11 listopada 1918 roku – zakończenie pierwszej wojny światowej
1918 – w Poznaniu powstaje grupa grafików pod nazwą Bunt
I połowa XX wieku – działalność Jerzego Hulewicza, Stefana Szmaja, Stanisława Kubickiego, Władysława Skoczylasa
1951 – Maria Jarema wykonuje pierwszą monotypię, następnie tworzy obszerne cykle graficzne za pomocą technik mieszanych
II połowa XX wieku – dynamiczny rozwój grafiki projektowej, działalność polskiej szkoły plakatu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RRlrV4e7FVuzS1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców.
Nauczysz się
charakteryzować techniki grafiki artystycznej;
wskazywać elementarną wiedzę z zakresu historii kultury europejskiej;
omawiać elementarne pojęcia z zakresu historii kultury europejskiej;
formułować samodzielne, przejrzyste i logiczne wypowiedzi na temat prac wykonanych metodą grafiki warsztatowej - uwzględniając właściwą terminologię.
Ważne dzieła polskiej grafiki
Forma wypowiedzi artystycznej, która oparta jest na linii i jej zróżnicowanym charakterze, to nie tyko rysunek, ale także bardzo popularna w XX wieku, dziedzina grafiki. Polega ona na wykonywaniu dzieła na płaszczyźnie – papierze lub tkaninie. Pracę graficzną można powielać wielokrotnie, a proces ten nazywany jest multiplikacjąMultiplikacjamultiplikacją i sprawia, że możemy uzyskać kilka takich samych lub podobnych kopii jednego dzieła. Proces powstawania grafiki artystycznej jest zdecydowanie bardziej skomplikowany od wykonywania na papierze rysunku czy szkicu. Potrzebne są odpowiednie materiały do wykonania matrycy: rylce, dłuta, igły oraz odczynniki chemiczne i prasa drukarska. Graficzna multiplikacja, inaczej powielanie, w poprzednich wiekach miała zastosowanie użytkowe. Z wyrytych i utrwalonych w kamieniu (technika litografii) rysunków i tekstów, drukowano książki i ilustracje. W dobie cyfryzacji grafika warsztatowa pozostaje jedynie środkiem wyrazu artystów, a jej zastosowanie użytkowe nie jest opłacalne.
Aby uzyskać odbitkę graficzną, konieczne jest stworzenie matrycy. W zależności od rodzaju grafiki, jest ona wykonana z drewna (wtedy powstaje drzeworyt), linoleum (linoryt), blachy metalowej (miedzioryt) lub kamienia (litografia).
Polska grafika artystyczna XX wieku rozwijała się również w nurcie awangardowymAwangardaawangardowym. Inspirowano się osiągnięciami malarstwa abstrakcyjnego, kubizmu, ekspresjonizmu. Ugrupowanie zrzeszające artystów Bunt, zdobyło uznanie w środowisku grafiki europejskiej. Idea ich działalności propagowała sprzeciw wobec obowiązujących w sztuce tendencji. Starano się odnaleźć pełnię swobody twórczej, nieskrępowany, ekspresjonistyczny sposób wyrażania emocji. Wśród działaczy powstałej w 1918 roku w Poznaniu grupy możemy wyróżnić Jerzego Hulewicza, Stanisława Kubickiego czy Stefana Szmaja.
R299Vcpfp2X911
RhOFwCFMOTr6v1
RBj3OF856mZuZ1
Wybitne postacie polskiej sceny artystycznej
R1TxQf9ewtF7X1
Uznanym artystą grafikiem pierwszej połowy XX wieku, jest uważany za twórcę polskiej szkoły drzeworytu, Władysław Skoczylas. Rytm jego pracom nadają charakterystyczne zestawienia czerni z bielą, przypominające ślad grzebienia. Jest to efekt uzyskiwany poprzez odpowiednie ułożenie dłutaDłutodłuta, którym ryje się płaszczyznę matrycy.
Wybitną postacią na polskiej scenie artystycznej jest Maria Jarema, która zajmowała się grafiką, malarstwem, rzeźbą, a także teatrem. Ulubiona przez nią technika monotypiiMonotypiamonotypii pozwala uzyskać tylko jedną, niepowtarzalną odbitkę.
R1J6U5FjtX6HB1
Obraz rysuje się albo maluje farbą olejną na gładkiej i wodoodpornej powierzchni (blacha, szyba, kamień) i, poprzez pocieranie kostką, wałkiem lub łyżką, odbija na papierze. Maria Jarema wykonała swoją pierwsza monotypię w 1951 roku. Powstałe odbitki łączyła z farbą temperową, rysunkiem lub lakierem. Dzisiaj uznawana jest za jedną z najbardziej znaczących polskich artystek XX wieku.
Wśród twórców grafiki polskiej możemy wyróżnić Jana Lenicę, którego prace doceniane są na całym świecie. Uważany jest za jednego z twórców polskiej szkoły plakatu. Plakaty te jeszcze w II połowie XX wieku stanowiły ważny kanał informacyjny.
RSfz851472zep1
Zadania
RfiAuceOHsEVn
Ćwiczenie 1
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1Aa6qfUlE68y1
static
Ćwiczenie 2
Kiedy powstała grupa artystyczna Bunt ?
A - W II połowie XIX wieku B - W I połowie XX wieku C - W II połowie XX wieku
B
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1KXl474M6FMR1
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Prawda / Fałsz Monotypia to ogłoszenie umieszczane w miejscach widocznych, powiadamiające o imprezie publicznej. Prawda / Fałsz W 1951 roku Maria Jarema wykonuje pierwszą monotypię, następnie tworzy obszerne cykle graficzne w technikach mieszanych. Prawda / Fałsz W 1918 roku w Szczecinie powstaje grupa grafików pod nazwą Bunt.
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Prawda / Fałsz Monotypia to ogłoszenie umieszczane w miejscach widocznych, powiadamiające o imprezie publicznej. Prawda / Fałsz W 1951 roku Maria Jarema wykonuje pierwszą monotypię, następnie tworzy obszerne cykle graficzne w technikach mieszanych. Prawda / Fałsz W 1918 roku w Szczecinie powstaje grupa grafików pod nazwą Bunt.
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda
Fałsz
Monotypia to ogłoszenie umieszczane w miejscach widocznych, powiadamiające o imprezie publicznej.
□
□
W 1951 roku Maria Jarema wykonuje pierwszą monotypię, następnie tworzy obszerne cykle graficzne w technikach mieszanych.
□
□
W 1918 roku w Szczecinie powstaje grupa grafików pod nazwą Bunt.
□
□
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
A - Monotypia to ogłoszenie umieszczane w miejscach widocznych, powiadamiające o imprezie publicznej. B - W 1951 roku Maria Jarema wykonuje pierwszą monotypię, następnie tworzy obszerne cykle graficzne w technikach mieszanych. C - W 1918 roku w Szczecinie powstaje grupa grafików pod nazwą Bunt .
A - fałsz
B - prawda
C - fałsz
classicmobile
Ćwiczenie 4
RcM8FCXliFZi71
static
Ćwiczenie 4
Technika graficzna, która pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki, to:
R1NnOJles5ddj1
A - litografia B - suchoryt C - monotypia
C
Inna wersja zadania
Technika graficzna, która pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki, to: Możliwe odpowiedzi: 1. litografia, 2. suchoryt, 3. monotypia.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1lttz81qviTJ1
static
Ćwiczenie 5
Kto jest autorem tego drzeworytu?
R1Kh6k7VieW2r1
A - Maria Jarema B - Stefan Szmaj C - Władysław Skoczylas
C
Inna wersja zadania
Wymień wybitne postaci polskiej sceny artystczynej, które poznałeś w czasie lekcji.
RDCAOPbMR7Ve4
Ćwiczenie 6
classicmobile
Ćwiczenie 7
RgALV6sSVeUEv1
static
Ćwiczenie 7
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom przedstawiającym proces wykonywania dzieła graficznego i przyporządkuj odpowiadające zdjęciom opisy.
RIWc1U9ySO3jW1
1 - nałożenie farby wałkiem na matrycę 2 - wykonanie matrycy specjalnymi narzędziami
B‑1,A‑2
Inna wersja zadania
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące monotypii.
classicmobile
Ćwiczenie 8
RxY6B3EdiDQSH1
static
Ćwiczenie 8
Które rzeczowniki można przypisać poniższej grafice Stanisława Kubickiego?
R2xSb5fCx36Yn1
A - Niepokój, strach, groza B - Obojętność, melancholia, zrezygnowanie C - Ekspresjonizm
A
C
Inna wersja zadania
Odpowiedz prawda czy fałsz. Multiplikacja to technika odbijania, która umożliwia stworzenie tylko jednej odbitki graficznej.
Polecenie 1
Zapoznałeś się z wybranymi przykładami prac grafików XX wieku.
Spróbuj wykonać grafikę dowolną techniką (linoryt, monotypia itp.), która będzie inspirowana twórczością polskiej grupy artystycznej Bunt. Więcej przykładów ich grafik możesz znaleźć w Internecie. W pierwszej kolejności pamiętaj o tym, by wykonać na kartce ołówkiem, flamastrem lub węglem projekt pracy, którą chciałbyś zrealizować. Zwróć uwagę, że powstanie efekt lustrzanego odbicia przy druku. Następnie wykonaj matrycę, dłutem lub kawałkiem nożyka. Możesz, zamiast specjalnej farby drukarskiej, użyć farby wodnej, np. akrylu. Przyłóż papier do matrycy i odciskaj kawałkiem drewnianego klocka lub główką łyżki.
maeb526a64cca3bb8_0000000000006
maeb526a64cca3bb8_0000000000006
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom przedstawiającym proces wykonywania dzieła graficznego i przyporządkuj odpowiadające zdjęciom opisy.
Odpowiedzi: A - nałożenie farby wałkiem na matrycę B - wykonanie matrycy specjanymi narzędziami
Rozwiązanie: 1‑B 2‑A
Słownik pojęć
Afisz
Afisz
ogłoszenie umieszczane w miejscach widocznych, powiadamiające o imprezie publicznej lub mające charakter reklamowy; plakat.
Awangarda
Awangarda
tendencja w sztuce XX wieku, charakteryzująca się sprzeciwem wobec tradycji i powszechnie panującym regułom estetycznym (np. futuryzm, ekspresjonizm, kubizm).
Dłuto
Dłuto
narzędzie zbudowane z ostrza i uchwytu, używane przez grafików do rycia w linoleum.
Monotypia
Monotypia
technika odbijania, która umożliwia stworzenie tylko jednej odbitki graficznej.