Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Odwiedź Salę Canaletta na Zamku Królewskim w Warszawie. Wystawione są w niej 23 obrazy oświeceniowego malarza Bernarda Bellotta, który chętnie portretował sceny z życia polskiej stolicy.

1
Polecenie 2
1

Wybierz trzy miejsca, które pokazałbyś komuś, kto przybyłby w XVIII w. do Warszawy z Paryża. Opisz, jak te miejsca wyglądają współcześnie. Czy uwiecznione obiekty jeszcze istnieją? Jakie funkcje dziś pełnią?

Wybierz trzy miejsca, które mógłby odwiedzić ktoś przybywający w XVIII w. do Warszawy z Paryża. Podaj, czy obiekty te jeszcze istnieją? Jakie funkcje dziś pełnią?

R21fbcyFFuo7m1
Zasób interaktywny przedstawia zdjęcie sali pałacowej, które można obracać o trzysta sześćdziesiąt stopni, posiada klikalne elementy, które wyświetlają obrazy. Wystawione są w niej 23 obrazy oświeceniowego malarza Bernarda Bellotta, który chętnie portretował sceny z życia polskiej stolicy. Cała sala jest bogato zdobiona, ma złote wykończenia i marmur. W latach 1772‑77 przebudowano i umeblowano apartament królewski mieszczący się na paradnym, pierwszym piętrze. Do tego apartamentu wchodzono przez Salę Canaletta przedstawioną na ilustracji. Nazwa pochodzi od przydomku Bernarda Belotta, malarza widoków miejskich. Ściany wypełniają tu 23 obrazy przedstawiające widoki najpiękniejszych miejsc stanisławowskiej Warszawy - placów, kościołów i pałaców, tworząc portret osiemnastowiecznej stolicy. Pierwszy obraz przedstawia widok kościoła Bernardynek i kolumny Zygmunta trzeciego od strony zjazdu do Wisły. Przez środek biegnie ziemista ulica. Po obu jej stronach znajdują się ceglane budynki. Z lewej strony wznosi się ponad inne budynki kościół. Na wprost, w tle, znajduje się kolumna Zygmunta. Obraz namalowano w latach od 1768 do 1770. Drugi obraz przedstawia Pałac Błękitny. Na pierwszym planie znajduje się udeptany plac, na którym stoją kobiety. Na koniach siedzą mężczyźni. Na plac wjeżdża powóz zaprzężony w konie. Z lewej strony znajduje się niski mur, za którym jest park. Z prawej strony są zabudowania gospodarcze. W tle znajduje się mur oddzielający plac od Pałacu Błękitnego. Pałac ma białe ściany oraz szary dach. Obraz namalowano w 1779 roku. Trzeci obraz przedstawia Ulicę Miodową. Przez środek biegnie ulica. Jeżdżą po niej powozy zaprzężone w konie oraz chodzą piesi. Z lewej strony wznoszą się wysokie kamienice a z prawej niższe budynki. Obraz namalowano w 1777 roku. Czwarty obraz przedstawia Kościół Sakramentek. Na pierwszym planie znajduje się plac. Stoi na nim tłum ludzi z wozami pełnymi siana oraz zboża. Za nim znajduje się kościół. Ma proste ściany. Dach zakończony jest kopułą. Obraz namalowano w 1778 roku. Piąty obraz przedstawia Pałac w Wilanowie od strony wjazdu. Na pierwszym planie znajdują się ścieżki pomiędzy odgrodzonym terenem trawiastym i drzewami. Po tych ścieżkach jeżdżą powozy zaprzęgnięte w konie. Dalej znajduje się brama wjazdowa na teren pałacu a za nią ogrody pałacowe. Za nimi jest pałac o białych ścianach zbudowany na planie litery L. Za pałacem jest las. Obraz namalowano w 1776 roku. Szósty obraz przedstawia widok Warszawy z pałacem Ordynackim. Na pierwszym planie znajdują się rolnicy z krowami i kozami na polu. Dalej jest niski murek, za którym stoją drewniane chaty chłopów. Z lewej strony na niewielkim wzgórzu znajdują się zabudowania pałacu. Z prawej strony znajduje się Wisła. Obraz namalowano w 1772 roku. Siódmy obraz przedstawia widok Warszawy od strony Pragi. Na pierwszym planie, na lewym brzegu Wisły, znajdują się pola oraz drewniane zabudowania. Po wytyczonej drodze poruszają się wozy zaprzęgnięte w konie. Z lewej strony rośnie wysokie drzewo. Po Wiśle kursują łodzie. Na prawym brzegu rzeki znajdują się murowane, wysokie budynki. Obraz namalowano w 1770 roku. Ósmy obraz przedstawia Kościół Reformatów. Na pierwszym planie z prawej strony znajduje się wydzielony trawiasty teren, na którym siedzą kobiety. Z lewej strony jest wydeptana droga, po której chodzą ludzie oraz jadą wozy zaprzęgnięte w konie. Droga biegnie dalej w lewą stronę i jest otoczona budynkami. Na środku znajduje się mur, za którym rosną wysokie drzewa. Za nimi jest budynek Kościoła Reformatów. Dzwonnica jest zakończona krzyżem. Obraz namalowano w 1779 roku. Dziewiąty obraz przedstawia Ulicę Długą. Na środku znajduje się ulica, po której poruszają się wozy zaprzęgnięte w konie, ludzie, psy oraz jeźdźcy na koniach. Po prawej stronie stoi wysoka biała kamienica. Z lewej strony znajdują się szare kamienice. W tle stoi kościół. Obraz namalowano w 1777 roku. Dziesiąty obraz przedstawia Kościół Świętego Krzyża. Na pierwszym planie znajduje się plac, po którym poruszają się ludzie oraz powozy. Z prawej strony znajdują się uliczne stragany a za nimi niskie kamienice. Z lewej strony znajduje się Kościół Świętego Krzyża. Jest on biały a wieżyczki ma zakończone krzyżami. Obraz namalowano w 1778 roku. Jedenasty obraz przedstawia pałac w Wilanowie od ogrodu. Na pierwszym planie znajdują się schody, które opadają po obu stronach. Poręcze są ozdobione różnymi figurami. Dalej znajduje się ogród pałacowy. Pomiędzy ścieżkami znajdują się wydzielone trawiaste tereny obsadzone drzewami. Za nim jest biały pałac. W tle znajdują się pola. Obraz namalowano w 1776 roku. Dwunasty obraz przedstawia Pałac Żelaznej Bramy. Na pierwszym planie znajduje się droga, po której chodzą ludzie oraz jadą wozy zaprzęgnięte w konie. Po prawej stronie znajduje się trawiasty teren, na którym suszy się pranie i biegają kozy. Z lewej strony jest pałac o białych ścianach, dużych oknach i czerwonym dachu. W tle znajdują się niskie zabudowania miasta. Obraz namalowano w 1779 roku. Trzynasty obraz przedstawia Kościół Wizytek. Na pierwszym planie znajduje się plac, na którym są wozy z sianem zaprzęgnięte w konie. Dalej jest ogrodzenie kościoła. Kościół jest bogato zdobiony. Posiada kolumny zakończone różnymi figurami. Na szczycie jest krzyż. Obraz namalowano w 1780 roku. Czternasty obraz przedstawia przedmieście od kolumny Zygmunta. Z lewej strony stoi kolumna Zygmunta ogrodzona metalowym płotem. Obok znajduje się plac, na którym znajdują się wozy zaprzęgnięte w konie oraz ludzie. Po obu stronach znajdują się niskie kamienice. Oraz namalowano w latach od 1767 do 1768. Piętnasty obraz przedstawia pałac w Wilanowie. Z lewej strony znajduje się ogród. Na jego środku znajduje się fontanna. Z lewej strony otoczony jest wysokimi drzewami a z prawej jest wysoki mur ze schodami na niego. Po drugiej stronie muru jest druga część ogrodu ze ścieżkami oraz drzewami. Za nim stoi pałac o białych ścianach. Obraz namalowano w 1777 roku. Szesnasty obraz przedstawia Kościół Karmelitów. Na pierwszym planie znajduje się plac, po którym spacerują ludzie. Za nim jest mur otaczający kościół. Kościół jest biały, ozdobiony kolumnami oraz balustradami. Na szczycie posiada kulę z krzyżem. Z jego prawej strony znajdują się podniszczone ceglane zabudowania. Obraz namalowano w 1780 roku. Siedemnasty obraz przedstawia Krakowskie Przedmieście w stronę kolumny Zygmunta. Na środku znajduje się szeroka droga, po której spacerują ludzie oraz jadą wozy zaprzęgnięte w konie. Z prawej strony przy pomniku stoi wół z wozem. Z prawej strony placu znajdują się niskie białe kamienice. Z lewej strony znajdują się niskie szaro brązowe kamienice. W tle na środku stoi kolumna Zygmunta. Obraz namalowano w 1774 roku. Osiemnasty obraz przedstawia pałac w Wilanowie od strony południowej. Z prawej strony znajdują się wysokie drzewa rosnące nad rzeką. Pływają po niej łabędzie. Z lewej strony na pierwszym planie jest drewniana zagroda. Za nią jest mur otaczający ogród pałacu. W ogrodzie są ścieżki otoczone żywopłotami oraz niskimi drzewami i krzewami. Za nim jest pałac o białych ścianach. Obraz namalowano w 1777 roku. Dziewiętnasty obraz przedstawia Kościół Brygidek i Arsenał. Z lewej trony znajduje się plac, przez którego środek przepływa strumyk. Stoją tam ludzie. W głąb obraz odchodzi ulica częściowo obsadzona zielenią. Z prawej strony, za murem, stoi kościół. Ma on proste ściany. W zagłębieniach są figury. Obraz namalowano w 1778 roku. Dwudziesty obraz przedstawia Pałac Mniszków. Na pierwszym planie jest plac, na którym znajdują się wozy zaprzęgnięte w konie oraz ludzie. Z lewej strony wzdłuż murów pałacu biegnie droga. Z prawej strony za ogrodzeniem z figurami na kolumnach znajduje się pałac. Ma on żółte ściany. Obraz namalowano w 1779 roku. Dwudziesty pierwszy obraz przedstawia widok łąk wilanowskich. Na pierwszym planie stoją krowy oraz kozy razem z rolnikami. Z prawej strony są drewniane zabudowania rolników, pomiędzy którymi rosną drzewa. Z lewej strony na dole opadającego terenu znajduje się rzeka oraz zielone pola. Obraz namalowano w 1775 roku. Dwudziesty drugi obraz przedstawia elekcję Stanisława Augusta. Wokół koła rycerskiego i szopy senatorskiej ukazana jest zgromadzona szlachta Rzeczpospolitej, zagraniczne poselstwa, a także postacie z ludu, dodające malowniczości kompozycji. Na pierwszym planie, w ujęciu portretowym ukazano zaufanych przyszłego króla. Są tu zarówno dostojnicy kościelni i urzędnicy państwowi, a także członkowie rodziny Stanisława Augusta oraz artyści Canaletta i architekt Jan Christian Kamsetzer. Obraz namalowano w 1778 roku. Dwudziesty trzeci obraz przedstawia Pałac Rzeczypospolitej Krasińskich. Z lewej strony znajduje się pusty pac. Na środku w dwóch rzędach stoją ludzie. Niektórzy trzymają flagi. Z prawej strony jest wysoki pałac o jasnych ścianach. W tle znajdują się zabudowania miasta. Obraz namalowano w 1778 roku.
Źródło: Fotografia Sali Canaletta: Agencja Interaktywna 360, Fotografie obrazów: Andrzej Ring, Lech Sandzewicz, Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum, tylko do użytku edukacyjnego.
R1Kr4g2dIGViJ1
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.