Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RNWj1JrBmxFiI1
Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia zamalowaną na różne barwy powierzchnię malarskiego płótna oraz ułożone na nim pędzle i tubę otwartej farby. Na pędzlach są pozostałości farby. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Wybrane dzieła polskiego malarstwa współczesnego.

Wybrane dzieła polskiego malarstwa współczesnego

Ważne daty

1914 – powstanie dzieła Malewicza Czarny kwadrat na białym tle

1917 – tworzy się awangardowa grupa Formistów, którzy chcą uprawiać nowoczesną polską sztukę

Lata 20. - 30. XX wieku – rozwój unizmu, opracowanego przez Władysława Strzemińskiego

Lata 30. - 50. XX wieku – w Polsce rozwija się koloryzm

Lata 2000 – działalność współczesnego artysty Wilhelma Sasnala

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

ReFFuN99fNhky1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami).

Nauczysz się

rozpoznać i umiejscawiać w epoce historycznej i kulturowej wybrane, szczególnie ważne dla dorobku naszej kultury dzieła znanych polskich malarzy;

określać uczucia, które towarzyszą Ci przy odbiorze dzieła malarskiego – ekspresja dzieła;

charakteryzować wybrane dzieła polskiego malarstwa współczesnego.

Wprowadzenie

Wraz z początkiem XX wieku w sztuce pojawiło się wiele nowych kierunków. Nastająca epoka modernizmu wprowadziła nowe formy w architekturze, muzyce i literaturze, ale szczególnemu jej wpływowi uległy sztuki plastyczne: rzeźba, grafika i malarstwo. Artyści pragnęli stworzyć nową, zaskakującą koncepcję sztuki, tworzyć prace, które miały być wolne od wpływu minionych epok.

Niespotykane wcześniej w sztuce tendencje modernistyczne powstały jako reakcja na gwałtownie zmieniającą się rzeczywistość europejską: postęp techniczny, rozwój środków masowego przekazu, czy niepokój związany z wojną. Twórcy interesowali się miejscem człowieka w nowoczesnym świecie, fascynowała ich szybkość, ruch, tempo zachodzących zmian. Jednocześnie odczuwali niepewność jutra i traumę wojny.

Polscy artyści XX wieku interesowali się rodzącymi się nowymi kierunkami w sztuce światowej. Rodzący się abstrakcjonizmAbstrakcjonizmabstrakcjonizm umożliwiał uwolnienie się z odtwarzania rzeczywistości i kreowanie nowych, nieprzedstawiających form artystycznej wypowiedzi.

RDrPl8xC8dXmA1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Kazimierza Malewicza „Czarny kwadrat na białym tle”. Ukazuje centralnie usytuowany, czarny kwadrat namalowany na białym tle. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Dzieło sztuki namalowane przez artystę rosyjskiego polskiego pochodzenia, zbudowane z abstrakcyjnych, geometrycznych form, miało budzić refleksję odbiorcy i skłaniać do rozważań metafizycznych o naturze świata i człowieka.
Kazimierz Malewicz, „Czarny kwadrat na białym tle”, 1914 r, Muzeum w Sankt Petersburgu, Rosja, wikimedia.org, domena publiczna

Artyści coraz częściej i śmielej łączyli się w grupy artystyczne i tworzyli według nowych, zaskakujących zasad - ważniejsza stała się sama forma dzieła, a więc sposób malowania, aniżeli kryjąca się pod nim treść. Dzieło sztuki miało stanowić wartość samą w sobie, nie przekazywać żadnych ukrytych treści oprócz wrażeń estetycznych.

ak powstał formizmFormizmformizm, który utworzony został w atmosferze oddziaływania nowych kierunków europejskich (ekspresjonizm, kubizm, futuryzm). Formiści dążyli do stworzenia w dwudziestoleciu międzywojennym nowoczesnej sztuki polskiej, skupiali się na formie pracy artystycznej, definiowali liczne manifesty i programy artystyczne. Najwybitniejszym z twórców tej grupy był Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), który w swojej sztuce silnie nawiązywał do ekspresjonizmu i surrealizmu. Zajmował się zarówno rysunkiem portretu, malarstwem, fotografią, teatrem, jak i rozważaniami o estetyce.

RHUaeF9AHqwer1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Stanisława Witkiewicza (Witkacego) „Portret Neny Stachurskiej”. Ukazuje zdeformowany portret kobiety. Na jej twarzy podkreślone są czerwone, wykrzywione usta i czerwone policzki. Oczy kobiety są od zewnątrz skierowane ku dołowi, Artysta operuje zdecydowaną kreską wyrażającą ekspresję. Tło wypełniają czarne i żółte pociągnięcia pasteli. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Jako malarz i teoretyk sztuki i pierwszy artysta w Polsce w XX wieku, sformułował zasady nowoczesnej sztuki polskiej, wprowadzając zasady Czystej Formy.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), „Portret Neny Stachurskiej”, 1930, wikimedia.org, domena publiczna
RkYRApyHuApGq1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Stanisława Witkiewicza (Witkacego) „Kompozycja”. Ukazuje fantastyczne postacie o zdeformowanych kształtach. Przypominają monstrualne potwory. U dołu pojawia się zniekształcona, groteskowa twarz kobiety. Ma wykrzywione oczy, szeroki nos i duże usta. Jej blond włosy zakrywają część twarzy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Malował nieco inaczej niż inni członkowie grupy Formistów, czerpał bardzo wiele inspiracji z ekspresjonizmu. W jego wielkich, malarskich kompozycjach widnieją wielobarwne, groteskowe potwory, pół-ludzie, pół-zwierzęta, przedstawione za pomocą nieregularnej, jak pisał sam autor „rozwydrzonej” kreski. Założył też Firmę Portretową, której usługi cieszyły się sporym powodzeniem, nie zawsze jednak postrzegano witkiewiczowskie portrety jako dzieło sztuki, uważając je za zbyt ekstrawaganckie. Dziś jego obrazy zdobią muzea w całej Polsce.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), „Kompozycja”, 1922, Muzeum Narodowe w Krakowie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna

Kapiści i uniści

Kolejną, ważną polską grupę artystyczną XX wieku tworzyli koloryści, zwani także kapistamiKapizmkapistami. Kierunek zdominował sztukę w Polsce w latach 30. Koloryzm, jak sama nazwa wskazuje, bazował na kształtowaniu formy poprzez kolor. Barwa była wartością nadrzędną i to za jej pomocą starano się odwzorować nastój, atmosferę dzieła. Do przedstawicieli kapistów (skrót od kp‑koloryści polscy) zaliczamy m.in. Jana Cybisa, Marię Jaremę, Artura Nacht‑Samborskiego czy Zygmunta Waliszewskiego. W oczach ówczesnego społeczeństwa kapizm nie zdobył uznania.

RxL7JOW3hQ2na1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Artura Nachta-Samborskiego „Martwa natura (Dzban liliowy)”. Ukazuje fragment dzbana z widocznymi liśćmi kwiatu lilii. Obok widoczny jest fikus. Dzban znajduje się na zielonym stole, na którym stoją inne naczynia. Tłem jest płaska, brązowa ściana. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Artysta znany jest z często pojawiającego się w jego twórczości motywu rośliny - fikusa.
Artur Nacht-Samborski, „Martwa natura (Dzban liliowy)”, zacheta.art.pl, CC BY 3.0

Drugim powstałym w Polsce nurtem awangardowym jest unizmUnizmunizm, opracowany przez znakomitego, cenionego dzisiaj na całym świecie artystę, Władysława Strzemińskiego i jego żonę, Katarzynę Kobro. Uniści dążyli do zerwania z ilustracyjnością malarstwa, z przedstawianiem jakichkolwiek scen z życia codziennego lub przedmiotów, które można opisać słowami. Kierunek zakładał oddziaływanie na widza poprzez czystą sztukę plastyczną. Dzieło malarskie ograniczono do wąskiej gamy kolorystycznej, brył geometrycznych, faktury. Całkowicie zrezygnowano z perspektywy linearnej i światłocienia, traktując obraz jako płaską powierzchnię.

R1RbQZvMJLZG0
Sala Neoplastyczna zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, fot. P. Tomczyk, CC BY-SA 4.0
Źródło: online-skills.

Znaczącą pozycję we współczesnym malarstwie polskim zajmuje Wilhelm Sasnal. Ukończył studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1999 roku. W swojej twórczości czerpie z osiągnięć awangardy: abstrakcjonizmu, kubizmu, surrealizmu. Jego malarstwo opiera się m.in. na uproszczonych formach i zawężonej gamie kolorystycznej. W 2006 roku zajął pierwsze miejsce w światowym rankingu najważniejszych młodych artystów współczesnych, sporządzonym przez czasopismo Flash Art.

R1SvN5Ba3iIVR1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Wilhelma Sasnala „Palące dziewczyny”. Praca składa się z trzech obrazów, ukazujących inną kobietę palącą papierosa. Pierwszy obraz prezentuje czarno-biały portret kobiety o różowych ustach, ustawionej frontalnie. Drugi obraz przedstawia kobietę w półprofilu o blond włosach. Jest namalowany w szarobłękitnych odcieniach. Na trzecim portrecie kobieta z papierosem odwrócona jest tyłem do widza. Ma czerwoną bluzkę na ramiączkach. Jej włosy są czarne. Tłem obrazu jest wnętrze pomieszczenia mieszkalnego. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Tryptyk namalowany w 2001 roku przez polskiego artystę Wilhelma Sasnala, został sprzedany w 2008 roku w Londynie za blisko 460 000 dolarów. Seria przedstawia trzy kobiety palące papierosa. Sasnal uznawany jest za najważniejszego polskiego artystę XXI wieku, a jego prace są cenione, wystawiane w galeriach na całym świecie i osiągają zawrotne ceny na rynku sztuki współczesnej.
Wilhelm Sasnal, „Palące dziewczyny”, 2001, culture.pl, CC BY 3.0

Zadania

RiaXeJgQXGOFn
Ćwiczenie 1
W którym wieku pojawiło się w Polsce malarstwo abstrakcyjne? Możliwe odpowiedzi: 1. W XX wieku, 2. W XIX wieku, 3. W XXI wieku
Re9BTyJMJdgbf1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Jaki kierunek reprezentuje Kazimierz Malewicz. Możliwe odpowiedzi: 1. surrealizm, 2. suprematyzm, 3. neoplastycyzm.
RqHP0B4TyJxif
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj definicje do podanych terminów. Termin pierwszy to formizm. Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX wieku, który skupiał się najbardziej na formie dzieła, a nie jego treści, 2. kierunek w sztuce XX wieku, który odrzucał wszelkie próby stworzeni trójwymiarowego malarstwa, iluzji przestrzeni. Dzieło malarskie powinno być płaskie i oddziaływać na widza kombinacją płaskich form geometrycznych i fakturą farby, 3. kierunek w sztuce XX wieku, który za najważniejszy element budujący dzieło sztuki to kolor. Termin drugi to koloryzm. Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX wieku, który skupiał się najbardziej na formie dzieła, a nie jego treści, 2. kierunek w sztuce XX wieku, który odrzucał wszelkie próby stworzeni trójwymiarowego malarstwa, iluzji przestrzeni. Dzieło malarskie powinno być płaskie i oddziaływać na widza kombinacją płaskich form geometrycznych i fakturą farby, 3. kierunek w sztuce XX wieku, który za najważniejszy element budujący dzieło sztuki to kolor. Termin trzeci to unizm. Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX wieku, który skupiał się najbardziej na formie dzieła, a nie jego treści, 2. kierunek w sztuce XX wieku, który odrzucał wszelkie próby stworzeni trójwymiarowego malarstwa, iluzji przestrzeni. Dzieło malarskie powinno być płaskie i oddziaływać na widza kombinacją płaskich form geometrycznych i fakturą farby, 3. kierunek w sztuce XX wieku, który za najważniejszy element budujący dzieło sztuki to kolor.
Riyf0rFR7bzYD1
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. Skąd pochodzi nazwa "kapiści"? Możliwe odpowiedzi: 1. od techniki "kapania" farbą na płótno, 2. od skrótu "kp" - koloryści polscy, 3. od słowa kapitalizm.
R1b9GEwFOSMbk
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Jaki kierunek w sztuce dwudziestego wieku reprezentuje obraz Artura Nachta-Samborskiego „Martwa natura (Dzban liliowy)". Możliwe odpowiedzi: 1. kapizm. 2. koloryzm, 3. konstruktywizm.
RZs88xD2rX41g
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie. Jaki kierunek reprezentowany jest przez Władysława Strzemińskiego i Katarzynę Kobro? Możliwe odpowiedzi: 1. unizm, 2. surrealizm 3. formizm.
Rq6jWC5Gn6XIX1
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. Do jakiego rodzaju malarstwa zalicza się dzieło Kazimierza Malewicza „Czarny kwadrat na białym tle”? Możliwe odpowiedzi: 1. historycznego, 2. monochromatycznego, 3. awangardowego.
Polecenie 1
Zapoznałeś/aś się z twórczością ważnych malarzy polskich i polskiego pochodzenia okresu dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku. Odpowiedz, jakie wnioski nasuwają Ci się na temat współczesnego artysty i dzieła sztuki?
Zapoznałeś/aś się z twórczością ważnych malarzy polskich i polskiego pochodzenia okresu dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku. Odpowiedz, jakie wnioski nasuwają Ci się na temat współczesnego artysty i dzieła sztuki?

Słownik pojęć

Abstrakcjonizm
Abstrakcjonizm

charakterystyczna dla sztuki XX wieku tendencja, polegająca na rezygnacji z odtwarzania rzeczywistości i posługiwaniu się formami plastycznymi, powstałymi z połączenia figur geometrycznych, kompozycji kolorowych płaszczyzn i plam.

Awangarda
Awangarda

tendencje w sztuce XX wieku, charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji i powszechnie panującym regułom estetycznym, np. futuryzm, ekspresjonizm, kubizm.

Formizm
Formizm

Krakowski ruch artystyczny z początku XX wieku, pokrewny kubizmowi, głoszący nadrzędną rolę formy w sztuce.

Kapizm
Kapizm

kierunek w polskim malarstwie okresu międzywojennego; koloryzm. Za najważniejszy element budujący dzieło plastyczne uważano kolor.

stosowanie w malarstwie jednej barwy w różnych odcieniach.

Unizm
Unizm

koncepcja artystyczna stworzona przez Władysława Strzemińskiego, której podstawową zasadą kompozycji obrazu jest organiczna, pozbawiona kontrastów jedność form i kolorów.

Źródła:

slownikjp.pl

Galeria dzieł sztuki