Wiosna w świecie przyrody
Przykładowe zajęcia w klasie z uczniami o zróżnicowanym poziomie znajomości języka polskiego
Temat :Wiosna w świecie przyrody
Wymagania edukacyjne
Uczeń:
1. w zabawie i ćwiczeniach wykonuje czynności zgodnie z poleceniami nauczyciela, współpracuje w grupie
2. rozróżnia wybrane przez nauczyciela głosy ptaków i kojarzy je z ilustracjami
3. wyszukuje i zapisuje słowa zawierające sylabę kra
4. wyszukuje w tekście powtarzające się zwroty i wyrażenia
5. głośno czyta i wyraźnie artykułuje wyrazy z trudnościami fonetycznymi
6. śpiewa piosenkę „Pada deszcz na dworze”
7. podejmuje próbę wykonania ćwiczonej piosenki na flażolecie, bierze udział w zabawach z muzykowaniem
Modyfikacja wymagań edukacyjnych pod kątem potrzeb ucznia obcojęzycznego
8. w zabawie i ćwiczeniach powtarza wyrazy z trudnościami fonematycznymi
9. rozmawia w grupie na temat wykonywanych zadań
Zadanie | Typ zadania | Numer realizowanego celu | Forma pracy | Środki dydaktyczne, organizacja przestrzeni |
1. Zabawa na powitanie Jaki to dźwięk? Uczniowie rozpoznają dźwięki; kojarzą z obrazkami, dodają podpisy | dodające | 2, 8 | zbiorowa | - uczniowie siedzą w kręgu, płyta „Ptaki Polski”, A.G. Kruszewica |
2. Zabawa dźwiękami Nauczyciel wskazuje obrazki przedstawiające ptaki, uczniowie naśladują wydawane przez nie dźwięki; zabawa kończy się na wronie (dźwięk -kra) | powtórkowe | 2, 8 | zbiorowa, | - ilustracje przedstawiające ptaki |
3. Wiersz „Kra przy krze” Nauczyciel czyta wiersz, uczniowie śledzą tekst i głośno razem z nauczycielem wymawiają sylabę –kra. | doskonalące /dodające dla ucznia obcojęzycznego/ | 5, 1 | indywidualna | Wiersz „Kra przy krze” Hanny Łochockiej, Wesoła szkoła”, kl. I, cz. IV |
3. Szukanie wyrazów Jakie wyrazy zawierają sylabę –kra? Uczniowie wymawiają wyrazy, powtarzają je i zapisują te, których pisownię znają. Na tablicy obok wyeksponowane są układane wyrazy. | doskonalące | 3, 5, 8, 1 | indywidualna | - uczniowie siedzą w ławkach - tablica, na której zapisywane są wyrazy |
4. „Wrony na krze” – zabawa ruchowa Nauczyciel rozkłada na podłodze arkusze białego papieru A‑1. Uczniowie poruszają się w rytm muzyki, kiedy milknie muzyka, mają się znaleźć na którejś krze. Nauczyciel podchodzi do kolejnych grup i oddziera kawałek papieru – tak stopniowo topnieje kra. | organizacyjne | 1, 7 | indywidualna | arkusze papieru A‑1 dowolna rytmiczna muzyka |
5. Kra na rzece Wkrze Uczniowie w grupach utworzonych w poprzednim ćwiczeniu siadają przy stolikach, na których wcześniej nauczyciel nakleił z wyciętą w niebieskim brystolu rzekę. Każda grupa otrzymuje białą kartkę A‑4. W rytm muzyki uczniowie podają sobie kartkę siedząc, następnie uczeń, które trzyma kartkę w chwili zatrzymania muzyki, jest promykiem, który stapia krę – oderwany kawałek kartki rzuca na środek stolika. | doskonalące | 1,9 | grupowa | uczniowie siedzą w grupach kartka A4 dla każdej grupy (może być w linię) |
6. Ćwiczenia słowotwórcze – grupy tworzą wyrazy z sylabą –kra i zapisują je na „krach”; następnie odczytują je i przyklejają na rzece | sprawdzające | 1, 3, 5, 9 | grupowa | |
7. Krajobraz wiosną – działania plastyczne – uczniowie, po ustaleniach w grupach, w dowolny sposób wykonują kompozycję – krajobraz wiosną | sprawdzające | 1,8,9 | grupowa | - kolorowy papier, klej, nożyczki, pastele |
6.Wystawa prac i rozmowa kierowana na temat charakterystycznych cech krajobrazu wiosennego /nawiązanie w rozmowie do wiosennego deszczu/ | doskonalące | 1, 8,9 | grupowa indywidualna | |
7.Robimy deszcz Po wysłuchaniu nagrania deszczu uczniowie w grupach ustalają, jaką techniką będą naśladować odgłos deszczu. Kolejno prezentują przygotowane wystąpienia | sprawdzające /dodające dla ucznia obcojęzycznego/ | 1,9,5,6 | grupowa | nagranie odgłosu deszczu |
9. Nauka piosenki „Pada deszcz na dworze” - odgadywanie słów, które mogą występować w piosence o deszczu - prezentacja tekstu i wykreślanie powtarzających się słów - wyklaskiwanie rytmu melodii - odsłuchanie melodii i | dodające | 6,7,4,6 | indywidualna zbiorowa | tekst piosenki na arkuszu A1 oraz egzemplarz dla każdego ucznia nagranie do książki Flażolet – najprostszy sposób na miłe muzykowanie, DP‑Wydawnictwo, Poznań 2004 |
Wspólne wykonanie piosenki | sprawdzające | 6,7,4,6 | zbiorowa | |
Nauka gry na flażolecie piosenki „Pada deszcz na dworze” | dodające | 7,1 | indywidualna | Piosenka „Pada deszcz na dworze” (tabulatura), w: Flażolet – najprostszy sposób na miłe muzykowanie, DP‑Wydawnictwo, Poznań 2004; |
Informacje o flażolecie – www.flazolet.net
Tam wystarczy odnaleźć numer telefonu i zamówić flażolety z książką oraz zwrócić się z prośbą o inną pomoc.
Dorota Gellner Pada deszcz na dworze Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze taki mokry, że już bardziej mokry być nie może. Lecą w dół, lecą w dół srebrne koraliki, zmoczą drzewa, zmoczą pola, domy i chodniki. Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze, stuka puka, stuka, puka, straszy kogo może. Mała mysz, mała mysz, chodzi na paluszkach i deszczowe koraliki zbiera do fartuszka. | Łochocka Hanna Kra przy krze Płynie sobie |