Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pływalność ciał w cieczach o różnych gęstościach

Zapoznaj się z instrukcją wirtualnego laboratorium, z której dowiesz się, jakie jest jego wyposażenie i jakie czynności możesz w nim wykonywać. Zaplanuj i przeprowadź dwa eksperymenty.
W pierwszym porównasz gęstości trzech cieczy, korzystając z pięciu klocków, wykonanych z różnych substancji.
Drugi eksperyment polega na zidentyfikowaniu tych pięciu substancji. W rezultacie rozwiążesz zagadkę przygotowaną przez pracowników laboratorium.

Przyjemnej i pouczającej zabawy!

Doświadczenie 1

Porównywanie gęstości cieczy

Problem badawczy

Celem doświadczenia jest eksperymentalne określenie, bez korzystania z tablic gęstości, która z trzech cieczy, spirytus, woda i gliceryna, ma gęstość najmniejszą, która zaś największą.
Dodatkowym Twoim zadaniem będzie rozstrzygnięcie, czy postawiony cel można osiągnąć bez korzystania ze wszystkich pięciu dostępnych w laboratorium substancji.

Hipoteza

Najmniejszą gęstość ma spirytus, następnie gliceryna, największą gęstość ma zaś woda.

Co będzie potrzebne

Do dyspozycji masz pięć numerowanych próbek substancji stałych, o nieznanych, choć różnych gęstościach.
Trzy badane ciecze są wlane do szklanek. Nie korzystaj z talerzyków umieszczonych pod szklankami - przydadzą się one dopiero w drugiej części eksperymentu.
Podczas pracy miej na uwadze cel dodatkowy: czy w laboratorium występuje nadmiar próbek?

Instrukcja
Polecenie 1

Opracuj we własnym zakresie kolejność wykonywania czynności w laboratorium, prowadzących do osiągnięcia celu. Sporządzony plan pracy wpisz do dziennika badań.
Nie zaglądaj do tabeli gęstości substancji - uczynisz to dopiero po rozstrzygnięciu problemu.
Nie zwracaj uwagi na licznik wykonanych ruchów - przyda się on dopiero w drugiej części eksperymentu.

RNGhOr2STLAVI
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RMxZV4h3jO7mP
Data:.
Podsumowanie
Polecenie 2

Przeprowadź obserwacje zgodnie z planem. Po każdej próbie zanotuj w dzienniku jej wynik.
Gdy uznasz, że cel masz osiągnięty i że potrafisz ocenić słuszność hipotezy, zapisz swoje konkluzje w odpowiedniej sekcji dziennika badań.
Zajrzyj do tablic dostępnych w laboratorium i sprawdź, czy Twoje wnioskowanie jest poprawne.

Ćwiczenie 1

Laboratorium jest wyposażone w pięć klocków o różnych gęstościach. Za ich pomocą można porównać gęstości cieczy w szklankach. Określ minimalną liczbę klocków, za pomocą których można dokonać tego porównania. Uzasadnij, że gęstości klocków w takim minimalnym zestawie nie mogą być dowolne. Podaj warunek, jaki spełniać muszą te gęstości.
Zapisz swoje rozumowanie w sekcji „Minimalny zestaw klocków” w dzienniku badań.

Doświadczenie 2

Porównywanie gęstości ciał stałych

Problem badawczy

Celem doświadczenia jest zidentyfikowanie pięciu substancji, z wykorzystaniem trzech znanych cieczy oraz tablic gęstości.
Dodatkowym Twoim zadaniem będzie rozstrzygnięcie, czy postawiony cel można osiągnąć bez korzystania ze wszystkich trzech dostępnych w laboratorium cieczy.

Hipoteza

W zadanych warunkach cel jest możliwy do osiągnięcia, tylko gdy w cieczy najgęstszej tonie co najwyżej jedna substancja.

Co będzie potrzebne

Dysponujesz trzema szklankami z różnymi cieczami. Do zidentyfikowania masz pięć ponumerowanych próbek substancji stałych. Korzystaj z tabeli, w której podane są  ich nazwy oraz gęstości. Uwzględnij jednak, że numery są przypisywane każdej z substancji losowo. Przypisanie to zmienia się, gdy rozpoczynasz nowy eksperyment.
Podczas pracy miej na uwadze cel dodatkowy: czy w laboratorium występuje nadmiar różnych cieczy?

Instrukcja
Polecenie 3

Opracuj we własnym zakresie kolejność wykonywania czynności w laboratorium, prowadzących do osiągnięcia celu. Sporządzony plan pracy wpisz do dziennika badań.
W pierwszej próbie nie zwracaj uwagi na licznik wykonanych ruchów. Skoncentruj się na osiągnięciu celu.
Dopiero w kolejnych próbach postaraj się minimalizować liczbę ruchów.

RNGhOr2STLAVI
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R7Xq6EIbAZcB0
Data: Plan pracy (Uzupełnij) Wyniki pojedynczych obserwacji (Uzupełnij) Konkluzje, rozstrzygnięcie hipotezy, weryfikacja w tablicach (Uzupełnij) Minimalny zestaw klocków (Uzupełnij).
Podsumowanie
Polecenie 4

Przeprowadź obserwacje zgodnie z planem. W razie potrzeby poczyń odpowiednie notatki.

Gdy powiedzie Ci się identyfikacja próbek, zapisz swoje spostrzeżenia dotyczące skuteczności opracowanego planu. Rozważ ewentualne jego modyfikacje pod kątem minimalizacji liczby ruchów.

Gdy uznasz, że potrafisz ocenić słuszność hipotezy, zapisz swoje konkluzje w odpowiedniej sekcji dziennika badań.

Na koniec, jeśli lubisz logiczne łamigłówki, podaj algorytm na osiągnięcie celu w jak najmniejszej liczbie ruchów.

Ćwiczenie 2

Laboratorium jest wyposażone w trzy ciecze o różnych gęstościach. Za ich pomocą można dokonać identyfikacji próbek. Określ minimalną liczbę cieczy, za pomocą których można dokonać tej identyfikacji w obrębie tych pięciu próbek. Uzasadnij, że gęstości cieczy (gęstość cieczy) w takim minimalnym zestawie nie mogą (nie może) być dowolne. Podaj warunki (warunek), jaki spełniać muszą te gęstości (musi ta gęstość).
Zapisz swoje rozumowanie w sekcji „Minimalny zestaw klocków” w dzienniku badań.

Dla zainteresowanych
1
Polecenie 5

Proste doświadczenie ilustrujące działanie siły wyporu możesz wykonać w domu. Zastosuj następujące postępowanie:
1. Przygotuj świeże, surowe jajko oraz słoik o objętości około 200 ml. Zadbaj, by miał on szczelną zakrętkę. Sprawdź, czy jajko swobodnie mieści się w słoiku i czy jest możliwe pełne jego zanurzenie w wodzie.
2. Wlej wodę z kranu do słoika, by przykryć jajko i dolej jeszcze około centymetra wody więcej.

Jajko pozostanie na dnie słoika. Jak można wykorzystać kuchenną sól, by spowodować wypłynięcie jajka na powierzchnię wody? Zaplanuj czynności drugiej części tego doświadczenia, w którym uzyskasz ten efekt.
Jeśli je wykonasz, opisz jego przebieg. W przeciwnym razie postaraj się ten przebieg przewidzieć. W obu przypadkach uzasadnij pokrótce wynik obserwacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Uważa się, że im jajko starsze, tym jego gęstość jest mniejsza. Ma to być skutkiem parowania wody przez skorupkę jajka.

Zaplanuj eksperyment, który pozwoliłby w sposób możliwie wiarygodny rozstrzygnąć, czy opisane tu przekonanie jest słuszne. Zapisz swój plan, wraz z komentarzami, w przygotowanym polu.

uzupełnij treść

Laboratorium pozwala wykonać serię obserwacji pływalności ciał stałych w cieczach. Bazując na analizie wyników tej obserwacji, przeprowadzisz dwuczęściowe rozumowanie.
W części pierwszej, wstępnej, przewidzisz możliwe zachowania ciał w dwóch cieczach na podstawie informacji o ich zachowaniu w jednej z nich.
W drugiej części dokonasz identyfikacji ciał na podstawie ich zachowania w trzech różnych cieczach.

Cel (problem naukowy): Identyfikacja nieznanych materiałów na podstawie obserwacji ich pływalności w cieczach o znanych gęstościach.
W wirtualnym laboratorium znajdują się trzy szklanki z trzema różnymi cieczami, od lewej: ze spirytusem, z wodą i z gliceryną. Do dyspozycji mamy też pięć prostokątnych ciał oznaczonych, od lewej, numerami od jeden do pięć. Nie zostały jednak ujawnione materiały, z których te ciała są wykonane. Przypisanie numerów do ciał jest losowe i po uruchomieniu nowego eksperymentu zmienia się. Każde ciało można zanurzyć w każdej z cieczy i stwierdzić, czy tonie ono, czy pływa. Twoim zadaniem jest wykorzystanie wyników przeprowadzonych obserwacji i danych zawartych w tabeli gęstości oraz ustalenie, na tej podstawie, z jakiego materiału wykonane jest każde z ciał. Każde z nich możesz wtedy umieścić w jednym z pięciu pojemników opisanych nazwą materiału. Są to, kolejno od lewej, aluminium, bursztyn, lód, mahoń, topola; tabelę z ich gęstościami wyświetlasz przyciskiem w prawym górnym rogu. Po obsadzeniu wszystkich pojemników pojawia się przycisk „SPRAWDŹ”, a po jego przyciśnięciu ujawniane zostają materiały, z których wykonane są poszczególne ciała. Na górze ekranu pojawia się przycisk „SPRÓBUJ PONOWNIE”. W lewym górnym rogu ekranu znajduje się licznik pokazujący w ilu ruchach zadanie zostało wykonane.

Polecenie 1

Spośród trzech cieczy dostępnych w wirtualnym laboratorium najmniejszą gęstość ma spirytus, największą zaś gliceryna. Wykorzystujesz jedynie cztery spośród dostępnych w laboratorium ciał stałych i w ramach wstępnego rozpoznania badasz, ile spośród nich utonie w każdej z trzech cieczy. Badanie przeprowadzasz bez znajomości gęstości tych czterech ciał.

R14FooDPrEjEw
W spirytusie pływa jedno z badanych ciał. Pozostałe trzy ciała toną. Na tej podstawie można przewidywać, że w wodzie utoną (wskaż możliwości dopuszczalne): Możliwe odpowiedzi: 1. cztery ciała., 2. trzy ciała., 3. dwa ciała., 4. jedno ciało., 5. nie utonie żadne z tych ciał.
Polecenie 2

Oznaczmy symbolem liczbę ciał, które utonęły w wodzie w ramach próby opisanej w poprzednim poleceniu. Przeprowadzasz analogiczne badanie i wrzucasz te cztery ciała do gliceryny. Stwierdzasz, że utonęło spośród nich.

R1XExiCmCAggx
Wskaż najbardziej ogólną relację pomiędzy liczbami nm: Możliwe odpowiedzi: 1. m<n, 2. mn, 3. m=n, 4. mn, 5. m>n
Polecenie 3

W zasadniczym eksperymencie wrzucasz każde z czterech ciał do każdej z cieczy. W tabeli 1 notujesz wynik każdej z dwunastu prób w postaci symbolu „p” gdy ciało pływało w cieczy bądź symbolu „t” gdy ciało tonęło. Ciała oznaczono literowymi symbolami. Twoim zadaniem będzie rozpoznanie materiałów, z jakich wykonano te ciała.

Tabela 1. Skutek zanurzenia ciała do cieczy: „p” - pływa, „t” - tonie

Oznaczenie ciała

w spirytusie

w wodzie

w glicerynie

a

t

p

p

b

t

t

t

c

p

p

p

d

t

t

p

W tabeli 2. zawarto informacje o gęstościach trzech cieczy oraz czerech ciał użytych w doświadczeniu. Ujawniono w niej materiały, z jakich wykonane są ciała.

Tabela 2. Gęstości substancji

Substancja

Gęstość (kg/mIndeks górny 3)

Ciecze

Spirytus

789

Woda

1000

Gliceryna

1259

Ciała stałe

Aluminium

2700

Bursztyn

1060‑1100

Lód

917

Topola

350‑500

Rtk2DledIxrJz
Na podstawie wyników doświadczenia oraz tabeli gęstości substancji przyporządkuj każdemu z ciał literę, pod którą występuje w tabeli 1. Aluminium – 1. d, 2. b, 3. a, 4. c
Bursztyn – 1. d, 2. b, 3. a, 4. c
Lód – 1. d, 2. b, 3. a, 4. c
Topola – 1. d, 2. b, 3. a, 4. c
Polecenie 4
RSw5iPbVF5lgb
W Wirtualnym laboratorium zaproponowano zidentyfikowanie pięciu ciał. Tym piątym ciałem jest mahoń hiszpański, gatunek drewna xxxx xx xxx xxxix dxxx. Jego gęstość to 850 kgm3. Uzupełnij poniższą wypowiedź, dotyczącą rozpoznania mahoniu w tym doświadczeniu. Mahoń pływa/tonie w spirytusie, pływa/tonie w wodzie, pływa/tonie w glicerynie. W wykonywanym doświadczeniu, na podstawie kryterium pływa / tonie, klocek mahoniowy jest więc niemożliwy do odróżnienia od klocka z aluminium bursztynu lodu topoli. Można jednak zauważyć, że ten ostatni pływa zanurzony głębiej/płycej niż pływający w tej samej cieczy klocek mahoniowy i dokonać rozróżnienia pomiędzy nimi na tej podstawie.