Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15h5gcfXyj0Q1

Tańce regionalne – cz. 1

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1238 – nazwa „Kaszuby” pojawia się pierwszy raz w bulii papieża Grzegorza IX

1257 – nazwa „Wielkopolska” została użyta pierwszy raz w dokumencie przez Macieja z Lubinia – benedykta lubińskiego klasztoru, notariusza księcia Boleslawa Pobożnego

XV w. – pojawia się rzeczownik „Mazur”

1606 – pisarz Hieronim Morsztyn w poemacie Światowa rozkosz skarży się na Polaków bardziej doceniających obce tańce niż te własne

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RvMSaf7xB70iG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się

charaktetyzować większość folklorystycznych regionów Polski;

opisywać wybrane tańce pochodzące z regionów: kaszubskiego, wielkopolskiego, kurpiowskiego oraz z Warmii i Mazur;

definiować pojęcia: bulewéBulewébulewé, kùflôrzKùflôrzkùflôrz, muzyka ludowaMuzyka ludowamuzyka ludowa, oberek,Oberekoberek, polka kurpiowskaPolka kurpiowskapolka kurpiowska.

Regiony folklorystyczne Polski

Taniec w kulturze Słowian już od czasów starożytnych był bardzo popularny – uważany nie tylko za przejaw zabawy, ale i sztuki, która pozwalała urozmaicić monotonne życie. W Polsce zaginęły ogólnosłowiańskie formy taneczne, a wskutek wpływów z różnych stron Europy – tańce obce były przyjmowane, następnie – mieszane z pierwiastkami rodzimymi, czyli polonizowane. Świadczy to nie tylko o przywiązaniu do tradycji, ale i o umiejętności przyswajania nowości.

Prawdopodobnie już nie raz spotykaliście się z określeniem „tańce regionalne”. Ale czy zastanawialiście się, jak wiele ich jest i co dla poszczególnych tańców jest najbardziej charakterystyczne? Lub – przy jakich okazjach najczęściej się je wykonuje? W Polsce jest wiele różnych folklorystycznych regionów. Wszystkie widzicie na mapie. Są to między innymi Kaszuby, Warmia i Mazury, Śląsk, Podhale, Lubelszczyzna, Wielkopolska, Kurpie, Mazowsze, Lubuskie oraz regiony związane z folklorem góralskim, czyli Podhale, Żywiecczyzna, Sądecczyzna. W każdym z nich na przestrzeni wieków wykształciły się różne tańce. Na ich odmienność wpłynął nie tylko temperament mieszkańców, ale i ukształtowanie ziemi, dominujące obrzędy, czy też szczególnie ważne czynniki socjologiczne.

RdGtoYNM2pNGy
Ilustracja interaktywna przedstawia: Mapa regionów etnograficznych Polski, każdy region zaznaczony jest innym kolorem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Podczas dzisiejszych zajęć zapoznacie się z najbardziej reprezentacyjnymi tańcami czterech regionów – Kaszubskiego, Wielkopolskiego, Kurpiowskiego oraz Warmii i Mazur.
Mapa regionów etnograficznych Polski, wykop.pl, CC BY 3.0

Taniec na Kaszubach

R137yL5zru22Z
Ilustracja interaktywna przedstawia: Mapa regionów etnograficznych Polski. Terytorium Kaszub wraz z flagą i herbem regionu. Uwaga – wszelkie nazwy są zapisane w języku kaszubskim. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pomerania non cantat – Pomorze nie śpiewa. Właśnie tak niemieccy uczeni określali niegdyś Pomorzan. Nic bardziej mylnego – Pomorze nie tylko śpiewa, ale i tańczy. W melodiach Kaszubów można odszukać radość – niegdyś długo skrywane uczucie przed niemieckim oprawcą.
Mapa regionów etnograficznych Polski, wykop.pl, CC BY 3.0

Często padają twierdzenia, jakoby melodie taneczne Kaszub były podobne do szwedzkich. Wynika to przede wszystkim z tego, że opierają się one na specjalnej skali melodyki kaszubskiej, która powstała na gruncie wpływów skandynawskich. Charakterystycznymi cechami tańców kaszubskich są: wesołość, groteska, wdzięk, spokojne, łagodne rytmy.

Pierwszym z ważniejszych tańców regionu jest szewc – popularny szczególnie w Cetniewie i okolicach. Jego nazwa pochodzi od sposobu tańczenia – tancerze naśladują ruchy szewca nawijającego dratwę i wbijającego kołki w podeszwę buta. Taniec ten wykonywany jest przez kobiety i mężczyzn, parami, choć szczególnie jest lubiany przez dzieci. Często towarzyszy mu śpiew. W jego melodii możemy wyróżnić trzy części – część pierwszą zachowaną w metrum 3/4 oraz część drugą i trzecią – obie zachowane w metrum 2/4. Wysłuchajcie jej.

R1LJVgnmvuCLX1
Utwór muzyczny: Szewc – taniec kaszubski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Tańcem, w którym również imituje się pracę, jest kowal. Ten ulubiony taniec zespołów dziecięcych odznacza się naśladowaniem pracy kowala poprzez bicie młotem i rozdmuchiwanie ognia. Melodia, która za chwilę zabrzmi, posiada pierwiastki niemieckie i jest trzyczęściowa. Część A i B zachowana jest w takcie 6/8, natomiast cz. C – na skutek wpływów polki – w takcie 2/4.

RTqpYRJVdvzot1
Utwór muzyczny: Kowal – taniec kaszubski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Charakterystycznymi tańcami kaszubskimi jest także kùflôrzKùflôrzkùflôrz, czyli taniec rybaków trzymających kufel piwa w ręku i wyrażających przy tym radość z udanych łowów, oraz owczarz, wywodzący się z obrzędów powitania wiosny, podczas których wypędzano na pastwiska owce po tzw. postrzyżynach. Obecnie jest to zabawa taneczna zachowana w formie kaszubskiego walczyka (co sugeruje, że zachowany jest w metrum trójdzielnym). W tańcu nie ma ograniczenia liczby uczestników – jedynym warunkiem jest jeden mężczyzna lub chłopiec więcej niż pań. Chłopiec, który nie ma partnerki, jest „owczarzem” i trzyma owczarski kij, przez który skacze w trakcie zabawy. Taniec jest bardzo wesoły, na ogół wykonuje się go z przyśpiewką.

Taniec na Kaszubach cd.

Raa2nGgNljTzm
Ilustracja interaktywna przedstawia: Dziecięcy zespół taneczny w strojach kaszubskich. Fotografia przedstawia dziecięcy zespół taneczny w strojach kaszubskich. Dziewczynki mają wianki na głowie ze sztucznych kwiatów, chłopcy natomiast kapelusze ze wstążką w kolorze czerwonym. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jak już wspomnieliśmy – tańce często związane są z obrzędami. Jednym z przykładów może być kaszubski polonez. Zachowany jest w takccie 3/4. Tańczy się go nad ranem w dniu zakończenia wesela. Prowadzony jest na ogół przez młodą parę, którą wyprzedza zespół muzyczny. Korowód pokonuje liczne przeszkody, aż w końcu para młoda wchodzi po pochyłej desce na stół, na której następnie się całuje. Wszyscy weselnicy – w ślad za nimi – czynią to samo.
Dziecięcy zespół taneczny w strojach kaszubskich, polskatradycja.pl, CC BY 3.0

Wartym poznania jest również walc kaszubski – Laura, będący głęboko zakorzeniony w tradycji Kaszub. Jego forma wyróżnia się wśród polskich tańców spokojem, łagodnością oraz szczególnie ładną i wdzięczną melodią o dwuczęściowej budowie, zachowaną w takcie 3/4. Część pierwsza melodii jest urozmaicona figurami tanecznymi, natomiast w części drugiej para wykonuje jedynie obroty walca po obwodzie koła. Jest popularny w grupie starszych dzieci. Wysłuchajcie przykładowej melodii takiego walca wykonanej przez skrzypce.

R5wbLbjajG75u1
Utwór muzyczny: walc kaszubski – Laura. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Co ciekawe – taneczny folklor Kaszub to także tzw. tańce wyszydzenia. Dedykowane są tym, którzy zachowują się niestosownie. Wykonanie takiego tańca miało dać do zrozumienia danej osobie, że nie jest mile widziana w towarzystwie. Przykładem może być choćby taniec bulewéBulewébulewé, wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku. Sama nazwa oznacza opłatę pobieraną przez właściciela byka za dopuszczenie do niego krowy. W tańcu uczestniczy kilka par oraz dziad i baba. W czasie popisowego tańca tancerzy wkracza dziad chcący zebrać pieniądze za pokaz umiejętności tańczących. Po chwili jest jednak skarcany przez babę, której tłumaczy, że jedynie zarabiał pieniądze ciężko pracując. W końcu ktoś z tłumu ogłasza, że wśród oglądających taniec jest osoba postępująca podobnie.

Taniec w Wielkopolsce

Wielkopolska to jeden z najstarszych regionów Polski. Nic więc dziwnego, że obfituje nie tylko w różnordodne tańce, ale też w instrumenty i stroje ludowe. Tańce wielkopolskie są bardziej dostojne i poważne, niż te wywodzące się z innych regionów. Do najbardziej reprezentatywnych tańców należą wiwaty, przodki, foreje, chodzone (czyli prototypy poloneza) oraz liczne zabawy taneczne. Spotyka się tu tańce popisowe, które wykonuje jedna para. W tym regionie nie ma też zwyczaju wspólnych tańców starszyzny z młodzieżą. Na ogół młodzi tworzą krąg wokół „pary popisowej” lub wokół tańczącej starszyzny.

RWROIzIEqecgP
Ilustracja interaktywna przedstawia: Rodzina z Biskupizny w strojach ludowych. Fotografia przedstawia rodzinę z Biskupizny w strojach ludowych. Na zdjęciu znajduje się kobieta, mężczyzna i ich sześcioro dzieci: dwie dziewczynki i czterech chłopców. Matka i córki ubrane są w różowe suknie i białe fartuchy, natomiast na głowach mają białe turbany. Ojciec i jego synowie mają czarne spodnie i koszulki oraz fioletowe marynarki z jasnymi guzikami. Na głowach mają czarne kapelusze. Jeden z chłopców, który nosi okulary, gra na skrzypcach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Charakterystycznym tańcem jest walc wielkopolski, czyli walcerek. Jest to trójmiarowy taniec wykonywany w parach. Można dopatrywać się w nim wpływów walca niemieckiego, z tą różnicą, że w walcu niemieckim mamy do czynienia z przedtaktem. W walcu wielkopolskim występują silne pierwiastki polskiej melodyki, która zbliża go do kujawiaka.
Rodzina z Biskupizny w strojach ludowych, polskatradycja.pl, CC BY 3.0

Najbardziej typowymi tańcami Wielkopolski są wiwaty. Cechują się między innymi silnym związkiem z pieśniami, nieregularnością budowy, zróżnicowaniem agogicznym i metrum, nietypowym rozmieszczeniem akcentów. Tańce te opierają się na prostych formach ruchu, tj. chód, bieg, chodo‑bieg, czy kroki dosuwne i obrotowe. Wiwaty były tańczone niemal przy każdej okazji, co świadczy o niezwykle radosnym usposobieniu Wielkopolan. Jest ich wiele, a każdy nosi inną nazwę, pochodzącą od początkowych słów przyśpiewek lub od okazji, podczas której je tańczono. Za chwilę wysłuchacie przykładu wiwatu weselnego, zwróćcie uwagę na jego żywiołowość.

RsX3lknq0Ang0
Utwór muzyczny: WIWAT Biskupiański. Wykonawca: Janusz Prusinowski Trio. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Kolejnym charakterystycznym tańcem jest wisielok. Składa się z dwóch części i zachowany jest w metrum dwumiarowym. Pierwsza część charakteryzuje się krokami dosuwanymi, zaś druga – szybka – podskokami. Wisielok jest żywy, o silnie podkreślanej gestykulacji. Ideą tańca jest ukazanie zalotów mężczyzny, który stara się zaimponować kobiecie siłą i postawą. Wysłuchajcie typowej melodii wisieloka.

RJlt4pP6jzOva1
Utwór muzyczny: Wisielok – taniec wielkopolski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Ostatnim tańcem wartym omówienia – bo reprezentacyjnym Wielkopolski – jest przodek szamotulski. Ma on charakter adoracyjny i rozpoczynany jest na ogół przez jedną parę, która po pierwszym tańcu zaprasza pozostałych uczesników zabawy. Tańczony jest w wolnym tempie, w metrum trójdzielnym. Budowa jest dwuczęściowa. Jan z Domachowa Bzdęga – w Weselu biskupiańskim opisywał ten taniec następująco:

Para w środku tańczy, wirując w lewo lub w prawo zależnie od umiejętności jak w walcu, ale nie krokiem posuwistym, tylko dreptanym, całymi stopami (...). Wokół pary tworzą koło tancerze, którzy „służą” parze biegając rytmicznie jeden za drugim po obwodzie w lewo. Podczas biegu trzaskają batami trzymanymi w zewnętrznych rękach i powiewają chustkami weselnymi (...). Gdy melodia drugiej części kończy się, tancerze którzy „służą” przystają i trzy razy przytupują. Powtarzając cały taniec od pierwszego taktu biegną w kierunku przeciwnym. Na zakończenie melodii zawsze przytupują przed zmianą kierunku.

Wysłuchajcie teraz tradycyjnej melodii przodka szamotulskiego.

RZdxWOdMreyYR1
Utwór muzyczny: Przodek Szamotulski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Tańce regionu Kurpiowskiego

R1OtEieHEPc811
Region Kurpiowski – tradycyjne stroje, www.polskatradycja.pl, CC BY 3.0

Przejdźmy teraz do tańców regionu kurpiowskiego. Charakterystyczne jest rozpoczynanie ich korowodem oraz częste zmiany nastroju – żywe fragmenty przeplatają się z łagodnymi motywami tanecznymi. Najbardziej zróżnicowane są tańce weselne (powiązane także z innymi obrzędami) oraz tańce wieczorowe. Popularnymi są:

  1. Powolniakm4441aa5e17261e14_0000000000006Powolniak - wbrew nazwie – zachowany jest w szybkim tempie. Spotyka się go zarówno w takcie parzystym, jak i nieparzystym. Prowadzi to nieraz do sytuacji, w której trzymiarowe kroki nie odpowiadają rytmowi. Para taneczna rozpoczyna taniec marszem, który w dowolnym momencie przeradza się w żywiołowe obroty. Często tancerka wykonuje je z niewielkim opóźnieniem, tworząc tym samym pewnego rodzaju kanon.

  2. Okrąglak – taniec podobny do oberkaOberekoberka. Zasadniczą różnicą jest jednak tempo – okrąglak wykonywany jest wolniej. Znany jest w kilku odmianach, m. in: cochany, suwany i chlapok.

  3. Olenderm4441aa5e17261e14_0000000000007Olender – jest to taniec wywodzący się z innych kultur, w szybkim tempie, w takcie 2/4. Tańczony przez dowolną liczbę par. Występuje w nim wiele figur zbiorowych, a także – co ciekawe – wzajemne nawoływanie się tańczących. Charakterystyczne jest powracanie w jego przebiegu polki kurpiowskiej.

Wśród ważniejszych tańców kurpiowskich znajdują się również: żuraw, czyli taniec o zabarwieniu erotycznym w formie walca, wymagający od tańczących dbania o każdy szczegół ruchu, oraz konik – prawdopodobnie najstarszy taniec tego regionu. Jest lekki, zwinny. Rozpoczyna się korowodem, kończy zaś tańcem par, które jednocześnie śpiewają. Typowym krokiem jest wyrzucanie nóg od kolana do tyłu.

m4441aa5e17261e14_0000000000006
m4441aa5e17261e14_0000000000007

Tańce z Warmii i Mazur

Ostatnim regionem, którego tańce przedstawimy, jest Warmia i Mazury. Panuje przekonanie, że tańce i zabawy istniały tam od zawsze. Podobno wesela odbywały się nawet cały tydzień, a co niedzielę – w karczmach lub na świeżym powietrzu – miały miejsce zabawy taneczne. Często tańcom towarzyszyła kapela złożona ze skrzypiec, klarnetu, basu i bębenka.

RWDo25Ew06dha
Ilustracja interaktywna przedstawia: Kobiety w warmińskich strojach ludowych. Zdjęcie pochodzące z lat 20. XX w. Fotografia przedstawia trzy kobiety w warmińskich strojach ludowych. Zdjęcie pochodzące z lat 20. XX w. Kobiety mają długie spódnice, na ramionach duże chusty jednokolorowe i w kwiaty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Najpopularniejszymi tańcami Warmii i Mazur są szot i baba. Szot tańczony jest niemal przy każdej okazji – podczas wesel, chrzcin i większości zabaw. Dawniej był to taniec spokojniejszy, pozbawiony przytupywania, jednak obecnie tańczy się go wesoło, żywo przy tym przytupując. Zachowany jest w szybkim tempie, w takcie 2/4. Wskazane jest wykonywanie go wraz ze śpiewem. Podstawowym krokiem tańca jest krok polkowy.
Kobiety w warmińskich strojach ludowych. Zdjęcie pochodzące z lat 20. XX w., 1.bp.blogspot.com, CC BY 3.0
RS7zMcq4Ngzt71
Utwór muzyczny: Szot. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Z kolei baba to wolny, ciężki taniec połączony z mocnym kiwaniem się z boku na bok odwzorowującym wyolbrzymiony chód starej kobiety. Babę tańczy się na Warmii krokiem o nazwie kulawy z bukaniem. Na Mazurach zaś tancerze starają się odejść od powolnego i ociężałego sposobu poruszania, dążąc do lżejszej formy. Wykonują babę krokiem polkowym. Dodatkowo – tańcu towarzyszy śpiew o babie. Wysłuchajcie tradycyjnej melodii baby.

Ro60cm4VeSGmD1
Utwór muzyczny: Baba. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Tańcem także wymagającym naszej uwagi jest koseder. Jego nazwa pochodzi od słowa „koso”, oznaczającego sposób tańczenia, polegający na wyrzucaniu nóg w różne strony. Koseder to taniec dwuczęściowy, w takcie 2/4. Należy do tańców, w których zachowała się stara forma tańca kołowego. Uczestnicy tańca śpiewają przy akompaniamencie muzyki. Gdy śpiew milknie, w tańcu pojawia się wirowa polka.

Podsumowanie

RJzJXqLXRmklx1
Zespół Pieśni i Tańca „Gdynia”, www.nadmorski24.pl, CC BY 3.0

Zapoznaliście się z ogólnymi wiadomościami dotyczącymi najważniejszych i najpopularniejszych tańców czterech regionów – Warmii i Mazur, Kurpii, Wielkopolski i Kaszub.

W regionie kaszubskim wyszczególniliśmy tańce ilustrujące pracę, czyli szewca i kowala, a także inne, tj. kùflôrz, czyli taniec uradowanych rybaków, owczarz, polonez kaszubski, walc kaszubski – Laura i interesujące tańce wyszydzenia. Wśród wielkopolskich pojawiły się: wiwaty, wisielok, walcerek oraz przodek szamotulski. Z kolei region kurpiowski to przede wszystkim powolniak, będący w rzeczywistości tańcem szybkim, okrąglak i olender. Kurpiowskie tańce często były odzdabiane klaśnięciami, okrzykami, gwizdami. Szczególną uwagę tancerze zwracali na ukształtowanie rytmiczne tańca. Podobnymi cechami odznacza się folklor taneczny Warmii i Mazur, w którym dominuje szot, baba i koseder.

Niektóre tańce mogą występować jednocześnie w różnych regionach. Musicie jednak zdawać sobie sprawę z tego, że ich przejmowanie wiąże się z adaptacją zarówno w sferze ich języka muzycznego, jak i figur tanecznych. Figury często wynikały – oprócz ogólnych założeń – z atmosfery panującej podczas zabawy. Nie bez znaczenia pozostawała także wyobraźnia tańczących. Obecnie tańce regionalne można oglądać w wykonaniu zespołów pieśni i tańca, podczas różnego rodzaju uroczystości ludowych. Pamiętajcie również, że tańczone są one w charakterystycznych dla danego regionu strojach ludowych.

Zadania

R1WBLgLTWfh5R
Ćwiczenie 1
R1MYZyklTaBHJ
Ćwiczenie 2
R1ahcS73EiUM8
Ćwiczenie 3
Połącz regiony z odpowiadającymi im tańcami. Warmia i Mazury. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot. Kurpie. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot. Kaszuby. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot. Wielkopolska. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot.
R3cqErsTx93VD
Ćwiczenie 4
R19DBkgj8kB3P
Ćwiczenie 5
R2UwYxR7PfvaL
Ćwiczenie 6
RLrTN63wP0hVe
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu tańców regionalnych, postarajcie się stworzyć ich definicję wraz z przedstawieniem kilku ogólnych cech charakterystycznych dla każdego regionu.

R1Fg3vXg3qGgG
Polecenie 2

Odnajdź po jednym tańcu z regionu kurpiowskiego, wielkopolskiego, kaszubskiego oraz Warmii i Mazur, który nie został dziś przedstawiony. Opisz je.

R1HS8dzrDgQ0v
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie Kùflôrz.

Słownik pojęć

Bulewé
Bulewé

taniec wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku. Nazwa oznacza opłatę pobieraną przez właściciela byka za dopuszczenie do niego krowy.

Kùflôrz
Kùflôrz

(inaczej rëboczi tuńc – z j. kaszubskiego) jest to taniec kaszubski wyrażający radość rybaków z udanych łowów, wykonywany przez mężczyzn.

Muzyka ludowa
Muzyka ludowa

jest to rodzaj muzyki przekazywany z pokolenia na pokolenie drogą ustną. Muzyka ta jest istotną częścią spuścizny kulturowej danego regionu.
Kompozycje ludowe:
- mają etniczny charakter,
- są najczęściej anonimowe,
- spełniają określoną funkcję społeczną (np. towarzyszy obrzędom lub zabawom),
- przekazywane są ustnie.
Do dzisiaj przetrwała na wsi. W miastach jest wykonywana przez profesjonalne zespoły ludowe.

Oberek
Oberek

polski taniec ludowy, o żywym tempie i skocznej melodii w rytmie nieparzystym; popularny na wsi w wielu regionach Polski, szczególnie lubiany na Mazowszu i Radomszczyźnie. W swoim naturalnym kontekście (zabawy, wesela) zaczął zanikać w II połowie XX wieku, obecnie tańczony wyjątkowo na weselach tylko przez starszych i na ich życzenie.

Polka kurpiowska
Polka kurpiowska

taniec kurpiowski, którego podstawowym krokiem jest krok dosuwany, akcentowany przytupem i podkreślony niewielkim ugięciem kolan. Oprócz niego występują: obroty, podskoki, przysiady oraz – co ważne – elementy improwizacji. Melodia w polce kurpiowskiej jest często powtarzana kilkakrotnie.

Źródło:

  • http://ozkultura.pl/wpis/2497/4

  • www.encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna