Nauczysz się
rozpoznawać najważniejsze dzieła malarstwa polskiego związane z ważnymi wydarzeniami historycznymi;
wskazywać sposoby upamiętniania historii kraju w sztuce;
analizować Bitwę pod Grunwaldem Jana Matejki.
Wprowadzenie Wiedzę o historii kraju przekazują nam różne miejsca i zabytki, takie jak gród w Biskupinie (Ilustracja 1 ), który uznany jest za pomnik historii Polski, czy obronno‑rezydencyjny Zamek Królewski w Krakowie na Wawelu (Ilustracja 2 ). Pomniki przypominają nam o wybitnych osobach, kształtujących historię naszego kraju i świata (Ilustracja 3 ) oraz o miejscach, w których rozgrywały się kluczowe wydarzenia dla Polski (Ilustracja 4 ).
Historię kraju można również upamiętniać poprzez malarstwo historyczne Malarstwo historyczne malarstwo historyczne . Tematem tego rodzaju malarstwa są wydarzenia związane z dziejami państw, narodów i wybitnych osób, a także wydarzenia współczesne. Historia Polski została zapisana przez malarzy w ich obrazach. Do najwybitniejszych przedstawicieli polskiego malarstwa historycznego należeli: Jan Matejko, Juliusz Kossak, Wojciech Kossak, Jerzy Kossak oraz Józef Brandt.
Tematem malarstwa historycznego często były sceny batalistyczne Scena batalistyczna (batalistyka) sceny batalistyczne , obrazujące bitwy, które wpłynęły na bieg historii Polski. Najbardziej znanym obrazem o tej tematyce jest Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki, namalowany przez artystę dla podtrzymania uczuć patriotycznych w czasie zaborów. Przedstawia bitwę między wojskami polsko‑litewskimi a Zakonem Krzyżackim stoczoną 15 lipca 1410 roku na polach Grunwaldu. Wiele z postaci obrazu to autentyczni uczestnicy bitwy. Bitwa pod Grunwaldem to kompozycja otwarta, dynamiczna, namalowana techniką olejną na płótnie. (Ilustracja 5 )
Kolejnym ważnym przykładem polskiego malarstwa batalistycznego jest panorama Panorama panorama bitwy pod Racławicami z 1794 roku. (Ilustracja 6 ) Obraz Bitwa pod Racławicami przedstawia zwycięską bitwę wojsk polskich pod dowództwem Tadeusza Kościuszki nad wojskami rosyjskimi. Pejzaż namalowany został na podstawie fotografii i szkiców. Panorama namalowana jest na płótnie o wymiarach 120 m x 15 m rozpiętym na stalowej konstrukcji w specjalnie do tego wybudowanym pomieszczeniu - rotundzie Rotunda rotundzie .
(Ilustracja 7 ) Obraz Jerzego Kossaka Cud nad Wisłą przedstawia Bitwę Warszawską stoczoną w 1920 roku w czasie wojny polsko‑bolszewickiej. Zwycięstwo Polaków zdecydowało o zachowaniu niepodległości przez nasz kraj. Obraz jest otwartą, dynamiczną, wieloplanową kompozycją batalistyczną. Jedną z historycznych postaci ukazanych na obrazie jest dowódca wojsk polskich marszałek Józef Piłsudski.
Malarstwo historyczne odnosi się również do ważnych wydarzeń. Do najważniejszych tego rodzaju obrazów należą dzieła Jana Matejki, np. Stańczyk , Hołd pruski , Rejtan – Upadek Polski czy Konstytucja 3 Maja 1791 roku .
(Ilustracja 8 ) Stańczyk jest jednym z najbardziej znanych obrazów Jana Matejki. Stańczyk był błaznem i doradcą na dworze króla Zygmunta Starego. Wydarzenie przedstawione przez artystę odnosi się do upadku Smoleńska 30 lipca 1514 roku podczas wojny litewsko‑moskiewskiej. Pierwszoplanowa postać błazna pogrążona w smutku i zamyśleniu kontrastuje z beztroską dworu królewskiego zgromadzonego na balu. Twarz Stańczyka przedstawiona na obrazie jest autoportretem malarza.
(Ilustracja 9 ) Obraz Hołd pruski przedstawia hołd lenny złożony Zygmuntowi I Staremu przez Albrechta Hohenzollerna 10 kwietnia 1525 roku w Krakowie. Na mocy zawartego między nimi traktatu Prusy Zakonne stały się lennem Polski i zostały przekształcone w Księstwo Pruskie. Obraz namalowany techniką olejną na płótnie.
(Ilustracja 10 ) Rejtan – Upadek Polski przedstawia protest posła Tadeusza Reytana przeciwko I rozbiorowi Polski. Wydarzenie to miało miejsce 21 kwietnia 1773 roku, w trzecim, decydującym dniu obrad Sejmu Rozbiorowego na zamku w Warszawie. Obraz namalowany techniką olejną na płótnie.
(Ilustracja 11 ) Konstytucja 3 Maja 1791 roku przedstawia pochód posłów przez ulice Warszawy zmierzających do kolegiaty św. Jana w celu zaprzysiężenia tekstu konstytucji. Centralną postacią obrazu jest marszałek Sejmu Wielkiego Stanisław Małachowski. Po schodach kościoła wchodzi król Stanisław August Poniatowski. Obraz namalowany jest techniką olejną na płótnie.
Kolejnym obszarem malarstwa historycznego jest upamiętnianie ważnych postaci w historii Polski. (Ilustracja 12 ) Jedną z takich postaci był marszałek Józef Piłsudski – wybitny dowódca i polityk. Obraz autorstwa Wojciecha Kossaka Józef Piłsudski na Kasztance jest portretem konnym. Malarz przedstawił Józefa Piłsudskiego na jego ulubionej klaczy o imieniu Kasztanka. Marszałek ubrany jest w mundur wojskowy. Ten namalowany na płótnie obraz olejny jest jednym z najbardziej znanych obrazów artysty.
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
R1EaQqHrn80MY 1 Ilustracja przedstawia zabytkowy gród w Biskupinie. Ilustracja przedstawia bramę zrekonstruowanej osady archeologicznej w Biskupinie pochodzącej z epoki brązu. W centralnej części drewniana wieża ze słomianym dachem. Gród zawiera pełnowymiarowe rekonstrukcje wału obronnego. Do bramy prowadzi drewniany mostek prowadzący przez bujną zieloną trawę. W tle niebieskie niebo z białymi chmurami.
Ilustracja 1, Gród w Biskupinie, Polska, online-skills, CC BY 3.0
R1ag03VUewRtm 1 Ilustracja przedstawia zdjęcie Zamku Królewskiego na Wawelu ukazanego od strony rzeki Wisły z jej drugiego brzegu. Widoczna jest potężna, dwupiętrowa bryła zamku, która ma charakter renesansowy, barokowy, a także częściowo klasycystyczny. Na uwagę zwracają widoczne wieże mieszkalne zamku zakończone stożkowatymi dachami. Zamek zbudowany jest z czerwonej cegły. Przy brzegu rzeki widać cumujące statki. Na niebie fragmenty ciemnych chmur zbliżacjącego się zachodzodu słońca.
Ilustracja 2, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków, Polska, online-skills, CC BY 3.0
ReAlG88jtUCZ3 1 Ilustracja przedstawia fragment pomnika Mikołaja Kopernika znajdującego się w Toruniu. Monument przedstawia Kopernika ubranego w togę uczelnianą, który w lewej ręce trzyma sferę armilarną, a palcem prawej ręki wskazuje niebo. W tle budynek z dużymi dwoma zegarami.
Ilustracja 3, Pomnik Mikołaja Kopernika, Christian Friedrich Tieck, 1853, Toruń, Polska, online-skills, CC BY 3.0
R1RPZlIFSznrC 1 Ilustracja przedstawia pomnik "Zwycięstwa Grunwaldzkiego" zlokalizowany na polach Grunwaldu, niewielkiej wioski położonej na Pojezierzu Mazurskim. Pomnik stanowi kamienny obelisk z płaskorzeźbami twarzy rycerzy skierowanymi w cztery strony świata. Obok znajduje się jedenaście masztów o wysokości 30 m, które symbolizują sztandary polskich i litewsko-ruskich chorągwi. W tle drzewa i niebieskie bezchmurne niebo.
Ilustracja 4, Pomnik Zwycięstwa Grunwaldzkiego, pola Grunwaldu, Witold Cęckiewicz i Jerzy Bandura, 1960, Polska, online-skills, CC BY 3.0
RsNF1ZlCcmg61 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Obraz ukazuje największe zwycięstwo wojsk Polski i Litwy nad Krzyżakami. Część centralna podkreślona jest silnym światłem. Akcja koncentruje się wokół dwóch zamieszczonych w centrum postaci: wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingen, ukazanego w śmiertelnym starciu z plebejskimi wojownikami, oraz wielkiego księcia litewskiego Witolda z mieczem wzniesionym do zadania ciosu. Z lewej strony części centralnej znajduje się wielki mistrz zakonu krzyżackiego Ulrich von Jungingen. Jest on ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi i siedzi na białym koniu. Z wyrazem przerażenia na twarzy broni się przed atakiem dwóch pieszych wojowników, z których jeden trzyma Włócznię Świętego Maurycego. Witold, bez pancerza i hełmu, ubrany jest w czerwony żupan, a na głowie nosi mitrę. W rozpostartych i podniesionych do góry rękach unosi miecz i tarczę w geście triumfu. Między Witoldem i Jungingenem są dowódca sił polskich Zyndram z Maszkowic i Mikołaj Skunarowski, który po bitwie został przez Jagiełłę wysłany do Krakowa z wieścią o zwycięstwie. Kolejny wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur kata, a u boku jałmużniczkę na monetę od skazańca. Po lewej stronie Jakub Skarbek toczy pojedynek z księciem szczecińskim Kazimierzem. Pośrodku, u dołu obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein, obok którego leży jego hełm. Po prawej obok Liechtensteina leży powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad VII Biały kierujący trzymanym w ręku berłem w stronę księcia Witolda. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Natomiast po prawej stronie części centralnej widać trąbiącego rycerza Marcina z Wrocimowic z Chorągwią Wielką Królestwa Polskiego. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Jest to symbolem ostatecznego zwycięstwa Polaków. Blisko centrum kompozycji Mikołaj Skunarowski toczy walkę o proporzec z godłem wielkiego mistrza. Na pierwszym planie pośrodku powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad Biały kieruje trzymane w ręku berło w stronę księcia Witolda. W prawej części obrazu wyróżnia się postać rycerza czeskiego Jana Žižki, który zamierza się mieczem na komtura tucholskiego Heinricha von Schwelborn. Za nim w głębi Marcin z Wrocimowic, trzymając wysoko chorągiew ziemi krakowskiej, dmie w róg bitewny na znak, że znowu podniesiono sztandar, który upadł w zamęcie walki. Dalej na prawo Zawisza Czarny z Garbowa kopią obala z konia komtura gniewskiego Jana von Wenden. Nieco poniżej ukazany został komtur brandenburski Marquard von Salzbach, którego w chwili ucieczki ściąga z konia jeden z wojowników. Niemal przy prawej krawędzi widnieje postać uciekającego z pola bitwy komtura ze Świecia Heinricha von Plauen. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Król siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla Zbigniew Oleśnicki. U jego stóp leży zwyciężony w pojedynku Dippold Kikeritz. Oleśnicki wskazuje kopią niebo, na którym widać postać patrona Polski św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy. W lewym górnym narożniku Matejko ukazał obóz krzyżacki i płonące zabudowania wsi Stębark.
Źródło: online skills.
RKEkodjhYt1Xd 1 Ilustracja przedstawia widok na Panoramę Racławicką, na której został przedstawiony obraz bitwy pod Racławicami. Panorama o wymiarach 15 x 114 m została namalowana na cylindrycznym płótnie rozpiętym w specjalnie do tego celu zbudowanym budynku - wrocławskiej rotundzie. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy m.in. Tadeusz Kościuszko, Antoni Madaliński, Łukasz Biegański, Stanisław Fiszer i wiele innych znanych postaci. W centralnej części obrazu widać walczących żołnierzy na wzniesieniu. Z lewej strony na koniach kolejni żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Po prawej stronie również atak żołnierzy na koniach do których strzelają garnizony ustawione pod lasem. U dołu obrazu przez całą długość widać krzaki i piach.
Źródło: online skills.
RRIWjXNT2XlEI 1 Ilustracja przedstawia obraz Jerzego Kossaka "Cud nad Wisłą". Pierwszy plan przedstawia walkę między polską piechotą, a wrogiem. W upadający czerwony sztandar wbijany jest polski bagnet. W szeregach wroga zauważyć też można żołnierzy, którzy w geście kapitulacji podnoszą ręce do góry. Polska chorągiew z krzyżem kawalerskim uniesiona jest ponad głowami walczących. Na drugim brzegu Wisły znajduje się Józef Piłsudski wraz z oddziałem kawalerii. Nad sceną unosi się wizerunek Matki Boskiej, która wstawia się za walczących.
Źródło: online skills.
R1bRAbS63lJbM 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki „Stańczyk”. Ukazuje siedzącego na fotelu mężczyznę z założonymi na brzuchu rękoma i nogami wyciągniętymi do przodu. Tytułowy Stańczyk ma na sobie czerwony strój błazna, lekko pochyloną głowę. Po lewej stronie stoi stolik nakryty ciężkim obrusem, na nim leżą dokumenty. W tle wisi udrapowana, ciemna kotara Z prawej strony znajdują się drzwi do Sali balowej – widać w niej tańczące osoby.
Źródło: online skills.
R1bA9PljJrNNW 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Hołd Pruski". Centrum dzieła zajmuje Zygmunt I Stary i klęczący przed nim Albrecht Hohenzollern. Po prawej stronie ubrany w czerwoną suknię młodziutki Zygmunt August, nad którym pochyla się Piotr Opaliński, ochmistrz dworu. W infule biskupiej biskup krakowski Piotr Tomicki. Z mieczem Matejko przedstawił Hieronima Łaskiego, polskiego dyplomatę na usługach królów Polski, Węgier i Habsburgów, bratanka arcybiskupa Jana Łaskiego. Z berłem w dłoni została sportretowana Bona Sforza jako królowa. Piotr Kmita Sobieński marszałek wielki koronny i wojewoda krakowski unosi w górę rękę. Stańczyk jest odwrócony od ceremonii i odseparowany od tłumu obserwatorów. W lewym dolnym rogu Bartolomeo Berrecci trzyma dokumenty z królewską pieczęcią.
Źródło: online skills.
R1MQdWWRG4gjM 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Rejtan – Upadek Polski”. Główną postacią jest tytułowy Tadeusz Rejtan - szlachcic, w 1773 poseł województwa nowogródzkiego na Sejm Rozbiorowy w Warszawie, który znajduje się w prawym dolnym rogu dzieła. Mężczyzna w akcie patriotycznego poświęcenia rzucił się na ziemię, zasłaniając wejście do Sali Senatu, w której miała zapaść decyzja o rozbiorze. Odsłaniając własną pierś miał wypowiedzieć słowa zabijcie mnie, ale nie zabijajcie ojczyzny! Przed Rejtanem, przy drzwiach sali zamkowej stoją trzy postacie ubrane na modę francuską. Środkowa postać uniesioną ręką wskazuje na żołnierzy rosyjskich, znajdujących się w uchylonych drzwiach sali zamkowej. Po prawej stronie Franciszek Ksawery Branicki, hetman wielki koronny i przyszły targowiczanin, zasłania twarz rękoma. Nad mężczyznami na ścianie wisi portret carycy Katarzyny II, ukazanej w dumnej pozie. Na balkonie znajdują się: Mikołaj Repnin z flirtującymi Elżbietą Grabowską i Izabelą Lubomirską. Rosyjski ambasador spogląda na Rejtana z loży, w jego postawie widać dumę i pewność siebie. Król Stanisław August Poniatowski został przedstawiony jako postać drugorzędna, ukradkiem spogląda na zegarek. Prymas Michał Poniatowski (po prawej) rozmawia z kanclerzem Michałem Czartoryskim (po lewej). Starzec o rozwianych włosach to ojciec Szczęsnego, Franciszek Salezy Potocki, ukazany jest z karabelą, w bogatym szlacheckim stroju, ze wstęgą Orderu Orła Białego. Mężczyzna przewraca fotel, z którego spadły dokumenty rozbiorowe i sakiewka z pieniędzmi.
Źródło: online skills.
R12EasXOW7gLd 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Konstytucja 3 Maja 1791 roku". Scenę, do której z dumą nawiązywano w XIX wieku, malarz umiejscowił na ulicy Świętojańskiej w momencie wkroczenia króla do katedry, a głównymi bohaterami uczynił marszałków sejmu. Na obrazie znajdują się: Stanisław August Poniatowski, Franciszek Ksawery Branicki, Hugo Kołłątaj – jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego oświecenia, współautor Konstytucji 3 Maja, Adam Kazimierz Czartoryski – ważna postać oświecenia, m.in. komendant Szkoły Rycerskiej, Tadeusz Kościuszko. Postacie trzymają sztandary i chorągiew. W tle widać warszawską starówkę.
Źródło: online skills.
RFoCpV1M2QQZL 1 Ilustracja przedstawia obraz Wojciecha Kossaka "Józef Piłsudski na Kasztance". Obraz przedstawia Piłsudskiego siedzącego dumnie na swym ukochanym koniu – Kasztance na wrzosowym polu. Piłsudski ubrany jest w mundur i wojskową czapkę. W tle widać sosnowy las i legionistów na koniach. Barwy nieba wskazują na zbliżającą się burzę.
Źródło: online skills.
classicmobile Ćwiczenie 1
RoBitHxqRIbVR 1 Odpowiedz na pytanie. Jaki rodzaj malarstwa określają dzieła przedstawiające wydarzenia związane z dziejami państw, narodów, wybitnych osobistości oraz zdarzeń współczesnych? Możliwe odpowiedzi: 1. Marynistyczny, 2. Historyczny, 3. Krajobrazowy.
Odpowiedz na pytanie. Jaki rodzaj malarstwa określają dzieła przedstawiające wydarzenia związane z dziejami państw, narodów, wybitnych osobistości oraz zdarzeń współczesnych? Możliwe odpowiedzi: 1. Marynistyczny, 2. Historyczny, 3. Krajobrazowy.
Jaki rodzaj malarstwa określają dzieła przedstawiające wydarzenia związane z dziejami państw, narodów, wybitnych osobistości oraz zdarzeń współczesnych?
krajobrazowy
historyczny
marynistyczny
Źródło: Magdalena Ślęzak.
static Ćwiczenie 1
Jaki rodzaj malarstwa określają dzieła przedstawiające wydarzenia związane z dziejami państw, narodów, wybitnych osobistości oraz zdarzeń współczesnych?
A - krajobrazowy B - historyczny C - marynistyczny
Pokaż rozwiązanie RXMgzIcuOQWAk Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywamy typ malarstwa przedstawiający bitwę, pochody wojenne, oblężenia czy życie obozowe? Możliwe odpowiedzi: 1. Malarstwo pejzażowe, 2. Malarstwo batalistyczne, 3. Malarstwo rodzajowe.
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywamy typ malarstwa przedstawiający bitwę, pochody wojenne, oblężenia czy życie obozowe? Możliwe odpowiedzi: 1. Malarstwo pejzażowe, 2. Malarstwo batalistyczne, 3. Malarstwo rodzajowe.
Jak nazywamy gatunek malarski dzieła przedstawiający bitwę, pochody wojenne, oblężenia czy życie obozowe?
batalistyka
pejzaż
malarstwo rodzajowe
classicmobile Ćwiczenie 3
RLsLc4Ud1waTs 1 Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się typ obrazu obejmujący całą widzialną przestrzeń wokół widza, którego zadaniem jest wytworzenie u oglądającego wrażenia uczestnictwa w oglądanej scenie? Możliwe odpowiedzi: 1. Witraż, 2. Panorama, 3. Animacja.
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się typ obrazu obejmujący całą widzialną przestrzeń wokół widza, którego zadaniem jest wytworzenie u oglądającego wrażenia uczestnictwa w oglądanej scenie? Możliwe odpowiedzi: 1. Witraż, 2. Panorama, 3. Animacja.
Jak nazywa się typ obrazu obejmujący całą widzialną przestrzeń wokół widza, którego zadaniem jest wytworzenie u oglądającego wrażenia uczestnictwa w oglądanej scenie?
Źródło: Magdalena Ślęzak.
static Ćwiczenie 3
Jak nazywa się typ obrazu obejmujący całą widzialną przestrzeń wokół widza, którego zadaniem jest wytworzenie u oglądającego wrażenia uczestnictwa w oglądanej scenie?
A - animacja B - witraż C - panorama
Pokaż rozwiązanie m70c4cd2326a28c4b_0000000000123 Analiza obrazu Bitwa pod Grunwaldem RsNF1ZlCcmg61 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Obraz ukazuje największe zwycięstwo wojsk Polski i Litwy nad Krzyżakami. Część centralna podkreślona jest silnym światłem. Akcja koncentruje się wokół dwóch zamieszczonych w centrum postaci: wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingen, ukazanego w śmiertelnym starciu z plebejskimi wojownikami, oraz wielkiego księcia litewskiego Witolda z mieczem wzniesionym do zadania ciosu. Z lewej strony części centralnej znajduje się wielki mistrz zakonu krzyżackiego Ulrich von Jungingen. Jest on ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi i siedzi na białym koniu. Z wyrazem przerażenia na twarzy broni się przed atakiem dwóch pieszych wojowników, z których jeden trzyma Włócznię Świętego Maurycego. Witold, bez pancerza i hełmu, ubrany jest w czerwony żupan, a na głowie nosi mitrę. W rozpostartych i podniesionych do góry rękach unosi miecz i tarczę w geście triumfu. Między Witoldem i Jungingenem są dowódca sił polskich Zyndram z Maszkowic i Mikołaj Skunarowski, który po bitwie został przez Jagiełłę wysłany do Krakowa z wieścią o zwycięstwie. Kolejny wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur kata, a u boku jałmużniczkę na monetę od skazańca. Po lewej stronie Jakub Skarbek toczy pojedynek z księciem szczecińskim Kazimierzem. Pośrodku, u dołu obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein, obok którego leży jego hełm. Po prawej obok Liechtensteina leży powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad VII Biały kierujący trzymanym w ręku berłem w stronę księcia Witolda. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Natomiast po prawej stronie części centralnej widać trąbiącego rycerza Marcina z Wrocimowic z Chorągwią Wielką Królestwa Polskiego. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Jest to symbolem ostatecznego zwycięstwa Polaków. Blisko centrum kompozycji Mikołaj Skunarowski toczy walkę o proporzec z godłem wielkiego mistrza. Na pierwszym planie pośrodku powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad Biały kieruje trzymane w ręku berło w stronę księcia Witolda. W prawej części obrazu wyróżnia się postać rycerza czeskiego Jana Žižki, który zamierza się mieczem na komtura tucholskiego Heinricha von Schwelborn. Za nim w głębi Marcin z Wrocimowic, trzymając wysoko chorągiew ziemi krakowskiej, dmie w róg bitewny na znak, że znowu podniesiono sztandar, który upadł w zamęcie walki. Dalej na prawo Zawisza Czarny z Garbowa kopią obala z konia komtura gniewskiego Jana von Wenden. Nieco poniżej ukazany został komtur brandenburski Marquard von Salzbach, którego w chwili ucieczki ściąga z konia jeden z wojowników. Niemal przy prawej krawędzi widnieje postać uciekającego z pola bitwy komtura ze Świecia Heinricha von Plauen. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Król siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla Zbigniew Oleśnicki. U jego stóp leży zwyciężony w pojedynku Dippold Kikeritz. Oleśnicki wskazuje kopią niebo, na którym widać postać patrona Polski św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy. W lewym górnym narożniku Matejko ukazał obóz krzyżacki i płonące zabudowania wsi Stębark.
Źródło: online skills.
Bitwa pod Grunwaldem jest obrazem o tematyce historycznej. Jest to scena batalistyczna przedstawiająca bitwę między wojskami polsko‑litewskimi a Zakonem Krzyżackim z 15 lipca 1410 roku. Była ona największą bitwą w okresie średniowiecza.
Jan Matejko malując Bitwę pod Grunwaldem przeprowadził wnikliwe badania historyczne inspirując się między innymi Rocznikami Jana Długosza. Umieścił w obrazie autentyczne postacie historyczne. Artysta namalował ten obraz „ku pokrzepieniu serc” i dla podtrzymania uczuć patriotycznych w czasach zaborów.
Obraz malowany jest techniką olejną na płótnie. Kompozycja otwarta, dynamiczna. Poszczególne elementy tworzą harmonijną, spójną całość. Perspektywa linearna. Utrzymany jest w ciemnej tonacji z przewagą barw zimnych. Światło skupione jest w centrum obrazu, wysuwając na pierwszy plan wielkiego mistrza Zakonu Krzyżackiego i księcia Witolda. Postacie te zbudowane są dodatkowo w oparciu o kontrast barw białej i czerwonej. Mimo zaciętej walki nie widać drastycznych scen otwartych ran czy rozlewu krwi. Obraz przepełniony jest postaciami, detalami i przedmiotami o symbolicznym znaczeniu.
RUJyyO7wErVzG 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje scenę walki, w której udział biorą stłoczone postacie. W centrum znajduje się mistrz zakonu krzyżackiego Urlich von Jungingen, spadający z konia. W postać jeden z uczestników bitwy wymierza włócznię. Postacie u góry ukazane są w zbrojach. Nad postaciami unosi się biały płaszcz von Jungingena. Postacie u dołu gestami wyrażają przerażenie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty: 1. Urlich von Jungingen, wielki mistrz Zakonu Krzyżackiego, w bitwie pod Grunwaldem dowodził wojskami krzyżackimi. Został przedstawiony w chwili tuż przed śmiercią. Cios zostanie zadany Włócznią Świętego Maurycego, którą w 1000r. czesarz Otton III ofiarował Bolesławowi Chrobremu. Był to dowód uznania suwerenności Polski w Europie i powierzenia jej misji chrystianizacji na wschodzie, 2. Po jego lewej stronie, z uniesionymi rękami stoi Werner von Tettingen - komtur Elbląga. Jego obecność na obrazie ma znaczenie symboliczne, ponieważ w rzeczywistości wcześniej uciekł z pola bitwy. Do komentarza dołączona jest ilustracja z fragmentem opisanym powyżej.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje scenę walki, w której udział biorą stłoczone postacie. W centrum znajduje się mistrz zakonu krzyżackiego Urlich von Jungingen, spadający z konia. W postać jeden z uczestników bitwy wymierza włócznię. Postacie u góry ukazane są w zbrojach. Nad postaciami unosi się biały płaszcz von Jungingena. Postacie u dołu gestami wyrażają przerażenie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty: 1. Urlich von Jungingen, wielki mistrz Zakonu Krzyżackiego, w bitwie pod Grunwaldem dowodził wojskami krzyżackimi. Został przedstawiony w chwili tuż przed śmiercią. Cios zostanie zadany Włócznią Świętego Maurycego, którą w 1000r. czesarz Otton III ofiarował Bolesławowi Chrobremu. Był to dowód uznania suwerenności Polski w Europie i powierzenia jej misji chrystianizacji na wschodzie, 2. Po jego lewej stronie, z uniesionymi rękami stoi Werner von Tettingen - komtur Elbląga. Jego obecność na obrazie ma znaczenie symboliczne, ponieważ w rzeczywistości wcześniej uciekł z pola bitwy. Do komentarza dołączona jest ilustracja z fragmentem opisanym powyżej.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
R14krVCkuX5lj 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”, na którym książę litewski Witold, ubrany w czerwony żupan,w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Scena jest żywiołowa. Za Witoldem postacie tłoczą się, a po prawej stronie toczy się zacięta walka. W tle rozmazany krajobraz i kłębiące się chmury współgrają z pierwszym planem. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami: 1. Książę Witold Kiejstutowicz - Wielki Książę Litewski, brat stryjeczny Władysława Jagiełły, w geście triumfu wznosi miecz i tarczę. W czasie bitwy dowodził siłami litewsko - ruskimi, chorągwiami smoleńskimi, tatarskimi i mołdawskimi, 2. Za plecami księcia widać walkę o chorągiew krzyżacką, która przechyla się ku ziemi. Obok dumnie powiewa na wietrze Chorągiew Wielka Królestwa Polskiego z białym orłem na czerwonym tle trzymana przez Marcina z Wrocimowic. Do tekstu dołączona jest ilustracja przedstawiająca wyżej opisaną scenę. 3. Pod kopytami konia księcia Witolda upada książe Konrad VII Biały, walczący po stronie Zakonu Krzyżackiego. Obok niego leży umierający komtur Malborka, Konrad von Lichtenstein. Do tekstu dołączona jest ilustracja przedstawiająca wyżej opisaną scenę.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”, na którym książę litewski Witold, ubrany w czerwony żupan,w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Scena jest żywiołowa. Za Witoldem postacie tłoczą się, a po prawej stronie toczy się zacięta walka. W tle rozmazany krajobraz i kłębiące się chmury współgrają z pierwszym planem. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami: 1. Książę Witold Kiejstutowicz - Wielki Książę Litewski, brat stryjeczny Władysława Jagiełły, w geście triumfu wznosi miecz i tarczę. W czasie bitwy dowodził siłami litewsko - ruskimi, chorągwiami smoleńskimi, tatarskimi i mołdawskimi, 2. Za plecami księcia widać walkę o chorągiew krzyżacką, która przechyla się ku ziemi. Obok dumnie powiewa na wietrze Chorągiew Wielka Królestwa Polskiego z białym orłem na czerwonym tle trzymana przez Marcina z Wrocimowic. Do tekstu dołączona jest ilustracja przedstawiająca wyżej opisaną scenę. 3. Pod kopytami konia księcia Witolda upada książe Konrad VII Biały, walczący po stronie Zakonu Krzyżackiego. Obok niego leży umierający komtur Malborka, Konrad von Lichtenstein. Do tekstu dołączona jest ilustracja przedstawiająca wyżej opisaną scenę.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
R16XNYYwztS8s 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje scenę z pola walki w dwu planach. Na pierwszym toczą bój dwaj wojownicy, a w tle ukazana jest scena zbiorowa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jakub Skarbek z Góry przez wiele lat służył na dworze króla Węgier. W czasie bitwy strzegł chorągwi królewskiej razem z ośmioma najlepszymi rycerzami. Na obrazie ukazany jest w walce z Kazimierzem V, księciem szczecińskim, walczącym po stronie Zakonu Krzyżackiego.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje scenę z pola walki w dwu planach. Na pierwszym toczą bój dwaj wojownicy, a w tle ukazana jest scena zbiorowa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jakub Skarbek z Góry przez wiele lat służył na dworze króla Węgier. W czasie bitwy strzegł chorągwi królewskiej razem z ośmioma najlepszymi rycerzami. Na obrazie ukazany jest w walce z Kazimierzem V, księciem szczecińskim, walczącym po stronie Zakonu Krzyżackiego.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
Rwm5pYdjuIXvU 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje on zbiorową scenę walki. W centrum znajduje się Zawisza czarny otoczony przez walczących rycerzy. Krajobraz w tle jest rozmazany. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Zawisza Czarny z Garbowa na obrazie jest uzbrojony w turniejową kopię. Był on najsłynniejszym polskim rycerzem znanym w całej ówczesnej Europie. Poznać go można po ciemnych włosach, śniadej cerze i braku hełmu. Od młodości związany był z dworem króla Węgier, a później Polski.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje on zbiorową scenę walki. W centrum znajduje się Zawisza czarny otoczony przez walczących rycerzy. Krajobraz w tle jest rozmazany. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Zawisza Czarny z Garbowa na obrazie jest uzbrojony w turniejową kopię. Był on najsłynniejszym polskim rycerzem znanym w całej ówczesnej Europie. Poznać go można po ciemnych włosach, śniadej cerze i braku hełmu. Od młodości związany był z dworem króla Węgier, a później Polski.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
R1FJ00pqpReOv 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje on zbiorową scenę walki. Główną postacią jest Jan Żiżka, który wykonuje zamach mieczem na leżącą postać. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jan Žižka z Trocnova był czeskim bohaterem narodowym, genialnym dowódcą i strategiem, stosującym nowatorskie techniki wojskowe. W bitwie pod Grunwaldem służył jako najemnik w oddziale Jana Sokala z Lamberku. Na obrazie ukazany jest w momencie wymierzania ciosu mieczem komturowi tucholskiemu, Heinrichowi von Schwelbornowi.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje on zbiorową scenę walki. Główną postacią jest Jan Żiżka, który wykonuje zamach mieczem na leżącą postać. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jan Žižka z Trocnova był czeskim bohaterem narodowym, genialnym dowódcą i strategiem, stosującym nowatorskie techniki wojskowe. W bitwie pod Grunwaldem służył jako najemnik w oddziale Jana Sokala z Lamberku. Na obrazie ukazany jest w momencie wymierzania ciosu mieczem komturowi tucholskiemu, Heinrichowi von Schwelbornowi.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
Rm7C2j3y8gt4n 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Ukazuje zbliżenie na dwie postaci. Rycerz z przodu ma hełm zdobiony pawimi piórami. Wojownicy na koniach uzupełniają tylko zbliżenie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Heinrich von Plauen nie brał udziału w bitwie. Po odparciu oblężenia Malborka przez wojsko polsko-litewskie został wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego. Jego obecność na obrazie ma znaczenie symboliczne. Jan Matejko przypomina w ten sposób, że mimo przegranej w bitwie pod Grunwaldem, potęga Zakonu Krzyżackiego nie została złamana i dała początek państwu Pruskiemu, które uczestniczyło w rozbiorach Polski.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Ukazuje zbliżenie na dwie postaci. Rycerz z przodu ma hełm zdobiony pawimi piórami. Wojownicy na koniach uzupełniają tylko zbliżenie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Heinrich von Plauen nie brał udziału w bitwie. Po odparciu oblężenia Malborka przez wojsko polsko-litewskie został wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego. Jego obecność na obrazie ma znaczenie symboliczne. Jan Matejko przypomina w ten sposób, że mimo przegranej w bitwie pod Grunwaldem, potęga Zakonu Krzyżackiego nie została złamana i dała początek państwu Pruskiemu, które uczestniczyło w rozbiorach Polski.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
R1GkUp3DdoNBu 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”. Ukazuje detal z dalekiego planu obrazu. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją i dwoma fragmentami obrazu przedstawiającymi detale: Władysław Jagiełło, król Polski, siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla, Zbigniew Oleśnicki. Wskazuje on kopią niebo, na którym widać postać św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy - patrona Polski.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”. Ukazuje detal z dalekiego planu obrazu. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją i dwoma fragmentami obrazu przedstawiającymi detale: Władysław Jagiełło, król Polski, siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla, Zbigniew Oleśnicki. Wskazuje on kopią niebo, na którym widać postać św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy - patrona Polski.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
m70c4cd2326a28c4b_0000000000198 Zadania classicmobile Ćwiczenie 4
RQ3DrJCu8ZkZf 1 Wskaż autorów dzieł: "Cud nad Wisłą", "Hołd Pruski", "Józef Piłsudski na Kasztance".
Wskaż autorów dzieł: "Cud nad Wisłą", "Hołd Pruski", "Józef Piłsudski na Kasztance".
Źródło: Magdalena Ślęzak.
static Ćwiczenie 4
Przyporządkuj autora i tytuł do odpowiedniej reprodukcji.
R1bR6iUx85qTq 1 Pierwsza ilustracja przedstawia bitwę pod Grunwaldem w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Druga ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Trzecia ilustracja przedstawia fragment obrazu bitwy pod Racławicami. Na obrazie na koniach żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Czwarte zdjęcie przedstawia mężczyznę siedzącego na koniu. Mężczyzna ubrany jest w mundur z niebieską szarfą i licznymi medalami na piersi. Ma czapkę, pod nosem wąs, a twarz jest poważna. Na nogach ma skórzane buty sięgające łydek i trzyma je w strzemionach. Koń jest brązowej maści z białymi końcówkami na nogach. Jego wizerunek został oddany na tle skraju sosnowego lasu i polnych łąk, z których wyłania się armia, która porusza się częściowo konno. W oddali widać pokryte ciemnymi chmurami niebo.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................ 4 - ................
Odpowiedzi: A - Wojciech Kossak, Józef Piłsudzki na Kasztance B - Jan Matejko, Bitwa pod Grunwaldem C - Jerzy Kossak, Cud nad Wisłą D - Jan Styka, Wojciech Kossak i in., Panorama Racławicka (fragment)
Pokaż rozwiązanie Zobacz także
Inna wersja zadania
RUhMOj2yiP3tf m70c4cd2326a28c4b_0000000000005 1 Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj autora i tytuł dzieła do odpowiedniej ilustracji. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru cztery odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia bitwę pod Grunwaldem w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Druga ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Trzecia ilustracja przedstawia fragment obrazu bitwy pod Racławicami. Na obrazie na koniach żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Czwarte zdjęcie przedstawia mężczyznę siedzącego na koniu. Mężczyzna ubrany jest w mundur z niebieską szarfą i licznymi medalami na piersi. Ma czapkę, pod nosem wąs, a twarz jest poważna. Na nogach ma skórzane buty sięgające łydek i trzyma je w strzemionach. Koń jest brązowej maści z białymi końcówkami na nogach. Jego wizerunek został oddany na tle skraju sosnowego lasu i polnych łąk, z których wyłania się armia, która porusza się częściowo konno. W oddali widać pokryte ciemnymi chmurami niebo.
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj autora i tytuł dzieła do odpowiedniej ilustracji. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru cztery odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia bitwę pod Grunwaldem w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Druga ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Trzecia ilustracja przedstawia fragment obrazu bitwy pod Racławicami. Na obrazie na koniach żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Czwarte zdjęcie przedstawia mężczyznę siedzącego na koniu. Mężczyzna ubrany jest w mundur z niebieską szarfą i licznymi medalami na piersi. Ma czapkę, pod nosem wąs, a twarz jest poważna. Na nogach ma skórzane buty sięgające łydek i trzyma je w strzemionach. Koń jest brązowej maści z białymi końcówkami na nogach. Jego wizerunek został oddany na tle skraju sosnowego lasu i polnych łąk, z których wyłania się armia, która porusza się częściowo konno. W oddali widać pokryte ciemnymi chmurami niebo.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile Ćwiczenie 5
RxUO0VRrrkYek 1 Odpowiedz na pytanie. Jak brzmi pełny tytuł obrazu Jana Matejki przedstawiający Stańczyka? Możliwe odpowiedzi: 1."Stańczyk", 2. "Stańczyk zamartwiający Polski po utracie Smoleńska", 3. „Stańczyk na dworze królowej Bony po utracie Smoleńska”, 4. "Teka Stańczyka".
Odpowiedz na pytanie. Jak brzmi pełny tytuł obrazu Jana Matejki przedstawiający Stańczyka? Możliwe odpowiedzi: 1."Stańczyk", 2. "Stańczyk zamartwiający Polski po utracie Smoleńska", 3. „Stańczyk na dworze królowej Bony po utracie Smoleńska”, 4. "Teka Stańczyka".
Źródło: Magdalena Ślęzak.
static Ćwiczenie 5
Wstaw w puste zielone pola odpowiednie tytuły dzieł pod zamieszczonymi obrazami. Poniżej znajdują się odpowiedzi, które należy wpisać w prawidłowym miejscu. Odpowiedzi: Rejtan - Upadek Polski, Hołd Pruski, Stańczyk, Konstytucja 3 Maja 1791 roku
R1XvsvWYCEzDM 1 Pierwsza ilustracja przedstawia bitwę pod Grunwaldem w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Druga ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Trzecia ilustracja przedstawia fragment obrazu bitwy pod Racławicami. Na obrazie na koniach żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Czwarte zdjęcie przedstawia mężczyznę siedzącego na koniu. Mężczyzna ubrany jest w mundur z niebieską szarfą i licznymi medalami na piersi. Ma czapkę, pod nosem wąs, a twarz jest poważna. Na nogach ma skórzane buty sięgające łydek i trzyma je w strzemionach. Koń jest brązowej maści z białymi końcówkami na nogach. Jego wizerunek został oddany na tle skraju sosnowego lasu i polnych łąk, z których wyłania się armia, która porusza się częściowo konno. W oddali widać pokryte ciemnymi chmurami niebo.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedzi: 1 - rejtan - upadek polski 2 - stańczyk 3 - hołd pruski 4 - konstytucja 3 maja 1791 roku
Pokaż rozwiązanie classicmobile Ćwiczenie 6
R16XqV7QOPARP 1 Odpowiedz na pytanie. Który z obrazów nie jest autorstwa Jana Matejki? Możliwe odpowiedzi: 1. "Bitwa pod Grunwaldem", 2. "Hołd Pruski", 3. "Panorama Racławicka", 4. "Rejtan. Upadek Polski".
Odpowiedz na pytanie. Który z obrazów nie jest autorstwa Jana Matejki? Możliwe odpowiedzi: 1. "Bitwa pod Grunwaldem", 2. "Hołd Pruski", 3. "Panorama Racławicka", 4. "Rejtan. Upadek Polski".
Źródło: Magdalena Ślęzak.
static Ćwiczenie 6
Dopasuj opis bitwy do obrazu, który ją przedstawia.
R18xtTg9pyw6m 1 Pierwsza ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Druga ilustracja przedstawia bitwę w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Trzecia ilustracja przedstawia obraz bitwy, który został namalowany na cylindrycznym płótnie rozpiętym w specjalnie do tego celu zbudowanym budynku - wrocławskiej rotundzie. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy m.in. Tadeusz Kościuszko, Antoni Madaliński, Łukasz Biegański, Stanisław Fiszer i wiele innych znanych postaci. W centralnej części obrazu widać walczących żołnierzy na wzniesieniu. Z lewej strony na koniach kolejni żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Po prawej stronie również atak żołnierzy na koniach do których strzelają garnizony ustawione pod lasem. U dołu obrazu przez całą długość widać krzaki i piach.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - 4 kwietnia 1764, bitwa pod Racławicami w czasie insurekcji kościuszkowskiej B - 15 lipca 1410, bitwa pod Grunwaldem C - 13‑25 sierpnia 1920, Bitwa Warszawska w wojnie polsko‑bolszewickiej
Pokaż rozwiązanie Zobacz także
Inna wersja zadania
RUWp1pE50fRdM m70c4cd2326a28c4b_0000000000006 1 Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj opis bitwy do obrazu który ją którą przedstawia. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru trzy odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Druga ilustracja przedstawia bitwę w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Trzecia ilustracja przedstawia obraz bitwy, który został namalowany na cylindrycznym płótnie rozpiętym w specjalnie do tego celu zbudowanym budynku - wrocławskiej rotundzie. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy m.in. Tadeusz Kościuszko, Antoni Madaliński, Łukasz Biegański, Stanisław Fiszer i wiele innych znanych postaci. W centralnej części obrazu widać walczących żołnierzy na wzniesieniu. Z lewej strony na koniach kolejni żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Po prawej stronie również atak żołnierzy na koniach do których strzelają garnizony ustawione pod lasem. U dołu obrazu przez całą długość widać krzaki i piach.
Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj opis bitwy do obrazu który ją którą przedstawia. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru trzy odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Druga ilustracja przedstawia bitwę w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Trzecia ilustracja przedstawia obraz bitwy, który został namalowany na cylindrycznym płótnie rozpiętym w specjalnie do tego celu zbudowanym budynku - wrocławskiej rotundzie. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy m.in. Tadeusz Kościuszko, Antoni Madaliński, Łukasz Biegański, Stanisław Fiszer i wiele innych znanych postaci. W centralnej części obrazu widać walczących żołnierzy na wzniesieniu. Z lewej strony na koniach kolejni żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Po prawej stronie również atak żołnierzy na koniach do których strzelają garnizony ustawione pod lasem. U dołu obrazu przez całą długość widać krzaki i piach.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile Ćwiczenie 7
R1GQBdvNmUsiY 1 Odpowiedz na pytanie. W którym muzeum znajdują się obrazy Jana Matejki: „Stańczyk na dworze królowej Bony po utracie Smoleńska”, "Bitwa pod Grunwaldem"? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowym we Wrocławiu, 2. Muzeum Narodowym w Krakowie, 3. Muzeum Narodowym w Warszawie.
Odpowiedz na pytanie. W którym muzeum znajdują się obrazy Jana Matejki: „Stańczyk na dworze królowej Bony po utracie Smoleńska”, "Bitwa pod Grunwaldem"? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowym we Wrocławiu, 2. Muzeum Narodowym w Krakowie, 3. Muzeum Narodowym w Warszawie.
Źródło: Magdalena Ślęzak.
static Ćwiczenie 7
Przyporządkuj obrazy do miejsc, w których się obecnie znajdują.
R1cRqXsiJ8KIt 1 Pierwszy rząd to obrazy. Pierwsze zdjęcie przedstawia obraz "Bitwa pod Grunwaldem". Druga ilustracja to obraz "Panorama Racławicka". Trzecia ilustracja to obraz "Hołd pruski". Czwarta ilustracja to obraz "Cud nad Wisłą". Drugi rząd to kafle ze zdjęciami budynków, w których są obrazy należy je dopasować do obrazów. Pierwsze zdjęcie przedstawia szary wielopiętrowy budynek Muzeum Diecezjalnego w Toruniu. Piętro oddzielone są fragmentami białej elewacji. Drzwi do budynku są drewniane. Drugie zdjęcie przedstawia wielki kompleks wielopiętrowego budynku Muzeum Narodowego w warszawie. Budynek jest w kształcie dużej litery E. Ma kolor piaskowy i szary dach. Trzecie zdjęcie przedstawia sukiennice w Krakowie. czwarte zdjęcie przedstawia okrągły budynek Rotundy we Wrocławiu. Budynek jest czary i przypomina koronę. Część ścian porośnięta jest roślinami.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................ 4 - ................
Odpowiedzi: A - Muzeum Diecezjalne w Toruniu (fot.A) B - Rotunda Panoramy Racławickiej, Wrocław (fot.D) C - Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, Kraków (fot.C) D - Muzeum Narodowe, Warszawa (fot.B)
Pokaż rozwiązanie Zobacz także
Inna wersja zadania
R1O4fm1JzkfY2 m70c4cd2326a28c4b_0000000000007 1 Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj obrazy do miejsc, w których się obecnie znajdują. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru cztery odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwszy rząd to obrazy. Pierwsze zdjęcie przedstawia obraz "Bitwa pod Grunwaldem". Druga ilustracja to obraz "Panorama Racławicka". Trzecia ilustracja to obraz "Hołd pruski". Czwarta ilustracja to obraz "Cud nad Wisłą". Drugi rząd to kafle ze zdjęciami budynków, w których są obrazy należy je dopasować do obrazów. Pierwsze zdjęcie przedstawia szary wielopiętrowy budynek Muzeum Diecezjalnego w Toruniu. Piętro oddzielone są fragmentami białej elewacji. Drzwi do budynku są drewniane. Drugie zdjęcie przedstawia wielki kompleks wielopiętrowego budynku Muzeum Narodowego w warszawie. Budynek jest w kształcie dużej litery E. Ma kolor piaskowy i szary dach. Trzecie zdjęcie przedstawia sukiennice w Krakowie. czwarte zdjęcie przedstawia okrągły budynek Rotundy we Wrocławiu. Budynek jest czary i przypomina koronę. Część ścian porośnięta jest roślinami.
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj obrazy do miejsc, w których się obecnie znajdują. Poniżej polecenia są ilustracje i umieszczone do wyboru cztery odpowiedzi w postaci list rozwijalnych. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwszy rząd to obrazy. Pierwsze zdjęcie przedstawia obraz "Bitwa pod Grunwaldem". Druga ilustracja to obraz "Panorama Racławicka". Trzecia ilustracja to obraz "Hołd pruski". Czwarta ilustracja to obraz "Cud nad Wisłą". Drugi rząd to kafle ze zdjęciami budynków, w których są obrazy należy je dopasować do obrazów. Pierwsze zdjęcie przedstawia szary wielopiętrowy budynek Muzeum Diecezjalnego w Toruniu. Piętro oddzielone są fragmentami białej elewacji. Drzwi do budynku są drewniane. Drugie zdjęcie przedstawia wielki kompleks wielopiętrowego budynku Muzeum Narodowego w warszawie. Budynek jest w kształcie dużej litery E. Ma kolor piaskowy i szary dach. Trzecie zdjęcie przedstawia sukiennice w Krakowie. czwarte zdjęcie przedstawia okrągły budynek Rotundy we Wrocławiu. Budynek jest czary i przypomina koronę. Część ścian porośnięta jest roślinami.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m70c4cd2326a28c4b_0000000000005 m70c4cd2326a28c4b_0000000000005
Przyporządkuj autora i tytuł do odpowiedniej reprodukcji.
RfGWE4WzDheuN 1 Pierwsza ilustracja przedstawia bitwę pod Grunwaldem w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Druga ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Trzecia ilustracja przedstawia fragment obrazu bitwy pod Racławicami. Na obrazie na koniach żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Czwarte zdjęcie przedstawia mężczyznę siedzącego na koniu. Mężczyzna ubrany jest w mundur z niebieską szarfą i licznymi medalami na piersi. Ma czapkę, pod nosem wąs, a twarz jest poważna. Na nogach ma skórzane buty sięgające łydek i trzyma je w strzemionach. Koń jest brązowej maści z białymi końcówkami na nogach. Jego wizerunek został oddany na tle skraju sosnowego lasu i polnych łąk, z których wyłania się armia, która porusza się częściowo konno. W oddali widać pokryte ciemnymi chmurami niebo.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................ 4 - ................
Odpowiedzi: A - Jan Matejko, Bitwa pod Grunwaldem B - Jerzy Kossak, Cud nad Wisłą C - Jan Styka, Wojciech Kossak i in., Panorama Racławicka (fragment) D - Wojciech Kossak, Józef Piłsudzki na Kasztance
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑C 4‑D
m70c4cd2326a28c4b_0000000000006 m70c4cd2326a28c4b_0000000000006
Dopasuj opis bitwy do obrazu, który ją przedstawia.
RQ7lftdtXIO7K 1 Pierwsza ilustracja przedstawia wieloplanowy obraz batalistyczny, który przedstawia bitwę warszawską, nazywaną potocznie „cudem nad Wisłą”. Na pierwszym planie widoczna jest walka pomiędzy nacierającą ze sztandarem narodowym polską piechotą a cofającymi się szeregami wroga. Wśród walczących postaci możemy dostrzec kapelana, ks. Ignacego Skorupkę, który z krzyżem w ręku dodaje żołnierzom odwagi. Widoczna jest również postać Matki Bożej, spoglądającej z niebios na pole bitwy. W oddali widzimy opadającą czerwoną chorągiew, która nie pozostawia złudzeń odnośnie wyniku bitwy. W górnej części na niebie widać również kilka samolotów. Druga ilustracja przedstawia bitwę w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę polsko-litewską. W centrum obrazu widoczna jest postać księcia litewskiego Witolda, który ubrany w czerwony żupan w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Z kolei z lewej strony dominującą postacią jest wielki mistrz zakonu krzyżackiego - Ulrich von Jungingen, który ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi siedzi na białym koniu. Drugi wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur przypominający katowski, a u boku jałmużniczkę. Na środku, w dole obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein obok głowy leży jego hełm, a z boku jego powalony wierzchowiec. Po lewej obrazu widać w tłumie mężczyznę na czarnym koniu, w hełmie z pawimi piórami. Jest atakowany przez rycerza z kopią oraz jego giermka, który chwycił za cugle książęcego konia. Bliżej widać brodatego starca. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Widać również trąbiącego rycerza z chorągwią. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Po prawej stronie obrazu punktem centralnym jest rudobrody rycerz na upadającym koniu, który został pochwycony na arkan przez Tatara. Na przodzie widać wąsatą postać czeskiego rycerza w zbroi, który jedną nogą stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniósł miecz, by zadać cios wrogowi. Tymczasem zagraża mu podstępna postać w ciemnym ubraniu, która czai się by zadać cios w bok kordelasem. W fioletowym ubraniu, bez hełmu przedstawiony jest Zawisza Czarny, który szarżuje uzbrojony w turniejową kopię. W rogu pod lasem dostrzec można króla na koniu. Przed nim leży martwy rycerz. Na niebie widać w jaśniejącym obłoku postać świętego. Trzecia ilustracja przedstawia obraz bitwy, który został namalowany na cylindrycznym płótnie rozpiętym w specjalnie do tego celu zbudowanym budynku - wrocławskiej rotundzie. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy m.in. Tadeusz Kościuszko, Antoni Madaliński, Łukasz Biegański, Stanisław Fiszer i wiele innych znanych postaci. W centralnej części obrazu widać walczących żołnierzy na wzniesieniu. Z lewej strony na koniach kolejni żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Po prawej stronie również atak żołnierzy na koniach do których strzelają garnizony ustawione pod lasem. U dołu obrazu przez całą długość widać krzaki i piach.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - 13‑25 sierpnia 1920, Bitwa Warszawska w wojnie polsko‑bolszewickiej B - 15 lipca 1410, bitwa pod Grunwaldem C - 4 kwietnia 1764, bitwa pod Racławicami w czasie insurekcji kościuszkowskiej
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑C
m70c4cd2326a28c4b_0000000000007 m70c4cd2326a28c4b_0000000000007
Przyporządkuj obrazy do miejsc, w których się obecnie znajdują.
R1SejNjeeaIW1 1 Pierwszy rząd to obrazy. Pierwsze zdjęcie przedstawia obraz "Bitwa pod Grunwaldem". Druga ilustracja to obraz "Panorama Racławicka". Trzecia ilustracja to obraz "Hołd pruski". Czwarta ilustracja to obraz "Cud nad Wisłą". Drugi rząd to kafle ze zdjęciami budynków, w których są obrazy należy je dopasować do obrazów. Pierwsze zdjęcie przedstawia szary wielopiętrowy budynek Muzeum Diecezjalnego w Toruniu. Piętro oddzielone są fragmentami białej elewacji. Drzwi do budynku są drewniane. Drugie zdjęcie przedstawia wielki kompleks wielopiętrowego budynku Muzeum Narodowego w warszawie. Budynek jest w kształcie dużej litery E. Ma kolor piaskowy i szary dach. Trzecie zdjęcie przedstawia sukiennice w Krakowie. czwarte zdjęcie przedstawia okrągły budynek Rotundy we Wrocławiu. Budynek jest czary i przypomina koronę. Część ścian porośnięta jest roślinami.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................ 4 - ................
Odpowiedzi: A - Muzeum Narodowe, Warszawa (fot.B) B - Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, Kraków (fot.C) C - Muzeum Diecezjalne w Toruniu (fot.A) D - Rotunda Panoramy Racławickiej, Wrocław (fot.D)
Rozwiązanie: 1‑A 2‑D 3‑B 4‑C
m70c4cd2326a28c4b_0000000000213 Słownik pojęć Malarstwo historyczne Malarstwo historyczne
przedstawienia malarskie związane z wydarzeniami historycznymi dotyczącymi dziejów państw, narodów i wybitnych osobistości.
Scena batalistyczna (batalistyka) Scena batalistyczna (batalistyka)
przedstawienie scen bitewnych, oblężeń i życia obozowego w malarstwie, rzeźbie, grafice i tkaninach.
Panorama Panorama
w sztukach plastycznych duże malowidło (lub fotografia) przedstawiające krajobraz bądź scenę batalistyczną, rozpięte wewnątrz okrągłego budynku.
Rotunda Rotunda
budowla centralna na rzucie koła, zawierające wewnątrz zazwyczaj jedno pomieszczenie, na ogół kryte kopułą.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
m70c4cd2326a28c4b_0000000000236 Galeria dzieł sztuki
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
ReAlG88jtUCZ3 1 Ilustracja przedstawia fragment pomnika Mikołaja Kopernika znajdującego się w Toruniu. Monument przedstawia Kopernika ubranego w togę uczelnianą, który w lewej ręce trzyma sferę armilarną, a palcem prawej ręki wskazuje niebo. W tle budynek z dużymi dwoma zegarami.
Ilustracja 3, Pomnik Mikołaja Kopernika, Christian Friedrich Tieck, 1853, Toruń, Polska, online-skills, CC BY 3.0
R1RPZlIFSznrC 1 Ilustracja przedstawia pomnik "Zwycięstwa Grunwaldzkiego" zlokalizowany na polach Grunwaldu, niewielkiej wioski położonej na Pojezierzu Mazurskim. Pomnik stanowi kamienny obelisk z płaskorzeźbami twarzy rycerzy skierowanymi w cztery strony świata. Obok znajduje się jedenaście masztów o wysokości 30 m, które symbolizują sztandary polskich i litewsko-ruskich chorągwi. W tle drzewa i niebieskie bezchmurne niebo.
Ilustracja 4, Pomnik Zwycięstwa Grunwaldzkiego, pola Grunwaldu, Witold Cęckiewicz i Jerzy Bandura, 1960, Polska, online-skills, CC BY 3.0
RsNF1ZlCcmg61 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Obraz ukazuje największe zwycięstwo wojsk Polski i Litwy nad Krzyżakami. Część centralna podkreślona jest silnym światłem. Akcja koncentruje się wokół dwóch zamieszczonych w centrum postaci: wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingen, ukazanego w śmiertelnym starciu z plebejskimi wojownikami, oraz wielkiego księcia litewskiego Witolda z mieczem wzniesionym do zadania ciosu. Z lewej strony części centralnej znajduje się wielki mistrz zakonu krzyżackiego Ulrich von Jungingen. Jest on ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi i siedzi na białym koniu. Z wyrazem przerażenia na twarzy broni się przed atakiem dwóch pieszych wojowników, z których jeden trzyma Włócznię Świętego Maurycego. Witold, bez pancerza i hełmu, ubrany jest w czerwony żupan, a na głowie nosi mitrę. W rozpostartych i podniesionych do góry rękach unosi miecz i tarczę w geście triumfu. Między Witoldem i Jungingenem są dowódca sił polskich Zyndram z Maszkowic i Mikołaj Skunarowski, który po bitwie został przez Jagiełłę wysłany do Krakowa z wieścią o zwycięstwie. Kolejny wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur kata, a u boku jałmużniczkę na monetę od skazańca. Po lewej stronie Jakub Skarbek toczy pojedynek z księciem szczecińskim Kazimierzem. Pośrodku, u dołu obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein, obok którego leży jego hełm. Po prawej obok Liechtensteina leży powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad VII Biały kierujący trzymanym w ręku berłem w stronę księcia Witolda. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Natomiast po prawej stronie części centralnej widać trąbiącego rycerza Marcina z Wrocimowic z Chorągwią Wielką Królestwa Polskiego. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Jest to symbolem ostatecznego zwycięstwa Polaków. Blisko centrum kompozycji Mikołaj Skunarowski toczy walkę o proporzec z godłem wielkiego mistrza. Na pierwszym planie pośrodku powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad Biały kieruje trzymane w ręku berło w stronę księcia Witolda. W prawej części obrazu wyróżnia się postać rycerza czeskiego Jana Žižki, który zamierza się mieczem na komtura tucholskiego Heinricha von Schwelborn. Za nim w głębi Marcin z Wrocimowic, trzymając wysoko chorągiew ziemi krakowskiej, dmie w róg bitewny na znak, że znowu podniesiono sztandar, który upadł w zamęcie walki. Dalej na prawo Zawisza Czarny z Garbowa kopią obala z konia komtura gniewskiego Jana von Wenden. Nieco poniżej ukazany został komtur brandenburski Marquard von Salzbach, którego w chwili ucieczki ściąga z konia jeden z wojowników. Niemal przy prawej krawędzi widnieje postać uciekającego z pola bitwy komtura ze Świecia Heinricha von Plauen. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Król siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla Zbigniew Oleśnicki. U jego stóp leży zwyciężony w pojedynku Dippold Kikeritz. Oleśnicki wskazuje kopią niebo, na którym widać postać patrona Polski św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy. W lewym górnym narożniku Matejko ukazał obóz krzyżacki i płonące zabudowania wsi Stębark.
Źródło: online skills.
RKEkodjhYt1Xd 1 Ilustracja przedstawia widok na Panoramę Racławicką, na której został przedstawiony obraz bitwy pod Racławicami. Panorama o wymiarach 15 x 114 m została namalowana na cylindrycznym płótnie rozpiętym w specjalnie do tego celu zbudowanym budynku - wrocławskiej rotundzie. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy m.in. Tadeusz Kościuszko, Antoni Madaliński, Łukasz Biegański, Stanisław Fiszer i wiele innych znanych postaci. W centralnej części obrazu widać walczących żołnierzy na wzniesieniu. Z lewej strony na koniach kolejni żołnierze, do których strzelają półki ustawione pod lasem. Drogą widać jadące konie ciągnące wozy. Po prawej stronie również atak żołnierzy na koniach do których strzelają garnizony ustawione pod lasem. U dołu obrazu przez całą długość widać krzaki i piach.
Źródło: online skills.
RRIWjXNT2XlEI 1 Ilustracja przedstawia obraz Jerzego Kossaka "Cud nad Wisłą". Pierwszy plan przedstawia walkę między polską piechotą, a wrogiem. W upadający czerwony sztandar wbijany jest polski bagnet. W szeregach wroga zauważyć też można żołnierzy, którzy w geście kapitulacji podnoszą ręce do góry. Polska chorągiew z krzyżem kawalerskim uniesiona jest ponad głowami walczących. Na drugim brzegu Wisły znajduje się Józef Piłsudski wraz z oddziałem kawalerii. Nad sceną unosi się wizerunek Matki Boskiej, która wstawia się za walczących.
Źródło: online skills.
R1bRAbS63lJbM 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki „Stańczyk”. Ukazuje siedzącego na fotelu mężczyznę z założonymi na brzuchu rękoma i nogami wyciągniętymi do przodu. Tytułowy Stańczyk ma na sobie czerwony strój błazna, lekko pochyloną głowę. Po lewej stronie stoi stolik nakryty ciężkim obrusem, na nim leżą dokumenty. W tle wisi udrapowana, ciemna kotara Z prawej strony znajdują się drzwi do Sali balowej – widać w niej tańczące osoby.
Źródło: online skills.
R1bA9PljJrNNW 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Hołd Pruski". Centrum dzieła zajmuje Zygmunt I Stary i klęczący przed nim Albrecht Hohenzollern. Po prawej stronie ubrany w czerwoną suknię młodziutki Zygmunt August, nad którym pochyla się Piotr Opaliński, ochmistrz dworu. W infule biskupiej biskup krakowski Piotr Tomicki. Z mieczem Matejko przedstawił Hieronima Łaskiego, polskiego dyplomatę na usługach królów Polski, Węgier i Habsburgów, bratanka arcybiskupa Jana Łaskiego. Z berłem w dłoni została sportretowana Bona Sforza jako królowa. Piotr Kmita Sobieński marszałek wielki koronny i wojewoda krakowski unosi w górę rękę. Stańczyk jest odwrócony od ceremonii i odseparowany od tłumu obserwatorów. W lewym dolnym rogu Bartolomeo Berrecci trzyma dokumenty z królewską pieczęcią.
Źródło: online skills.
R1MQdWWRG4gjM 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Rejtan – Upadek Polski”. Główną postacią jest tytułowy Tadeusz Rejtan - szlachcic, w 1773 poseł województwa nowogródzkiego na Sejm Rozbiorowy w Warszawie, który znajduje się w prawym dolnym rogu dzieła. Mężczyzna w akcie patriotycznego poświęcenia rzucił się na ziemię, zasłaniając wejście do Sali Senatu, w której miała zapaść decyzja o rozbiorze. Odsłaniając własną pierś miał wypowiedzieć słowa zabijcie mnie, ale nie zabijajcie ojczyzny! Przed Rejtanem, przy drzwiach sali zamkowej stoją trzy postacie ubrane na modę francuską. Środkowa postać uniesioną ręką wskazuje na żołnierzy rosyjskich, znajdujących się w uchylonych drzwiach sali zamkowej. Po prawej stronie Franciszek Ksawery Branicki, hetman wielki koronny i przyszły targowiczanin, zasłania twarz rękoma. Nad mężczyznami na ścianie wisi portret carycy Katarzyny II, ukazanej w dumnej pozie. Na balkonie znajdują się: Mikołaj Repnin z flirtującymi Elżbietą Grabowską i Izabelą Lubomirską. Rosyjski ambasador spogląda na Rejtana z loży, w jego postawie widać dumę i pewność siebie. Król Stanisław August Poniatowski został przedstawiony jako postać drugorzędna, ukradkiem spogląda na zegarek. Prymas Michał Poniatowski (po prawej) rozmawia z kanclerzem Michałem Czartoryskim (po lewej). Starzec o rozwianych włosach to ojciec Szczęsnego, Franciszek Salezy Potocki, ukazany jest z karabelą, w bogatym szlacheckim stroju, ze wstęgą Orderu Orła Białego. Mężczyzna przewraca fotel, z którego spadły dokumenty rozbiorowe i sakiewka z pieniędzmi.
Źródło: online skills.
R12EasXOW7gLd 1 Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Konstytucja 3 Maja 1791 roku". Scenę, do której z dumą nawiązywano w XIX wieku, malarz umiejscowił na ulicy Świętojańskiej w momencie wkroczenia króla do katedry, a głównymi bohaterami uczynił marszałków sejmu. Na obrazie znajdują się: Stanisław August Poniatowski, Franciszek Ksawery Branicki, Hugo Kołłątaj – jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego oświecenia, współautor Konstytucji 3 Maja, Adam Kazimierz Czartoryski – ważna postać oświecenia, m.in. komendant Szkoły Rycerskiej, Tadeusz Kościuszko. Postacie trzymają sztandary i chorągiew. W tle widać warszawską starówkę.
Źródło: online skills.
RFoCpV1M2QQZL 1 Ilustracja przedstawia obraz Wojciecha Kossaka "Józef Piłsudski na Kasztance". Obraz przedstawia Piłsudskiego siedzącego dumnie na swym ukochanym koniu – Kasztance na wrzosowym polu. Piłsudski ubrany jest w mundur i wojskową czapkę. W tle widać sosnowy las i legionistów na koniach. Barwy nieba wskazują na zbliżającą się burzę.
Źródło: online skills.