Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony

Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym w miejsce liter wstawimy dane liczby i wykonamy wskazane działania, to otrzymamy wartość liczbową tego wyrażenia.

Przykład 1
Rziov3GGPVVs11
Zapamiętaj!
  • Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego, należy w miejsce zmiennych podstawić podane liczby i wykonać wskazane działania.

  • Jeżeli wyrażenie algebraiczne zapisane jest w postaci ułamka, to nie można w miejsce zmiennych podstawić takich liczb, dla których mianownik tego wyrażenia byłby równy 0. Mówimy wtedy, że wyrażenie nie jest określone dla tych liczb.

inFXGGy3PC_d5e147
A
Ćwiczenie 1

Oblicz wartość liczbową wyrażenia -4x+1 dla

  1. x=2

  2. x=-1

  3. x=-0,5

  4. x=14

A
Ćwiczenie 2

Oblicz wartość liczbową wyrażenia -3x2-5x+2 dla

  1. x=1

  2. x=-2

  3. x=23

  4. x=0

  5. x=-0,3

  6. x=-112

A
Ćwiczenie 3

Oblicz wartość liczbową wyrażenia.

  1. 2x2y dla x=2, y=-1

  2. -3prg dla p=-2, r=14, g=3

  3. 2a2b3c3 dla a=-3, b=-1, c=12

  4. -13tv2pq2 dla t=-9, v=-12, p=-3, q=-23

A
Ćwiczenie 4
R13neBPWvGLmw1
Zadanie interaktywne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A
Ćwiczenie 5

Dla jakiej wartości zmiennej x lub zmiennych xy wyrażenie nie jest określone?

  1. x+2x-2

  2. 9x-2x2

  3. 4x4x-1

  4. 2xx-y

  5. x+yy(x-1)

  6. 2xy-25

A
Ćwiczenie 6

Oblicz wartość liczbową wyrażenia.

  1. (1a+3a)23 dla a=-2

  2. (-3x2yz3)2 dla x=13y=-1, z=2

  3. 2b2-3d+5e3 dla b=-1, d=-25 , e=-12

  4. v+2v-v2+1 dla v=-12

classicmobile
Ćwiczenie 7

Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego 6b4c3 dla b=12c=-2 jest równa

RGnlqdqINy16i
static
inFXGGy3PC_d5e443
classicmobile
Ćwiczenie 8

Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego 2ab+4(a-2)(b+1) dla a=2 i b=-1

RORuZYrLyhlGh
static
classicmobile
Ćwiczenie 9

Wartość liczbowa podwojonej różnicy liczby x i iloczynu liczb 3y, dla x=-2y=3 wynosi

R1YlNpg2c7cMq
static
A
Ćwiczenie 10

Zosia podała Kasi przepis na pyszny sernik. Powiedziała, że do x gramów sera trzeba dodać 18x gramów masła, 13x gramów mąki, 16x gramów cukru i  112x gramów jajek. Ile gramów masła, mąki, cukru i jajek trzeba dodać do 2,4 kilogramów sera?

A
Ćwiczenie 11

Wyrażenie n(n-3)2 opisuje, ile przekątnych ma kąt, gdzie n jest liczbą naturalną większą od 3. Oblicz, ile przekątnych ma piętnastokąt.

B
Ćwiczenie 12

Janek dostał x zł kieszonkowego. Wydał trzecią część tej kwoty i jeszcze 5 zł. Opisz za pomocą wyrażenia algebraicznego, ile pieniędzy zostało Jankowi. Oblicz kwotę, która pozostała, jeżeli wiadomo, że Janek dostał 75 zł kieszonkowego.

B
Ćwiczenie 13

Hania i Julka wybrały się na lody. Pieniędzy wystarczyło im na a gałek lodów. Hania zjadła o b kulek więcej niż Julka. Zapisz wyrażenie algebraiczne, opisujące ile kulek zjadła każda z dziewczynek. Ile gałek lodów zjadła Hania, a ile Julka, jeżeli = 8= 2?

B
Ćwiczenie 14

Dla jakich wartości liczby a wyrażenie a+5a2-9 nie jest określone?