Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1NTa0rJb7uZq1

Tańczące kolory - szeroka gama barw

Źródło: online-skills, licencja: CC0.
mfe557078c7d4bbb6_0000000000012
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RTACtrf6wdLll1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
mfe557078c7d4bbb6_0000000000015

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwnaGama barwnagama barwna, koło barwKoło barwkoło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwneKontrast barwkontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.

4) projektuje graficzne formy użytkowe (zaproszenie, okładka, plakat); kształtuje przestrzenne formy dekoracyjne i scenograficzne – indywidualnie i w zespole; umiejętności te wykorzystuje w przygotowywaniu imprez i uroczystości szkolnych, np. powiązanych z kalendarzem różnego typu świąt;

6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

mfe557078c7d4bbb6_0000000000022
Nauczysz się

określać role barw użytych w dziele malarskim;

rozpoznawać gamy barw;

stosować określoną gamę barw w działaniu plastycznym.

R1InPcvkAHk1s
Ćwiczenie 1
Ilustracja przedstawia koło barw, które przedzielone jest czarną linią. Powyżej linii zamieszczone są kolejno od lewej: żółcienie, pomarańcze, czerwienie, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Pod linią od lewej znajdują się: zielenie, barwy niebieskie i fiolety, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Które z tych barw są ciepłe, a które zimne?
Ćwiczenie 2

Przypatrz się poniższym ilustracjom. Opisz je, zwracając uwagę na użyte kolory: wymień ich nazwy oraz wskaż ich cechy korzystając z wiedzy o barwie, którą już posiadasz.

RIL8QRwDmgplsStanisław Witkiewicz, „Noc ukraińska”, 1895, Muzeum Narodowe w Krakowie, kultura.malopolska.pl, CC BY 3.0
lustracja interaktywna przedstawia obraz Stanisława Witkiewicza „Noc ukraińska” . Dzieło ukazuje nocny, rozległy pejzaż. Pośrodku ciemnozielonej łąki, w oddali znajduje się kilka wiejskich domków o białych elewacjach, otoczonych kępami ciemnozielonych drzew. Na pierwszym planie, po lewej stronie z zarośli wystają kępy kwiatów. Nad linią horyzontu tło wypełnia ciemnoniebieskie niebo z gwiazdami. Obraz utrzymany jest w wąskiej gamie zieleni i granatów. Białe ściany domów są mocnym akcentem na tle ciemnego krajobrazu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Malarz oddał na obrazie atmosferę nocy, stosując barwy ciemne. Punkt 2: Jedynym akcentem są jasne fragmenty domów.
Stanisław Witkiewicz, „Noc ukraińska”, 1895, Muzeum Narodowe w Krakowie, kultura.malopolska.pl, CC BY 3.0
RGm2IyJj4saUqClaude Monet, „San Giorgio Maggiore o zachodzie słońca”, 1908, National Museum Cardiff, Walia, wikimedia.org, domena publiczna
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „San Giorgio Maggiore o zachodzie słońca” namalowany przez Claude'a Moneta. Dzieło ukazuje kościół na tle zachodzącego słońca. Wieża budowli odbija się w drobnych falach zatoki. Obraz namalowany jest drobnymi plamkami czystego koloru. Czerwono-żółto-oranżowe muśnięcia pędzla oddają efekt zachodzącego słońca, odbijającego się w tafli wody. W ciemnej plamie kościoła pojawiają się fiolety, odcienie czerwonoczarne oraz barwy ciemnoniebieskie. W górnej części obrazu niebo jest błękitne. Ten sam kolor odbija się w wodzie, w dolnej partii dzieła. Obraz namalowany jest szeroką gamą barw: od ciepłych oranżów, żółcieni, brązów i fioletów, po chłodne błękity. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Zachód słońca jest porą, która umożliwiła artyście oddanie różnych efektów świetlnych. Punkt 2: W wodzie odbijają się: niebo oraz elementy kościoła.
Claude Monet, „San Giorgio Maggiore o zachodzie słońca”, 1908, National Museum Cardiff, Walia, wikimedia.org, domena publiczna
uzupełnij treść

Nietrudno dostrzec, że obrazy te zasadniczo różnią się od siebie innym doborem barw przez artystów. Aby oddać atmosferę ciemnej nocy Stanisław Witkiewicz użył takich kolorów, które nie będą z sobą kontrastowały i są zaliczane do zimnych; zastosował też czerń, która jest neutralna. Claude Monet użył w swym obrazie zarówno barw ciepłych i zimnych. Posłużyły mu one do oddania nastroju zachodzącego słońca.

Kolory, które pojawiają się w obrazach wpływają na ich odbiór, tworzą też nastrój, tworzą koloryt dzieła i nadają ton kompozycji kolorystycznej. Określa się go gamąGama barwnagamą barwną. Użyte w obrazie określa się gamą barwną. Jeśli w dziele przeważać będą kolory ciepłe, zimne lub neutralneBarwy neutralne (achromatyczne)neutralne (szarości, biel lub czerń), mówimy o gamie wąskiej (zharmonizowanej). Natomiast w przypadku zróżnicowanej kolorystyki, gdy obraz zawiera zarówno barwy ciepłeBarwy ciepłebarwy ciepłe, zimneBarwy zimnezimne oraz dostrzeżemy w nim kontrastyKontrast barwkontrasty, gama jest szeroka (zróżnicowana). Zatem w przypadku, gdy artysta stosuje kolory z całego koła barw, mamy do czynienia z szeroką gamą barwną. Jeśli natomiast w obrazie dominować będą kolory, które na kole barwKoło barwkole barw leżą blisko siebie (mogą być to barwy zimne lub ciepłe) to mamy do czynienia z wąską gamą barwną.

Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami interaktywnymi, a następnie wykonaj zadania.

R1HyQARon7MJsJózef Chełmoński, „Burza”, 1896, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Polska, przewodnicypokrakowie.pl, CC BY 3.0
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Burza” Józefa Chełmońskiego. Dzieło ukazuje burzowy pejzaż z postaciami wieśniaków. Na pierwszym planie znajdują się trzy postacie skulonych dzieci, uciekających przed burzą. Bosy chłopiec w za dużym, brązowym ubraniu w lewej ręce trzyma ciemnobrązową czapkę, natomiast prawą żegna się. Za nim biegnie boso pochylony chłopiec w szarych spodniach, z zarzuconym na głowę i plecy czerwonym materiałem. Dalej znajduje się kolejna biegnąca postać. W oddali ukazana została sylwetka kobiety, która skulona z batem w ręku pogania uciekające stado krów. Tłem jest bladopomarańczowe niebo, na którym rozbłyskuje się żółty piorun. Obraz utrzymany jest w szerokiej tonacji barw. Mocnym akcentem kolorystycznym jest czerwień materiału okrywającego chłopca. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Malarz zastosował w obrazie barwy ciepłe, zimne i neutralne. Punkt 2: Czerwień nakrycia pochylonego chłopca kontrastuje z zielenią podłoża.
Józef Chełmoński, „Burza”, 1896, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Polska, przewodnicypokrakowie.pl, CC BY 3.0
R1WKRjUBl1OV5
Ćwiczenie 3
Odpowiedz, czego dowiedziałeś się o kolorystyce w obrazie Józefa Chełmońskiego"Burza".
R12qFJPaDIKO0Stanisław Wyspiański, „Chochoły”, 1899, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna
Ilustracja interaktywna przedstawia pastel „Chochoły” Stanisława Wyspiańskiego. Pośród nagich, bezlistnych drzew ukazana została zamarznięta tafla wody, na której znajdują się smętne chochoły, czyli owinięte słomą na zimę krzewy róż. W oddali artysta namalował drogę oświetloną żółtym światłem latarni, natomiast dalej ciemne bryły miejskich zabudowań. Mroczny nastrój ukazanej sceny malarz podkreślił za pomocą chłodnej, wąskiej gamy barw. Na obrazie dominują błękity, czernie i szarości, ocieplone jedynie drobnymi elementami żółci oraz ciepłych brązów papieru, które gdzieniegdzie przebijają się spod swobodnie kładzionych śladów pasteli. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: W obrazie dominują barwy zimne i neutralne. Punkt 2: Dzięki zastosowaniu tych barw malarz osiągnął efekt mroźnego, spowitego we mgle poranka.
Stanisław Wyspiański, „Chochoły”, 1899, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna
RT4k2xoN7oEKk
Ćwiczenie 4
Odpowiedz, w jakiej tonacji barwnej zostały namalowane "Chochoły" Wyspiańskiego.
R1bS4MUQodd6fJózef Pankiewicz, „Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu”, 1890, Muzeum Narodowe w Poznaniu, wikimedia.org, domena publiczna
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu” namalowany przez Józefa Pankiewicza. Ukazuje ulicę ze straganami. Pomiędzy nimi przechadzają się ludzie. Na pierwszym planie artysta namalował dwie spacerujące kobiety w czarnych kapeluszach. Postać po prawej ma na sobie długą niebieską spódnicę i jasnożółtą bluzkę. Natomiast kobieta po lewej ma przykrytą czarnym woalem twarz. Ubrana jest w długą czerwoną suknię wykończoną czarnymi koronkami. W lewej ręce trzyma złożoną parasolkę, natomiast w prawej mały, niebieski bukiecik kwiatów. Przy straganie po prawej stronie stoi handlarka ubrana w granatową, długą sukienkę, na którą ma założony i przewiązany w pasie biały fartuch. Kobieta ogląda się na przechadzające kobiety. Nad żółto-czerwonymi baldachimami straganów górują zielone korony młodych drzew o cienkich pniach. W tle artysta namalował duży, błękitnoszary budynek dekorowany kolumnami. Utrzymany w szerokiej gamie barw obraz, namalowany został przy pomocy krótkich pociągnięć pędzla. Jasna, ciepła tonacja obrazu podkreśla pogodny nastrój słonecznego dnia. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Ciepłe barwy głównie głównie występują w namalowanych straganach i znajdujących się na nich kwiatach. Punkt 2: Zimne kolory to mur kościoła, przed którym stoją stragany oraz niebo.
Józef Pankiewicz, „Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu”, 1890, Muzeum Narodowe w Poznaniu, wikimedia.org, domena publiczna
RvWu2lYiqQzkw
Ćwiczenie 5
Odpowiedz, jakiej gamy barw użył malarz na obrazie „Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu”?
Rjztbl8SEDZnTVincent van Gogh, „Taras w nocnej kawiarni”, 1888, Kröller‑Müller Museum, Holandia, elestudiodelpintor.com, CC BY 3.0
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Taras w nocnej kawiarni” namalowany przez Vincenta Van Gogha. Dzieło ukazuje taras nocnej kawiarni, rozświetlony żółtym światłem lampy zawieszonej pod daszkiem markizy. Przy ścianie kawiarni, na drewnianym podeście ustawione zostały niewielkie, okrągłe stoliki z białymi blatami, przy których siedzą ludzie. Światło kawiarni żółtymi i pomarańczowymi refleksami odbija się w bruku ulicy . Nad jasną przestrzenią lokalu widoczne są błękitne mury kamienic. Po lewej strony znajduje się szereg ciemnych budynków. Oświetlona jest jedynie ich górna część, która tworzy błękitną plamę. Na ciemnoniebieskim niebie, namalowanym szerokimi pociągnięciami i widocznym duktem pędzla, jaśnieją plamy gwiazd. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Kolorem żółtym artysta namalował oświetlone miejsca – taras, okna. Punkt 2: Kolor niebieski i granatowy połączone z szarościami posłużyły malarzowi do oddania nocnej pory.
Vincent van Gogh, „Taras w nocnej kawiarni”, 1888, Kröller‑Müller Museum, Holandia, elestudiodelpintor.com, CC BY 3.0
RSpT8VCjVoVaT
Ćwiczenie 6
Podaj przykłady barw kontrastowych, które pojawiają się na obrazie „Taras w nocnej kawiarni”.
RcqeIKpMGnxf2
Ćwiczenie 7
Odpowiedz, kiedy możemy mówić o zastosowaniu wąskiej, a kiedy szerokiej gamy barw.
R2PUKTsRdZ8Cr
Ćwiczenie 8
Wyobraź sobie, ze otrzymałeś kartkę świąteczną, która jest fotografią fragmentu choinki z gęstymi gałęziami o zielonych igłach. Dekorują ją złote łańcuchy oraz żółte i czerwone bombki. Odpowiedz, czy barwy fotografii utrzymane są w gamie szerokiej czy wąskiej. Podaj także przykład zestawienia barw, które na choince są względem siebie kontrastowe.
Polecenie 2

Wykonaj kartkę świąteczną z motywem bogato udekorowanej choinki. W swojej pracy zastosuj szeroką gamę barwną. Postaraj się użyć także licznych kontrastów kolorystycznych. Swoją pracę wydrukuj.

RXD5YyZYtGxec
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.

Słownik pojęć

Barwy ciepłe
Barwy ciepłe

określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw.

Barwy neutralne (achromatyczne)
Barwy neutralne (achromatyczne)

barwy nieposiadające dominanty barwnej, a więc: biel, czerń oraz wszystkie stopnie szarości.

Barwy zimne
Barwy zimne

określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw.

Gama barwna
Gama barwna

szereg odmian barw.

Koło barw
Koło barw

graficzne uporządkowanie barw służące do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, mający postać koła.

Kontrast barw
Kontrast barw

uwydatniona różnica, przeciwieństwo elementów kolorystycznych. Największe kontrasty występują między tymi barwami, które w kole barw są położone naprzeciw siebie.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Itten Johannes, Sztuka barwy, Wydawnictwo d2d.pl 2015