W przymiotnikowym królestwie barw, smaków i zapachów
zadanie interaktywneŻeby opisać świat, potrzebujemy wielu różnorodnych słów. Jak określić ciasto babci, które wprost rozpływa się w ustach? Jak opisać odczucia naszych zmysłów? Potrzebne są do tego przymiotniki.
Wskaż, które cechy można określić za pomocą zmysłu: dotyku, smaku, słuchu, wzroku i węchu.
donośny, gładki, różany, złoty, chropowaty, gorzki, pyszny, kolisty, mokry, cierpki, jaśminowy, szary, wysoki, głośny
Dotyk | |
---|---|
Smak | |
Słuch | |
Wzrok | |
Węch |
Jakie cechy może mieć to jabłko? Zapisz tutaj lub w zeszycie określenia owocu związane z różnymi zmysłami.

Przeczytaj uważnie zdania i uzupełnij definicję.
zwierząt, smakują, człowiek, opisać, wielki, jaka?, przymiotniki, oraz zjawisk, Cechy, pytania, dotyku
........................ ludzi, ........................, roślin, rzeczy ........................ nazywane są przez ......................... Dzięki nim możemy ........................, jak wyglądają, ........................, pachną różne rzeczy, jakie są w ........................, jaki jest ........................, zwierzę, roślina. Przymiotniki odpowiadają na ........................: jaki?, ........................, jakie?, np. ........................, dobra, okrągłe.
Które przymiotniki określają wady, a które zalety?
łagodny, pyskaty, uczciwy, skąpy, bystry, głupi, wesoły, fałszywy, złośliwy, miły
Wady | |
---|---|
Zalety |
Do podanych rzeczowników dopiszcie w zeszytach po dwa przymiotniki określające ich cechy. Postępujcie według wzoru: czekolada – mleczna, gorzka.
Porównajcie swoje propozycje w klasie.
lustro
herbata
wanna
krzesło
spódnica
tablica
dywan
książka
talerz
Odgadnij przymiotniki i dowiedz się, co określają.
- dziecko, srebro, zainteresowanie
- morze, jezioro, spojrzenie
- kołdra, spódnica, pamięć
- cytryna, mina, gleba
- noc, myszka, woda
- miód, cukierek, uśmiech
- szczyt, wzrost, próg
- brzytwa, żyletka, zima
- droga, polana, szkółka
- chleb, las, typ
- zapach, człowiek, gest
1 | ||||||||||||||
2 | ||||||||||||||
3 | ||||||||||||||
4 | ||||||||||||||
5 | ||||||||||||||
6 | ||||||||||||||
7 | ||||||||||||||
8 | ||||||||||||||
9 | ||||||||||||||
10 | ||||||||||||||
11 |
Dopasuj przymiotniki nazywające odcienie do kolorów podstawowych.
karminowy, modry, szkarłatny, kanarkowy, malinowy, bursztynowy, pąsowy, lazurowy, złocisty, turkusowy, szafranowy, chabrowy
Czerwony | |
---|---|
Żółty | |
Niebieski |
Od podanych nazw zwierząt utwórz nazwy cech odpowiadające na pytanie jaki?.
struś – ............
wilk – ............
gołąb – ................
krokodyl – ..................
sokół – ............
koń – ..............
lew – ............
kura – ............
osioł – ............
pies – ............
Uzupełnij podane niżej powiedzenia odpowiednimi przymiotnikami.
ogromny apetyt to ............ apetyt
zdrowy żołądek to ............ żołądek
dużo większa część to ............ część
chlapa, niepogoda to ............ pogoda
nieszczere łzy to .................. łzy
bardzo krótka pamięć to ............ pamięć
wielki upór to ............ upór
bardzo dobry wzrok to ............ wzrok
dobre, czułe serce to .................. serce
dobre zdrowie to ................ zdrowie