Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Badanie zmian temperatury podczas przemian fazowych

Wykorzystaj możliwości Wirtualnego Laboratorium i zbadaj, w jaki sposób temperatura t ciała stałego zmienia się wraz z ilością dostarczonego ciepła Q. Jest ono dostarczane jednostajnie wraz z upływem czasu τ (grecka litera 't'; wymawiaj tau) ogrzewania ciała.
Zapoznaj się z dołączoną instrukcją i wykonaj pomiary, dzięki którym przygotujesz wykresy t(τ) dla trzech dostępnych w laboratorium substancji: galu, parafiny i miedzi.
Przekonaj się, że analizując te wykresy możesz nie tylko określić z jakiego rodzaju ciałem stałym: krystalicznym, czy amorficznym, masz do czynienia? Możesz też oszacować jego temperaturę topnienia tt, a nawet wyznaczyć ciepło właściwe cw jego faz (stałej i ciekłej) oraz ciepło topnienia ct.

Doświadczenie 1
Obserwacja zmian temperatury próbek w trakcie ich ogrzewania
Problem badawczy

Celem obserwacji jest wstępne rozpoznanie charakterystycznych cech zmian temperatury różnych substancji podczas ich ogrzewania.

Hipoteza

Na podstawie obserwacji możliwe jest rozpoznanie, czy substancja zmieniła stan skupienia.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z wyposażeniem Wirtualnego Laboratorium i wykorzystaj tę jego część, która jest niezbędna do przeprowadzenia obserwacji.

Instrukcja

Dla potrzeb dalszej analizy ponumeruj substancje, poczynając od lewej strony. Uruchom podgrzewanie pierwszej substancji; wraz z nim uruchomi się pomiar czasu. Wybierz jedną z dwóch możliwości dalszego postępowania:

a) Możliwie szybko po tym uruchom podgrzewanie pozostałych dwóch substancji i obserwuj zmiany temperatury wszystkich trzech na raz.
b) Zakończ obserwację dla pierwszej substancji i dopiero po tym uruchom podgrzewanie drugiej. Po zakończeniu tej obserwacji uruchom podgrzewanie trzeciej substancji.

Polecenie 1

Obserwuj zmiany temperatury każdej z substancji. Zwróć uwagę na następujące aspekty tych zmian:
- Czy wzrost temperatury jest monotoniczny, czy też zdarza się, iż temperatura pozostaje przez dłuższy czas stała albo wręcz maleje?
- Czy tempo wzrostu temperatury jest jednakowe dla którejkolwiek pary substancji? A może jest jednakowe dla wszystkich trzech substancji?
- Czy wzrost temperatury sprawia wrażenie jednostajnego, czy też tempo wzrostu się waha?

Przeprowadź obserwację w Wirtualnym laboratorium. Przebieg i wyniki zapisz w Dzienniku obserwacji.
Zapisz także kolejność, w jakiej poszczególne substancje osiągały końcową temperaturę 80Indeks górny oC. Oceń jakościowo, czy różnice czasów zakończenia podgrzewania były znaczące czy niewielkie w porównaniu z najkrótszym czasem podgrzewania. Zapisz tę ocenę; wykorzystasz ją w doświadczeniu 2.

Ćwiczenie 1
RIHg4843FpzBT
Wskaż element wyposażenia Wirtualnego Laboratroium, który jest zbędny dla osiągnięcia celu postawionego w ramach Doświadczenia 1. Możliwe odpowiedzi: 1. Palniki gazowe, 2. Termometry, 3. Stoper
RqPwpLup72k1I
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R27hKmtMBFc8W
Data: Przebieg obserwacji, zauważone cechy charakterystyczne zmian temperatury substancji (Uzupełnij) Rozpoznane substancje, uzasadnienia, konkluzje (Uzupełnij). _________________________________________________________________________________.
Podsumowanie
Polecenie 2

Zajrzyj do tabelki właściwości badanych substancji. Na podstawie analizy podanych tam informacji podejmij próbę rozpoznania badanych substancji. Wynik analizy, wraz z odpowiednim uzasadnieniem, zapisz w Dzienniku badań.

Doświadczenie 2
Konstrukcja wykresów zależności temperatury próbek od czasu podgrzewania
Problem badawczy

Celem doświadczenia jest pomiar zależności temperatury podgrzewanej substancji od czasu jej podgrzewania ze stałą mocą .

Hipoteza

a) Tempo wzrostu temperatury różnych substancji jest różne.
b) Tempo wzrostu temperatury tej samej substancji jest różne w różnych stanach skupienia.
c) W trakcie topnienia (zmiany stanu skupienia) temperatura substancji pozostaje stała, mimo jej podgrzewania.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego Laboratorium do sporządzenia wykresu, zgodnie z celem doświadczenia.

Instrukcja

Dla każdej z dostępnych w laboratorium substancji wykonaj pomiary zależności jej temperatury od czasu ogrzewania . W tym celu, przed rozpoczęciem pomiarów dla każdej substancji, skorzystaj z przycisku „Wymień substancję”.
Zachowaj numerację substancji z pierwszego doświadczenia, a wstępne rozpoznanie każdej z nich wpisz do właściwej tabeli Dziennika pomiarów.

Polecenie 3

Po włączeniu palnika notuj w odpowiedniej tabeli Dziennika pomiarów czas ogrzewania i odpowiadającą mu temperaturę substancji. Korzystaj z możliwości „Zatrzymania czasu” dla spokojnego odczytu i zanotowania wyników. 
Dla każdej z substancji wykonaj co najmniej 20 pomiarów w dostępnym przedziale temperatury. Nie muszą one być idealnie równomiernie rozłożone w całym przedziale. Istotniejsze jest, by wskazywały stany specyficzne - np. gwałtowne zmiany tempa zmian temperatury.

RqPwpLup72k1I
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R7BWJLxWapm5B
Data:. Lp. x(cm). y(cm). n. (n-nśr)2. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Podsumowanie
Polecenie 4

- Na postawie tabel sporządź, dla każdej substancji oddzielnie, wykres - temperatury w funkcji czasu.
- Oszacuj niepewność odczytu wartości czasu oraz temperatury i rozważ możliwość naniesienia na wykres odcinków niepewności pomiarowej tych zmiennych.
- Opisz charakterystyczne cechy każdego wykresu.
- Na podstawie wykresów, ich analizy oraz danych zawartych w tabelce właściwości badanych substancji, zweryfikuj wstępną ich identyfikację dokonaną w doświadczeniu 1.

Zapisz, w Dzienniku pomiarów, swoje rozumowanie oraz podaj stosowną argumentację.

W ostatnie sekcji Dziennika pomiarów zapisz podsumowanie swoich badań.

Ćwiczenie 2

Zwróć uwagę na pewien aspekt przebiegu obserwacji oraz pomiarów, wzmiankowany w doświadczeniu 1. Spora różnica w czasie osiągania końcowej temperatury 80Indeks górny oC przez poszczególne substancje powoduje, że przebieg eksperymentu przestaje być atrakcyjny, a może wręcz stać się nużący. Można temu zaradzić poprzez zamianę zmiennej niezależnej w prowadzonym pomiarze - wystarczy badać temperaturę substancji w funkcji ilości dostarczonego  ciepła zamiast czasu podgrzewania .

Zaproponuj wyposażenie laboratorium, które zrealizuje ten cel. Zapisz swoje pomysły w ostatniej sekcji Dziennika pomiarów.

Dla zainteresowanych
1
Polecenie 5

Opracuj postępowanie pozwalające wyznaczyć ciepła właściwe cw fazy stałej i ciekłej galu oraz jego ciepło topnienia ct. Wykorzystaj wykres t(τ) sporządzony na podstawie pomiarów w wirtualnym laboratorium.
Porównaj uzyskane wartości z podanymi w tabelce właściwości badanych substancji.

uzupełnij treść

W laboratorium znajdują się trzy identyczne układy badawcze, z których każdy składa składa się z palnika laboratoryjnego o stałej mocy piętnastu watów oraz umieszczonej nad nim zlewki. W każdym z tych układów podgrzewamy inną substancję: gal, miedź i parafinę. O tej samej masie wynoszącej zero przecinek zero trzy grama. W laboratorium mamy też stoper który można włączyć, wyłączyć lub zresetować w dowolnym momencie. Na podstawie obserwacji jak szybko wzrasta temperatura danej substancji wraz dostarczanym do układu ciepłem możemy ocenić, która z badanych substancji znajduje się, w którym naczyniu.

R5dCJtimHk664
Ćwiczenie 1
Podgrzewanie ciała stałego powoduje: Możliwe odpowiedzi: 1. wzrost jego temperatury, 2. spadek jego temperatury, 3. nie powoduje żadnych zmian temperatury
RoBAHHWIGKMwg
Ćwiczenie 2
Przy takiej samej wartości ciepła dostarczanej równomiernie do dwóch ciał stałych o tej samej masie ciało o wyższym cieple właściwym nagrzeje się: Możliwe odpowiedzi: 1. szybciej, 2. wolniej, 3. oba ciała nagrzeją w tym samym tempie