Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak wyznaczyć wartość współczynnika załamania światła z pomiaru kąta granicznego?

Zmierz współczynnik załamania światła dla wody na dwa sposoby. W obu doświadczeniach wykorzystasz związek pomiędzy współczynnikiem załamania światła a granicznym kątem całkowitego wewnętrznego odbicia na granicy wody z powietrzem. Czym różnią się te doświadczenia? Przekonaj się.

Doświadczenie 1

Pomiar jednokrotny

Problem badawczy

Celem doświadczenia jest wyznaczenie współczynnika załamania światła w wodzie na podstawie pojedynczego pomiaru granicznego kąta całkowitego wewnętrznego odbicia.

Hipoteza

Pomiar jednokrotny na ogół nie zapewnia zadowalającej dokładności wyniku.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z opisem: celu eksperymentu, metody pomiarowej oraz wyposażenia wirtualnego laboratorium.

Ćwiczenie 1

Uwaga! Laser jest groźny dla ludzkiego wzroku

Jedną z wad używania lasera, nawet stosunkowo niewielkiej mocy (jak w przypadku wskaźnika laserowego), jest konieczność unikania patrzenia w wiązkę, kierowania wiązki w oczy osób uczestniczących w eksperymencie oraz, co najtrudniejsze, unikania powodowania przypadkowych odbić wiązki laserowej i niezamierzonego trafienia takiej odbitej wiązki w ludzkie oko.

Laser jest jednak w dzisiejszych czasach typowo używanym źródłem światła do doświadczeń z optyki geometrycznej. Ma wiele zalet w porównaniu ze stosowanymi dawniej w tym celu źródłami jak świeczka, światło słoneczne, łuk elektryczny, czy żarówka.

R15buDUa6GLmt
Wskaż cechy lasera, które stanowią o jego przewadze nad wymienionymi źródłami światła z punktu widzenia prowadzonego eksperymentu. Możliwe odpowiedzi: 1. Światło laserowe biegnie po linii prostej., 2. Laser wytwarza wiązkę równoległą., 3. Laser wytwarza wiązkę monochromatyczną., 4. Laser wytwarza wiązkę o mocy świetlnej większej niż wymienione źródła.
Ćwiczenie 2

Pomiar kąta bez kątomierza

Zapoznaj się z fragmentem instrukcji, w którym opisana jest metoda pomiaru oraz instrukcją postępowania. W razie potrzeby wykonaj jedną czy dwie próby uzyskania prawidłowego ustawienia lasera.

Wiesz zapewne, że typowo używanym przyrządem do pomiaru kątów jest kątomierz. W wirtualnym laboratorium zaproponowano zamiast tego pomiar długości xy wybranych odcinków. Są one przyprostokątnymi trójkąta prostokątnego; na ich podstawie wyznaczysz dowolną funkcję trygonometryczną kąta granicznego całkowitego wewnętrznego odbicia αgr.

RHhf5wURmZupb
Odnieś się do propozycji pomiaru długości odcinków – wskaż właściwe uzupełnienie tekstu. W zaproponowanej wersji eksperymentu wyznaczenie współczynnika załamania polega na przeprowadzeniu pojedynczego pomiaru serii pomiarów. Bezpośrednio mierzysz jedną wielkość – kąt graniczny całkowitego wewnętrznego odbicia dwie wielkości – długości xy trzy wielkości - kąt graniczny całkowitego wewnętrznego odbicia oraz długości xy.
Współczynnik załamania światła jest więc wielkością mierzoną pośrednio.
Możliwe byłoby użycie kątomierza do bezpośredniego pośredniego pomiaru kąta granicznego. Wtedy pomiar xy byłby w tym eksperymencie pośredni bezpośredni niepotrzebny, a współczynnik załamania światła pozostałby stałby się wielkością mierzoną bezpośrednio pośrednio.
1
Ćwiczenie 3

Dlaczego nie kątomierz?

Podaj przynajmniej jeden argument przemawiający za wyborem linijki do pomiaru dwóch długości i wyznaczeniem, na tej podstawie, granicznego kąta całkowitego wewnętrznego odbicia, w miejsce typowego stosowania kątomierza do bezpośredniego pomiaru tego kąta.

uzupełnij treść
Instrukcja

Zapoznaj się z instrukcją postępowania zawartą w wirtualnym laboratorium.
Na schemacie w poleceniu 2. pokazano jedno z wielu możliwych ustawień lasera, które prowadzi do uzyskania kąta padania światła α na granicę woda‑powietrze praktycznie równego kątowi granicznemu α g r . W rzeczywistości światło wychodzi z wody do powietrza, więc  α < α g r . Jednak minimalny obrót lasera w kierunku zgodnym ze wskazówkami zegara spowodowałby już zniknięcie promienia załamanego.

Polecenie 1
R1JYDit1J2ZF3
Uzupełnij poniższy schemat o opis kąta granicznego, jego dopełnienia do kąta prostego oraz przyprostokątnych o długościach  xy .
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Przeprowadź pomiar zgodnie z zawartą instrukcją.

R1Yz49BO5nBT51
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Podsumowanie

Opracuj wyniki pomiarów zgodnie z instrukcją zawartą w wirtualnym laboratorium. Oblicz względną niepewność (iloraz niepewności standardowej przez uzyskaną wartość) u w ( n ) = u ( n ) n . Oblicz także różnicę Δ n t = n t n pomiędzy uzyskaną wartością n a wartością tablicową n t  współczynnika załamania światła w wodzie. Oblicz iloraz Δ n t n t i porównaj go ze względną niepewnością u w ( n ).

1
Polecenie 2

Przypomnij sobie pojęcia „dokładność pomiaru” oraz „precyzja pomiaru”. Są one opisane w e‑materiale „Dokładność i precyzja podczas dokonywania pomiarów”. Zapisz swoje wnioski w postaci odpowiedzi do następujących zagadnień. Podaj krótkie uzasadnienie każdej odpowiedzi.

  1. Czy uzyskany wynik uznajesz za dokładny?

  2. Czy uzyskany wynik uznajesz za precyzyjny?

  3. Czy uzyskany wynik jest zgodny z postawioną hipotezą?

  4. Czy uzyskany wynik uzasadnia powtórzenie pomiaru, w tym wykonanie serii pomiarów?

uzupełnij treść
Doświadczenie 2

Pomiar wielokrotny

Problem badawczy

Celem doświadczenia jest wyznaczenie współczynnika załamania światła w wodzie poprzez wykonanie serii pomiarów.

Hipoteza

Uzyskany wynik jest dokładniejszy – jego niepewność pomiarowa jest mniejsza – niż w przypadku pojedynczego pomiaru.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie dostępne w wirtualnym laboratorium.
Przygotuj arkusz kalkulacyjny z następującymi kolumnami i odpowiednimi formułami. W ostatnim wierszu, po wpisaniu odpowiednich formuł, uzyskasz średnią wartość serii oraz niepewność pomiarową tej średniej. 
Możesz zaproponować własną organizację arkusza.

R1OP2faexcUbP
Lp. x(cm). y(cm). n. (n-nśr)2. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Instrukcja
  1. Ustaw laser w losowym położeniu.

  2. Obróć laser i uzyskaj bieg światła taki, by kąt załamania przy wyjściu z wody do powietrza był możliwie bliski 90°. Zmierz długości xy boków odpowiedniego trójkąta, zgodnie z instrukcją zamieszczoną w wirtualnym laboratorium. Wpisz wyniki do przygotowanego arkusza kalkulacyjnego.

  3. Bez przesuwania lasera zmień kierunek biegu światła o najmniejszą możliwą wartość tak, by promień światła uległ całkowitemu wewnętrznemu odbiciu na granicy woda‑powietrze. Zmierz długości xy boków odpowiedniego trójkąta. Wpisz wyniki do przygotowanego arkusza kalkulacyjnego.

  4. Przesuń laser w nowe, losowo wybrane położenie. Przeprowadź pomiary opisane w punktach 2. i 3., łącznie co najmniej w dziesięciu różnych położeniach lasera, do uzyskania co najmniej dwudziestu wyników.

Przeprowadź serię pomiarów zgodnie z instrukcją.

R1Yz49BO5nBT51
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Podsumowanie

Opracuj wyniki swoich pomiarów; wykorzystaj przygotowany arkusz kalkulacyjny. W razie potrzeby przypomnij sobie podstawowe pojęcia opisane w e‑materiałach „Wynik serii pomiarów powtarzalnych i jego niepewność standardowa” i „Co to takiego histogram?”.

  • Oblicz średnią wartość uzyskanych wyników n śr .

  • Oblicz rozrzut wyników, czyli odchylenie standardowe rozkładu s n .

  • Oblicz u(n), czyli odchylenie standardowe średniej  s n ś r .

  • Nanieś uzyskane wartości współczynnika załamania światła na histogram.

  • Uzupełnij histogram o trzy ilościowe cechy rozkładu, obliczone wyżej.

  • Skomentuj rozkład wyników (czy jest on symetryczny, czy ma jedno maksimum, jak umiejscowione są trzy obliczone cechy ilościowe na tle wyników).

1
Polecenie 3

Porównaj uzyskany wynik z wynikiem uzyskanym w pierwszym doświadczeniu. Zapisz swoje wnioski w postaci odpowiedzi do następujących zagadnień. Podaj krótkie uzasadnienie każdej odpowiedzi.

  1. Czy drugi wynik uznajesz za dokładniejszy?

  2. Czy drugi wynik uznajesz za bardziej precyzyjny?

  3. Czy potwierdzasz hipotezą postawioną w drugim doświadczeniu?

uzupełnij treść

Kosztowne kroki

Przeprowadzasz eksperyment terenowy, w którym masz określić najbardziej opłacalną ścieżkę pomiędzy dwoma punktami: C, z którego startujesz oraz G, do którego masz dojść. W terenie zaznaczono jeszcze dwa punkty: D oraz F. Wyznaczają one linię prostą, która rozgranicza teren na dwie części. Punkt C leży po stronie drogiej – zrobienie każdego kroku kosztuje Cię dwie chryzolkichryzolkachryzolki. Po przekroczeniu linii granicznej DF, każdy krok kosztuje Cię już tylko jedną chryzolkę.
Linię graniczną przekraczasz w punkcie E. Jego położenie nie jest z góry ustalone – może on leżeć gdziekolwiek na odcinku DF. Każda ścieżka CEG składa się więc z dwóch odcinków: CE oraz EG. Wszystkie możliwe takie ścieżki wypełniają czworobok CDGF, który ogranicza obszar eksperymentu terenowego. Koszt przejścia różnych ścieżek jest na ogół różny. W swoim eksperymencie poszukujesz punktu E takiego, by na ścieżce CEG zapłacić jak najmniej za przejście z punktu C do punktu G.

chryzolka
chryzolka

Fikcyjna złota moneta; wymyślona nazwa zawiera grecki człon ‘chryso-’, znamionujący odniesienie do złota.

Dźwiękowy sygnalizator punktu

Eksperyment odbywa się w dzień bardzo mglisty. Dla polepszenia orientacji, w każdym wierzchołku czworoboku CDGF ustawiono nadajnik przerywanego sygnału akustycznego. Każdy nadaje dźwięk o wysokości odpowiadającej oznaczeniu punktu. Nadajniki pracują na przemian, w rytmie C‑D-F‑G-pauza, więc bez trudu wychwycisz ten ton, który Cię doprowadza do żądanego punktu. Gdy staniesz w punkcie C i ustawisz się twarzą do kierunku, z którego dochodzi dźwięk G, to punkt F znajduje się nieco w prawo, zaś punkt D nieco w lewo.

Przejście na wprost

Ruszasz w kierunku punktu G. Stwierdzasz, że po przejściu 18 kroków stoisz na linii DF – poznajesz to po tym, że te dźwięki dochodzą do Ciebie z przeciwległych stron. Po kolejnych 18 krokach dochodzisz do celu. Bez problemu obliczasz, ile kosztowała Cię ta ścieżka.

Przejście po granicach obszaru

Wracasz do punktu C i kierujesz się prosto ku punktowi D. Cały czas słyszysz dźwięki G i F dochodzące raczej z prawej Twojej strony i od przodu. Ale gdy po 15 krokach dochodzisz do punktu D, słyszysz, że dźwięk F dochodzi dokładnie z prawej strony. Oznacza to, że Twoja ścieżka jest na odcinku CD prostopadła do linii rozgraniczającej DF.
Skręcasz nieco w prawo w punkcie D i docierasz po 25 krokach do punktu G. Ścieżka łamana CDG jest zarówno dłuższa od prostej ścieżki CG, jak i od niej droższa.

Wracasz do punktu C i kierujesz się teraz ku punktowi F, do którego docierasz po 25 krokach. Skręcasz nieco w lewo, punkt G masz przed sobą i słyszysz, że dźwięk D dochodzi dokładnie od lewej strony. Na tej podstawie stwierdzasz, że Twoja ścieżka na odcinku FG jest prostopadła do linii granicznej DF. Po 15 krokach trafiasz do punktu G.
Ścieżka łamana CDG jest dłuższa od odcinka CG i jest od niego droższa. Ale łamana CFG, choć ma tę samą długość co CDG, to jest od tej ostatniej droższa! Dlaczego? Bo na ścieżce CFG 25 kroków robisz po terenie drogim, a tylko 15 po terenie tanim. Na ścieżce CDG jest odwrotnie.

Charakterystyczne cechy terenu i ścieżek

Ćwiczenie 1
R1Qiae9aFqM9E
Uzupełnij opis czworoboku CDGF, który wyznacza obszar eksperymentu terenowego. Nie masz raczej wątpliwości, że CDGF jest równoległobokiem. Przecież odcinki CD i 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 mają jednakowe długości – po 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 kroków a odcinki CF i 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 mają po 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 kroków.
Tak więc obie ścieżki, CDG i CFG, mają długość po 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 kroków. Jednak przejście tej pierwszej kosztuje 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 chryzolek, podczas gdy spacer tą drugą kosztuje 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 chryzolek.
Dłuższa przekątna równoległoboku, 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72, ma 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 kroków a jej przejście kosztuje 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 chryzolki. Przekątna krótsza, 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72, jest prostopadła do boków 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 i FG i ma długość 1. CD, 2. 40, 3. 55, 4. 36, 5. 65, 6. 20, 7. 25, 8. CF, 9. 15, 10. 60, 11. DG, 12. 18, 13. CG, 14. 54, 15. 42, 16. DF, 17. FG, 18. 72 kroków.

Chwila refleksji nad kosztami

Ćwiczenie 2

Czy zatem odcinek CG, który jest ścieżką najkrótszą, jest także ścieżką najtańszą? Przeanalizuj tabelę 1., która zawiera wyniki Twojego pomiaru. Podane są w niej parametry sześciu różnych łamanych ścieżek typu CEG, w tym dwóch skrajnych. Jest także odcinek CG odpowiadający ścieżce najkrótszej. Punkt E zawsze leży na przekątnej DF, w różnych odległościach od punktu D.  Każdej ścieżce odpowiada więc jedna odległość DE.

Tabela 1.

odległość DE (kroki)

długość CE (kroki)

długość EG (kroki)

długość EG (kroki)

koszty CEG (chryzolki)

0

15,0

25,0

40,0

55,0

3

15,3

22,7

38,0

53,3

6

16,2

20,5

36,7

52,9

10

18,0

18,0

36,0

54,0

14

20,5

16,2

36,7

57,2

17

22,7

15,3

38,0

60,7

20

25,0

15,0

40,0

65,0

RaViANQF46vgS
Wskaż zdania, które są zgodne z zawartością tabeli. Możliwe odpowiedzi: 1. Ścieżka „DE = 10 kroków” jest najkrótsza, gdyż przebiega po fragmencie linii prostej., 2. Ścieżka „DE = 10 kroków” jest najtańsza, gdyż jest najkrótsza., 3. Im większa odległość DE, tym ścieżka CEG jest tańsza., 4. Im większa odległość DE, tym ścieżka CEG jest droższa., 5. Tabela zawiera jedną ścieżkę dłuższą niż „DE = 10 kroków”, ale tańszą od niej., 6. Tabela zawiera dwie ścieżki dłuższe niż „DE = 10 kroków”, ale tańsze od niej., 7. Ścieżka „DE = 6 kroków” jest najtańsza w tabeli., 8. Ścieżka „DE = 6 kroków” jest na pewno najtańsza spośród wszystkich możliwych ścieżek, nawet nieujawnionych w tabeli.

Najtańsza ścieżka- położenie punktu E

Masz już zapewne wyrobione przekonanie, że musi istnieć ścieżka najtańsza. Jak jednak ją znaleźć wśród nieskończenie wielu innych ścieżek? Jak określić odległość DE i tym samym położenie punktu E, by koszt przebycia ścieżki CEG był jak najmniejszy? Jedna możliwość polega na wykonaniu tabeli za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Dla wielu różnych odległości DE można obliczyć odległości CE oraz EG - oba odcinki są przeciwprostokątnymi trójkątów prostokątnych CDE oraz EFG (Rys. d2).

RpQZV9dNafdGt
Rys. d2. Schemat położeń nadajników sygnału akustycznego z naniesioną najtańszą ścieżką CEG oraz kątami αβ
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Na tej podstawie łatwo obliczyć koszt dla każdej ścieżki. Odpowiednie zagęszczanie odległości DE w okolicach ścieżki najtańszej pozwoli na określenie poszukiwanego punktu E z dowolną dokładnością. Przeanalizuj przykładową tabelę z wynikami takich obliczeń.

Tabela 2.

odległość DE (kroki)

długość CE (kroki)

długość EG (kroki)

długość CEG (kroki)

koszty CEG (chryzolki)

5

15,8

21,2

37,0

52,8

5,2

15,876

21,072

36,948

52,824

5,4

15,942

20,932

36,874

52,817

5,5

15,9765

20,8626

36,8391

52,8156

5,55

15,9938

20,8279

36,8217

52,8155

5,6

16,0112

20,7933

36,8045

52,8157

5,8

16,082

20,655

36,737

52,820

6

16,2

20,5

36,7

52,9

Można wskazać trasę przecinającą granicę pomiędzy obszarem droższym i tańszym w odległości DE = 5,55 kroków. Jej łączna długość to nieco ponad 36,82 kroku. Koszt jej przebycia jest mniejszy od kosztów dla dwóch tras „sąsiednich”, choć różnica to zaledwie jedna czy dwie dziesięciotysięczne chryzolki. Punkty E tych tras sąsiednich są oddalone o pięć setnych kroku od punktu E trasy optymalnej.
Gdyby taka dokładność była dla Ciebie niewystarczająca, zawsze możesz poszukiwać tras jeszcze tańszych. Znajdziesz je wewnątrz przedziału 5,5 kroku do 5,6 kroku, ale musisz podzielić ten przedział na więcej niż dwie części.

Najtańsza ścieżka - kąty αβ

Ćwiczenie 3

Wróć do ścieżki CEG, pokazanej na rys. d2. Przyjmij, że jest to ścieżka najtańsza, wyróżniona w tabeli 2. Zwróć uwagę, że położenie punktu E na przekątnej równoległoboku CDGF jednoznacznie określa dwa kąty: ECD, nazwijmy go α oraz EGF, nazwijmy go β .

R12d0rUJYWJVK
Oblicz sinusy kątów αβ. Oblicz iloraz sinαsinβ.
Wszystkie wyniki podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących. sinα= Tu uzupełnij sinβ= Tu uzupełnij sin αsin β= Tu uzupełnij

Co to ma wspólnego ze światłem?

Jeśli światło wyszło z punktu A i trafiło do punktu B, to – zgodnie ze współczesną wiedzą – przeszło po drodze, na której czas przelotu jest najkrótszy. Dokładniej: czas przelotu jest lokalnie najkrótszy. Znaczy to, że na wszystkich hipotetycznych drogach blisko sąsiadujących z tą rzeczywistą, czas przelotu byłby choć odrobinę dłuższy. Zasadę tę znamy jako zasadę Fermata.

Prawo Snella, dotyczące załamania światła na granicy dwóch ośrodków, jest szczególnym przypadkiem zasady Fermata.
Czas przelotu jest dla światła odpowiednikiem łącznych kosztów w Twoich przemarszach. Czas ten zależy od prędkości światła w każdym z ośrodków – im mniejsza prędkość, tym czas przelotu dłuższy. Ta matematyczna analogia pozwala przeprowadzić dla światła takie same obliczenia, jakie przeprowadziliśmy dla Twoich torów. Na ich podstawie można z góry określić jedyną rzeczywistą ścieżkę promienia świetlnego. Punktem wyjścia do tych obliczeń jest wyrażenie wiążące całkowity czas przelotu t z długościami odcinków w każdym z dwóch ośrodków (odpowiednio CE i EG) i prędkościami światła w tych ośrodkach:

t = t 1 + t 2 = | C E | v 1 + | E G | v 2
Ćwiczenie 4
RzJ5ae7BfJLzz
Przyjmij, że w Twoim eksperymencie terenowym ceny kroków na poszczególnych odcinkach oznaczamy jako c1c2. Koszt przebycia całej ścieżki oznaczamy symbolem k, zaś koszt przebycia każdego z odcinków symbolami k1k2. Wskaż, w poszczególnych punktach, prawidłowe warianty. 1. Całkowity koszt przebycia drogi CEG w Twoim eksperymencie wyraża się jako: a) k = k 1 + k 2 = c 1 | C E | + c 2 | E G | b) k = k 1 + k 2 = 1 c 1 | C E | + 1 c 2 | E G | 2. Jednostką ceny kroku, czyli wielkości c 1 oraz c 2 jest: a) chryzolka b) krok c) chryzolka na krok d) krok na chryzolkę 3. Odpowiednikiem ceny kroku w Twoim eksperymencie jest, dla rozchodzenia się światła, a) prędkość b) odwrotność prędkości 4. Gdyby światło rozchodziło się po ścieżce takiej jak CEG, w dwóch różnych ośrodkach, np. wodzie i powietrzu, to a) odcinek CE, w którym kroki są droższe, odpowiadałby biegowi światła w wodzie, a odcinek EG w powietrzu b) odcinek CE, w którym kroki są droższe, odpowiadałby biegowi światła w powietrzu, a odcinek EG w wodzie

Bieg światła różni się od marszu człowieka

Podstawowa różnica polega na tym, że Twoje ścieżki CEG są wszystkie realne. Nic Ci nie zabrania wyruszyć z punktu C w dowolnym kierunku, a po minięciu granicznej linii DF skierować się prosto ku punktowi G. Natomiast różne promienie świetlne zostają wyemitowane z punktu C w różnych kierunkach, w postaci wiązki. Jednak po trafieniu na granicę pomiędzy ośrodkami w postaci odcinka, promienie nie zbiegną się w jednym punkcie. Spośród promieni, które ulegną załamaniu tylko jeden trafi w wyznaczony punkt G. Będzie to ten promień, dla którego stosunek prędkości w ośrodkach będzie równy stosunkowi sinusów kąta padania i załamania. Pozostałe miną punkt G. Ale dla każdego promienia z osobna obowiązuje zasada Fermata, a kąty padania i załamania światła na granicy pomiędzy ośrodkami, αβ, spełniają warunek określony prawem Snella:

sin α sin β = v 1 v 2
Ćwiczenie 5
RRjOTiHCjU6Qd
Wskaż właściwą postać odpowiednika prawa Snella dla Twojej wędrówki. Możliwe odpowiedzi: 1. sin α sin β = c 2 c 1 , 2. sin α sin β = c 1 c 2 , 3. sin α sin β = c 1 · c 2

Całkowite wewnętrzne odbicie - tylko dla światła

Kolejną różnicą pomiędzy Twoim eksperymentem a biegiem światła jest występowanie zjawiska całkowitego wewnętrznego odbicia. Przyjmij, że zrezygnowaliśmy ze wskazania punktu G jako celu Twojej wędrówki. Wyruszasz jednak w kierunku punktu G i po 18 krokach docierasz do punktu P leżącego w połowie odcinka DF. Czy odcinek CP, przebyty w terenie droższym, jest pierwszą częścią jakiejkolwiek ścieżki lokalnie najtańszej? Dokąd ona prowadzi po tańszej stronie, za punktem P? Ku jakiemu punktowi?

Na pewno nie ku punktowi G – to wiemy. Ale znamy kąt α. Spróbujmy więc wyznaczyć kąt β. Wskaże on kierunek Twojego marszu po przekroczeniu granicy DF. Skorzystajmy z prawa Snella, dostosowanego do eksperymentu terenowego:

sin β = sin α · c 1 c 2

Bez trudu obliczamy sin α = | D P | | C P | = 10 18 .  W takim razie

sin β = 10 18 · 2 1 = 10 9         β = ?

Taki kąt nie istnieje! Sinus kąta nie może przyjmować wartości większej od jedynki. Nie jest wszak możliwe, by przyprostokątna w trójkącie prostokątnym była dłuższa od przeciwprostokątnej.

Jak interpretować taki wynik? Tylko w ten sposób, że nie istnieje kierunek dalszego Twojego marszu zapewniający dotarcie dokądkolwiek po ścieżce lokalnie najtańszej. Inaczej rzecz ujmując: gdyby wskazano Ci jakikolwiek punkt A, leżący po stronie tańszej, to ścieżka CPA na pewno nie będzie najtańszym sposobem dotarcia z C do A. Powodem jest położenie punktu P – leży on za daleko od punktu D. Przez to związany z nim kąt α jest zbyt duży przy ustalonej wartości ilorazu c 1 c 2 .

Ćwiczenie 6

Wyznacz, we własnym zakresie, największą wartość kąta α, przy której możliwe jest wyznaczenie kąta β.

Twoje wędrówki nie muszą odbywać się po ścieżkach lokalnie najtańszych. Natomiast tory światła muszą być zgodne z zasadą Fermata. Jeśli więc światło przechodzi przez granicę między ośrodkami, to kierunek jego rozchodzenia się w nowym ośrodku musi być zgodny z prawem Snella. Gdy kąt padania światła jest na tyle duży, że kąta załamania nie da się określić, to na granicy między ośrodkami światło ulega wyłącznie odbiciu. Nie przechodzi ono do drugiego ośrodka. Maksymalny kąt padania światła, obliczony przez Ciebie w ostatnim ćwiczeniu, nazywamy w optyce kątem granicznym całkowitego wewnętrznego odbicia.