym Jorku, a w 1969 - wybrzeże w Little Bay pod Sydney gigantyczną płachtą z polietylenu o dł. 4 km i szer. 1 km przewiązywaną sznurami o 100‑kilometrowej długości. Eliseo Mattiacci w 1968 obciągnął folią Circo Massimo w Rzymie, zaś Claudio Cintoli w galerii L'Attico, w 1970, wyprowadził z podłogi szeroki bandaż rozciągnięty do środka sali, gdzie odbywało się zawijanie przedmiotów. W Polsce Tadeusz Kantor stosował e. w plastyce i teatrze u schyłku lat 60. {franc. 'opakowanie').

Instalacja
Instalacja

dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni.

Źródło: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

m314e214d87a5f466_0000000000175

Galeria dzieł sztuki

m314e214d87a5f466_0000000000177

Bibliografia

J. Kastner, B. Wallis, Land and environmental art, Phaidon 2010.