W okolicy bezokolicznika
zadanie interaktywneSkryty i tajemniczy: o osobie nic nie powie, o liczbie milczy, o czasie nie przebąkuje nawet. Ot, taki czasownik małomówny, bez którego byłoby trudno nam się… porozumieć. Poznamy go lepiej: Panie i Panowie, przed wami bezokolicznik!
Przeczytajcie czasownik „słuchać”.
Czy wiecie, kto ma słuchać? Czy możecie odpowiedzieć na to pytanie? Dlaczego?
Czy wiecie, kiedy trzeba słuchać? Dlaczego?
Czy wiecie, ile osób ma słuchać? Dlaczego?
Zaznacz zakończenia czasowników zielonym kolorem. Czy dostrzegasz jakąś regułę? Czy wiesz, jak nazywają się takie formy czasowników?
zielony
rysować, malować, skakać, upiec, uciec, złapać, stać, kołysać, wziąć, umyć
Uzupełnij tekst odpowiednimi wyrazami. Przeczytaj powstałą w ten sposób definicję, a następnie zapisz ją w zeszycie.
stan, kończą się, nieosobowa, bezokolicznikiem, polskim, osobie
Taka forma czasownika, która określa czynność lub ................................, ale nie informuje o czasie, rodzaju, ................................ ani liczbie, nazywa się ................................. Jest to ................................ forma czasownika. W języku ................................ bezokoliczniki ................................ na -c, -ć, -ść lub -źć.
Recepta na czasownik

Oto przepis na pyszną mizerię, z którego ktoś wyrzucił wszystkie czasowniki. Uzupełnij tekst.
polać, odczekać, obrać, pokroić, Umyć, dodać, posypać, doprawić, wymieszać, wrzucić, odstawić
Składniki:
2 świeże ogórki
niepełna szklanka śmietany 12-procentowej
2 łyżki białego octu winnego
łyżka posiekanego koperku
sól, czarny pieprz, cukier
Sposób wykonania:
.................... ogórki, ...................., .................... w cienkie plasterki, .................... do salaterki, .................... soli (niezbyt dużo) i .................... na 30 min do lodówki. Śmietanę .................... do smaku czarnym pieprzem, cukrem i octem, .................... 20 min. Przed podaniem ogórki .................... doprawioną śmietaną, ...................., a na koniec .................... świeżym koperkiem.
Smacznego :)
Przyporządkuj odpowiednie bezokoliczniki czasownikom w różnych formach.
słuchać, mieć, być, wziąć, wrócić, zaginąć, pójść, iść, grzać, prać
miała | |
szedłem | |
grzeję | |
jesteś | |
słuchali | |
pójdę | |
wzięły | |
zaginęli | |
wrócił | |
pierze |
Znajdźcie w słownikach kilka dowolnych czasowników. Podajcie je koledze lub koleżance w formie bezokolicznika i poproście, by je odmienili. Zapiszcie kilka przykładów w zeszytach.
John od kilku miesięcy mieszka w Polsce. Uczy się naszego języka, ale czasami ma kłopoty z odmianą czasowników. Popraw jego wypowiedź. Ja być od maja w Polsce. Mieszkać w Warszawie i lubić to miasto. Codziennie chodzić do szkoły, gdzie uczyć się mówić i pisać po polsku. Bardzo lubić polski barszczyk i pierogi polskie, które nazywać się ruskie.
............ od maja w Polsce. ................ w Warszawie i ............ to miasto. Codziennie .............. do szkoły, gdzie .................... mówić i pisać po polsku. Bardzo ............ polski barszczyk i pierogi polskie, które ............................ ruskie.
Ułóż wniosek z rozsypanych wyrazów, a następnie zapisz go w zeszycie.
- Żeby
- czasownika.
- poprawnie
- osobowe
- polsku,
- znać
- formy
- mówić
- należy
- po
Uzasadnij pisownię bezokoliczników według wzoru: wieźć, bo ja wiozę. Wykorzystaj podpowiedzi w nawiasach.
gryźć, bo ja ............ (czas teraźniejszy)
podnieść, bo on .................... (czas przeszły) lub ona .................... (czas przeszły)
ugryźć, bo ja .............. (czas przyszły)
odnaleźć, bo on .................. (czas przeszły) lub ona .................... (czas przeszły)
Dopasuj właściwe słowa do bezokoliczników, żeby powstały powiedzenia. Wyjaśnij ich znaczenie. Co zauważasz?
wspólny język, w czyjąś skórę, z kimś beczkę soli, haka na kogoś, zęby na czymś, z deszczu pod rynnę, komuś na głowę, jak śliwka w kompot, komuś w słowo
Zjeść | |
---|---|
Mieć | |
Wejść | |
Wpaść |