Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał
RqbchkGf4BEXB11
lustro Źródło: Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 1

Przygotuj interaktywną galerię najważniejszych wartości w twoim życiu. Dodaj zdjęcia lub ilustracje tego, co ma dla ciebie największe znaczenie, co cenisz w życiu najbardziej.

Ryq4VCu4RHv0s1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 2
R1AjMgrScyRmP1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RxJXqSHBLJYzk1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij z pomocą słownika języka polskiego, co to za pieniądze:

  • gotówka,

  • drobne,

  • banknot,

  • moneta,

  • bilon,

  • waluta.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Jak można wytłumaczyć małemu dziecku, co to są pieniądze? Zapisz swoją wypowiedź tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ciekawostka

Jedną z najstarszych postaci pieniędzy stanowiły muszelki porcelanki (kauri). Sznur muszli składający się z pięciu do dziesięciu sztuk stanowił podstawową jednostkę monetarną w czasach dynastii Shang (XVII – XI w. p.n.e.) w Chinach.
W Egipcie i Mezopotamii w drugim tysiącleciu p.n.e. pojawiły się kółka z brązu, które można było łatwo nosić po nawleczeniu na pętlę z drutu. Ich wartość ustalano według wagi.
Pierwsze prawdziwe monety pojawiły się w królestwie Lidii, w obecnej Turcji zachodniej około 650 r. p.n.e. Miały one postać niewielkich bryłek, podobnych do grochu, wykonanych z elektrum (naturalnego stopu złota i srebra).
Papierowe pieniądze pierwsi wprowadzili Chińczycy (pierwsza próba miała miejsce około I w. p.n.e.).

(Na podstawie: Peter James, Nick Thorpe „Dawne wynalazki”)

Lusterko i pieniądzeMichel Piquemal
Michel Piquemal Lusterko i pieniądze

Bajka żydowska

Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.

j0000008R8B6v21_00000_BIB_001Michel Piquemal, Lusterko i pieniądze, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Halina Sobieraj, Warszawa 2004, s. 36.
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytania:

  • Jak ojciec wytłumaczył dziecku, co to są pieniądze?

  • Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?

Ćwiczenie 7

Wytłumacz na podstawie tekstu i własnych doświadczeń, jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą pieniądz.

Ćwiczenie 8

Jak, waszym zdaniem, człowiek powinien postępować w życiu, żeby nie dostrzegać w nim tylko siebie samego?

Ćwiczenie 9

Wskaż cechy wspólne lusterka i pieniądza (monety). Weź pod uwagę barwę, ciężar, dźwięk, który wydają itp.

Ćwiczenie 10

Przeczytaj poniższą sentencję chińską. Zapisz w drugiej kolumnie tabeli, co – twoim zdaniem – można, a czego nie można kupić za pieniądze.

R1IDS7sD8ZTaI1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 11
R1HvNFrNvxbd91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.