Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RcMoQNmzUhSWm1

Umiejętność analizy – zasady kształtowania, okres muzyczny

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1685‑1750 – lata życia Johanna Sebastiana Bacha

między 1720‑1723 – powstanie 15 inwencji dwugłosowych (BWV 772–786) J. S. Bacha

1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina

1829/30 – powstanie Mazurka F‑dur op. 68 nr 3 F. Chopina

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

REV5QZyIebVeL1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

używać posiadaną wiedzę do opisu i analizy dzieł muzycznych;

analizować (słuchowo, wzrokowo lub słuchowo‑wzrokowo) utwory muzyczne i określać ich cechy;

wyjaśniać pojęcia: forma muzyczna, faktura;

przedstawiać sposoby porządkowania materiału dźwiękowego;

przedstawiać podstawowe zasady kształtowania (ewolucjonizm i szeregowanie; identyczność, podobieństwo, kontrast);

przedstawiać elementarne współczynniki formy (np. motyw, fraza, zdanie muzyczne);

przedstawiać podstawowe współczynniki formy w analizowanych utworach;

rozróżniać fakturę w analizowanych utworach;

interpretować wnioski i uzasadnia własne stanowisko.

Pojęcie formy w muzyce

Forma w muzyce jest pojęciem niejednoznacznym i trudnym do zdefiniowania. W literaturze spotykamy się z wieloma jej definicjami. Forma jest rozumiana najczęściej jako układ części, kształt, budowa, wypadkowa współdziałania różnych elementów, rezultat czynności porządkujących, które nadają materiałowi dźwiękowemu określony kształt.

Zagadnienia związane z teorią formy obejmują:

  • materiał dźwiękowy i sposoby jego porządkowania,

  • fakturę,

  • podstawowe zasady kształtowania (ewolucjonizmEwolucjonizmewolucjonizmszeregowanieSzeregowanieszeregowanie; identyczność, podobieństwo, kontrast),

  • elementarne współczynniki formy (np. motywMotywmotyw, fraza, zdanie muzyczne).

Materiał dźwiękowy

Pod pojęciem materiału dźwiękowego będziemy rozumieć tworzywo, którym posługuje się muzyka określonego kręgu kulturowego. W XX w. zakres tego terminu znacznie się rozszerzył, ponieważ oprócz dźwięków wydobywanych z tradycyjnych instrumentów muzycznych, pojawiły się dźwięki i szumy generowane przez urządzenia elektroakustyczne, komputer i syntezatory. Jako muzyczne tworzywo dźwiękowe wykorzystywano ponadto nagrane odgłosy przyrody, stukot maszyn, warkot pojazdów, hałas i szum ulicy (muzyka konkretna). Zapisane na taśmie zjawiska akustyczne były rozmaicie przetwarzane. W wyniku tego rodzaju świadomych działań kompozytora, ostateczny kształt brzmieniowy mógł być uznany za utwór muzyczny. Warto tu wspomnieć, że w muzyce polskiej pierwszą kompozycją na taśmę była „Etiuda na jedno uderzenie w talerz” Włodzimierza Kotońskiego z 1959 r.

Zasady organizacji materiału dźwiękowego (regulatory materiału dźwiękowego)

Najważniejszą zasadą organizacji materiału dźwiękowego jest uporządkowanie dźwięków w utworze pod względem horyzontalnym (melodykaMelodykamelodyka) i wertykalnym (harmonikaHarmonikaharmonika). Równie ważnym czynnikiem organizacji zjawisk dźwiękowych w utworze jest regulacja czasowa: rytmRytmrytm, metrum i agogika (tempo). Elementem wpływającym na ekspresję jest z kolei dynamika, rozumiana jako rozplanowanie głośności dźwięków w utworze, a także barwa dźwięku i artykulacja, czyli źródło dźwięku i sposób jego wydobycia.

Na kształt utworu muzycznego mogą wpływać również inspiracje pozamuzyczne: literatura, malarstwo i przeżycia kompozytora. Tego rodzaju utwory posiadają zwykle tytuły, motta lub komentarze słowne.

W utworach wokalno‑instrumentalnych na formę dzieła wpływa również konstrukcja tekstu słownego i sposób jego użycia. Tekst kształtuje linię melodyczną, rytmikę, wpływa na przebieg dramaturgiczny dzieła, decyduje o podziale utworu na fazy i części. W tego rodzaju utworach ważną procedurą analityczną jest analiza relacji słowno‑muzycznych.

Pojęcie faktury w muzyce

Pojęcie faktury muzycznej związane jest z organizacją materiału dźwiękowego w przestrzeni muzycznej. Fakturę rozróżniamy biorąc pod uwagę różne kryteria.

Ze względu na aparat wykonawczy wyróżniamy:

  • fakturę wokalną (np. chóralną),

  • fakturę instrumentalną (np. orkiestrową),

  • fakturę wokalno‑instrumentalną,

  • danego instrumentu (np. fortepianową, skrzypcową, fletową itp.).

Ze względu na liczbę i sposób koordynacji planów brzmieniowych wyodrębniamy:

  • fakturę jednogłosową (tzw. monofoniczną),

  • fakturę wielogłosową (homofoniczną i polifoniczną).

Ze względu na cechy planów brzmieniowych:

  • fakturę masywną, skomplikowaną, zagęszczoną,

  • fakturę prostą, delikatną, rozrzedzoną,

  • fakturę homogeniczną (jednorodną brzmieniowo),

  • fakturę poligeniczną (zróżnicowaną brzmieniowo),

  • fakturę topofoniczną (polegającą na przestrzennym rozmieszczeniu zespołów muzycznych, np. na scenie i na widowni czy w różnych miejscach kościoła).

Zasady kształtowania form

Podstawowe zasady kształtowania form muzycznych opierają się na trzech zasadach: identyczności, podobieństwakontrastu. Pierwsza polega na wiernym powtórzeniu danej struktury melodyczno‑harmonicznej, a nawet całej części utworu (np. szeregowanie identycznych odcinków – motywów i fraz, a nawet okresów muzycznychOkres muzycznyokresów muzycznych lub trzyczęściowa forma ABAForma trzyczęściowatrzyczęściowa forma ABA, gdzie A powtórzone jest identycznie). Na zasadzie identyczności opiera się technika ostinata stosowana w passacagli i chacconie oraz technika imitacji ścisłej kształtująca kanon.

Wiele form zbudowanych jest na zasadzie podobieństwa. Zasada ta polega na zmianach struktur melodycznych, harmonicznych lub rytmicznych. Jest bardzo powszechnie stosowana w ramach różnych form, np. w budowie okresowej i w formie sonatowej. W cyklu wariacyjnym natomiast decyduje o kształcie całego utworu, gdyż po zaprezentowaniu tematu (A), występują jego kolejne modyfikacje (A1, A2, A3, A4 itd.).

Zasada kontrastu polega na zestawieniu różnych elementów, struktur, odcinków lub części. Występuje w formie ronda, która opiera się na szeregowaniu odmiennych części, tzw. refrenu (A) i kupletów (B, C, D itd.). Zasada kontrastu może wystąpić także w ramach różnych form i gatunków: w formie ABA, gdzie A przeciwstawione jest części B, w barokowej toccacie, fantazji, które opierają się na szeregowaniu fragmentów figuracyjno‑improwizacyjnych i akordowych, czy wreszcie w formach cyklicznych, w których kompozytorzy stosują kontrast tempa, tonacji, metrum i ekspresji (np. wieloczęściowe formy cyklu sonatowego lub barokowej suity).

Zasadę identyczności ilustruje przykład zaczerpnięty z fragmentu Mazurka h‑moll op. 30 nr 2. W  taktach 33–48 pojawia się dwutaktowy motyw melodyczny, który zostaje powtórzony ośmiokrotnie.

R1PBVnIV4K90Z
F. Chopin – „Mazurek h-moll” op. 30 nr 2, takty 33–48, imslp.org, CC BY 3.0

Zasada identyczności ustąpi miejsca zasadzie podobieństwa, gdy uwzględnimy akompaniament, czyli partię lewej ręki. Okazuje się wówczas, że budowa, a co za tym idzie również dramaturgia tego fragmentu, zmienia się. Rozwój harmoniki powoduje powstanie napięcia, które zostaje rozładowane w kadencji. Akordy układają się następująco: h‑moll, fis‑moll, D‑dur, A‑dur, h‑moll, E‑dur z podwójnym opóźnieniem, E–dur z septymą i a‑moll. W ten sposób, za sprawą harmoniki, tworzy się ośmiotaktowy odcinek o wyraźnej kulminacji. Jest on następnie dokładnie powtórzony. Powyższy przykład pokazuje kunszt Chopina, który z jednej strony, przez powtórzenie dwutaktowego motywu, nawiązuje do powtarzalności motywów i fraz w muzyce ludowej, wywołując jej klimat i sposoby kształtowania utworów przez ludowych muzyków. Zaś z drugiej strony, poprzez niebanalny plan harmoniczny akompaniamentu, stwarza wspaniałą miniaturę o niezwykle interesującym, wyrafinowanym rozwoju formy.

RSHXJpXHTzh0G
Utwór: F. Chopin, Mazurek h-moll op. 30 nr 2, takty 33-48 Wykonawca: Lidia Kozubek

Wszystkie trzy zasady kształtowania: identyczności, podobieństwa i kontrastu, występują w Mazurku F‑dur op. 68 nr 3 Fryderyka Chopina.

R1JHJplKRTp3z
Utwór: F. Chopin, Mazurek F-dur op. 68 nr 3 Wykonawca: Tadeusz Trojanowski

Po wysłuchaniu Mazurka F‑dur zwróćmy uwagę na ukształtowanie materiału dźwiękowego w taktach 1–16 i 33–44. Łatwo zauważyć, że te dwa fragmenty różnią się między sobą na wielu płaszczyznach, co ukazane zostało w tabeli.

Mazurek F‑dur op. 68 nr 3

t. 1–16

t. 33–44

Tonacja

F‑dur

B‑dur, z elementami skali lidyjskiej, (podwyższony IV stopień)

Tempo

Allegro ma non troppo

Poco piú vivo

Struktura melodyczno‑rytmiczna

Wyrazisty, kantylenowy motyw w rytmie punktowanym

Figuracyjna linia melodyczna z przewagą ruchu ósemkowego

Faktura

Faktura akordowa, czterogłosowa – jednorodność rytmiczna w partii prawej i lewej ręki

Burdon, powtarzająca się w całym odcinku rytmizowana kwinta b‑f1. Linia melodyczna w głosie górnym

m9adec3fdcc1097d6_0000000000125

Zasadę identyczności zauważamy, gdy porównujemy odcinek zawarty w taktach 9‑16 i 25‑32. Zasadę podobieństwa w stosunku do początku utworu (t. 1‑16) zachowuje natomiast odcinek zawarty w taktach 17‑24 (identyczność pomysłu w zakresie struktury rytmicznej nieznacznie tylko zmodyfikowanej ze względu na rozwój dramaturgii oraz zmiana tonacji).

Zasady kształtowania utworów

Ważną zasadą kształtowania utworów jest ewolucjonizm. Stosowany jest najczęściej w fakturze polifonicznej, ale także w ramach melodyki figuracyjnej, a więc np. w etiudach i preludiach figuracyjnych.

Ewolucjonizm motywiczny, zwany jest również snuciem motywicznym. Polega na rozwijaniu utworu lub jego fragmentu z początkowego motywu czołowego. Stosowane są progresjeProgresjaprogresje oraz przekształcenia melikiMelikamelikiharmonikiHarmonikaharmoniki. W tego typu utworach zanikają wyraźne wcięcia i cezury.

W klasycyzmie powstał inny rodzaj ewolucjonizmu, tzw. praca tematyczna. Polegała ona na rozwijaniu tematów w ramach formy sonatowej (zwłaszcza w obrębie przetworzenia).

Przykładem utworu opartego na ewolucjonizmie jest Inwencja dwugłosowa C‑dur nr 1 Johanna Sebastiana Bacha.

Podstawą kompozycji jest motyw, składający się z siedmiu szesnastek, zakończonych ósemką. Podlega on najróżniejszym przekształceniom harmonicznym i polifonicznym. Pojawia się w różnych pokrewnych tonacjach: D‑dur, E‑dur, g‑moll, a‑moll. Poddawany jest również inwersji, polegającej na odwróceniu struktury interwałowej. Kompozycja rozwija się z zastosowaniem dialogu głosów i rytmiki uzupełniającej. ModulacjeModulacjaModulacje oraz progresje kształtują dramaturgię utworu. Dwie wewnętrzne kadencje, pierwsza w takcie 7 w tonacji G‑dur oraz druga, w takcie 15 w tonacji a‑moll, dzielą utwór na fazy wyznaczone przez harmonikę i sposób przekształcania motywu czołowego.

R64XPpnz4flgP
Ilustracja interaktywna - po zaznaczeniu grafiki przedstawiającej nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny Johann Sebastian Bach – „Inwencja dwugłosowa C-dur” nr 1.
Johann Sebastian Bach, „Inwencja dwugłosowa C-dur” nr 1, imslp.org, CC BY 3.0
m9adec3fdcc1097d6_0000000000148

Elementarne współczynniki formy. Od pomysłu do konstrukcji

Najmniejszym pomysłem konstrukcyjnym jest motyw, który definiujemy jako strukturę rytmiczną o wyraźnym układzie części akcentowanej (thesis) i nieakcentowanej (arsis). Na wyrazistość motywu i jego własności formalno‑wyrazowe wpływają cechy linii melodycznej, harmoniki, agogiki, dynamiki i kolorystyki. Pełne motywy muzyczne stanowią konstrukcję o zaznaczonej fazie narastania, kulminacji i rozwiązania. Literatura muzyczna dostarcza również przykładów motywów niepełnych, a czasem nawet zredukowanych do jednego lub dwóch dźwięków.

Fraza jest strukturą większą od motywu, w którym napięcia i odprężenia są wyraźniej zaznaczone. W fakturze homofonicznej fraza powstaje przez szeregowanie motywów. Wyróżniamy frazy motywicznie jednorodne i różnorodne. Frazy jednorodne tworzone są na zasadzie:

  • identyczności (powtórzenie proste),

  • podobieństwa (powtórzenie sekwencyjne – o pewien interwał wyżej lub niżej, lub wariacyjne).

Frazy różnorodne powstają z zestawienia kontrastujących motywów.

Konstrukcją jeszcze bardziej rozwiniętą niż fraza jest zdanie muzyczne. Z punktu widzenia dramaturgiczno‑wyrazowego jest rozwiniętą myślą muzyczną zawierającą zawiązanie akcji, rozwinięcie i zamknięcie. Opiera się na rozbudowanym przebiegu harmonicznym zakończonym kadencją. Klasyfikacja zdań jest analogiczna jak w przypadku klasyfikacji fraz, a więc wyróżniamy:

  • zdania jednorodne, powstałe przez szeregowanie motywów i fraz tworzonych na zasadach identyczności lub podobieństwa,

  • zdania różnorodne, powstałe z szeregowania motywów i fraz opartych na zasadach kontrastu.

Kształtowanie fraz i zdań w ewolucjonizmie przebiega inaczej. Frazy i zdania powstają poprzez snucie motywiczne, a więc przez figuracyjne rozwijanie początkowego motywu przy pomocy harmoniki, rytmiki, z zastosowaniem dialogu głosów, co jest szczególnie charakterystyczne dla techniki polifonicznej. W tym przypadku mamy do czynienia z frazami i zdaniami kształtowanymi ewolucyjnie, polifonicznie lub figuracyjnie.

Okres muzyczny

Konstrukcje okresowe odznaczają się bogactwem i różnorodnością, dlatego też zostaną omówione jedynie najprostsze typy i zasady tworzenia okresu muzycznego. Oto najważniejsze z nich:

  • Budowa okresowa związana jest przede wszystkim z systemem funkcyjnym dur‑moll.

  • Okres muzycznyOkres muzycznyOkres muzyczny powinien być konstrukcją stabilną tonalnie.

  • Najprostszym okresem muzycznym jest konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika i następnika.

  • Pomiędzy zdaniami okresu muzycznego występują zależności konstrukcyjno‑wyrazowe. Są to:

    • powtórzenie ze zmianą kadencyjną;
    • rozwinięcie pomysłów konstrukcyjnych; poprzednik wprowadza pewien materiał muzyczny rozwinięty w następniku, głównie pod względem melodycznym i harmonicznym;
    • rozwiązanie napięć; następnik rozwiązuje napięcia skumulowane w poprzedniku;
    • kontrast; poprzednik i następnik są konstrukcjami zróżnicowanymi, ale dopełniają się wzajemnie, tworząc całość dramaturgiczno‑wyrazową.

  • Najprostszą zależnością pomiędzy zdaniami okresu muzycznego jest zależność kadencyjna. Pierwsze zdanie (poprzednik) kończy się najczęściej na dominancie, drugie zdanie (następnik) – na tonice.

Okres muzyczny można również charakteryzować ze względu na jego rozmiary i proporcje budowy. Z punktu widzenia rozmiaru, dzielimy okresy muzyczne na:

  • małe, obejmujące 8 taktów (4+4);

  • wielkie, obejmujące 16 taktów (8+8).

Ze względu na proporcje wyróżniamy okresy:

  • symetryczne (np. 4+4, 8+8);

  • niesymetryczne (np. 6+4, 8+10 itp.).

Konstrukcje niesymetryczne wynikają z modyfikacji budowy poprzednika lub następnika (np. poprzez kształtowanie ewolucyjne, zwiększenie rozmiarów jednego ze zdań lub dodanie kadencji).

Fryderyk Chopin - Mazurek F‑dur op. 68 nr 3 analiza formy

RgiKQkkhdDCft1
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwsze dwie strony zapisu nutowego „Mazurka F-dur” op. 68 nr 31 Fryderyka Chopina. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: Fryderyk Chopin pisał swoje mazurki przez całe życie. Te prawdziwe perełki muzyczne traktowane są przez interpretatorów jako „intymny dziennik chopinowskiej duszy” i „symbol polskości”. Są one stylizacją tańców tzw. grupy mazurowej, w której skład wchodzą: wolny kujawiak, zamaszysty mazur i wirowy oberek. „Mazurek F-dur” op. 68 nr 3 powstał jeszcze w okresie warszawskim, prawdopodobnie na przełomie roku 1829 i 1830. Główny pomysł jest zbliżony do pieśni patriotycznej „Witaj, majowa jutrzenko”, zwanej też „Mazurkiem Trzeciego Maja”. Zewnętrzne części „Mazurka” są przykładem stylizacji zamaszystego mazura z jego charakterystycznym punktowanym rytmem i silnymi akcentami. Część środkowa z kolei czerpie inspirację z wirowego oberka, o czym świadczy figuracyjna linia melodyczna w bardzo szybkim tempie. Mieczysław Tomaszewski słyszy w niej głos fujarki rozbrzmiewającej ponad basowym burdonem. Źródło: Mieczysław Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. Wyd. Podsiedlik-Raniowski i Spółka. Poznań, 1998, s. 261.
Fryderyk Chopin, pierwsze dwie strony „Mazurka F-dur” op. 68 nr 3, imslp.org, CC BY 4.0
R10Soag0FA1KI
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy "Mazurka Trzeciego Maja" F. Chopina. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: Tekst pieśni patriotycznej „Witaj, majowa jutrzenko”, zwanej też Mazurkiem Trzeciego Maja powstał w kwietniu 1831 r., z okazji 40. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Napisał go uczestnik powstania listopadowego i działacz niepodległościowy Rajnold Suchodolski. Melodia, do której wykonywano utwór, była już powszechnie znana, niekiedy przypisywano ją Fryderykowi Chopinowi. Richard Wagner użył jej jako motywu uwertury Polonia.
Fryderyk Chopin, „Mazurek Trzeciego Maja”, a-pesni.org, CC BY 3.0
R11c90YAcOWPS1
Ilustracja interaktywna 1. Materiał muzyczny zawarty w taktach 1–16 tworzy wielki, symetryczny, dwuzdaniowy okres muzyczny oparty na zależnościach kadencyjnych. Oznaczymy go literą „a”. Pierwsze zdanie, zwane poprzednikiem, kończy się kadencją zawieszoną (akord C-dur). Drugie zdanie, zwane następnikiem, jest powtórzeniem zdania pierwszego i kończy się toniką (akord F-dur)., 2. Podstawowym pomysłem jest motyw dwutaktowy, oparty na rytmie punktowanym nawiązującym do rytmiki mazura. Towarzyszące linii melodycznej akordy opierają się na relacji kwintowej, toniczno-dominantowej. Motyw jest powtórzony sekwencyjnie i tworzy wraz z motywem początkowym frazę jednorodną. Kolejne motywy rozwijają się na zasadzie identyczności (w zakresie rytmiki) i podobieństwa (w zakresie linii melodycznej i harmoniki) tworząc zdanie jednorodne (poprzednik). Drugie zdanie (następnik) jest wiernym powtórzeniem pierwszego zdania ze zmianą kadencyjną. Tak więc, w sferze kształtowania materiału dźwiękowego, cały okres muzyczny utworzony jest na zasadach identyczności i podobieństwa.
Fryderyk Chopin, „Mazurek F-dur” op. 68 nr 3, takty 1-16 imslp.org, CC BY 4.0
RAbD8luI8vDPC1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Mazurka F-dur” op. 68 nr 3, takty 1-161, Fryderyka Chopina. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Materiał muzyczny zawarty w taktach 1–16 tworzy wielki, symetryczny, dwuzdaniowy okres muzyczny oparty na zależnościach kadencyjnych. Oznaczymy go literą „a”. Pierwsze zdanie, zwane poprzednikiem, kończy się kadencją zawieszoną (akord C-dur). Drugie zdanie, zwane następnikiem, jest powtórzeniem zdania pierwszego i kończy się toniką (akord F-dur). 2. Podstawowym pomysłem jest motyw dwutaktowy, oparty na rytmie punktowanym nawiązującym do rytmiki mazura. Towarzyszące linii melodycznej akordy opierają się na relacji kwintowej, toniczno-dominantowej. Motyw jest powtórzony sekwencyjnie i tworzy wraz z motywem początkowym frazę jednorodną. Kolejne motywy rozwijają się na zasadzie identyczności (w zakresie rytmiki) i podobieństwa (w zakresie linii melodycznej i harmoniki) tworząc zdanie jednorodne (poprzednik). Drugie zdanie (następnik) jest wiernym powtórzeniem pierwszego zdania ze zmianą kadencyjną. Tak więc, w sferze kształtowania materiału dźwiękowego, cały okres muzyczny utworzony jest na zasadach identyczności i podobieństwa.
Fryderyk Chopin, „Mazurek F-dur” op. 68 nr 3, takty 17-24, imslp.org, CC BY 4.0
R1YDhtYBgyblo
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą stronę zapisu nutowego „Mazurka F-dur” op. 68 nr 3 F. Chopina. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Pierwsza część „Mazurka F-dur”, zawarta w taktach 1–32 i oznaczona literą „A” tworzy trzyczęściowość prostą okresowo-zdaniową. A: a (t. 1–16) – okres muzyczny b (t. 17–24) – zdanie muzyczne a1 (t. 25–32) – następnik pierwszego okresu muzycznego.
Fryderyk Chopin, „Mazurek F-dur” op. 68 nr 3, pierwsza strona, imslp.org, CC BY 4.0
R1A5mrEIo0LmE1
Fryderyk Chopin, „Mazurek F-dur” op. 68 nr 3, takty 33-44 imslp.org, CC BY 4.0

Zadania

RbbHvH3edKIcc
Ćwiczenie 1
R1CIUzFr4UHbH
Ćwiczenie 2
Korzystając z wiedzy zdobytej na lekcjach historii muzyki przyporządkuj terminy do odpowiednich wyjaśnień: Melodyka figuracyjna Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewna, spokojna, liryczna linia melodyczna, 2. naśladowanie całości lub fragmentu linii melodycznej jednego głosu w innym głosie, 3. sposób wydobycia dźwięku, 4. równoczesne prowadzenie co najmniej dwóch równorzędnych linii melodycznych, 5. linia melodyczna wraz z akompaniamentem, 6. linia melodyczna oparta na drobnych wartościach rytmicznych Melodyka kantylenowa Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewna, spokojna, liryczna linia melodyczna, 2. naśladowanie całości lub fragmentu linii melodycznej jednego głosu w innym głosie, 3. sposób wydobycia dźwięku, 4. równoczesne prowadzenie co najmniej dwóch równorzędnych linii melodycznych, 5. linia melodyczna wraz z akompaniamentem, 6. linia melodyczna oparta na drobnych wartościach rytmicznych Artykulacja Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewna, spokojna, liryczna linia melodyczna, 2. naśladowanie całości lub fragmentu linii melodycznej jednego głosu w innym głosie, 3. sposób wydobycia dźwięku, 4. równoczesne prowadzenie co najmniej dwóch równorzędnych linii melodycznych, 5. linia melodyczna wraz z akompaniamentem, 6. linia melodyczna oparta na drobnych wartościach rytmicznych Faktura homofoniczna Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewna, spokojna, liryczna linia melodyczna, 2. naśladowanie całości lub fragmentu linii melodycznej jednego głosu w innym głosie, 3. sposób wydobycia dźwięku, 4. równoczesne prowadzenie co najmniej dwóch równorzędnych linii melodycznych, 5. linia melodyczna wraz z akompaniamentem, 6. linia melodyczna oparta na drobnych wartościach rytmicznych Faktura polifoniczna Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewna, spokojna, liryczna linia melodyczna, 2. naśladowanie całości lub fragmentu linii melodycznej jednego głosu w innym głosie, 3. sposób wydobycia dźwięku, 4. równoczesne prowadzenie co najmniej dwóch równorzędnych linii melodycznych, 5. linia melodyczna wraz z akompaniamentem, 6. linia melodyczna oparta na drobnych wartościach rytmicznych Imitacja Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewna, spokojna, liryczna linia melodyczna, 2. naśladowanie całości lub fragmentu linii melodycznej jednego głosu w innym głosie, 3. sposób wydobycia dźwięku, 4. równoczesne prowadzenie co najmniej dwóch równorzędnych linii melodycznych, 5. linia melodyczna wraz z akompaniamentem, 6. linia melodyczna oparta na drobnych wartościach rytmicznych
R9Mq2KdojtVPF
Ćwiczenie 3
R16oQ8dsZTiDy
Ćwiczenie 4
Dopasuj słowo do odpowiadającej mu definicji: szeregowanie Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie akordów, stosowane na zakończenie dzieła lub jego części, 2. zasada kształtowania polegająca na rozwijaniu utworu lub jego fragmentu z początkowego motywu czołowego, 3. zasada kształtowania polegająca na zestawianiu obok siebie współczynników formy, a więc motywów, fraz, zdań, okresów muzycznych oraz części utworów cyklicznych, 4. konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika (zakończonego najczęściej dominantą) i następnika (zakończonego toniką ewolucjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie akordów, stosowane na zakończenie dzieła lub jego części, 2. zasada kształtowania polegająca na rozwijaniu utworu lub jego fragmentu z początkowego motywu czołowego, 3. zasada kształtowania polegająca na zestawianiu obok siebie współczynników formy, a więc motywów, fraz, zdań, okresów muzycznych oraz części utworów cyklicznych, 4. konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika (zakończonego najczęściej dominantą) i następnika (zakończonego toniką okres muzyczny Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie akordów, stosowane na zakończenie dzieła lub jego części, 2. zasada kształtowania polegająca na rozwijaniu utworu lub jego fragmentu z początkowego motywu czołowego, 3. zasada kształtowania polegająca na zestawianiu obok siebie współczynników formy, a więc motywów, fraz, zdań, okresów muzycznych oraz części utworów cyklicznych, 4. konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika (zakończonego najczęściej dominantą) i następnika (zakończonego toniką kadencja Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie akordów, stosowane na zakończenie dzieła lub jego części, 2. zasada kształtowania polegająca na rozwijaniu utworu lub jego fragmentu z początkowego motywu czołowego, 3. zasada kształtowania polegająca na zestawianiu obok siebie współczynników formy, a więc motywów, fraz, zdań, okresów muzycznych oraz części utworów cyklicznych, 4. konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika (zakończonego najczęściej dominantą) i następnika (zakończonego toniką)
RQPZJkatKONFR
Ćwiczenie 5
R1KI2XhFB6DM1
Ćwiczenie 6
Połącz w pary nazwy współczynników formy z właściwymi definicjami. fraza jednorodna Możliwe odpowiedzi: 1. powstaje w wyniku powtórzenia prostego, sekwencyjnego lub wariacyjnego, 2. powstaje w wyniku szeregowania motywów i fraz opartych na zasadach kontrastu, 3. stanowi strukturę opartą na układzie części akcentowanej (thesis) i nieakcentowanej (arsis), 4. opiera się na rozwiniętym przebiegu harmonicznym zakończonym kadencją zdanie muzyczne Możliwe odpowiedzi: 1. powstaje w wyniku powtórzenia prostego, sekwencyjnego lub wariacyjnego, 2. powstaje w wyniku szeregowania motywów i fraz opartych na zasadach kontrastu, 3. stanowi strukturę opartą na układzie części akcentowanej (thesis) i nieakcentowanej (arsis), 4. opiera się na rozwiniętym przebiegu harmonicznym zakończonym kadencją motyw muzyczny Możliwe odpowiedzi: 1. powstaje w wyniku powtórzenia prostego, sekwencyjnego lub wariacyjnego, 2. powstaje w wyniku szeregowania motywów i fraz opartych na zasadach kontrastu, 3. stanowi strukturę opartą na układzie części akcentowanej (thesis) i nieakcentowanej (arsis), 4. opiera się na rozwiniętym przebiegu harmonicznym zakończonym kadencją zdanie różnorodne Możliwe odpowiedzi: 1. powstaje w wyniku powtórzenia prostego, sekwencyjnego lub wariacyjnego, 2. powstaje w wyniku szeregowania motywów i fraz opartych na zasadach kontrastu, 3. stanowi strukturę opartą na układzie części akcentowanej (thesis) i nieakcentowanej (arsis), 4. opiera się na rozwiniętym przebiegu harmonicznym zakończonym kadencją
R10Ci3LwHEavt
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Wysłuchaj Preludium A‑dur op. 28 nr 7 Fryderyka Chopina, a następnie zanalizuj utwór oraz napisz jego krótką charakterystykę. Opisz współczynniki formy – motywy, frazy, zdania muzyczne i okres muzyczny oraz scharakteryzuj cechy linii melodycznej, harmoniki, rytmiki i faktury.

R1IizQlkRfEah
Utwór: Fryderyk Chopin, Preludium A-dur op. 28 nr 7 Wykonawca: Michael Glenn Williams
RRgwKVfUdnvg4

Słownik pojęć

Ewolucjonizm
Ewolucjonizm

zasada kształtowania formy powstała w okresie baroku, dotycząca głównie melodyki; jej istotą jest tzw. snucie motywiczne, polegające na rozwijaniu utworu lub jego fragmentu z początkowego motywu czołowego.

Na podstawie hasła ewolucjonizm. [W:] Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995, s. 245.

Forma trzyczęściowa
Forma trzyczęściowa

forma złożona z trzech części typu aba lub aba1, w której część trzecia jest dosłownym lub nieco zmienionym (najczęściej skróconym lub zmienionym wariacyjnie) powtórzeniem części pierwszej. Cześć środkowa b, jest zwykle utrzymana w innej tonacji i wnosi kontrast materiałowo‑wyrazowy.

Harmonika
Harmonika

harmonika to element muzyczny, który porządkuje współbrzmienie dźwięków w utworze

Melika
Melika

uporządkowanie dźwięków pod względem wysokości

Melodyka
Melodyka

uporządkowanie dźwięków pod względem wysokości i czasu trwania

Modulacja
Modulacja

przejście z jednej tonacji do drugiej

Motyw
Motyw

najmniejszy element formy muzycznej

Okres muzyczny
Okres muzyczny

konstrukcja powstała w wyniku współdziałania elementów muzycznych, stabilna tonalnie, zbudowana ze zdań muzycznych pozostających we wzajemnych zależnościach konstrukcyjno‑wyrazowych. Najprostszym okresem muzycznym jest konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika (zakończonego najczęściej dominantą) i następnika (zakończonego toniką).
Może stanowić samodzielną formę muzyczną (np. F. Chopin - Preludium A‑dur op. 28 nr 7)

Progresja
Progresja

przenoszenie dowolnej struktury melodycznej lub harmonicznej o określony interwał w kierunku wznoszącym lub opadającym

Rytm
Rytm

element dzieła muzycznego regulujący przebieg dźwięków w czasie

Szeregowanie
Szeregowanie

zasada kształtowania polegająca na zestawianiu obok siebie elementarnych współczynników formy, a więc motywów, fraz, zdań, okresów muzycznych oraz części utworów cyklicznych na zasadach identyczności, podobieństwa lub kontrastu.

Na podstawie D. Wójcik, ABC form muzycznych. Musica Iagellonica, Kraków 1996, s. 39.

Źródło:

Słownik pojęć opracowany na podstawie Encyklopedii muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995.

m9adec3fdcc1097d6_0000000000319

Biblioteka muzyczna

m9adec3fdcc1097d6_0000000000322

Bibliografia

Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995

D. Wójcik, ABC form muzycznych. Musica Iagellonica, Kraków 1996