Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
RxmZ0cR8TELb01

Urodzaj na rodzaj

zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj zdania. Zastanów się, o kim w nich mowa: jakiej płci są te osoby?

  • Przeczytał do końca książkę i zaczął odrabiać lekcje.

  • Napisała list do koleżanki i poszła zjeść kolację.

  • Zmęczone całym dniem atrakcji szybko zasnęło.

  • Wystraszone pobiegły szybko do domu.

  • Poszli do sklepu i odkupili zniszczoną książkę.

Co mówi nam o tym, kto jest wykonawcą czynności?

tdUSEZmnTQ_0000000M
1
Ćwiczenie 2
RXMF1JAY6waYE1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tdUSEZmnTQ_0000000S
1
Ćwiczenie 3
R1G6XLX8xgIpF1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tdUSEZmnTQ_0000000Y
1
Ćwiczenie 4
RFVEjwKPAjgYh1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Zastanówcie się, jaką formę przyjąłby czasownik „iść” w czasie przeszłym w zależności od wykonawców czynności:

  • dwie dziewczynki i chłopiec,

  • dziewczynka, niemowlę i chłopiec,

  • nauczycielki i piłkarze,

  • dziewczynka i nauczycielki,

  • nauczycielki i niemowlę,

  • psy i koty,

  • pies, niemowlę i chłopiec.

Zapiszcie swoje propozycje tutaj lub w zeszytach.

uzupełnij treść
tdUSEZmnTQ_0000001O
1
Ćwiczenie 6
RNwUKS8dCioln1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tdUSEZmnTQ_0000001U
1
Ćwiczenie 7
R2VlPFK7ZMJco1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tdUSEZmnTQ_00000020
1
Ćwiczenie 8
RqGZev4crvkMU1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tdUSEZmnTQ_00000026
1
Ćwiczenie 9
RNoEKgOVVC4no1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tdUSEZmnTQ_0000002C
1
Ćwiczenie 10
RxUl1vOA3MYip1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Zastanów się, dlaczego Miziołek, mówiąc o dziewczynkach, nie używa form rodzaju żeńskiego.