Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „WIEM, CO JEM”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Wiem, co jem.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.3) [uczeń] wymienia zasady prawidłowego odżywiania się i stosuje je.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcia: zdrowa żywność, odżywianie się, dodatki żywnościowe, witaminy, białka, tłuszcze, cukry, sole mineralne;

wymienia produkty będące bogatym źródłem witamin, białka, tłuszczów, cukrów;

zna i stosuje zasady zdrowego żywienia;

interpretuje piramidę żywieniową.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

poznaje znaczenie pokarmów i ich podstawowych składników dla prawidłowego funkcjonowania organizmu;

zna zasady prawidłowego odżywiania;

wie, jak należy przechowywać żywność;

potrafi prawidłowo dobierać produkty żywnościowe i planować posiłki;

przestrzega higienicznych warunków przyrządzania i spożywania pokarmów;

interpretuje skład produktów żywnościowych, rozpoznaje symbol dodatków spożywczych na opakowaniu.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Kto zjadł dziś śniadanie?

  • Kto ma w szkole drugie śniadanie?

  • Kto na zjadł dziś w szkole owoc lub warzywo? Kto ma w tornistrze słodycze?

  • Co to znaczy zdrowo się odżywiać?

Przypomnienie wiadomości na temat prawidłowego odżywiania.

  1. Przebieg zajęć:

Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe zespoły. Nauczyciel rozdaje zespołom zdjęcia z galerii „Na zdrowie”, prosząc by podzieliły produkty na zdrowe oraz takie, których należy unikać. Przedstawiciele przyczepiają zdjęcia do odpowiednich grup na tablicy. Pozostali uczniowie sprawdzają wyniki pracy swojego zespołu.

Wykład na temat podstawowych składników pokarmowych (białka, cukry, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne) oraz produktów stanowiących ich bogate źródło. Nauczyciel omawia znaczenie poszczególnych składników dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przedstawia białka jako składnik budulcowy, cukry jako źródło energii, tłuszcze – materiał zapasowy. W celu utrwalenia informacji rozdaje uczniom do uzupełnienia tabelki:

Nazwa składnika odżywczego

Pełniona funkcja

Produkty bogate w składnik

Materiał energetyczny i zapasowy. Ich nadmiar odkłada się w tkance podskórnej.

Główny materiał energetyczny, w nadmiarze powodują otyłość i niszczą zęby.

Materiał budulcowy organizmu.

Regulują przemiany w organizmie, są materiałem budulcowym, szczególnie dla zębów i kości.

Regulują przemiany zachodzące w organizmie, ich brak powoduje występowanie groźnych chorób.

Wybrani uczniowie podają prawidłowe rozwiązanie zadania.

Nauczyciel wyświetla na tablicy przygotowaną planszę: „Piramida żywieniowa”. Prosi uczniów o jej interpretację. Uzupełniając wypowiedzi uczniów, zwraca uwagę na:

konieczność właściwego dobierania pokarmów,

codzienne jedzenie owoców i warzyw, najlepiej świeżych i nieprzetworzonych,

unikanie nadmiaru tłuszczów i cukrów (szczególnie produktów typu fast food),

jedzenie powoli, o regularnych porach, 4‑5 posiłków dziennie.

Wskazuje, że na każdym szczeblu piramidy znajduje się właściwa aktywność fizyczna.

Nauczyciel zwraca uwagę, że poza właściwym doborem produktów, ważne jest również zachowanie prawidłowej higieny przygotowania posiłku oraz zasad przechowywania żywności. Podkreśla, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Prezentuje film „Zrób sobie śniadanie”.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje, że dla prawidłowego rozwoju i wzrostu organizm wymaga regularnego przyjmowania produktów zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego, bogatego we wszystkie składniki pokarmowe. Potrzeby pokarmowe ludzi zależą od klimatu, płci, wieku, rodzaju pracy i stanu zdrowia.

Zadanie domowe

Przeprowadź obserwację produktów spożywczych konsumowanych przez Ciebie.

Obserwacja:

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Produkty spożywcze zawierają różne składniki odżywcze, takie jak: białka (pełnowartościowe i niepełnowartościowe), tłuszcze (roślinne i zwierzęce), węglowodany (proste i złożone), witaminy i sole mineralne.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie uczniów ze spożywanymi przez nich składnikami odżywczymi.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja prowadzona jest w domu ucznia.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczeń zapoznaje się ze zjadanymi przez niego produktami spożywczymi w ciągu całego dnia. Notuje składniki odżywcze, jakie są zawarte w produkcie (w przypadku braku takich informacji korzysta z Internetu lub innych źródeł informacji).

5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji uczeń sprawdza, czy odżywia się prawidłowo.

Na podstawie składu umieszczonego na opakowaniu produktu spożywczego wypisz substancje chemiczne użyte do jego produkcji.

Środki dydaktyczne

  • Galeria zdjęć „Na zdrowie”.

  • Plansza „Piramida żywieniowa”.

  • Film: „Zrób sobie śniadanie”

Metody nauczania

  • Dyskusja.

  • Wykład.

  • Pogadanka.

  • Obserwacja.

  • Praca z książką.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca indywidualna.

  • Praca grupowa.

  • Praca zbiorowa.

Zadanie dla chętnych

Wyjaśnij, dlaczego teraz musisz jeść więcej, niż gdy byłeś małym dzieckiem.

RCDmO8d5r8GDp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.50 KB w języku polskim
RXXwFihEpWEU0

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.30 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3