Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „układ krążenia człowieka”

BIOLOGIA, III etap edukacyjny

Temat: Układ krążenia człowieka.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.5) [uczeń] opisuje budowę i funkcje narządów układu krwionośnego i układu limfatycznego; przedstawia krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym; przedstawia rolę głównych składników krwi (krwinki czerwone i białe, płytki krwi, osocze) oraz wymienia grupy układu krwi AB0 oraz Rh; przedstawia znaczenie aktywności fizycznej i prawidłowej diety dla właściwego funkcjonowania układu krążenia; przedstawia społeczne znaczenie krwiodawstwa.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcia: transfuzja;

nazywa elementy morfotyczne krwi i opisuje ich rolę;

wyjaśnia działanie płucnego i ustrojowego obiegu krwi;

wymienia elementy układu limfatycznego człowieka;

wymienia funkcje układu krążenia człowieka;

wyróżnia grupy układu krwi AB0 oraz czynnik Rh;

zna budowę naczyń krwionośnych;

zna budowę serca człowieka;

zna budowę układu krwionośnego człowieka;

zna pozytywny wpływ aktywności fizycznej i prawidłowej diety na właściwe funkcjonowanie układu krążenia;

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

posługuje się mikroskopem;

potrafi porównać układ krwionośny i limfatyczny człowieka;

potrafi rozróżnić na preparacie mikroskopowym tętnicę i żyłę;

potrafi wyjaśnić możliwości przetaczania różnych grup krwi;

potrafi wyjaśnić związek pomiędzy budową naczyń krwionośnych a ich funkcją;

potrafi wykazać, że układ krwionośny i limfatyczny stanowią integralną całość;

prezentuje postawę wyrażającą szacunek dla zdrowia własnego i innych;

rozpoznaje elementy morfotyczne krwi na zdjęciu, ilustracji lub na podstawie obserwacji mikroskopowej;

rozumie ważność krwiodawstwa i jego społeczne znacznie;

wie, na czym polega transfuzja;

Kompetencje kluczowe

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Krótka pogadanka na temat roli układu krążenia w organizmie człowieka. Wyróżnienie układu krwionośnego i limfatycznego.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel przedstawia na planszy/schemacie budowę układu krwionośnego człowieka i omawia jego działanie. W rozmowie kierowanej wyróżnia obieg płucny i ustrojowy.

Nauczyciel prezentuje model budowy serca człowieka i omawia jego budowę.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Ściany tętnic są elastyczne i wytrzymałe na duże ciśnienie krwi. Tętnica ma małą średnicę światła w stosunku do grubości ściany, a kontur światła jest pofałdowany. W budowie ściany tętnicy błona sprężysta zewnętrzna i wewnętrzna są dobrze wykształcone. Wewnętrzną powierzchnię tętnicy wyściela jednowarstwowy śródbłonek. Warstwę środkową błony tworzy tkanka mięśniowa gładka, a warstwę zewnętrzną sprężyste włókna tkanki łącznej.

Ściany żył są cieńsze ze względu na słabiej rozbudowaną warstwę mięśni. Żyła ma dużą średnicę w stosunku do grubości ściany, a kontur światła jest gładki. Błona sprężysta wewnętrzna jest słabo wykształcona, zewnętrzna warstwa tkanki łącznej ma mniej włókien elastycznych. W żyłach obecne są zastawki, które uniemożliwiają cofanie się krwi która płynie pod mniejszym ciśnieniem.

Na rozmazie krwi widoczne są erytrocyty, leukocyty i płytki krwi. Krwinki czerwone (erytrocyty) są okrągłe i spłaszczone, z obustronnym wgłębieniem pośrodku, pozbawione jądra komórkowego. Transportują tlen z płuc do tkanek i częściowo dwutlenek węgla z tkanek do płuc. Krwinki białe (leukocyty) są większe od erytrocytów, posiadają charakterystyczne ziarnistości i jądro otoczone cytoplazmą. Chronią organizm przed patogenami. Płytki krwi (trombocyty) są mniejsze od pozostałych składników krwi. Mają formę dyskowatych struktur otoczonych błoną, bez jądra komórkowego. Uczestniczą w procesie krzepnięcia krwi.

  1. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest dostrzeżenie przez mikroskop różnic w budowie żyły i tętnicy oraz dostrzeżenie elementów morfotycznych krwi w rozmazie.

  2. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie posługują się mikroskopami oraz preparatami trwałymi.

  3. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. Umieszczają preparat na stoliku, nastawiają oświetlenie i regulują ostrość obrazu. Obserwują rozmaz krwi ssaka, przekrój przez żyłę i tętnicę.

  4. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie wykonują szczegółowe rysunki oglądanych preparatów. Oznaczają elementy budowy żyły i tętnicy. Rozpoznają i oznaczają elementy morfotyczne krwi.

Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną „Grupy krwi”.

Podczas dyskusji uczniowie wykazują znaczenie czynnika Rh i grup krwi podczas transfuzji. Określają rolę krwiodawstwa w pozyskiwaniu krwi niezbędnej do transfuzji.

Uczniowie wraz z nauczycielem opracowują tabelę zgodności grup krwi z uwzględnieniem biorcy i dawcy krwi. Uczniowie uzupełniają tabelę.

Nauczyciel odtwarza animację „Układ limfatyczny”. Uczniowie odtwarzają animację na swoich komputerach.

Pogadanka na temat roli układu limfatycznego w organizmie człowieka.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje głównych składników krwi. Uczniowie rozpoznają składniki krwi i określają ich rolę.

Zadanie domowe

Prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna są czynnikami decydującymi o zdrowiu człowieka. Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, encyklopedia, Internet) wykaż w jaki sposób uprawianie sportu i przestrzeganie zdrowej diety umożliwia właściwe funkcjonowanie układu krążenia.

Środki dydaktyczne

  • komputer (komputery dla uczniów)

  • materiały multimedialne: animacja „Układ limfatyczny”

  • materiały multimedialne: prezentacja multimedialna „Grupy krwi”

  • mikroskop

  • model serca człowieka

  • plansza/schemat budowy układu krążenia człowieka

  • zdjęcia/ilustracje głównych składników krwi

  • notatnik, ołówek

  • preparaty mikroskopowe (rozmaz krwi ssaka, przekrój przez żyłę i tętnicę)

Metody nauczania

  • ćwiczenia laboratoryjne

  • dyskusja

  • obserwacja

  • pogadanka

  • pokaz

  • rozmowa kierowana

Formy pracy

  • indywidualna

  • praca w parach

  • zbiorowa

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody.

RNfP6kfXBupD1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 113.50 KB w języku polskim
RoFqYTj16TCTw

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.54 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3