Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RWTmEvY0NSUxx1
Ilustracja przedstawia widok na sukiennice po zmierzchu.

W podążaniu za artystyczną manierą w architekturze polskiej

Sukiennice – widok obecny, online-skills, CC BY 3.0

Ważne daty

połowa XVI w. (ok. 1550 r.) – pojawienie się manieryzmu w Polsce

1550‑1600 – wpływy niderlandzkie w manieryzmie polskim

II poł. XVI – budowa ratusza w Zamościu

1556‑1560 – przebudowa Sukiennic

1588Brama Wyżynna w Gdańsku

1592–1601 – Zamek w Baranowie Sandomierskim

1600‑1609 – Wielka Zbrojownia w Gdańsku

1609‑1618 – Złota Kamienica w Gdańsku

1615 – Kamienice Przybyłów (Mikołaja i Krzysztofa) w Kazimierzu Dolnym

1620‑1644Krzyżtopór w Ujeździe koło Opatowa

I poł XVII w. – Kamienice ormiańskie w Zamościu

md2a8b93c84355c3a_0000000000035
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RMURSYeP8Eha2

Scenariusz lekcji do pobrania - dokument w formacie pdf.

Plik PDF o rozmiarze 75.90 KB w języku polskim
md2a8b93c84355c3a_0000000000038

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.b) starożytności (kultur: Mezopotamii, Egiptu, Grecji, Rzymu),

I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

II.13.b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

II.8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

md2a8b93c84355c3a_0000000000043
Nauczysz się

określać cechy manieryzmu w Polsce;

omawiać przykłady manieryzmu w architekturze;

rozpoznawać przykłady zabytków manierystycznych.

md2a8b93c84355c3a_0000000000045

Geneza manieryzmu w Polsce

Manieryzm na ziemiach polskich cieszył się szczególna popularnością, łącząc w sobie tradycje gotyckie z renesansowymi. Klasyczną jego odmianę prezentował ośrodek krakowski, w którym były widoczne renesansowe wpływy z Włoch. Antyklasyczność stylu manierystycznego, jego finezyjność formy oraz wizyjny i spontaniczny charakter przełamały zasady sztuki klasycznej – ciesząc się popularnością – cechy renesansu i manieryzmu północnego, uwarunkowanego działalnością w Polsce Niemców i artystów niderlandzkich, a zwłaszcza oddziaływaniem sztychów. Głównym ośrodkiem stał się Gdańsk, a jego przedstawiciele chętnie sięgali po motywy przybyłe po 1550 roku cechy manieryzmu północnego. Można przyjąć, że odmiana niderlandzka, zrywając z klasycznym renesansem,  zapoczątkowała na terenach polskich odmienną, rodzimą odmianę stylu.

md2a8b93c84355c3a_0000000000079

Charakter architektury manierystycznej na południu Polski

W Krakowie przybyły z Włoch architekt i rzeźbiarz Jan Maria Padovano dokonał przebudowy gotyckich, zniszczonych po pożarze Sukiennic (1556‑1560). Po obu stronach budowli dodał krużgankoweKrużganekkrużgankowe schody, a bryłę zwieńczył ozdobną attykąAttykaattykąmaszkaronamiMaszkaronmaszkaronami dłuta Santi Gucciego.

Rc1vvlePy3Hjc1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R5eGhCFHvBHPv1
Ilustracja interaktywna przedstawia Sukiennice, widok z południowego wschodu. Zabytkowy budynek sukiennic znajdujący się w centralnej części Rynku Głównego w Krakowie. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Po obu stronach bryły dobudowano arkadowe loggie. 2. Attyka zgodna jest z podziałem arkad. 3. Attykę wieńczą maszkarony autorstwa Santi Gucciego.
Sukiennice, widok z południowego wschodu, 1358–1555, przebudowa 1556-1560, Kraków, wikimedia.org, CC BY 3.0

Z Padwy przybył Bernardo Morando, dzięki któremu na ziemiach Rzeczypospolitej pojawiła się wenecka, klasycyzująca odmiana manieryzmu.

Życie ekonomiczne koncentrowało się na wielkim rynku, przy którym znajdował się ratusz. Mieszczaństwo zamojskie reprezentowało wiele narodowości – były wśród nich Polacy, Rusini, Ormianie, Żydzi oraz Włosi, dlatego w obrębie wytyczonych przez fortyfikacyjne mury granic miasta powstały świątynie różnych religii i wyznań.

Wizytówką miasta po dzisiejsze czasy jest ratusz. Projekt Moranda został rozbudowany w XVII wieku – budowla była mniejsza i posiadała podcieniePodcieniepodcienie. W rozpoczętym w 1591roku projekcie włoskiego architekta ratusz nie wystawał poza z rząd kamienic

RlW8lgQembCdS1
Ilustracja interaktywna przedstawia ratusz w Zamościu. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Ratusz posiada trzy kondygnacje (w projekcie Miranda miał tylko dwie). 2. Główny korpus bryły założony jest na wysokim cokole. 3. Pionową wieżę równoważą gzymsy. 4. Do głównego wejścia prowadzą dwuramienne schody. 5. Wejście główne dekorują: rzeźbiony kartusz kanclerski II ordynata Tomasza Zamojskiego z roku 1620 w przerwanym tympanonie, herb miasta ze Św. Tomaszem Apostołem, trzymającym tarczę z trzema włóczniami herbu Jelita rodu Zamoyskich oraz tarcza z Krzyżem Grunwaldu na prawej skarpie.

Wielokulturowość miasta znalazła odbicie w formach dekoracji kamienic mieszczańskich, w których widoczne są wpływy włoskie, niderlandzkie, a nawet orientalne. Najbogatsze i najbardziej charakterystyczne są kamienice ormiańskie, znajdujące się po stronie północnej. Budynki dekorowane są płaskorzeźbami, fryzamiFryzfryzami, ornamentami oraz attykami.

RmTe4qat38DWz1
Ilustracja interaktywna przedstawia Kamienice ormiańskie w Zamościu. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Kamienica Wilczkowska (zielona) dekorowana jest fryzami i płaskorzeźbami, pilastrami oraz dwiema arkadami. 2. Kamienica Rudomiczowska (żółta) posiada skromną dekorację w postaci obramienia okien i fryzu nad ich rzędem oraz wysokie attyki. 3. Kamienica Pod Aniołem, Pod Lwami lub Bartoszewiczów (czerwona) jest bogato ozdobiona różnymi płaskorzeźbami i orientalnymi fryzami 4. Kamienica Pod Małżeństwem lub Szafirowa dekorowana jest dwoma pasami fryzu orientalnego oraz płaskorzeźbami dwóch postaci - mężczyzny i kobiety. 5. Kamienica Pod Madonną lub Sołtanowska (żółta) dekorowana jest płaskorzeźbą Madonny z Dzieciątkiem depczącą smoka, fryzem z motywami florystycznymi oraz attyką z niszami ozdobionymi muszlą.
Kamienice ormiańskie, Zamość, I poł XVII w., wikimedia.org, CC BY 3.0

Typ lubelski reprezentują kamienice kupców działających w szczytowym okresie eksportu polskiego zboża na zachód – Mikołaja i Krzysztofa Przybyłów w Kazimierzu Dolnym. Kamienice są symbolem zamożności miasta i zróżnicowania architektonicznej dekoracji plastycznej. Bryłę budowli łączą te same cechy – trójkondygnacyjne, trójosiowe założenia z podcieniami, zwieńczone attyką. Obie są boniowaneBoniowanieboniowane i dekorowane płaskorzeźbami przy otworach okiennych oraz posągami świętych patronów, motywami biblijnymi.

RR8XXdPETdbyj1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RN6teAlmtn2JH1
Ilustracja interaktywna przedstawia Kamienice Przybyłów w Kazimierzu Dolnym. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Święty Mikołaj w lewej ręce trzyma pastorał 2. Święty Krzysztof trzyma w ręku drzewo. Na ramieniu niesie błogosławiącego Chrystusa, przeprawiając Go przez rzekę. 3. Parter zajmują podcienia, do których prowadzą trzy półkoliście zamknięte arkady. 4. Św. Jakub 5. Św. Tomasz 6. Scena walki gryfa z lwem. 7. Scena walki kozła z lisem. 8. Judyta z głową Holofernesa. 9. Salome z głową Jana Chrzciciela. 10. W dolnym pasie attyki sceny męczeństwa: Chrystus w cierniowej koronie, przedstawienie profilowe Chrystusa, Chrystus z krzyżem, Św. Sebastian. 11. Dolny pas attyki z przedstawieniami (od lewej): św. Katarzyny, Ewangelistów: Św. Mateusza, Św. Marka, Św. Łukasza, Św. Jana oraz wizerunkiem satyra. 12. Attyki zajmują dwie kondygnacje i zakończone są ażurowym grzebieniem ze szczytami i sterczynami.
Kamienice Przybyłów (Mikołaja i Krzysztofa), Kazimierz Dolny, 1615, polskaniezwykla.pl, CC BY 3.0
md2a8b93c84355c3a_0000000000107

Palazzo in fortezza – włoskie rozwiązania zamkowo‑pałacowe w Polsce

Renesansowo‑manierystyczny charakter posiada zespół zamkowo‑parkowy w Baranowie Sandomierskim. Zamek wzniesiony został w latach 1592–1601 dla Leszczyńskich i wskazuje na warsztat Santi Gucciego i Tomasza Nikla. W latach 30. XVII wieku powstały sztukaterie według Giovanniego Battisty Falconiego. Prostokątny dziedziniecDziedziniecdziedziniec otoczony jest z trzech stron krużgankami. Z dziedzińca prowadzą do budowli wysokie schody. Ściany zamku ze szczytami zwieńczonymi attyką, posiadają dekorację w stylu manierystycznym. Militarny charakter rezydencji podkreślają bastionowe wieże narożne. BasztyBasztaBaszty te nadały rezydencji formę obronną w stylu palazzo in fortezzaPalazzo In fortezzapalazzo in fortezza.

R5MOFQZsRS7KL1
Zamek w Baranowie Sandomierskim, bryła budowli, 1592-1601, wikimedia.org, CC BY 3.0
RKfcYo7ypkIaY1
Zamek w Baranowie Sandomierskim, plan budowli, 1592-1601, zamki.pl, CC BY 3.0
R1ehQBC0nlZBv1
Zamek w Baranowie Sandomierskim, dziedziniec, 1592-1601, wikimedia.org, CC BY 3.0
Polecenie 1
Znajdź w dowolnych źródłach (internet, książki, przewodniki) legendę związaną z zamkiem w Baranowie Sandomierskim.
Znajdź w dowolnych źródłach (internet, książki, przewodniki) legendę związaną z zamkiem w Baranowie Sandomierskim.

Obronny pałac Krzyżtopór, oparty także na wzorze palazzo in fortezza, powstał w latach 1620‑1644 w Ujeździe koło Opatowa dla wojewody Krzysztofa Ossolińskiego. Mimo rozwijającego się już w Europie baroku, wojewoda sandomierski Krzysztof Ossoliński, fundator obiektu, zgodnie z zamiłowaniem sarmatów do manieryzmu zaprojektował w tym stylu zamek. Plan oparty jest na pięciokącie. Na fasadzie bramy wjazdowej znajdują się symbole nawiązujące do nazwy pałacu: topór – herb Ossolińskich oraz krzyż. Konstrukcja zamku nawiązuje do budowy kalendarza: 4 dziedzińce odpowiadały porom roku, 7 wież dniom tygodnia, 12 sal miesiącom, 52 pokoje tygodniom, a 365 okien dniom roku. Fasadę zdobiły wizerunki przodków, krewnych i powinowatych Krzysztofa Ossolińskiego, wojewody sandomierskiego.

R143zydxES1761
Źródło: online-skills.
Rt0DFdIyxpeW81
Źródło: online-skills.
R1KcceO0vHpWC1
Źródło: online-skills.
md2a8b93c84355c3a_0000000000015
md2a8b93c84355c3a_0000000000122

Niderlandzka odmiana rodzimego manieryzmu w Gdańsku

Odmienne środowisko stanowił protestancki Gdańsk, w którym od II połowy XVI wieku dominowały cechu manieryzmu niderlandzkiego. Najwybitniejszym dziełem odmiany gdańskiej stylu jest Wielka Zbrojownia, zwana arsenałemArsenałarsenałem. Budowlę zaprojektował Antoni van Obberghen i realizowana była w latach ok. 1600‑1609. Do budowy zbrojowniZbrojowniazbrojowni użyto czerwonej cegły, a dekoracje autorstwa Abrahama van den Blocke ’a wykonano z piaskowca.

R1V35nkiIsPew1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12hFhqCtR5UX1
Ilustracja interaktywna przedstawia Wielką Zbrojownię w Gdańsku. Nazywana jest też arsenałem, stanowi najokazalszy świecki budynek manierystycznej zabudowy Gdańska. To bogato zdobiony, trzykondygnacyjny, zwieńczony attykami, okazały budynek flankowany czterokondygnacyjnymi, wychodzącymi przed lico budynku, wieżami o podstawie wielokąta. Elewacja, szczególnie na drugiej i trzeciej kondygnacji, jest gęsto przepruta dużymi otworami okiennymi. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Portale wejściowe dekorują kartusze z herbami Gdańska trzymane przez dwa lwy. 2. Pośrodku fasadę zdobi posąg Minerwy. 3. Nad gzymsem górnej kondygnacji znajdują się postacie gdańskich wojowników (trzech pikinierów, halabardzisty i wachmistrza). 4. Szczyty attyki dekorowane są sfinksami i wybuchającymi granatami. 5. Po bokach fasadę zamykają ośmioboczne wieżyczki.
RklGtO0jUv8RZ1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
md2a8b93c84355c3a_0000000000184

Zadania

RlbcovBFhtVAO1
Ćwiczenie 1
Dopasuj nazwę obiektu do miejsc, a którym się znajduje. Obiekt pierwszy: Złota Kamienica. Miejsca: A. Ujazd. B. Gdańsk. C. Kazimierz Dolny. Obiekt drugi: Kamienica Przybyłów. Miejsca: A. Ujazd. B. Gdańsk. C. Kazimierz Dolny. Obiekt trzeci: Zamek Krzyżtopór. Miejsca: A. Ujazd. B. Gdańsk. C. Kazimierz Dolny.
R1HCyTLFUyfrC
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie interaktywne
R1euRU1cz4UQa1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania. Miejsce do wpisania brakującego słowa jest poprzedzone określeniem Tu uzupełnij: Tekst: „Obronny pałac Krzyżtopór, oparty także na wzorze palazzo in Tu uzupełnij:, znajduje się w Tu uzupełnij: koło Opatowa. Został wybudowany dla wojewody Krzysztofa Ossolińskiego. Na fasadzie bramy wjazdowej znajdują się symbole nawiązujące do nazwy pałacu: Tu uzupełnij: - herb Ossolińskich oraz Tu uzupełnij:.
Źródło: online-skills.
R1ARwbVBMjdfJ1
Ćwiczenie 4
Podaj nazwę zabytku, o którym jest mowa w cytacie w ćwiczeniu nr 3.
Źródło: online-skills.
Ry74rHIR5B3j6
Ćwiczenie 5
W jakim mieście znajdują się „Kamienice ormiańskie”?
RxhvUMft38gNd
Ćwiczenie 6
Podaj przykład obiektu opartego na wzorze palazzo in fortezza: nazwę i miejsce, w którym się znajduje.
Rd2Khled64hMJ
Ćwiczenie 7
Podaj imiona Przybyłów, których kamienice znajdują się w Kazimierzu Dolnym.
Polecenie 2

Na podstawie wybranych przykładów dokonaj porównania cech architektury renesansowej i manierystycznej w Polsce.

md2a8b93c84355c3a_0000000000231

Słownik pojęć

Arsenał
Arsenał

zbrojownia, składnica broni, czasem połączona z warsztatami naprawczymi i wytwórczym.

Attyka
Attyka

ścianka ponad gzymsem koronującym, wieńcząca elewację budynku, kryjąca niskie poddasze lub połacie dachu.

Baszta
Baszta

zasadniczy element obronny fortyfikacji starożytnych i średniowiecznych miast, zamków, klasztorów.

Boniowanie
Boniowanie

dekorowanie lica muru polegające na ścięciu pod kątem lub profilowaniu krawędzi licowych poszczególnych ciosów kamiennych czy płyt (tzw. fazowanie).

Città‑Ideale
Città‑Ideale

założenie z dziedziny projektowania urbanistycznego, zakładające teoretyczne lub praktyczne całościowe planowanie osiedli ludzkich podporządkowane czynnikom gospodarczym, społecznym i politycznym (w tym ideom utopijnym) oraz nierzadko wywiedzione z wyobrażeń estetycznych.

Dziedziniec
Dziedziniec

wydzielona, nieprzykryta przestrzeń w obrębie budynku lub zespołu architektonicznego.

Fasada
Fasada

elewacja budynku, w której przeważnie znajduje się główne wejście, odróżniająca się od pozostałych bogatszą kompozycją architektoniczną i dekoracją.

Fryz
Fryz

w architekturze środkowa część belkowania

Krużganek
Krużganek

długi ganek obiegający budynek, przeważnie wokół wewnętrznego dziedzińca, na który otwiera się arkadami wspartymi na kolumnach lub filarach.

Loggia
Loggia

pomieszczenie otwarte na zewnątrz arkadami, zwykle przesklepione, zajmujące część lub całą szerokość elewacji.

Maszkaron
Maszkaron

fr. Mascaron, wł. mascherone, dekoracja w formie stylizowanej głowy ludzkiej lub na pół zwierzęcej, o zdeformowanych groteskowo rysach i fantastycznej fryzurze.

Palazzo In fortezza
Palazzo In fortezza

rezydencja pod względem funkcji pośrednia między zamkiem a pałacem.

Podcienie
Podcienie

otwarte na zewnątrz pomieszczenie w przyziemiu budynku, niewystępujące z lica muru, ograniczone słupami, filarami lub kolumnami, czasem wspierającymi arkady.

Zbrojownia
Zbrojownia

patrz: arsenał

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia-architektury

https://encyklopedia.pwn.pl

md2a8b93c84355c3a_0000000000258

Galeria dzieł sztuki

md2a8b93c84355c3a_0000000000262

Bibliografia

Kozakiewicz H., Kozakiewicz S., Renesans w Polsce, Arkady, Warszawa 1984.

Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987.

Ostrowski J. K., Sztuka w Polsce od renesansu do rokoka.