Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wstęp

Ludzie podróżowali zawsze. Cel, charakter i przyczyny bywały i są różne. W dawnych wiekach rzadko robili to dla przyjemności, zwykle podróże miały związek z handlem, polityką,religią, wojnami lub obowiązkiem. Na szlakach często grasowali handlarze niewolników, piraci czy zwykli rabusie, dlatego na wyprawy wybierano się niechętnie. Renesans przyniósł pewną zmianę obyczajów, w dobrym guście było studiowanie poza granicami kraju. Z kolei w XVIII wieku modne było jeżdżenie do wód, czyli popularnych uzdrowisk. Pokonywanie odległości pieszo, konno, czy pozbawioną resorów karetą było bardzo męczące. Poza tym podróż wymagała odpowiedniego przygotowania, podróżni brali ze sobą garderobę na różne pory roku, zastawę stołową, zapasy jedzenia, czasem namioty oraz służbę. Wiek XIX przyniósł spore zmiany za sprawą pewnego Anglika Thomasa Cooka, który założył pierwszą agencję turystyczną oferującą przejazdy wynajętym pociągiem z noclegiem, wyżywieniem i atrakcjami.

Pod koniec XIX wieku chęć poznawania świata stała się jednym z bodźców rozwoju komunikacji. Rynkowi turystycznemu bardzo pomógł rozwój lotnictwa. Obecnie turystyka jest olbrzymią branżą, korzystającą ze wszystkich nowinek technologicznych, a współczesny podróżny to pasażer, któremu za bagaż często wystarcza karta kredytowa.

RaA61m3N2mwKO1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  1. nazywać uczucia i doznania związane z podróżą,

  2. krótko scharakteryzować postaci podróżników,

  3. identyfikować cel podróży poszczególnych podróżników,

  4. definiować motywacje podróżników,

  5. analizować motywacje podróżników,

  6. charakteryzować podróżników.

1

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

  1. rozwijają umiejętność słuchania i czytania,

  2. rozwijają umiejętność wyrażania własnych opinii na temat podróży i dążenia do celu,

  3. charakteryzują bohaterów utworów,

  4. tworzą katalog różnych określeń nazywających uczucia i doświadczenia z podróży,

  5. oceniają bohaterów,

  6. znajdują w Internecie relację z podróży.

m0f4a44b160796cb1_1502093859156_0

W DALEKĄ PODRÓŻ W GŁĄB SIEBIE. CZYM DLA KAŻDEGO Z NAS JEST PODRÓŻOWANIE? – audiobook

Rozdziały audiobooka:

  1. Wyprawa Marka Kamińskiego

  2. W drogę!

  3. „Przez kraj ludzi, zwierząt i bogów”

1
Uwaga!

Notatka dla prowadzącego:

Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak wdrożyć materiały multimedialne w tok lekcji.

RM5edsk3XfpFb1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół (symbol pobierania pliku) i napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wskazówka

Po wysłuchaniu audiobooka dotyczącego podróżowania, odpowiedz na pytanie, jaką funkcję może pełnić podróż.

RPlJIIcU61MHi1
Na ekranie pokazany jest panel sterowania z aktywnymi klawiszami do odtwarzania zawartości audiobooka. W części górnej części znajdują się trzy klawisze. Pierwszy od lewej „Widok” umożliwia przełączenie między odtwarzaczem dźwiękowym audiobooka oznaczonym jako „Odtwarzacz” na liście wyboru a podglądem treści audiobooka oznaczonym jako „Tekst”. Odtwarzacz dźwiękowy oznaczony jako „Odtwarzacz” przedstawia żółty pasek, na którym podczas odtwarzania pojawia się tekst. Widok „Tekst” prezentuje pełny tekst pojawiający się w nagraniu. Widok „Dynamiczny” stanowi połączenie widoku „Odtwarzacz” i „Tekst". Klawisz środkowy „Książka” umożliwia nawigację po treści audiobooka. Klawisz trzeci od lewej „Więcej” – zawiera informacje o programie. Poniżej oddzielony linią znajduje się panel sterowania odtwarzacza nagrania. Poniżej panelu sterowania znajduje się żółty pasek, na którym w trakcie odtwarzania pokazywany jest tekst nagrania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

1. Biorąc pod uwagę motto książki oraz treść akapitu trzeciego, wyjaśnij słowa Marka Kamińskiego: ,,rzeczywiste cele są wewnątrz nas”?

2. Na podstawie akapitu ostatniego wyjaśnij, czym jest, zdaniem Marka Kamińskiego:

a) egoizm,

b) ,,wnikanie we własne wnętrze”.

Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie: Jakie motywacje stoją za działaniami podejmowanymi przez podróżników?

m0f4a44b160796cb1_1502093867461_0

Podsumowanie

Ludzie podróżowali od wieków. Na przestrzeni lat wraz z rozwojem techniki zmieniały się środki lokomocji i urządzenia techniczne, które pomagały w podróży. Motywacje ludzi są jednak wciąż te same. Do najczęściej wymienianych należą:

1. chęć doznania przygód,

2. ciekawość świata i ludzi,

3. pokonywanie własnych barier i słabości,

4. poznanie siebie.

Podróż dla wielu wędrowców przestała być środkiem do osiągnięcia celu, a stała się celem samym w sobie. Najważniejsze są miejsca, do których docieramy, ludzie, których spotykamy.

RfuLOq6WyN2R91
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o.
Praca domowa

Znajdź w Internecie relację z podróży, która Cię zainteresowała. Przygotuj krótką prezentację (ok. 5 slajdów), w której w ciekawy sposób ją zaprezentujesz i uzasadnisz swój wybór. Wykorzystaj podczas prezentacji symbole podróży, np. walizka, busola, koło sterowe.

m0f4a44b160796cb1_1503905579466_0

Zadania

R1IhjZlCAVG7L
Ćwiczenie 1
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania pierwszego. Ćwiczenie ma tytuł: „»Wyprawa«” Marka Kamińskiego. Polecenie brzmi: „Na podstawie tekstu określ relacje między celem a drogą, używając znaków: >, =, <”. Poniżej wymienione są trzy punkty. Pod każdym punktem znajduje się rozwijana lista, na której należy zaznaczyć znak większości, znak równości lub znak mniejszości. W ten sposób należy wskazać dla danego punktu, czy ważniejszy był cel, droga, czy obie kwestie były równie ważne. Punkt pierwszy to „wcześniejsze podróże”. Pod punktem pierwszym znajdują się wyrazy „cel” oraz „droga”. Między wyrazami zamieszczona jest rozwijana lista. Na liście należy zaznaczyć znak większości, znak równości lub znak mniejszości. Punkt drugi to „kolejne wyprawy”. Pod punktem drugim również znajdują się wyrazy „cel” oraz „droga”. Między wyrazami zamieszczona jest rozwijana lista. Punkt trzeci to „późniejsze wyprawy”. Pod punktem trzecim też znajdują się wyrazy „cel” oraz „droga”. Między wyrazami zamieszczona jest rozwijana lista. W prawym dolnym rogu znajdują się klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” umożliwiające sprawdzenie poprawności rozwiązania odpowiedzi.
„Wyprawa” Marka Kamińskiego
R18ZzYV37Nmk4
Ćwiczenie 2
Na ekranie pokazane jest w ramce . Ćwiczenie 2 zatytułowane „W drogę”. Pod tytułem podane jest polecenie, które brzmi: ”Zaznacz prawdziwe wypowiedzi”. Poniżej polecenia w pięciu oddzielonych linijkach wierszach umieszczone zostały różne informacje o podróżnych, o których wspomina audiobook. Należy określić, które z tych informacji są prawdziwe. Po lewej stronie w każdej linijce są okienka wyboru „Prawda”. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz ”Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
W drogę!
m0f4a44b160796cb1_1502358147126_0

Słowniczek

cel
cel

coś do czego się dąży

https://sjp.pl/cel

droga
droga

1. pas ziemi służący do komunikacji;

2. jakiś szlak komunikacyjny; tor, linia;

3. odpowiedni kierunek dotarcia do celu;

4. podróż, wędrówka; trasa, tor;

5. sposób dochodzenia do czegoś

https://sjp.pl/droga

eksploracja
eksploracja

badanie, poszukiwanie, odkrywanie czegoś

https://sjp.pwn.pl/szukaj/eksploracja.html

globtroter
globtroter

(ang. globe‑trotter od ang. globe + trot [glob + kłus])

człowiek często odbywający dalekie podróże

https://sjp.pl/globtroter

inspiracja
inspiracja

1. natchnienie, zapał twórczy;

2. wpływ wywierany na kogoś, sugestia

https://sjp.pwn.pl/sjp/inspiracja;2466388.html

pątnik, pielgrzym
pątnik, pielgrzym

człowiek odbywający wędrówkę do miejsca kultu

https://sjp.pwn.pl/szukaj/pielgrzym.html

pielgrzymka
pielgrzymka

1. wędrówka do miejsca kultu;

2. grupa pielgrzymów wędrujących razem

https://sjp.pwn.pl/szukaj/pielgrzymka.html

podróż (z łac. peregrynacja, z fr. wojaż)
podróż (z łac. peregrynacja, z fr. wojaż)

przebywanie drogi do odległego miejsca; przemierzanie rozległych terenów; podróżowanie

https://sjp.pl/podr%C3%B3%C5%BC

spontaniczny
spontaniczny

1. będący odruchową, nieprzemyślaną wcześniej reakcją na coś;

2. reagujący odruchowo i emocjonalnie

https://sjp.pwn.pl/szukaj/spontaniczny.html

wędrowiec
wędrowiec

osoba wędrująca, zwłaszcza pieszo

https://sjp.pwn.pl/szukaj/w%C4%99drowiec.html

tułaczka
tułaczka

życie bez własnego domu, ciągłe przenoszenie się z miejsca na miejsce

https://sjp.pwn.pl/szukaj/tu%C5%82aczka.html