Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRS75Tply8X8M1
Ilustracja przedstawia fragment obrazu Rembrandta van Rijna „Powrót syna marnotrawnego”. Po lewej stronie widoczny jest stary mężczyzna trzymający dłonie na plecach odwróconego tyłem do widza syna. Ma na sobie czerwoną pelerynę narzuconą na jasny strój. Po prawej stronie siedzi starszy mężczyzna w nakryciu głowy i przygląda się scenie. Dalej fragment innej osoby w czerwonej pelerynie. Dwaj mężczyźni ubrani są w czerwone szaty.

Upadek artysty – Rembrandt van Rijn

Ważne daty

1642 – śmierć Saskii, żony Rembrandta

1656 – ogłoszenie bankructwa

1668 – namalowanie obrazu Powrót syna marnotrawnego

1669 – śmierć artysty w Amsterdamie

md2d517f31d749b89_0000000000017
1
1

Scenariusz lekcji

R1ZFHpFgeojVB
Pobierz plik: scenariusz lekcji.pdf
Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 182.73 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

II.15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

III.5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

III.7. w przypadku słynnych artystów, takich jak np. Michał Anioł, Tycjan, Rembrandt, Renoir, van Gogh, Picasso – porównuje dzieła powstałe w różnych fazach ich twórczości;

III.8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

V.4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

md2d517f31d749b89_0000000000020
Nauczysz się

charakteryzować późną twórczość Rembrandta;

określać tematykę dzieł malarza;

wymieniać ważne wydarzenia z życia artysty;

identyfikować temat w dziele sztuki i wskazywać jego źródło;

analizować dzieła Rembrandta;

porównywać tematy w obrazach artysty.

md2d517f31d749b89_0000000000045

Niepowodzenia w życiu artysty

Podobno załamał się w 1642 r. po śmierci ukochanej żony Saskii. Do opieki nad maleńkim synkiem zatrudnił niepiśmienną wdowę Geertje Dircx. Szybko się do niej zbliżył, ale po kilku latach związek rozpadł się z hukiem. Kobieta oskarżyła go o zerwanie narzeczeństwa, a sąd narzucił alimenty. Obowiązki Geertje przejęła młodziutka Hendrickje Stoffels. Pochodziła z niższego stanu i choć mieli córkę, nie pobrali się - Rembrandt musiałby wówczas przepisać cały spadek po Saskii na syna. Kiedy Hendrickje była w ciąży, kościelne władze zrugały ją za rozwiązłość i odsunęły od komunii. Z kolei od „niemoralnego” malarza odwracali się mecenasi. Nie pomogło nawet założenie firmy handlującej sztuką, która miała obronić Rembrandta przed wierzycielami: w 1656 r. jego majątek został zlicytowany.

Ale to nie koniec hiobowego losu. W 1662 r. odrzucone zostało „Sprzysiężenie Claudiusa Civilisa” - monumentalne płótno przeznaczone dla amsterdamskiego ratusza. Obraz okazał się zbyt szokujący: artysta ukazał przywódcę spisku frontalnie, eksponując ślepe oko. Honorarium nie wypłacono. Malarz musiał wówczas sprzedać nie tylko biżuterię po żonie, ale nawet jej nagrobek. Kilka miesięcy później, zapewne w wyniku epidemii, zmarła również Hendrickje. Na rok przed śmiercią Rembrandt stracił nawet syna Tytusa.

Źródło: http://wyborcza.pl/1,75410,16990787,Rembrandt__Geniusz_w_locie_na_dno.html (dostęp z dnia 31.03.2018)

Styl Rembrandta zmienia się po śmierci Saskii. W obrazie Kobieta kąpiąca się w strumieniu Rembrandt sportretował Hendrickje Stoffels, z którą od 1649 roku był w nieformalnym związku.. Dzieło uważane jest za niedokończone ze względu na surowość – na płótnie widoczna jest fakturaFakturafaktura po śladach pędzla, prowadzonego urywanymi, energicznymi pociągnięciami, formy pozbawione zostały konturówKonturkonturów.

Hendrickje Stoffels, która, podtrzymując fałdy białej koszuli i obnażając tym samym swoje zmysłowe uda, powoli, ostrożnie wchodzi do wody. Luźna koszula szczodrze odsłania jej dekolt, a na pochylonej, skupionej twarzy kobiety maluje się ledwo dostrzegalny, przykryty cieniem uśmiech, delikatne echo doświadczanej właśnie prostej przyjemności zanurzania się w wodzie. To płótno Rembrandta wydaje się należeć do zupełnie innego świata niż bez porównania głośniejsze „Nocna straż” czy „Lekcja anatomii doktora Tulpa”. To dzieło intymne i osobiste, przywołujące piękno w jego codziennej, skromnej odmianie, niedające się ująć w ideologiczne formuły (…).

Źródło: https://www.tygodnikpowszechny.pl/usmiech-hendrickje-129787 (dostęp z dnia 31.03.2018)

R19giy9x6CbDv1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Rembrandta van Rijna „Kobieta kąpiąca się w strumieniu”. Ukazuje młodą kobietę stojącą w wodzie. Przedstawiona jest w długiej, jasnej koszuli, którą podnosi do góry na wysokość ud. Duży dekolt odsłania jej szyję i fragment piersi. Wzrok ma skierowany na lustro wody. Tło jest ciemne, utrzymane w złocisto-brązowych barwach. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Kobieta została przedstawiona w chwili, gdy wchodzi do wody, w spontaniczny sposób unosi koszulę. 2. Na jej twarzy pojawia się zmysłowy uśmiech. 3. Za kobietą leżą pozostawione na brzegu ubrania, które zlewają się z tłem, utrzymanym w brązowo-złotych kolorach. 4. Rembrandt za pomocą szybkich pociągnięć pędzla stworzył niezrównane efekty świetlne.
Rembrandt van Rijn, „Kobieta kąpiąca się w strumieniu”, 1654, National Gallery, Londyn, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna

Tematem Sprzysiężenia Claudiusa Civilisa były dzieje powstania Batawów przeciwko Rzymianom. Rembrandt starannie przygotowywał się do realizacji zadania – analizował Dzieje Tacyta i opisy walk Batawów, aby obraz oddał historyczna prawdę. Wykonywał szkice przygotowawcze, ostatecznie zdecydował się na ukazanie sceny uczty wydanej przez Cywillisa dla swoich sojuszników.

RE8PNtxRf0rX71
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Rembrandta van Rijna „Sprzysiężenie Claudiusa Civilisa”. Ukazuje grupę osób siedzących przy stole we wnętrzu. Mężczyźni po lewej wyciągnęli miecze i skrzyżowali je na znak sprzysiężenia. Wydarzeniu przyglądają się osoby siedzące z prawej strony. Na stole ustawione są kielichy. Jeden z mężczyzn odwróconych tyłem do widza trzyma kielich w ręku. Twarze zebranych rozświetla sztuczne światło znajdujące się na stole, ale niewidoczne. Najjaśniejszym elementem obrazu jest blat stołu nakryty białym obrusem. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Szkic do obrazu o kształcie pionowego prostokąta, od góry zakończonego półkoliście. Wykonany jest piórkiem na papierze. Ukazuje wnętrze z łukami i grupę postaci, przed którą znajdują się stopnie schodów. Opis: „Rysunek przygotowawczy do dzieła pokazuje planowanie kompozycji obrazu.” 2. Civilis pochodził z królewskiego rodu, ma na głowie koronę, zbliżoną kształtem do tiary. 3. Rembrandt odzwierciedlił twarz Civilisa, pokazał go bez oka, co stało się przyczyną zdjęcia dzieła. 4. Światło rozjaśnia stół oraz twarze postaci. 5. Barwy ograniczone zostały do żółcieni i odcieni czerwieni oraz brązu.
Rembrandt van Rijn, „Sprzysiężenie Claudiusa Civilisa”, 1661-1662, The Royal Academy of Fine Arts, Sweden, wikimedia.org, domena publiczna

W późnej fazie twórczości Rembrandt często eksperymentuje z fakturą. W 1654 roku namalował portret Jana Sixa, dyrektora fabryki sukienniczej i przyszłego burmistrza Amsterdamu, cenionego dramaturga, pochodzącego z patrycjuszowskiej rodziny. Jan Białostocki opisał półpostaciowy portret: Six wychodzi z domu i zatrzymuje się jak gdyby na progu, aby nałożyć rękawiczkę. Pokazany jest w momencie, gdy ją naciąga, lub gdy zatrzymał się na chwilę w tej funkcji, pogrążony w myślach. Twarz jego wymodelowana jest mistrzowsko delikatnym pędzlem: jest zmęczona, pełna refleksji, może sceptyzmu. Ten świetny portret psychologiczny obramowany jest wspaniale improwizowanym wyobrażeniem stroju: czerwień i szarość, złociste bliski naszywek przy guzikach, żywość naszkicowanych dłoni z rękawiczką przypominają obrazy Velázqueza. Wrażenie oddane jest całkowicie, tak jak Rembrandt zapamiętał sobie przyjaciela w pewnym momencie – odtworzył go jak wspomnienie, kondensując ostrość widzenia na twarzy.(Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013, s. 511)

R4aMOVG46em881
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia dzieło Rembrandta van Rijna „Portret Jana Sixa”. Ukazuje mężczyznę na ciemnym, prawie czarnym tle, ujętego ze zwróconą w stronę widza, lekko przechyloną na lewą stronę głową. Postać ma na sobie ciemny, zielony strój z licznymi guzikami, rozcięty na ramionach. Spod niego wystają rękawy jasnozielonej koszuli z białymi mankietami oraz sztywny biały kołnierz. Na lewym ramieniu ma przerzucony czerwony płaszcz, dekorowany złotą, szeroką lamówką. Spod czarnego kapelusza wystają lokowane włosy. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Cynobrowy płaszcz namalowany został długimi pociągnięciami pędzla, gęstą farbą. 2. Faktura grubo nałożonej farby widoczna jest na dłoniach i rękawiczkach. 3. Każdy z mankietów namalowany jest inną fakturą. 4. W guzikach togi widoczny jest dukt pędzla. 5. W twarzy malarz rezygnuje z wyrazistej faktury i grubo kładzionej farby na rzecz gładkiego wykończenia powierzchni płótna.
Rembrandt van Rijn, „Portret Jana Sixa”, 1654, Six-Stichting, Amsterdam, artelista.com, CC BY 3.0

Autoportrety i osobisty charakter Powrotu syna marnotrawnego

Rembrandt malował autoportrety przez całe życie. Obrazy z pierwszego etapu twórczości posiadają energię – malarz uwiecznił siebie jako młodzieńca w cieniu z bujną fryzurą, innym razem w orientalnym stroju, czy futrzanym płaszczu. Przepełnione były zmysłowością, malowane z energią, pojawił się w nich swobodny dukt pędzla, ale nie były pozbawione szczegółów i bogactwa faktur. Przedstawiały wizerunek malarza jako człowieka sukcesu, pewnego swej rangi. W okresie dojrzałym w autoportretach widoczna jest świadomość wysokiej pozycji artysty, który maluje siebie w dumnej pozie i często bogatym stroju.

RDWpOgmgbaQe31
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Autoportret” Rembrandta van Rijna. Na ciemnym tle znajduje się siedzący w starszym wieku malarz w czarnym kapeluszu. Ma na sobie złotą szatę, przepasaną czerwoną szarfą i zarzuconą na ramiona ciemną pelerynę. Prawą rękę ma opartą na poręczy fotela. W lewej dłoni trzyma laskę. Wzrok ma skierowany przed siebie, w stronę widza. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Obraz przypomina portret monarszy – malarz siedzi w fotelu, jak król na tronie. Jego strój jest dostojny, przepasany szkarłatną szarfą. Na plecy ma zarzucony płaszcz. 2. Prawą dłoń ma położoną na oparciu fotela. 3. W lewej dłoni trzyma laskę, jakby było to berło. 4. Zamiast korony na głowie założony ma duży aksamitny beret. 5. Twarz artysty jest zastygła, pokryta zmarszczkami – uzewnętrznia chorobę i upływ czasu, mimo że artysta ma około 52 lata. 6. Dużych rozmiarów dłonie są kluczowe dla odczytania obrazu jako portretu artysty, który zależy jest od własnej pracy.
Rembrandt van Rijn, „Autoportret”, 1658, Frick Collection, Nowy Jork, wikimedia.org, domena publiczna

Ostatnie autoportrety malarza są niepokojące, przedstawiają artystę świadomego swej starości, obraz człowieka, doświadczonego przez los. W Autoportrecie jako Apostoł Paweł artysta połączył półpostaciowy wizerunek z osobą apostoła. 55‑letni Rembrandt ukazał siebie zwróconego profilem do widza i z atrybutami św. Pawła – w dłoni trzyma kartki z tekstami i mieczem.

Rdewxf3rSToE31
Rembrandt van Rijn, „Autoportret jako Paweł Apostoł”, 1661, Rijksmuseum Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
R3Y3RlampZxVY1
Rembrandt van Rijn, „Autoportret w wieku 63 lat”, 1669, Galeria Narodowa, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna

Jednym z ostatnich obrazów Rembrandta jest Powrót syna marnotrawnego. Dzieło podsumowuje malarskie dokonania artysty, dla których głównym źródłem inspiracji była Biblia. Malarz poszukiwał w niej refleksji nad losem człowieka i jednocześnie własnym życiem. W historii syna, który po roztrwonieniu majątku powrócił do ojca, Rembrandt znalazł analogię do własnej przeszłości – popadł w kłopoty finansowe na skutek pasji kolekcjonerskiej, w wyniku czego utracił majątek.

Ogromne płótno czerwienieje krwistym akcentem szaty ojca, obejmuje marnotrawnego syna, który klęczy przed nim i tuli swą ogoloną głowę więźnia do piersi starca. Oczy ojca patrzą w przestrzeń. Czy widzą, czy może już oślepły ? W każdym razie dłonie obejmują w posiadanie ciało syna okryte łachmanami. Ten obraz przedstawiający temat radosny, pełen jest boleści i smutku. Nikt nie cieszy się; ani ojciec nie jest w stanie wykrzesać z siebie iskry szczęścia, ani inne osoby obecne. Syna zamarł w bezruchu. Wrócił zbyt późno i płomyki miłości, tęsknoty i oczekiwania wypaliły się zupełnie. Jest to obraz tragiczny, stanowiący wielką i smutną refleksję. Jest ostatnią myślą o życiu starego, zmęczonego Rembrandta.

Źródło: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013, s. 512

R1S01IsgOyiry1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Rembrandta van Rijna „Powrót syna marnotrawnego”. Ukazuje pięć postaci. Przed starszym, pochylonym mężczyzną w jasnej, luźnej szacie i czerwonej pelerynie, klęczy bosy, odwrócony tyłem do widza młodzieniec. Jego luźna suknia jest przewiązana w pasie i mocno udrapowana. Ojciec trzyma ręce na plecach syna. Pozostałe postacie przyglądają się sytuacji. Jeden stoi z tyłu, ukryty jest w cieniu. Obok siedzi bokiem starszy człowiek w czarnym nakryciu głowy. Po prawej stoi mężczyzna w czerwonym płaszczu, ze złożonymi rękoma, w turbanie. Wszyscy mają poważne wyrazy twarzy. Tło jest ciemne, utrzymane w odcieniach brązów. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Twarz ojca nie jest autoportretem Rembrandta – przypomina archetyp ojca zatroskanego o syna. 2. Gest troski podkreślają dłonie położone na jego ramionach – jest to symbol ochrony przed światem zewnętrznym i miłości. 3. Scena jest utrzymana jedynie w złocisto-czerwono-brązowej tonacji. 4. Dwie najważniejsze osoby, są najlepiej oświetlone. 5. Scenie przypatrują się świadkowie. 6. Ogromne płótno czerwienieje krwistym akcentem szaty ojca, obejmującego marnotrawnego syna, który klęczy przed nim i tuli swą ogoloną głowę więźnia do piersi starca. Oczy ojca patrzą w przestrzeń. Czy widzą, czy może już oślepły ? (…) Ten obraz, przedstawiający temat radosny, pełen jest boleści i smutku. Nikt się nie cieszy; ani ojciec nie jest w stanie wykrzesać z siebie iskry szczęścia, ani inne osoby obecne. Syn zamarł w bezruchu. Wrócił zbyt późno i płomyki miłości, tęsknoty i oczekiwania wypaliły się zupełnie. Jest to obraz tragiczny, stanowiący wielką i smutną refleksję. Jest ostatnią myślą o życiu starego zmęczonego Rembrandta. (Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013, s. 512)
Rembrandt van Rijn, „Powrót syna marnotrawnego”, 1668, Ermitaż, Petersburg, wikimedia.org, domena publiczna
md2d517f31d749b89_0000000000175
RpmuGm45Yg1R7
Ćwiczenie 1
Wymień tytuły kilku portretów zbiorowych Rembrandta.
R17y12SRAbCoX
Ćwiczenie 2
Podaj tytuły trzech autoportretów malarza.
R1CH6LxAuDP7i
Ćwiczenie 3
Do dzieł dobierz miejsca, w których się znajdują. Kobieta kąpiąca się w strumieniu Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Rijksmuseum Amsterdam, 3. National Gallery, Londyn Autoportret jako Paweł Apostoł Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Rijksmuseum Amsterdam, 3. National Gallery, Londyn Powrót syna marnotrawnego Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Rijksmuseum Amsterdam, 3. National Gallery, Londyn
RWWZsFo7pNDmd
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Tematem Sprzysiężenia Claudiusa Civilisa były dzieje powstania Tu uzupełnij przeciwko Rzymianom. Rembrandt starannie przygotowywał się do realizacji zadania – analizował Dzieje Tu uzupełnij i opisy walk Batawów, aby obraz oddał historyczna prawdę. Wykonywał szkice przygotowawcze, ostatecznie zdecydował się na ukazanie sceny uczty wydanej przez Tu uzupełnij dla swoich sojuszników.
R9ggGjV65DHXR
Ćwiczenie 5
Podaj imiona dwóch żon Rembrandta.
R69NWI3beFyvq
Ćwiczenie 6
Wybierz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Geertje Dircx była żoną Rembrandta. 2. Do obrazu Kobieta kąpiąca się w strumieniu pozowała Saskia. 3. Synem Tytusem opiekowała się Geertje Dircx. 4. Jan Six był znanym malarzem amsterdamskim. 5. W Autoportret jako Paweł Apostoł malarz ukazał się z atrybutem apostoła – mieczem.
RETQDuDwL9E22
Ćwiczenie 7
Podaj tytuł obrazu, którego tematem jest powstanie Batawów przeciwko Rzymianom.
Polecenie 1
Uzasadnij, w jaki sposób wydarzenia w życiu Rembrandta wpłynęły na ostatnie lata twórczości artysty.
Uzasadnij, w jaki sposób wydarzenia w życiu Rembrandta wpłynęły na ostatnie lata twórczości artysty.
RZv3t9gKwf2p61
Rembrandt van Rijn, „Autoportret z dwoma kołami”, 1665-1668, Kenwood House, Londyn, Anglia, wikimedia.org, wikimedia.org, domena publiczna
RKMHUAQHJWJk3
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
md2d517f31d749b89_0000000000185

Słownik pojęć

Kontur
Kontur

(fr. contour), zarys kształtu postaci lub przedmiotu.

Faktura
Faktura

(łac. factura działanie, wykonanie kształt), charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

sjp.pwn.pl

md2d517f31d749b89_0000000000204

Galeria dzieł sztuki

md2d517f31d749b89_0000000000211

Bibliografia

W. Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, Arkady, Warszawa 1997

A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981

H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Arkady, Warszawa 2006

P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, Kraków, 2005

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie - sztuka baroku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971

Rembrandt van Rijn - ostatnie lata, nr 9, Oxford Educational, 2008