Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SI3r42jhkfA

The rule of sum, the rule of product

Source: licencja: CC 0.

Reguła mnożenia, reguła dodawania

Learning objectives

You will learn to calculate objects in simple, combinatorics situations while using the rule of sum and rule of product.

Learning effect

  • You calculate objects in simple, combinatorics situations while using the rule of sum and rule of product.

R1Seb9u3U35tZ1
nagranie abstraktu

Prepare information about the rule of sumrule of sumrule of sum and the rule of productrule of productrule of product and an answer for the question “what is combinatoricscombinatoricscombinatorics?”

See if in information you prepared there are following definitions:

R15EjyuGoMiOM1
nagranie abstraktu
  • Combinatorics is the theory of defining number of elements of finite sets or structures of this elements.

RuA58HUYyUW001
nagranie abstraktu

The number of all possible outcomes of an experiment that involves doing one of n activities, out of which the first can end in one of kIndeks dolny 1 ways, the second – in one of kIndeks dolny 2 ways, the third – in one of kIndeks dolny 3 ways and so on till n‑th activity that can end in one of kIndeks dolny n ways, is equal to kIndeks dolny 1 + kIndeks dolny 2 + kIndeks dolny 3 +…+ kIndeks dolny n.

The number of all possible outcomes of an experiment that involves doing n activities one by one, out of which the first can end in one of kIndeks dolny 1 ways, the second – in one of kIndeks dolny 2 ways, the third – in one of kIndeks dolny 3 ways and so on till n‑th activity that can end in one of kIndeks dolny n ways, is equal to kIndeks dolny 1· kIndeks dolny 2· kIndeks dolny 3·…· kIndeks dolny n.

Task 1
R15NZ72nwJwlS1
nagranie abstraktu

Open the interactive illustration that presents ways of applying the rule of sum and the rule of product.

R19KP14aFV8qp
Ilustracja interaktywna przedstawia rozwiązanie zadanie na temat wyboru jednokolorowych kompletów (czapka i szalik), wykorzystujący regułę mnożenia i dodawania. Na górze znajduje się treść zadania: Kasia has 1 red and 2 blue caps as well as 2 blue and 2 red scarves. How many same-colour sets can she choose? Poniżej znajduje się diagram. Zaczyna się trzema odcinkami skierowanymi w dół, każdy z nich kończy się wzorem w kolejności od lewej strony C C z indeksem 1, C N z indeksem 1, C C z indeksem 2. Od każdego spośród trzech wzorów cztery poprowadzono cztery odcinki skierowane w dół. We wszystkich przypadkach odcinki zakończone są tymi samymi czterema wzorami: S N z indeksem 1, S N z indeksem 2, S C z indeksem 1, S C z indeksem 2. Pod Diagramem umieszczono dwie ramki z. W pierwszej ramce znajduje się napis: Kasia can choose two red scarves with the red cap. The number of red sets is: 1 multiplied by 2 equals 2 (1 pomnożone przez 2 równa się 2). W drugiej ramce znajduje się napis: To each of the blue caps, Kasia can choose one of blue scarves. The number of blue sets is: 2 multiplied by 2 equals 4 (2 pomnożone przez 2 równa się 4). Pod ramkami z tekstem umieszczono napis: Therefore, Kasia has 6 multiplied by in brackets 2 add 4 (6 pomnożone przez w nawiasie 2 dodać 4) possibilities of choosing a set that is made of a cap and a scarf in the same colour. Na ilustracji widoczne są numery, a na nich podpisy. 1. I stage – choosing cap. {audio}, 2. II stage – choosing scarf. {audio}, 3. Applying the rule of product. {audio}, 4. Applying the rule of sum. {audio}
The rule of sum and the rule of product
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

After having completed the exercise, present results of your observations and compare them with the following ones:

R1AxtHyRwbtSJ1
nagranie abstraktu

If we make a few independent partial decisions that are included in one whole choice, then we multiply the number of decisions, but if we make mutually exclusive choices, then we add the number of choices.

Task 2
R1U0YRawlJZbm1
nagranie abstraktu

How many ways of creating the timetable for one day there are, if in this day there should be one class of Polish, mathematics, history, biology, IT and English?

Task 3
R8ZDIUx1oF7Vo1
nagranie abstraktu

How many four‑digit codes can be made only from digits from the set {2,4,6,7,8}, if:

a. digits can be repeated
b. each digit can be used only once.

Task 4
R18m2N3ybMl6B1
nagranie abstraktu

In a bar, there are 5 different soups, 7 main dishes and 4 kinds of drinks. How many sets made of soup, main dish and drink can we order in this bar?

Task 5

An extra task:

How many positive integer divisors of the number 132300 are there?

Do the revision exercises.

RuA58HUYyUW001
nagranie abstraktu

The number of all possible outcomes of an experiment that involves doing one of n activities, out of which the first can end in one of kIndeks dolny 1 ways, the second – in one of kIndeks dolny 2 ways, the third – in one of kIndeks dolny 3 ways and so on till n‑th activity that can end in one of kIndeks dolny n ways, is equal to kIndeks dolny 1 + kIndeks dolny 2 + kIndeks dolny 3 +…+ kIndeks dolny n.

The number of all possible outcomes of an experiment that involves doing n activities one by one, out of which the first can end in one of kIndeks dolny 1 ways, the second – in one of kIndeks dolny 2 ways, the third – in one of kIndeks dolny 3 ways and so on till n‑th activity that can end in one of kIndeks dolny n ways, is equal to kIndeks dolny 1· kIndeks dolny 2· kIndeks dolny 3·…· kIndeks dolny n.

Exercises

Exercise 1
R1BisqtXTHqvs
Wersja alternatywna ćwiczenia: In the three-digit number there is one digit 1 and one digit 0. How many numbers like this are there? Możliwe odpowiedzi: 1. 8, 2. 32, 3. 16, 4. 24
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2

Wojtek has 3 jackets, 6 shirts and 5 ties. How many different sets made of a jacket, a shirt and a tie can he make?

Exercise 3

There are 15 girls and 8 boys in the class III a. A two‑persons delegation needs to be chosen, made of one girl and one boy. How many possibilities of such choice are there?

Write the answer and the solution in English.

Exercise 4
R179fUhYGKV5T
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. kombinatoryka - combinatorics, 2. reguła dodawania - rule of sum, 3. reguła mnożenia - rule of product, 4. diagram - diagram, 5. zliczanie obiektów - combinatorics situations, 6. reguła dodawania - rule of product
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1dserpwgWWC91
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Glossary

calculating objects
calculating objects

zliczanie obiektów

R19HEc7iNNoHh1
wymowa w języku angielskim: calculating objects
combinatorics
combinatorics

kombinatoryka

RSXbWJNdhekMj1
wymowa w języku angielskim: combinatorics
combinatorics situations
combinatorics situations

sytuacje kombinatoryczne

RuAENtq6z8eNT1
wymowa w języku angielskim: combinatorics situations
diagram
diagram

diagram

RjWK26KUy1Kh81
wymowa w języku angielskim: diagram
rule of product
rule of product

reguła mnożenia

RINOtDDcjDqwH1
wymowa w języku angielskim: rule of product
rule of sum
rule of sum

reguła dodawania

RacJpvj8RrSLL1
wymowa w języku angielskim: rule of sum

Keywords

calculating objectscalculating objectscalculating objects

combinatoricscombinatoricscombinatorics

combinatorics situationscombinatorics situationscombinatorics situations

rule of productrule of productrule of product

rule of sumrule of sumrule of sum