Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski, zajęcia z wychowawcą

Temat: W odpowiedzi na ogłoszenie, czyli redagujemy list motywacyjny

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie – język polski (I.1.1),

  2. Samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych – język polski (I.2.1),

  3. Dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość – język polski (II.4.3).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Doskonali zasady sprawnego porozumiewania się,

  • Poznaje główne elementy i zasady redagowania listu motywacyjnego,

  • Zyskuje pewność siebie,

  • Uświadamia sobie potrzebę bycia aktywnym w dążeniu do celu,

  • Kształtuje poczucie własnej wartości,

  • Rozpoznaje i nazywa swoje mocne i słabe strony,

  • Potrafi określić umiejętności przydatne w odpowiedzi na przykładowe ogłoszenie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Komunikuje się w języku ojczystym,

  • Potrafi zredagować list motywacyjny,

  • Radzi sobie z krytyką i przyjmuje pochwały.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: ćwiczenie interaktywne Znajdź mocne strony, karty pracy (Słup ogłoszeniowy oraz List motywacyjny),

  • Komputery z głośnikami/tablica interaktywna,

  • Projektor multimedialny,

  • Kartki A4 dla każdego ucznia.

Metody nauczania:

  • Programowana: z użyciem komputera,

  • Problemowe: aktywizujące – dyskusja, wchodzenie w rolę,

  • Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Indywidualna jednolita,

  • W parach jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita młodzież. Następnie zapoznaje uczniów z tematem zajęć i prosi wybraną osobę (np. nadpobudliwą ruchowo) o rozdanie każdemu kartek A4.

2. Prowadzący prosi uczniów, aby się podpisali, a następnie narysowali pionową linię przechodzącą przez środek kartki i po lewej stronie wpisali swoje mocne strony, zaś po prawej słabe. Obserwując pracę klasy, nauczyciel reaguje na problemy związane z nazwaniem cech i naprowadza na właściwe określenia.

3. Po wykonaniu zadania indywidualnego prowadzący prosi, aby młodzież zamieniła się kartką z uczniem siedzącym obok i wypisała, jakie mocne i słabe strony ma kolega/koleżanka. Nauczyciel zwraca uwagę, by zachować obiektywizm w ocenie. Na koniec uczniowie znów wymieniają się kartkami i poznają opinie o sobie.

4. Nauczyciel omawia wykonanie zadań i pyta, jakie były problemy. Może to być wskazówką do dalszych ćwiczeń, np. słownikowych, wzbogacających zasób leksykalny dotyczący cech charakteru, osobowości.

5. Prowadzący inicjuje dyskusję, zadając pytania:

  • Czego dowiedzieliście się o sobie dzięki temu ćwiczeniu?

  • Czy coś was zaskoczyło?

  • Czy zgadzacie się ze wszystkimi określeniami wpisanymi przez innych?

Chętni uczniowie dzielą się refleksjami, po czym nauczyciel prosi osobę wykazującą zdolności literackie i umiejętności uogólniania, aby sformułowała wniosek – czego klasa dowiedziała się dzięki ćwiczeniu, co zyskała w ujęciu ogólnym?

6. Klasa zostaje podzielona na pięć grup.

Liderami grup powinni być uczniowie uzdolnieni społecznie: mający zdolności organizacyjne, dobrze komunikujący się, umiejący stosownie i z kulturą reagować na konflikty. W każdym zespole powinny się też znaleźć osoby z deficytem w tym zakresie – wspólna praca pomoże zniwelować te dysproporcje.

Nauczyciel rozdaje każdej grupie karty pracy Słup ogłoszeniowy (pięć wersji, po jednym ogłoszeniu dla każdej grupy) i List motywacyjny, zawierające ogłoszenia i szablon listu. Na ekranie projektora lub tablicy interaktywnej wyświetla instrukcję, jak poprawnie napisać list motywacyjnyIndeks górny 1.

Uczniowie w grupach rozwiązują karty pracy, a lider inicjuje przedstawianie pomysłów do zapisania i motywuje pozostałe osoby do podawania swoich propozycji, dbając o dobrą atmosferę współpracy i szacunku, nie krytykując, lecz zachęcając do korzystania z zapisanych przez członków grupy cech charakteru i osobowości (jeśli odpowiadają wymaganiom nadawcy ogłoszenia). W tym zadaniu mogą się również wykazać uczniowie uzdolnieni literacko/lingwistycznie, jak również sportowo lub muzycznie.

Zadaniem grup jest: przeczytanie ogłoszenia, wypisanie cech kandydata odpowiadających warunkom zamieszczonym w ogłoszeniu i napisanie na ich podstawie listu motywacyjnego.

Na wykonanie pracy grupy mają około 15 minut.

7. Po wykonaniu zadań osoby utalentowane aktorsko mogą się wcielić w rolę kandydata i odczytać przygotowane listy, a liderzy grup zdać relację ze współpracy. Nauczyciel wraz z uczniami komentuje poprawność zapisu listu motywacyjnego.

Prowadzący zajęcia podsumowuje pracę wszystkich grup, ukazując ich znaczenie oraz komentując zaangażowanie poszczególnych członków, i wskazuje, nad czym jeszcze uczniowie powinni popracować, aby współpraca była efektywna.

8. Następnie nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie interaktywne Znajdź mocne strony. Jest to test wielokrotnego wyboru, który polega na dopasowaniu cech i umiejętności przydatnych w pracy kapitanowi statku, księgowemu i aktorowi. Zadanie można wykonać na komputerach lub tablicy interaktywnej.

Po jego wykonaniu prowadzący prosi ucznia mającego zdolności wnioskowania o podsumowanie zajęć, czyli określenie, jakie umiejętności młodzież rozwijała, czego się nauczyła i co jej się przyda w przyszłości.

9. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i zwraca uwagę na znaczenie świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz potrzebę samorozwoju.

Uwagi:

Nauczyciel może wybrać inne ogłoszenia (np. zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami uczniów), a uczniom polecić zapoznanie się ze stroną internetową KOWEZiU przed lekcją.


  1. Przykładowa instrukcja znajduje się na stronie internetowej KOWEZiU (http://www.doradztwozawodowe.koweziu.edu.pl/dokumenty‑aplikacyjne.html).

R1EmO7uKIsYmV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 66.50 KB w języku polskim
RFy75Dfa1UxWK

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 72.69 KB w języku polskim