Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Badanie zachowania się cieczy w naczyniach połączonych

Wykonaj dwa doświadczenia w wirtualnym laboratorium fizyki, w których porównasz gęstości różnych cieczy i wyznaczysz wartość gęstości jednej z nich.

Dodatkowym wyzwaniem dla Ciebie jest brak szczegółowej instrukcji postępowania - opracujesz ją samodzielnie. Pamiętaj przy tym, że prowadzących do celu różnych ścieżek jest w każdym doświadczeniu kilka.

Doświadczenie 1

Jakościowe badanie różnic gęstości cieczy

Problem badawczy

Celem pierwszej części doświadczenia jest jakościowe wykazanie różnic gęstości cieczy.

Hipoteza

Różne ciecze mają na ogół różne gęstości.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z opisem wirtualnego laboratorium oraz działaniem poszczególnych elementów jego wyposażenia. Przeprowadź kilkakrotnie dostępne w nim czynności eksperymentalne.
Postępuj przy tym w sposób celowy - miej na uwadze postawiony problem badawczy. Efektem tego etapu Twojej pracy powinno być sporządzenie instrukcji (planu pracy), zgodnie z którą przeprowadzisz eksperyment. Instrukcję tę wpiszesz następnie do dziennika pracy.

RQB2kdP9wbL921
Zapoznaj się z opisem wirtualnego laboratorium.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 1

Innym efektem Twojej pracy wstępnej, powiązanym z ustaleniem planu pracy, powinno być rozstrzygnięcie następującego problemu. W tym doświadczeniu cel jest sformułowany czysto jakościowo - nie ma konieczności dokonywania obliczeń, by cel ten osiągnąć. Czy z tego wynika, że do rozstrzygnięcia poprawności hipotezy zbędne jest korzystanie ze skali na u‑rurce?

Wybierz najtrafniejsze spośród proponowanych rozstrzygnięć i je uzasadnij. Jeśli masz inny pogląd na sprawę, to zapisz go i uzasadnij.
1. Korzystanie ze skali jest zupełnie zbędne, a nawet niewskazane.
2. Można obejść się bez korzystania ze skali, ale nieco wydłuża to całe postępowanie.
3. Korzystanie ze skali znakomicie przyspiesza całe postępowanie.
4. Korzystanie ze skali na u‑rurce jest niezbędne.

Zajrzyj do odpowiedzi - jeśli znajdziesz tam inne rozstrzygnięcie niż swoje, to spróbuj je uzasadnić.

uzupełnij treść
Podsumowanie
Polecenie 1

Przeprowadź zasadnicze badanie prowadzące do rozstrzygnięcia postawionej hipotezy. Wypełnij dziennik badania zgodnie z umieszczonymi w nim rubrykami.

RUNQOSiNrFSbk
Sprawozdanie z badania przeprowadzonego w dniu.
Doświadczenie 2

Wyznaczanie gęstości nieznanej cieczy.

Problem badawczy

Celem drugiej części doświadczenia jest wyznaczenie gęstości nieznanej cieczy.

Co będzie potrzebne

Dysponujesz wyposażeniem takim, jak w pierwszej części doświadczenia. Jednak przed wykonaniem tej części eksperymentu w Twojej klasie pojawiły się propozycje uzupełnienia wyposażenia o wagę oraz papier milimetrowy.
Odnieś się do każdej z tych propozycji.

Ćwiczenie 2
RjvK0OEOdOgHI
Waga jest w tym doświadczeniu: Możliwe odpowiedzi: 1. niezbędna., 2. przydatna, ale nie jest niezbędna., 3. nieprzydatna.
1
Ćwiczenie 3

Podczas krótkiej dyskusji uczniowie doszli do wniosku, że papier milimetrowy byłby przydatny, gdyż pozwoliłby na zwiększenie dokładności uzyskiwanych wyników.
Zaproponuj sposób wykorzystania papieru milimetrowego w tym eksperymencie. Uzasadnij przy tym, że zwiększy to dokładność wyniku.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Opracuj, podobnie jak dla pierwszej części doświadczenia, instrukcję postępowania przy pomiarze gęstości tajemniczej cieczy. Zamieść tę instrukcję w odpowiedniej rubryce sprawozdania.
Dokonaj pomiaru dla co najmniej jednej cieczy. Wpisz do dziennika pomiarów swoje oznaczenia zmiennych, które mierzysz bezpośrednio, ich wartości, jednostki oraz niepewności ich pomiaru. Zapisz także wartość nominalną gęstości badanej cieczy.

RQB2kdP9wbL921
Zapoznaj się z opisem wirtualnego laboratorium.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R1Rkhci8FAEM3
Wyniki eksperymentu (Uzupełnij).
Podsumowanie
Polecenie 3

Opracuj uzyskane wyniki. Dla każdej tajemniczej cieczy oblicz wartość jej gęstości oraz jej niepewność. Wypełnij dziennik zgodnie z umieszczonymi w nim rubrykami. Porównaj wartości oraz . Zapisz także inne swoje uwagi dotyczące przebiegu i wyników pomiarów.

Opis wirtualnego laboratorium.
W wirtualnym laboratorium widać przezroczystą rurkę o kształcie litery „U” ustawioną ramionami do góry. Ramiona te są u góry otwarte, na każdym umieszczona jest skala od zera do dwudziestu centymetrów. Średnice obu ramion są jednakowe. Na początku w rurce znajduje się jedynie woda. Wysokość słupów wody w obydwu ramionach jest taka sama i wynosi dziesięć centymetrów. Nad każdym z ramion rurki umieszczono kran z kurkiem podłączonym do zbiornika z wodą. Odkręcenie któregokolwiek kurka powoduje napełnianie się rurki wodą. Mimo dolewania wody tylko do jednego ramienia, poziom wody w tym drugim ramieniu jest zawsze taki sam jak w pierwszym. U góry obok kranu znajduje się przycisk „WLEJ CIECZ”. Po jego naciśnięciu naczynie z wodą zostaje zastąpione naczyniem z tajemniczą cieczą, będącą przedmiotem badania. Napis na przycisku zmienia się w „POKAŻ WYNIK”. Naciśnięcie tego napisu powoduje wyświetlenie planszy z wartością gęstości tajemniczej cieczy, podanej w kilogramach na metr sześcienny. Planszę tę można zamknąć umieszczonym na niej przyciskiem „ZAMKNIJ”. Odkręcenie któregokolwiek kurka powoduje wlewanie się do znajdującego się pod nim ramienia u‑rurki tajemniczej cieczy. Skutkiem takiego dolania jest wypchnięcie części wody do drugiego ramienia u‑rurki. Obok u‑rurki, u dołu ekranu, znajdują się dwa przyciski. Przycisk „NOWY PRZYKŁAD” powoduje przejście do nowego eksperymentu z inną tajemniczą cieczą, o innej gęstości niż poprzednia. Przycisk „ZRESETUJ PRZYKŁAD” powoduje rozpoczęcie całego eksperymentu od nowa, ale z tą samą cieczą.

Ćwiczenie 1

Oba ramiona u‑rurki mają kształt walców o jednakowej średnicy i są ustawione pionowo. W tych warunkach dolewanie wody do jednego z ramion powoduje jednakową zmianę wysokości słupów wody w obu ramionach.

R1YVUEWdSsene
Wskaż modyfikację (modyfikacje) drugiego ramienia, która spowoduje, że poziom wody w nim będzie zmieniał się w innym tempie niż w pierwszym. Możliwe odpowiedzi: 1. Drugie ramię będzie miało inny kształt, na przykład prostopadłościenny., 2. Drugie ramię będzie miało inną średnicę., 3. Drugie ramię będzie nachylone do pionu pod kątem różnym od zera., 4. Nie ma możliwości spowodowania, by w otwartych ramionach u-rurki poziomy wody były różne.
Ćwiczenie 2

Przystępujesz do jakościowego badania gęstości tajemniczej cieczy. Twoim celem jest stwierdzenie, czy ma ona większą czy mniejszą gęstość niż woda. Wciskasz przycisk „WLEJ CIECZ” i odkręcasz nieco kran nad prawym ramieniem u‑rurki. Wlewa się do niego tajemnicza ciecz.

RrXNuNMTexVJr
Wskaż właściwe uzupełnienia opisu przebiegu obserwacji i wyniku, do jakiego ona prowadzi. Ciecz nie miesza się z wodą, utrzymuje się na jej powierzchni. Ale przybywanie cieczy powoduje wypychanie zasysanie wody z lewego prawego ramienia u-rurki. Zatem w lewym ramieniu poziom wody maleje rośnie w miarę przybywania tajemniczej cieczy w ramieniu prawym.
Zakręcasz kran, gdy w prawym ramieniu poziom tajemniczej cieczy osiąga na skali maksymalną wartość – dwadzieścia centymetrów. Poziom wody w ramieniu lewym, po ustabilizowaniu się, jest od tej wartości niższy. Oznacza to, że gęstość tajemniczej cieczy
jest od gęstości wody mniejsza.
jest równa gęstości wody.
jest od gęstości wody większa.
Taka obserwacja nie pozwala porównać gęstości cieczy z gęstością wody.
Ćwiczenie 3

Przystępujesz do badania ilościowego. Twoim celem jest teraz wyznaczenie gęstości tajemniczej cieczy badanej w poprzednim ćwiczeniu. Wciskasz przycisk „ZRESETUJ PRZYKŁAD” i uzyskujesz u‑rurkę wypełnioną wyłącznie wodą do poziomu dziesięciu centymetrów na skali w obu ramionach. Wciskasz przycisk „WLEJ CIECZ” i odkręcasz na krótko kran nad prawym ramieniem u‑rurki. Po jego zakręceniu rejestrujesz trzy poziomy: górny poziom cieczy w prawym ramieniu, górny poziom wody w lewym ramieniu oraz poziom powierzchni styku cieczy i wody w ramieniu prawym. Otwierasz i zakręcasz kran jeszcze trzy razy, uzyskując coraz większe wartości cieczy oraz . Wyniki pomiarów umieszczasz w tabeli.

sc(cm)

sw(cm)

sp(cm)

13,0

12,0

9,0

16,0

13,5

6,5

18,0

14,5

5,5

20,0

15,5

4,5

Po uzupełnieniu tabeli o kolumnę wyników będzie można do niej wpisać wartości gęstości tajemniczej cieczy, obliczone na podstawie gęstości wody Przyjmij gęstość wody równej tysiąc kilogramów na metr sześcienny. .

RK4PjmYLTMqmY
Wpisz do tabeli wartości gęstości tajemniczej cieczy dc obliczone na podstawie wyników pomiarów.
Wyraź wyniki obliczeń w kilogramach na metr sześcienny i zaokrąglij je do cyfry jedności.