Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rbo1dvzQUTHuX1

W świecie toposów i archetypów

Ważne daty

65 p.n.e.-8 n.e. – lata życia Horacego

1875‑1961 – lata życia Carla Gustava Junga

1905‑1953 – lata życia Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RvEKM5J9sl52M
Scenariusz zajęć do pobrania.

III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:

2) nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy;

3) dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;

4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;

5) dzięki poznaniu źródeł kultury polskiej, europejskiej i światowej staje się jej świadomym odbiorcą i uczestnikiem.

Nauczysz się

interpretować wiersz autorstwa Horacego;

definiować pojęcia toposu i archetypu;

analizować starożytne toposy i archetypy w literaturze i sztuce;

definiować pojęcia: idyllaIdyllaidylla, utopiaUtopiautopia.

Quīntus Horātius Flaccus

R1E99foTzexJr
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Horacy”. Jest to fragment rzeźby, przedstawiający postać mężczyzny w średnim wieku. Postać w prawej dłoni trzyma kielich. Głowę ma zwróconą w prawą stronę. Mężczyzna ma krótkie włosy i odziany jest szaty charakterystyczna dla okresu starożytnego Rzymu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Quīntus Horātius Flaccus Exēgī monumentum Carmen III, 30.
„Horacy”, ok. 50 r. n.e., Muzeum Sztuk Pięknych, Boston, Wikimedia.org, domena publiczna
Rz81rQeXA79OQ
Ilustracja interaktywna przedstawia piramidy w Gizie. Piramidy są starożytnymi budowlami z kamienia. Budowane były w kształcie ostrosłupa prawidłowego o podstawie czworokątnej lub do niego podobnym. Piramidy służyły najczęściej jako grobowce albo podbudowa dla świątyni. Budowle stoją na pustyni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Exēgī monumentum āere perennius rēgālīque sitū pȳramidum altius, quod nōn imber edāx, nōn aquilō impotēns possit dīruere aut innumerābilīs. 2. Stawiłem pomnik ponad spiże trwalszy, wyższy nad ogrom królewskich piramid, którego deszcz uparty ni wściekły Akwilon skruszyć nie zdoła, ani nieprzerwane.
Piramidy w Gizie, XXX w. p.n.e., Egipt, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Rf4GS1USeIGsJ
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment kamiennego nagrobka na cmentarzu Greyfriars Kirkyard. Na płycie napisane jest „Non omnis moriar”. Rzeźba na płycie przedstawia wazę stojącą na podeście. Wokół naczynia owinięty jest wąż. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. annōrum seriēs et fuga temporum. nōn omnis moriar multaque pars meī vītābit Libitīnam; usque ego posterā crēscam laude recēns, dum Capitōlium. 2. następstwo lat, ani gonitwa czasu. Nie cały umrę i znaczna ma cząstka wymknie się Libitynie: sławą u potomnych wciąż młody, będę wzrastał póki na Kapitol.
„Non omnis moriar”, XVI w. n.e., nagrobek na cmentarzu Greyfriars Kirkyard, Edynburg, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R18TJSKDxbio7
Ilustracja interaktywna przedstawia zachowane pozostałości świątyni Westy w Rzymie. Świątynia zbudowana została na planie koła, jej dach wspierał się na otaczających budynek kolumnach. Dookoła świątyni widoczna jest liczna zielona roślinność. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. scandet cum tacitā virgine pontifex. dīcar, quā violēns obstrepit Aufidus et quā pauper aquae Daunus agrestium rēgnāvit pōpulōrum, ex humilī potēns. 2. kapłan wstępuje z milczącą dziewicą: powiedzą o mnie, że gdzie bystry Aufid szumi, gdzie w wodę niezasobny Daunus chłopskim rządził plemieniem, ja z nizin powstawszy.
Świątynia Westy, VII w. p.n.e., Forum Romanum, Rzym, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
R1EmrQuHiJUdn
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Melpomene”. Rzeźba ukazuje postać kobiety. Ma ona na głowie ma wieniec z winorośli i winogron. Ubrana jest w długą suknię. Postać stoi, prawą stopę opiera o skałę. Postać w prawej dłoni trzyma maskę teatralną, w lewej zaś kulę. Głowa postaci skierowana jest w lewo. Postać ma neutralny wraz twarzy.Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. prīnceps Aeolium carmen ad Italōs dēdūxisse modōs. sūme superbiam quaesītam meritīs et mihi Delphica laurō cinge volēns, Melpomenē, comam. 2. Pierwszy pieśni eolskie do italskich rytmów przywiodłem. O, możesz być dumna z zasług widomych i delfickim laurem uwieńcz me skronie, wdzięczna Melpomeno.
„Melpomene”, II w. n.e., Glyptoteka Carlsberg, Kopenhaga, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Źródło i tłumaczenie:Źródło i tłumaczenie:Źródło i tłumaczenie:

Źródło i tłumaczenie:
R1YVPSNDqDF1l1
Ćwiczenie 1
Przetłumacz fragment wiersza: Exēgī monumentum āere perennius
rēgālīque sitū pȳramidum altius,
quod nōn imber edāx, nōn aquilō impotēns
possit dīruere aut innumerābilīs.
R3KobINQS0fQI
Ćwiczenie 2
Na podstawie przeczytanego tekstu wybierz właściwą odpowiedź. Horātius semper Tu uzupełnij habēbit. Warianty odpowiedzi: glōriam, pecūniam, tempus.

Pojęcie toposu

R1HkGe98BaU2K
„Papirus Heraklesa”, fragment manuskryptu zawierającego poemat o pracach Herkulesa, III w. p.n.e., Oxford, wikimedia.org, domena publiczna

Topos to zagadnienie z teorii literatury, rozwinięte przez niemieckiego filologa Ernsta Roberta Curtiusa. Oznacza motyw w literaturze i sztuce, który powielany jest w kolejnych tekstach literackich i dziełach sztuki. Powtarzające się motywy sięgają do starożytności i wywodzą się z Biblii oraz mitologii.

RZq4ryB7O2V3C
Elihu Vedder, „Plejady”, 1885 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, wikimedia.org, domena publiczna
R1eMSgJKuEbJZ
Ćwiczenie 3
Topos to: utwór literacki opisujący krajobrazy; powtarzający się motyw w literaturze i sztuce; dzieło o tematyce mitologicznej.

Topos - wybrane przykłady z antyku

RbY1ILYAvwc8w
Thomas Cole, „Arkadyjska kraina”, 1834 r., Towarzystwo Historyczne w Nowym Jorku, wikimedia.org, domena publiczna

Topos cykliczności natury - zmiana pór roku związana z mitem o Demeter i Persefonie, która pół roku spędzała na ziemi - czas wiosny i lata, a drugie pół roku w Hadesie - jesień i zima.

Topos Arkadii, krainy szczęśliwości - kraina na Peloponezie pokryta lesistymi górami, w których żyły dziki, wilki i niedźwiedzie. Południowo‑wschodnia część Arkadii, pełna jezior i bagien, była przez dłuższy czas odcięta od kultury i dlatego w wyobraźni poetów greckich uchodziła za kraj pierwotny i szczęśliwy, kraj pasterzy i wszechogarniającej zieleni.

Prośba o wyspy szczęśliwe

A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,

wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj,

ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,

we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.

Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,

rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych,

dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul,

myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.

Konstanty Ildefons Gałczyński, Wiersze zebrane , Warszawa 2003.

Topos homo viator (człowieka podróżnika, tułacza) - mit o Odyseuszu, wracającym z wojny trojańskiej do swojej żony, Penelopy. Tułaczka Odyseusza, zanim dociera do Itaki, pełna jest rozlicznych przygód i mitycznych stworów stojących mu na drodze.

Topos nieśmiertelnej sławy poety - wywodzi się z pieśni Horacego Exegi monumentum.

R13oi1qR380Gw
„Głowa Odyseusza”, I w. n.e., z willi Tyberiusza w Sperlonga, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RtmHkFeZOl5nV
Ćwiczenie 4
Przeczytaj zdania dotyczące rodzajów toposów. Podziel je na zgodne z prawdą (PRAWDA) i odbiegające od stanu faktycznego (FAŁSZ). PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Mit o Demeter i Persefonie odnosi się do toposu homo viator. 2. Prośba o wyspy szczęśliwe K.I. Gałczyńskiego zawiera odniesienia do toposu arkadyjskiego. 3. Przykładem toposu homo viator w mitologii greckiej jest Achilles. 4. Termin homo viator oznacza człowieka tułacza, podróżnika. 5. Arkadia to kraina w Italii słynąca z wysoko rozwiniętej kultury, zwłaszcza w dużych miastach. 6. Pieśń Horacego Exegi monumentum związana jest z toposem nieśmiertelnej sławy poety. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Mit o Demeter i Persefonie odnosi się do toposu homo viator. 2. Prośba o wyspy szczęśliwe K.I. Gałczyńskiego zawiera odniesienia do toposu arkadyjskiego. 3. Przykładem toposu homo viator w mitologii greckiej jest Achilles. 4. Termin homo viator oznacza człowieka tułacza, podróżnika. 5. Arkadia to kraina w Italii słynąca z wysoko rozwiniętej kultury, zwłaszcza w dużych miastach. 6. Pieśń Horacego Exegi monumentum związana jest z toposem nieśmiertelnej sławy poety.

Pojęcie archetypu

R19sZ08DP3iK9
Carl Gustaw Jung, XX w., Ortsmuseum Zollikon, Szwajcaria, Wikimedia.org, domena publiczna

Pojęcie archetypu pojawiło się już w starożytnej filozofii greckiej jako pierwowzór, najdoskonalszy wzór, np. w platonizmie archetypem rzeczy materialnych są idee.

Termin archetypu wykorzystał szwajcarski psycholog Carl Jung, który sformułował teorię zbiorowej nieświadomości. Według Junga różnorodność ludzkiego doświadczenia została w pewien sposób zakodowana genetycznie i przekazana następnym pokoleniom. Te pierwotne wzorce i sytuacje wzbudzają takie same uczucia zarówno u czytelnika, jak i u autora. Archetypy według Junga to „czynniki i motywy, które porządkują pewne elementy psychiczne nadając im formę obrazów, i to zawsze w sposób rozpoznawany dopiero na podstawie uzyskanego rezultatu” (zob. bibliografia, pozycja nr 2). Przejawem archetypów są symboliczne obrazy i motywy powtarzające się w mitach, wierzeniach, sztuce różnych epok i kultur, a także w snach. Pod wpływem pism Junga krytycy literatury zaadoptowali pojęcie archetypu i przenieśli je do literatury.

RtQ1DbfbfKORv
John William Waterhouse, „Sen i jego brat Śmierć”, 1874 r., kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
R5hQ0xgcaoAn7
Ćwiczenie 5
Twórcą pojęcia archetypu związanego z nieświadomością zbiorową jest: Możliwe odpowiedzi: 1. szwajcarski psycholog Carl Gustav Jung, 2. grecki filozof Platon, 3. polski literaturoznawca Jerzy Danielewicz

Archetyp - wybrane przykłady z antyku

Mądry Starzec, Matka, Bohater, Anima

RHpcS880cXUoh
Henry Fuseli, „Tejrezjasz objawia się Odyseuszowi podczas ofiary”, 1750 - 1780 r., Muzeum Albertina, Wiedeń, wikimedia.org, domena publiczna

Oto kilka przykładów archetypów wymienionych przez Junga:

Anima - kobiecy pierwiastek człowieka. Jednym z jego stadiów rozwojowych jest Helena, budząca skojarzenia z Heleną Trojańską, najpiękniejszą kobietą na świecie, którą Parys uprowadził ze Sparty, co zapoczątkowało wojnę trojańską. Helena zdobywa sławę na całym świecie, jest piękna, inteligentna, niezależna, choć może niekoniecznie cnotliwa.

Mądry Starzec - w mitologii greckiej uosabiany przez Tejrezjasza, starca - wróżbitę, który pośredniczy w kontaktach ludzi z bogami. Jest jedyną osobą, która potrafi w pełni zrozumieć zarówno bycie mężczyzną, jak i kobietą, ponieważ przez jakiś czas był zamieniony w kobietę. Hera odebrała mu wzrok za wyrażenie opinii, że kobiety są bardziej skłonne do ulegania pokusom miłości, zaś Zeus obdarzył go zdolnością bardzo długiego życia i darem przepowiadania przyszłości.

Matka - jednym z najstarszych bóstw, które wyłoniły się z Chaosu, była Gaja - bogini Ziemi, uosobienie płodności i macierzyństwa. Z jej związku z Uranosem urodziły się nowe pokolenia bogów greckich.

Bohater - heros, pół - człowiek, pół - bóg, obdarzony niezwykłymi zdolnościami, nadludzką siłą, sprytem. Najbardziej znanymi herosami byli Herakles, Perseusz, Tezeusz i Achilles.

RMdkY2qXelyWj
Anselm Feuerbach, „Gaja”, 1875 r., kolekcja prywatna, Akademia Sztuk Pięknych w Wiedniu, wikimedia.org, domena publiczna
R1dEqdoohp68Q
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij na czym polegają poniższe archetypy: Anima, Matka, Mądry Starzec, Bohater.
RIVItRcVh9hby
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się ze słownikiem pojęć i wybierz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Arkadia to kraina idyllicznej szczęśliwości. 2. Utopia to tytuł dzieła Thomasa Moor’a. 3. Utopia to wizja idealnego społeczeństwa. 4. Horacy i Wergiliusz są starożytnymi twórcami idylli. 5. Sielanka to pochwała życia w mieście. 6. Utopia jest nazwą wyspy, z której pochodził ród Atlantów.

Słowniki

Słownik pojęć

Idylla
Idylla

sielanka, pogodny utwór opiewający uroki życia wiejskiego, często o tematyce miłosnej. Gatunek wykształcony w starożytności (Teokryt, Wergiliusz).

Utopia
Utopia

termin pochodzący od łacińskiego tytułu dzieła Thomasa Moor`a Utopia (1516), przedstawiającego idealne społeczeństwo zorganizowane na fikcyjnej wyspie Utopia. Oznacza wizję nieistniejącego w rzeczywistości, doskonałego społeczeństwa lub państwa.

Słownik łacińsko‑polski

RqPKuwJCAnXli
Słownik łacińsko-polski.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 2005.

C. G. Jung, Archetypy i symbole, Pisma wybrane, przekład J. Prokopiuk, Warszawa 1993.

Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Warszawa 2016.

Encyclopedia Britannica - wydanie internetowe