Aktualności

Kształcenie na odległość

Programy nauczania i scenariusze zajęć do kształcenia ogólnego

Epodręczniki PO KL

Katalog Zasobów Dodatkowych

Gra edukacyjna „Godność, wolność i niepodległość”

Materiały partnerów


Filmy instruktażowe i instrukcje

Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
R1RyzjMOI2Awy1
Czcionka drukarska Czcionka drukarska Źródło: licencja: CC 0.
Czcionka drukarska
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Do każdego z podanych słów dopisz kilka skojarzeń (tutaj lub w zeszycie).

  • słońce

  • ziemia

  • morze

  • góry

  • pole

  • koniec

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2
RORL68Urribdw1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Stwórzcie i opowiedzcie wspólnie historię, w której zastosujecie wszystkie związki frazeologiczne i słowa z poprzednich ćwiczeń.

  • Pierwsza osoba tworzy jedno zdanie złożone, które rozpoczyna od słowa słońce, i kolejne zdanie z wybranym związkiem wyrazowym.

  • Druga osoba kontynuuje rozpoczęty wątek, wykorzystując w swojej wypowiedzi kolejne słowa i związki wyrazowe.

Ćwiczenie 4

Wysłuchaj nagrania wiersza Marcina Brykczyńskiego pt. „Słowa”. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób osoba mówiąca w wierszu wypowiada się na temat pracy pisarza.

R16HkXNHczI82
Wiersz Marcina Brykczyńskiego czyta Krzysztof Kulesza Wiersz Marcina Brykczyńskiego czyta Krzysztof Kulesza Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 5

Przeczytaj utwór Marcina Brykczyńskiego. Zwróć uwagę na nastrój w tym wierszu. Jakie uczucia wywołuje w tobie przedstawiona sytuacja?

SłowaMarcin Brykczyński
Marcin Brykczyński Słowa

Na początku był papier, czysty, śnieżnobiały,
Potem zjawił się Pisarz z piórem doskonałym.
Zręcznie w papier wymierzył zaostrzonym końcem
I napisał leciutko pierwsze słowo: SŁOŃCE.
I zrobiło się jaśniej jakoś i weselej,
A on dalej wciąż pisał liter i słów wiele;
Słowo ZIEMIA, co pięknie zapachniało ziemią,
Słowo MORZE, gdzie fale w ciche noce drzemią,
Słowo GÓRY, gdzie rzeka źródło znaleźć może,
Słowo POLE, co w lecie tak się złoci zbożem,
Każde inne i to jest właśnie niepojęte,
Bo wszystkie napisane czarnym atramentem.
A on czernią na bieli pisał nowe słowa
I pod wieczór historia była już gotowa.
Więc przeczytał ją jeszcze, rozprostował dłonie
I na końcu napisał nowe słowo – KONIEC.
Schował pióro i zniknął, choć to dziwna sprawa,
Ale przedtem litery strzepnął do rękawa
I na białym papierze nic nie pozostało
Tak jak było, tak znowu czysto jest i biało.

j0000008GQB5v22_00000_BIB_001Marcin Brykczyński, Słowa, Warszawa 1988.
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytania:

  • Jaka sytuacja została opisana w wierszu pt. „Słowa”?

  • Jaki nastrój jej towarzyszy?

  • Jakie obrazy zostały przywołane w kluczowych słowach (zapisanych wielkimi literami)?

    Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Zgromadź informacje na temat bohatera lirycznego. Odpowiedz na pytania tutaj lub w zeszycie:

  • Kim jest główny bohater wiersza?

  • Jaki jest?

  • Kogo przypomina?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8
R1TQUgcgEeFFx1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Przerysuj do zeszytu tabelkę i uzupełnij ją według wzoru. Stwórz poetycki obraz, wykorzystując wyrazy z tabelki.

Przymiotnik

Przysłówek

Czasownik

Rzeczownik

czarny

czarno

czernić

czerń

biało

błękitnieć

czerwień

Ćwiczenie 10

Utwórzcie jak najwięcej wyrazów z liter słowa KORBA. Zapisujcie je tutaj lub w zeszycie przez pięć minut. Porównajcie swoje wyniki w klasie. Ta para, która utworzyła najwięcej poprawnych słów, wygrywa!

uzupełnij treść
Zgłoś problem