Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rknsn0za5BQhX1

W służbie władzy – rzymska rzeźba starożytna

Ważne daty

40‑30 p.n.e. – Statua Barberini

poł. I w. n.e. – August z Prima Porta

12 p.n.e. – August z Via Labicana

81‑96 n.e – Łuk Tytusa

113 n.e. – Kolumna Trajana

ok. 166‑180 n.e. – Posąg konny Marka Aureliusza

ok. 192 n.e. – Portret Kommodusa‑Herkulesa

211‑217 n.e. – Karakalla‑Szatan

ok. 300 n.e. – Grupa tetrarchów

ok. 313‑324 n.e. - Kolos Konstantyna

315 n.e. – Łuk Konstantyna

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RbvlnwJ3WFdVy

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 66.22 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.b) starożytności (kultur: Mezopotamii, Egiptu, Grecji, Rzymu),

I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

I.6. samodzielnie wyszukuje informacje na temat sztuki i zjawisk artystycznych, określa źródła informacji zgodnie z zasadami prawa autorskiego i praw pokrewnych;

I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.13.b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

II.15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

II.7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

II.8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

IV.4.c) w rzeźbie: chryzelefantyna, rzeźba w drewnie, kamieniu, złocie, odlew w gipsie, odlew w brązie,

IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

IV.9.b) dzieł antycznych greckich i rzymskich (a także powstałych w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu, dla których antyk był inspiracją),

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

V.4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

rozróżniać typy rzeźb rzymskich oraz ich różnice;

identyfikować przykładowe płaskorzeźby oraz obiekty rzeźbiarskie;

wskazywać różnice pomiędzy posągiem rzymskim a greckim, posługując się terminologią plastyczną.

Rzymskie posągi i reliefy

Rzeźba starożytnego Rzymu w dużym stopniu korzystała z rozwiązań wypracowanych w sztuce greckiej. Jednak rzeźba rzymska była silnie związana z władzą - jako portret czy relief historyczny służyła upamiętnieniu cesarzy, wodzów czy bohaterów niosąc ze sobą określoną treść ideową.

Rzeźba była niezwykle dynamicznie rozwijającą się gałęzią sztuki w starożytnym Rzymie. Jej szczególny rozkwit przypada na okres od II w. p.n.e., kiedy republika rzymska zaczęła zdobywać terytoria hellenistycznej Grecji. I choć to Rzymianie podbili militarnie Greków, to sztuka grecka, zwłaszcza rzeźba, „podbiła” kulturowo społeczeństwo rzymskie.

Greckie posągi były na początku przywożone jako łupy wojenne, później stanowiły cenny przedmiot handlu. Równolegle sprowadzani byli na teren republiki rzeźbiarze greccy, którzy wykonywali dla Rzymian kopie, głównie w marmurze. Dzięki kopistom znamy wygląd wielu oryginałów dzieł greckich, które, przeważnie wykonywane z brązu, nie dotrwały do naszych czasów. Niektórych autorów i ich dzieła znamy tylko ze źródeł pisanych. Jednym z najwybitniejszych kopistów był Pazyteles, działający w połowie I w. p.n. e.

Kopiści często sygnowali swoje dzieła. Stąd wiemy, że autorem grupy rzeźbiarskiej Orestes i Elektra był Grek Menelaos, uczeń Stephanosa, który z kolei kształcił się u wymienionego wcześniej Pazytelesa. Rzeźba przedstawiająca kobietę i chłopca powstała w połowie I wieku p.n.e.; prawdopodobnie jest kopią rzeźby greckiej.

Ważnym tematem rzeźby rzymskiej były portrety. W okresie republikańskim i wczesnego cesarstwa, jednym z wykształconych wówczas typów portretów było popiersiePopiersiepopiersie, przede wszystkim od III w. p.n.e. do 68 roku n. e.

Geneza popiersi nie została do końca rozpoznana. Być może wzięły swój początek ze sztuki greckiej lub etruskiej. Według innej koncepcji ich prototypem były woskowe maski pośmiertne, które bogatsi Rzymianie zdejmowali z twarzy zmarłych. Maski te przechowywano w domach i zabierano na wszystkie ważne uroczystości rodzinne. Tym samym potwierdzały one długie trwanie rodu i podkreślały jego świetność.

RS6SbzAzjtc3T1
„Portret cesarza Klaudiusza”, Muzea Watykańskie, Watykan, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Interesującym przykładem rzeźby portretowej jest połączenie werystycznego portretu cesarza Klaudiusza z sylwetką boga Jowisza. Na wyidealizowany korpus nałożone zostało portretowe ujęcie starszego już cesarza, który w rękach trzyma atrybuty Jowisza. Rzeźba powstała w połowie I w. n. e.; znajduje się w Muzeach Watykańskich w Rzymie.

R34xbl295v61g1
„August z Prima Porta”, Muzea Watykańskie, Watykan, wikimedia.org, domena publiczna

Ważnym dziełem o znaczeniu propagandowym był także Ołtarz Pokoju, tzw. Ara Pacis. Bogato zdobiony reliefami historycznymi był kwintesencją wykładni polityki Augusta oraz legitymizacji jego boskiego pochodzenia. Zadaniem reliefu historycznego było upamiętnienie ważnych wydarzeń. Sceny miały być zrozumiałe dla wszystkich zwłaszcza, że początkowo dzieła z takimi reliefami były przeznaczone do publicznego oglądania. Na Ołtarzu Pokoju przedstawiona jest między innymi procesja, która odbyła się na pamiątkę ukończenia dzieła. Bierze w niej udział cesarz wraz z rodziną, kapłanami i dostojnikami państwowymi.

W okresie średniego cesarstwa, czyli od 69 do 235 roku n.e. panowały dynastie Flawiuszów, Antoninów i Sewerów. Podtrzymywano wówczas tradycje rzeźby z okresu wczesnego Cesarstwa. Początkowo w portrecie, nawet tym oficjalnym, dominuje republikański typ werystyczny. Tak przedstawiony został Wespazjan - w popiersiu, z realistycznie oddanymi rysami twarzy. Portret powstał w latach 70. I wieku.

W nurcie klasycyzującym utrzymany jest natomiast portret cesarza Tytusa z około 80 roku. Wykonany został w podobnej konwencji co przedstawiony wcześniej posąg cesarza Klaudiusza. Tu na korpus będący kopią Doryforosa autorstwa Polikleta nałożona została realistycznie wyrzeźbiona głowa cesarza.

Jedną z najbardziej charakterystycznych konstrukcji okresu cesarstwa był łuk triumfalny. Ten typ monumentalnej budowli wznoszony był dla upamiętnienia zwycięstw militarnych, ważnych wydarzeń bądź ludzi. Łuki triumfalne były jedno‑lub trójprzelotowe. Na masywnych cokołach wznosiły się arkady sklepione kolebkowo i flankowane pilastrami, półkolumnami lub kolumnami. Górną część łuku stanowiło belkowanie z pełną attyką. Powierzchnia łuków dekorowana była reliefami i inskrypcjami.

Jednoprzelotowy łuk Tytusa ufundowany został przez jego następcę , Domicjana. Płaskorzeźby na łuku upamiętniają zwycięskie walki Tytusa w wojnie żydowskiej zakończonej zburzeniem świątyni w Jerozolimie w 71 roku. W dekorowanym kasetonami podłuczu arkady przedstawiona została apoteoza zmarłego cesarza unoszonego w przestworza na skrzydłach orła.

Równie monumentalny pomnik pozostawił po sobie cesarz Trajan. Słynna kolumna została wzniesiona w 113 roku. Pierwotnie zwieńczona była posągiem cesarza, którego prochy znajdowały się w jej bazie.

Trzon kolumny pokryty jest spiralnie ułożonym reliefem przedstawiającym sceny walki cesarza z plemionami dackimi. Ciągły układ następujących po sobie scen jest rodzajem opowieści o przebiegu działań wojennych. Taki relief nazywamy narracyjnym. Ważną cechą dekoracji na kolumnie Trajana jest jej realizm; szczegółowo przedstawione zostały detale uzbrojenia, obozów wojskowych, mostów i zdobywanych grodów. Jest to jeden z najciekawszych przykładów rzymskiego reliefu historycznego.

Cesarz Trajan w rzeźbie portretowej chętnie przedstawiał się jako wódz, w zbroi. Widać tu wyraźne nawiązanie do wzorów klasycznych, zwłaszcza do posągu Augusta z Prima Porta.

Równolegle w rzeźbie funkcjonował nurt klasycyzujący. Gdy cesarz Hadrian podróżował ze swoim młodym przyjacielem Antinousem po Egipcie, ten ostatni poniósł śmierć w wodach Nilu. Pośmiertnie cesarz ogłosił go bogiem. Od tej pory Antinous przedstawiany był na wzór rzeźb Lizypa i Praksytelesa - o delikatnej urodzie i z idealnym ciałem.

Zapoczątkowana w portretach Hadriana psychologizacja portretów osiągnęła swoje apogeum za panowania Marka Aureliusza. Cesarz był wielkim miłośnikiem literatury i filozofii. Na przedstawiającym go posągu konnym ubrany jest w togę; włosy i broda układają się w miękkie loki. Posąg stał pierwotnie na Lateranie, a od XVI wieku na Placu Kapitolińskim. W 1985 roku został zastąpiony kopią, a oryginał eksponowany jest w Muzeum Kapitolińskim.

R1U4KvElvlKLe1
„Posąg konny Marka Aureliusza”, Muzeum Kapitolińskie, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

W rzeźbie podkreślana była również boskość i heroizacja cesarzy. Cesarz Kommodus chętnie portretował się z atrybutami Herkulesa.

Również realistyczny, choć o zupełnie innym nastroju, jest portret Karakalli, zwany Szatanem. Tą nazwę rzeźba zawdzięcza ściągniętym brwiom i gniewnej minie. Karakalla uważał, że silna pozycja łączy się z budzeniem strachu u ludzi. Cesarz miał opinię człowieka okrutnego i tak też został zapamiętany.

Znaczące zmiany w sztuce przypadły na okres późnego cesarstwa, czyli na lata 284‑337. Cesarz Dioklecjan wprowadził wówczas tzw. tetrarchię - władza w państwie spoczywała w rękach dwóch augustów i dwóch cezarów. Jedno z ich przedstawień - Grupa tetrarchów - zostało wmurowane w narożnik weneckiej bazyliki św. Marka. Jest to już przykład nowych tendencji w rzeźbie oficjalnej. To przedstawienie majestatu, a nie konkretnych osób. Indywidualność ustąpiła miejsca pierwiastkowi symbolicznemu i konwencjonalnemu. W każdej z przedstawionych tu grup znajduje się august (z brodą) oraz cezar. Nowością jest zastosowany materiał, czyli trudny w obróbce, twardy porfir.

Uproszczenie i konwencja w przedstawianiu postaci widoczne są także w kolosalnym posągu Konstantyna. Przedstawiał on siedzącego na tronie cesarza; wysokość posągu szacuje się na około 12 m. Wykonany został w technice akrolitu, w której łączone są różne materiały. Korpus posągu Konstantyna został wykonany z drewna i obity brązową blachą. Te elementy ciała, które były odsłonięte, wykonano w marmurze. Dziś znajdują się one na dziedzińcu Muzeów Kapitolińskich.

Monumentalnym pomnikiem z czasów Konstantyna jest trójprzelotowy łuk triumfalny. Został wzniesiony na pamiątkę zwycięstwa nad Maksencjuszem.

Niektóre z pokrywających łuk płaskorzeźb pochodzą ze starszych budowli. Na attyce znajdują się posągi z czasów Trajana, a pomiędzy nimi płaskorzeźby z niezachowanego łuku triumfalnego Marka Aureliusza. Nad bocznymi arkadami wmurowano medaliony z czasów Hadriana.

Takie elementy, użyte wtórnie, nazywają się spolia.

Pozostała dekoracja pochodzi z czasów Konstantyna, m. in. na bazach kolumn oraz fryz poniżej medalionów przestawiający historię wojny z Maksencjuszem. Relief jest mocno uproszczony zarówno pod względem technicznym, jak i kompozycyjnym. Postacie są potraktowane schematycznie; głębię zaznaczono poprzez spiętrzenie postaci, a nie poprzez zróżnicowane plany. W marmurze wykonywane są głębokie, ostre cięcia; nie ma śladu po miękkim modelunku z okresu wczesnego cesarstwa. W porównaniu z czasami Augusta relief historyczny okresu późnego cesarstwa stał się uproszczony, symboliczny i konwencjonalny.

R9L36aw35DwBb1
Łuk Konstantyna Wielkiego, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Ara Pacis jako przykład sztuki politycznie zaangażowanej

Lokalizacjam07adcd0af3e6b9b6_0000000000007Lokalizacja na mapie

RVhOVr8MrvmRX
Prezentacja „Ara Pacis jako przykład sztuki politycznie zaangażowanej" przedstawia informacje na temat Ołtarza Pokoju, przybliża historię zabytku. W prezentacji zostały omówione dekoracje, fragmenty przedstawień rzeźbiarskich. Wskazane strzałką poszczególne sceny, które są opisane, detale architektoniczne. W materiale został wykorzystany podkład muzyczny o poważnym i podniosłym charakterze. Ara Pacis, czyli Ołtarz Pokoju, został ufundowany przez Oktawiana Augusta w 13 r. p.n.e. Cesarz powrócił wówczas do Rzymu po zwycięskich walkach na terenie Galii i Hiszpanii i złożył obietnicę wzniesienia ołtarza na cześć Pax Romana, czyli Pokoju Rzymskiego. Prace nad ołtarzem trwały do 9 r. p. n.e. W dzień urodzin cesarzowej Liwii miała miejsce uroczysta konsekracja, czyli poświęcenie. Cała konstrukcja ołtarza miała rzut prostokąta o wymiarach 11,6x10,6 m. Jego wysokość wynosiła 3,70 m. Przed ścianą zachodnią znajdowała się rampa ze schodami prowadząca do wnętrza, w którym znajdował się stół ofiarny. Ołtarz wzniesiony był z marmuru. Nie zachował się do dziś w oryginalnej formie. Został zrekonstruowany na podstawie licznych fragmentów z zachowanymi gnie nie gdzie resztkami polichromii. Ściany obudowy ołtarza podzielone są na dwa pasy oddzielone od siebie ornamentem meandrowym. W narożnikach i przy wejściu do wnętrza ołtarza znajdują się pilastry korynckie zdobione ornamentem kandelabrowym. Dolny pas pokrywają symetrycznie zakomponowane arabeski. Wić roślinna wyrasta z liścia akantu; wplecione są w nią motywy figuralne. Scena po lewej od wejścia zachowała się fragmentarycznie. Być może przedstawiała mitycznych założycieli Rzymu: Romulusa i  Remusa z wilczycą, uzbrojonego boga Marsa i pasterza Faustulusa. Na prawo od wejścia przedstawiona została scena ofiary Eneasza. Idąc się w prawo, na dłuższym boku ołtarza widzimy fryz przedstawiający procesję. Procesja skierowana jest w stronę schodów prowadzących do wnętrza ołtarza. Bierze w niej udział cesarz wraz z najbliższą rodziną, kapłanami i dostojnikami państwowymi. Postać cesarza jest uszkodzona. Dekoracja reliefowa zrealizowana została bardzo plastycznie, ze zróżnicowaniem planów (postacie z tyłu są mniej wypukłe). Na drugim krótszym boku ołtarza mamy analogiczny układ do pierwszego. W lewym górnym rogu przedstawiona została Tellus - bogini płodności i urodzaju, z dwójką dzieci. Otaczają ja dwie nimfy. Nimfa po lewej, z łabędziem, symbolizuje żywioł powietrza, a nimfa po prawej, z fantastycznym stworzeniem, żywioł wody. Scena emanuje pokojem; sielskości nadają jej przedstawienia zwierząt. Scena po prawej zachowana jest fragmentarycznie. Przedstawia prawdopodobnie personifikację bogini Romy. Na drugim dłuższym boku przedstawiona jest dalsza część procesji, również kierująca się w stronę schodów prowadzących do ołtarza. Dekoracja ołtarza jest bardzo przemyślana i miała cel propagandowo-polityczny. Scena z boginią Tellus symbolizująca dobrobyt i spokój to obraz rzeczywistości, jaką starał się zapewnić swoim poddanym cesarz. Scena ta bywa czasem określana jako Pax Romana, czyli pokój zapewniony przez Augusta ludowi rzymskiemu. Ważną sceną jest ofiara Eneasza, mitycznego bohatera spod Troi. Eneasz był synem bogini Wenus; od niego wywodził się ród Juliuszów. Do tego rodu, przez adopcję, należał August. Scena ta była zatem potwierdzeniem boskiej genealogii cesarza i boskiego charakterujego tytułu. Przedstawienie siebie i swojej bliskich w procesji miało dwojaki charakter. Z jednej strony cesarz pokazany był jako pobożny obywatel otoczony rodziną, z drugiej umieszczając we procesji swoje dzieci zaprezentował swoich następców, którzy kontynuowaliby wielkie dzieło Pax Romana.
m07adcd0af3e6b9b6_0000000000007
R4mF9xicNm9Gp1
Ćwiczenie 1
Wymień poznane typy rzeźb.
R1XggdzVIVf73
Ćwiczenie 2
Wskaż cechy rzeźby rzymskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. rzeźba figuralna, 2. realistyczna, 3. frontalna, 4. statyczna, 5. propagandowa, 6. wyidealizowana, 7. kontrapost
RDTQwd7ofdxyN
Ćwiczenie 3
Wymień trzy poznane rzeźby.
R1A5PA2npRHEA
Ćwiczenie 4
Połącz w pary pojęcie z jego definicją. Portret werystyczny Możliwe odpowiedzi: 1. ujęcie portretowe do ramion. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie., 2. całopostaciowe ujęcie portretowanego, w zbroi lub todze. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie., 3. portret charakteryzujący się wiernym odtwarzaniem rysów twarzy, bez jej idealizacji. Typ portretu wykształcony w republikańskim Rzymie. Portret statuaryczny Możliwe odpowiedzi: 1. ujęcie portretowe do ramion. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie., 2. całopostaciowe ujęcie portretowanego, w zbroi lub todze. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie., 3. portret charakteryzujący się wiernym odtwarzaniem rysów twarzy, bez jej idealizacji. Typ portretu wykształcony w republikańskim Rzymie. Popiersie Możliwe odpowiedzi: 1. ujęcie portretowe do ramion. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie., 2. całopostaciowe ujęcie portretowanego, w zbroi lub todze. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie., 3. portret charakteryzujący się wiernym odtwarzaniem rysów twarzy, bez jej idealizacji. Typ portretu wykształcony w republikańskim Rzymie.
RnzpdZ8eOtBSO
Ćwiczenie 5
Wymień trzech władców ukazanych na rzeźbach poznanych w lekcji.
RN1IObgLT3lFr
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Monumentalna rzeźba w formie kolumny powstała po zwycięstwach podniesionych przez cesarza Tu uzupełnij nad plemieniem Daków. Historia wojny przestawiona została w technice reliefu na Tu uzupełnij, w układzie Tu uzupełnij. Monumentalna rzeźba była jednocześnie Tu uzupełnij cesarza. Jego prochy zostały złożone w Tu uzupełnij.
Ćwiczenie 7

Uzupełnij analizę płaskorzeźby.

RcZcih4d9R9N0
RNwphfQsguooE
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Inna wersja zadania

Opisz Ołtarz Pokoju.

Słownik pojęć

Popiersie
Popiersie

ujęcie portretowe do ramion. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie.

Portret werystyczny
Portret werystyczny

portret charakteryzujący się wiernym odtwarzaniem rysów twarzy, bez jej idealizacji. Typ portretu wykształcony w republikańskim Rzymie.

Portret statuaryczny
Portret statuaryczny

całopostaciowe ujęcie portretowanego, w zbroi lub todze. Typ portretu wykształcony w cesarskim Rzymie.

Relief historyczny
Relief historyczny

relief, który służył upamiętnieniu ważnych wydarzeń i ludzi, przedstawianych realistycznie (jasny przekaz treściowy). Typ portretu wykształcony w republikańskim Rzymie.

Spolia
Spolia

wtórnie wykorzystany element ze starszej budowli. Często wtórne użycie było intencjonalne i miało określony przekaz ideowy (przeniesienie znaczenia, nawiązanie do funkcji).

Żródła:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska‑Sulkiewicz et al., Warszawa 1996

A. Sadurska, Sztuka rzymska [w:] Sztuka świata, t. 2, red. A. Lewicka‑Morawska, Warszawa 1990.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

E. Makowiecka, Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010

A. Sadurska, Sztuka rzymska [w:] Sztuka świata, t. 2, red. A. Lewicka‑Morawska, Warszawa 1990

Pat Souther, Oktawian August, Warszawa 2003