Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dSn63gJZGg11

Wirtuozeria formy i subtelność koloru w twórczości Françoisa Bouchera

Ważne daty

1703‑1770 – lata życia Françoisa Bouchera

od 1736 – praca nad malowidłami ściennymi, seria kartonów i projekty tapiserii dla manufaktury w Beauvais

1739 – powstaje obraz Śniadanie

1740 – powstaje obraz Gniazdko

1742 – powstaje obraz Diana wychodząca z kąpieli

1749 – powstaje obraz Letnia scena pastoralna

1751 – powstaje obraz Kąpiel Wenus

1751 – powstaje obraz Toaleta Wenus

1752 – powstaje obraz Blond Odaliska

1753 – powstaje obraz Odaliska

1759 – powstaje obraz Portret Markizy de Pompadour

1765 – stanowisko  Pierwszego Malarza Króla

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RnKrgurRhZBYs1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m346b2a6e46a0583f_0000000000036

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało;

Nauczysz się

charakteryzować twórczość malarską Françoisa Bouchera w kontekście założeń programowych epoki;

identyfikować wskazane dzieła Bouchera;

analizować dzieła malarskie Bouchera;

określać miejsca przechowywania konkretnych obrazów Bouchera.

Wpływ Markizy de Pompadour na karierę Bouchera

Twórczość Françoisa Bouchera przypada na okres bujnego rozkwitu stylu rokokowego we Francji (1720- 1790) Rokoko jako czas wybujałego erotyzmu, zmysłowości, wyrafinowanego smaku artystycznego i sentymentalnej nastrojowości szczególnie silnie obecne jest w twórczości artysty. Czteroletni pobyt Françoisa Bouchera we Włoszech skłonił go do częstszego, niż to miało miejsce u innych artystów, sięgania po tematykę mitologiczną. Po powrocie do Francji artysta uzyskał protektorat metresy króla Ludwika XV, markizy madame de Pompadour. Zawsze wdzięczny, pozostawił po sobie około siedmiu jej portretów. W  namalowanym w 1759 roku i przechowywanym w Wallace Collection w Londynie, reprezentacyjny wizerunek dworski zyskał prywatny, intymny kształt, charakterystyczny dla stylu malarskiego rokoka. Kunszt artystyczny przejawił się w umiejętności przedstawienia aspektów kobiecej psychiki.

R19WK6ZhEUkxq1
François Boucher, „Portret markizy de Pompadour”, 1759 r., Wallace Collection, Londyn, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna

François Boucher wypowiadał się za pomocą różnorakich dziedzin artystycznych, począwszy od drobnego rzemiosła artystycznego, przez grafikę, malarstwo olejne i pastelowe, aż po projekty gobelinów i dekoracji teatralnych. Ta różnorodność działań artysty widoczna jest w  bogatym tematycznie oeuvre, które w bardzo charakterystyczny sposób oscyluje wokół wątku kobiety. Jest to zarówno kobieta ubrana w „kostium” mitologiczny, kobieta w akcie, portrecie, bohaterka licznych scen w stylu fêtes champêtresFête champêtrefêtes champêtres czy fêtes galantesFête galantefêtes galantes.

Tematyka mitologiczna w obrazach Bouchera

Wspaniały świat mitologicznego malarstwa Bouchera jest pretekstem do przedstawiania i aktualizowania życia współczesnych mu kobiet. Diana wychodząca z kąpieli czy już Diana odpoczywająca po kąpieli to tylko tytuły obrazów nawiązujące do wątków mitologicznych, ale ich zasadniczym tematem jest erotyzm roznegliżowanych kobiet ówczesnej burżuazji.

François Boucher idealnie trafiał w gusta francuskiej arystokracji za rządów Ludwika XV. Stawiała ona na dekoracyjne dzieła, pasujące do luksusowej, roztańczonej, romansowej atmosfery jej salonów. Tematów dostarczała na przykład klasyczna mitologia. Boucher na jednym z płócien zdecydował się ukazać Dianę wraz z jedną z nimf z jej orszaku. Diana jest rzymskim odpowiednikiem greckiej Artemidy, boginią łowów, natury, płodności i Księżyca.

 Malarz skorzystał z tradycyjnego pretekstu do zaprezentowania kobiecego aktu, mianowicie kąpieli. Na płótnie z 1742 r., znajdującym się obecnie w Luwrze, namalował dwie młode, nagie kobiety nad strumieniem, na tle leśnego krajobrazu. Główną osią kompozycji uczynił diagonalną linię, łączącą prawy górny róg obrazu z lewym dolnym rogiem. Wyznacza ją noga Diany z lewej, założona na drugą lekko zgiętą. Skos ten podkreśla ułożenie tkanin przykrywających skałę, na której artysta usadowił boginię, a także układ znajdującej się za nią roślinności.

Źródło: http://www.isztuka.edu.pl/i‑sztuka/node/439 (dostęp z dnia 31.03.2018)

RjBBsqmbPWdOW1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Françoisa Bouchera „Diana wychodząca kąpieli”. Ukazuje na pierwszym planie nagą boginię, która ma założoną nogę na nogę i siedzi na błękitnej tkaninie. Po lewej stronie towarzyszy jej druga kobieta, siedząca poniżej i spoglądająca na nogi Diany. W prawym rogu do kija przywiązana jest zwierzyna, wśród której znajdują się także dwa gołąbki. W lewym rogu widoczne są dwa psy. Jeden z nich pije wodę, drugi ma skierowany łeb w stronę zrośli. W dali - zbocze porośnięte krzewami i pień drzewa, a w tle bujna roślinność z drzewami i niebo. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Martwa natury u dołu uzupełnia kompozycję i współgra z diagonaliami. 2. Atrybuty Diany jako łowczyni to łuk, strzały i psy myśliwskie. 3. Wśród ustrzelonej zwierzyny znajdują się dwa gołąbki, które często były atrybutem Wenery, symbolem miłości.
François Boucher, „Diana wychodząca z kąpieli”, 1742 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Podobnie jest z serią obrazów przedstawiających sceny z życia Wenus – jej kąpiel, późniejsza toaleta i sen, to sceny odegrane przez XVIII‑wieczne damy, pozujące i kokietujące odbiorcę. Nie zawsze akt kobiecy potrzebuje u Bouchera mitologicznego kostiumu. Często zdarza się bowiem, że sięga po ten temat tylko po to, by przydać swojej twórczości nieco pikanterii oraz zaprezentować swoje możliwości warsztatowe.

R16WMMfMDfSxD
Ilustracja interaktywna w kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Françoisa Bouchera „Kąpiel Wenus”. Ukazuje nagą boginię siedzącą na skarpie przy stawie. Towarzyszą jej trzy kupidyny. Jeden z nich trzyma Wenus za rękę. Przy boku ma kołczan ze strzałami. Pozostałe dwa, znajdujące się po prawej stronie siedzą pod drzewem i przyglądają się. Scena ukazana jest na tle bujnej natury z błękitnym niebem. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Boucher urozmaica kompozycję, stosując liczne diagonalne linie. 2. Nagość Wenus potęgują nagie kupidyny. 3. Światło wyróżnia nie tylko cielesność bogini, ale ożywia także pejzaż.
François Boucher, „Kąpiel Wenus”, 1751 r., National Gallery of Art., Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Toaleta Wenus z Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku powstała w tym samym czasie co Kąpiel Wenus. Dzieło utrzymane jest w  lekkiej, chłodnej i jasnej kolorystyce, z przeważającą ilością bieli, perłowej szarości, całej gamy błękitów, a także –z niepopularnymi dotąd w malarstwie olejnym – tonami fiołkowymi, rozbielonymi zieleniami, pomarańczami.

R1DKaT9ABwdqg
Ilustracja interaktywna w kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Françoisa Bouchera „Toaleta Wenus”. Ukazuje boginię na tle pejzażu, przysłoniętego po bokach dwiema niebieskimi kotarami. Wenus towarzyszą trzy kupidyny. Jeden z nich, znajdujący się u dołu po lewej stronie, zabawia się biżuterią. Dwa pozostałe, będące powyżej, zabawiają się z boginią – jeden gołębiem trzymanym przez boginię, drugi jej włosami. Za sceną, pomiędzy drzewami znajduje się błękitne niebo. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Przepych sceny podkreślają zgromadzone przedmioty. 2. Teatralność uzyskana została dzięki znajdującym się po obu stronach kotarach, których draperie połyskują obijającym się światłem. 3. Dynamikę akcentuje zachowanie kupidynów, zabawiających się włosami Wenus, biżuterią, gołębiem trzymanym przez boginię.
François Boucher, „Toaleta Wenus”, 1751 r., Metropolitan Museum of Art., Nowy Jork, realgallery.ru, CC BY 3.0

Obrazy OdaliskaBlond odaliska przedstawiają kobiece akty – leżące na kozetce. Postacie zdecydowanie różnią się od większości wcześniejszych aktów bezpośredniością ujęcia. Beztroski nastrój i śmiały erotyzm został podkreślony pozami postaci. Są to typowe przykłady aktów zgodnych z ówcześnie panująca modą. Stworzone u szczytu sławy malarza, potwierdzają jego  reputację artysty jako jednego z największych malarzy rokoka.

Z biegiem czasu Boucher zaczął realizować coraz śmielsze projekty. Chociaż w wielu dziełach nadal wykorzystywał do tego celu bezpieczne tematy mitologiczne, w innych postanowił iść o krok dalej, tworząc przedstawienia kobiet (często kochanek zleceniodawców) w XVIII wiecznych strojach, wykonujące codzienne i niecodzienne czynności o intymnym charakterze. Pikanterii dodają rozpowiadane ówcześnie pogłoski, iż do tych realizacji Boucher ma zwyczaj wykorzystywać swoją własną żonę Marie, w roli modelki. Jednym z zagorzałych przeciwników tych praktyk, był Denis Diderot, który skrytykował artystę tymi słowy – „Pan Boucher nie rumieni się, kiedy prostytuuje własną żonę obscenicznym malowaniem jej gołych wdzięków”.

(…) W latach 60 XX wieku, Jean Cailleux wysnuł hipotezę, iż w wizerunku jednej z wersji odaliski z 1752 roku, rozpoznać można nikogo innego jak właśnie żonę Bouchera – Marie. Swój osąd podpiera słowami przytoczonego wyżej Diderota oraz rzekomym podobieństwem do portretu młodej małżonki Françoisa – autorstwa Alexandra Roslina. Jednak większość badaczy domniema, iż ową śliczną roznegliżowaną panienką, jest jedna z najmłodszych kochanek Ludwika XV – Marie‑Louise O’Murphy, być może również uwieczniona w jeszcze bardziej kontrowersyjnej pracy – ukazującej obcowanie Ledy z łabędziem.

Źródło: https://sosreb.wordpress.com/2014/12/27/buduar‑bouchera‑sekrety‑francuskiej‑alkowy/ (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1HVxW8lu1Wzf1
François Boucher, „Odaliska”, 1753 r., Luwr, Paryż, Francja, eclecticlight.co, CC BY 3.0
R1T2B1bVtzjSH1
François Boucher, „Blond odaliska”, 1752 r., Stara Pinakoteka, Monachium, wikimedia.org, domena publiczna

Kobiety Bouchera mają swój określony typ fizjonomiczny - łagodny owal twarzy, jasną różowawą bądź błękitnawą karnację, duże oczy, kształtne rozchylone usta. Artysta stworzył typ pięknej damy rokokowej, uważany za ówczesny kobiecy ideał piękna - zgrabnej, choć czasem obfitych kształtów, najczęściej wytwornie urodzonej.

Boucherowskie fête champêtre i fête galante

W twórczości Bouchera znajdują się reżyserowane, sielankowe sceny pasterskie, tzw. fête champêtre. Odbiciem plastycznym ówczesnych nastrojów uciech życia i zmysłowości są też tzw. fête galante: ujęcia dworskich zabaw, w których postacie oddają się beztroskim uciechom. Sceny fête champêtre i fête galante świadczą o zaangażowaniu malarza we współczesny temat rodzajowy i stały się przyczyną kąśliwego pseudonimu artysty jako „kronikarza”.

RNy6Y0uCOINYC
Ilustracja interaktywna w kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Françoisa Bouchera „Scena pastoralna”. Ukazuje trzy postacie na tle pejzażu. Po lewej stronie stoi kobieta w kapeluszu i przypatruje się siedzącej naprzeciw niej drugiej kobiecie, obok której na dudach gra młody mężczyzna. Postaciom towarzyszą zwierzęta: wół i owce. Pejzaż tworzą drzewa i bujne krzewy. Pomiędzy drzewami widoczne jest błękitne niebo z chmurami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Obraz przedstawia kuzynki Lisette i Babette z młodym pasterzem, który zdobywa sympatię swojej ukochanej, grając serenadę na dudach. 2. Arkadyjski spokój przeciwstawiania się hałaśliwemu i próżnemu życiu wielkich miast. 3. Idylliczna scena w otoczeniu natury podkreśla beztroskie życie mieszkańców wsi.
François Boucher, „Letnia scena pastoralna”, 1749 r., Wallace Collection, London, Anglia, imaginarymuseum.net, CC BY 3.0

Gniazdko z 1740 roku to obraz zaliczany do grupy fêtes galantes. Wśród kojącej, wdzięcznej scenerii parkowej (bliższej tak naprawdę pejzażowi teatralnemu niż żywej przyrodzie) rozgrywa się pasterska sielanka. W otoczeniu drzew, nad wodą rozgrywa się scena niczym z arkadyjskiej opowieści, z dala od miastowego zgiełku. Wytworność strojów połączona ze zwierzętami tworzy atmosferę tchnąca spokojem i sielanką. Gesty, spojrzenia postaci, karnacje ich ciał, nawet delikatnie połyskujące w słońcu draperie ubrań tworzą harmonijną całość. Urokliwe amory na fontannie wzmacniają kontekst miłosny sceny. 

R15D6gVeURssL1
François Boucher, „Gniazdko”, ok. 1740 r., Louvre-Lens, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Wiele też u Bouchera scen podejmujących tzw. tematykę rodzajową (genre). Tutaj salonowa arystokracja przebywająca w pięknym reprezentacyjnym pokoju je wspólny posiłek. Uważa się, że tutaj autor przedstawił swoją rodzinę, albo ideał swojej rodziny. Artysta pracował nad każdym detalem, czyniąc go nie tylko pięknym, ale także znaczącym, wiernie oddane są: lalka stojąca na nogach dziewczynki, meble, przedmioty stojące na stołach i na półkach. Na przykład Budda stojący na półce mówi o popularności chińskiej sztuki w tamtych czasach. Obraz nie tylko ukazuje szczęśliwą chwilę, ale także przybliża styl życia tamtych lat, ducha epoki.

R1DGBA6Cvx4Z11
Ilustracja interaktywna w kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Françoisa Bouchera „Śniadanie”. Ukazuje grupę osób w stylizowanym, barokowo-rokokowym wnętrzu, Scena przedstawia moment spożywania śniadania. Kobieta po lewej trzyma na kolanach dziecko, po prawej ogląda się na siedzącego chłopca. Kobieta w tle stoi, trzyma dzban. Po lewej stronie znajduje się wysokie okno, po którego lewym boku wisi ciężka kotara. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Obraz przekazuje ciepło relacji między członkami rodziny, dobrobyt, radość, miłość, zostają podkreślone przez ciepłą kolorystykę. 2. Ta praca między innymi zademonstrowała możliwości projektowe Bouchera. Artysta starannie i szczegółowo oddał wszystkie szczegóły wnętrza: ogromne pozłacane lustro, stary zegar ścienny, eleganckie skręcone nogi stołowe, piękny zestaw, ozdobne figurki na półkach, zabawki dla dzieci.
François Boucher, „Śniadanie”, 1739 r., kolekcja prywatna, jean-louis-etienne-mazamet.entmip.fr, CC BY 3.0
R1Gqb3fIUWvl6
Ćwiczenie 1
Wymień trzy obrazy François Bouchera.
RDVqkCUTTxfaW
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. François Boucher był znakomitym reprezentantem francuskiego Tu uzupełnij. Pracował dla metresy Ludwika XV - markizy Tu uzupełnij. Jego talent wypowiedział się głównie w technikach: graficznych, Tu uzupełnij, malarstwie olejnym, a także malarstwie ściennym oraz projektach dekoracji teatralnych. Bardzo często podejmował w swojej twórczości tematykę Tu uzupełnij, która była tylko pretekstem do ukazywania erotycznych kobiecych aktów.
RzqAoXTxdHpx0
Ćwiczenie 3
Dopasuj odpowiednią nazwę do przytoczonej definicji.

Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. scena rodzajowa, genre, 2. fête galante, 3. fête champêtre - pasterska scena; w malarstwie i grafice, zwłaszcza XVIII wieku, sielankowe sceny z życia pasterzy.
Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. scena rodzajowa, genre, 2. fête galante, 3. fête champêtre - przedstawienie wytwornego towarzystwa na tle przyrody w scenach zabaw parkowych, koncertów, posiłków pod gołym niebem i zalotów miłosnych; charakterystyczny temat dworskiego malarstwa rokokowego XVIII w.
Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. scena rodzajowa, genre, 2. fête galante, 3. fête champêtre - przedstawienie w malarstwie, grafice, rzeźbie sceny z życia codziennego, również sceny związane ze zwyczajami lub obrzędami, a także życiem towarzyskim.
R1MeB8hY3mA5H
Ćwiczenie 4
Wskaż miejsce przechowywania podanych dzieł. Diana odpoczywająca po kąpieli Możliwe odpowiedzi: 1. Luwr, 2. Wallace Collection Londyn, 3. Ermitaż w Sankt Petersburgu. Madame de Pompadour Możliwe odpowiedzi: 1. Luwr, 2. Wallace Collection Londyn, 3. Ermitaż w Sankt Petersburgu. Toaleta Wenus Możliwe odpowiedzi: 1. Luwr, 2. Wallace Collection Londyn, 3. Ermitaż w Sankt Petersburgu.
RbVZbMyBVXQLw
Ćwiczenie 5
Określ tematykę wymienionych dzieł Françoisa Bouchera. Toaleta Wenus Możliwe odpowiedzi: 1. fête champêtre, 2. akt, 3. scena rodzajowa, genre, 4. scena mitologiczna. Odaliska Możliwe odpowiedzi: 1. fête champêtre, 2. akt, 3. scena rodzajowa, genre, 4. scena mitologiczna. Śniadanie Możliwe odpowiedzi: 1. fête champêtre, 2. akt, 3. scena rodzajowa, genre, 4. scena mitologiczna. Scena pastoralna Możliwe odpowiedzi: 1. fête champêtre, 2. akt, 3. scena rodzajowa, genre, 4. scena mitologiczna
R181I6maPkfe9
Ćwiczenie 6
RawPjfWVM57LM
Ćwiczenie 7

Słownik pojęć

Atrybut
Atrybut

przedmiot lub symbol pozwalający zidentyfikować przedstawianą postać, dodany jako jej znak rozpoznawczy.

Buduar
Buduar

pokój kobiecy niewielkich rozmiarów, sytuowany często między salonem a sypialnią, wytwornie umeblowany (fotele, krzesła, sofy, stoliki, biureczka, niekiedy łoże), zdobiony obrazami (najczęściej o charakterze sentymentalno- erotycznym).

Chinoiserie
Chinoiserie

motyw chiński występujący w sztuce europejskiej od XVII wieku; znamienny przejaw zainteresowania sztuką Azji.

Fête champêtre
Fête champêtre

pasterska scena; w malarstwie i grafice, zwłaszcza XVIII wieku, sielankowe sceny z życia pasterzy

Fête galante
Fête galante

franc. wytworna zabawa. Przedstawienie wytwornego towarzystwa na tle przyrody w scenach zabaw parkowych, koncertów, posiłków pod gołym niebem i zalotów miłosnych; charakterystyczny temat dworskiego malarstwa rokokowego XVIII w.

Gobelin
Gobelin

określenie tkanin dekoracyjnych typu tapiseria, stosowane od 1667, gdy na zlecenie Ludwika XIV rozpoczęto produkcję gobelinów w podparyskiej manufakturze odkupionej od rodziny Gobelin.

Malarstwo olejne
Malarstwo olejne

technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami olejnymi, w których spoiwem jest głównie olej lniany; za podłoże malarskie służą najczęściej drewno, płótno, blacha, rzadziej papier lub pergamin.

Odaliska
Odaliska

biała niewolnica albo konkubina w haremie sułtana tureckiego.

Oeuvre
Oeuvre

całość dorobku danego artysty, wszystkie jego dzieła.

Pastel
Pastel

technika malarska posługująca się pastelami czyli farbami uformowanymi w cienkie, miękkie pałeczki z pigmentów, kredy, gipsu i małej ilości spoiwa (gł. gumy tragantowej), mająca charakter pośredni między rysunkiem a malarstwem.

Scena rodzajowa, genre
Scena rodzajowa, genre

przedstawienie w malarstwie, grafice, rzeźbie sceny z życia codziennego, również sceny związane ze zwyczajami lub obrzędami, a także życiem towarzyskim.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Monika Bielska‑Łach, Anna Manteuffel‑Szarota, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2005.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Wielcy Malarze, Francois Boucher, nr 78, Eaglemoss Polska, 1998.

Couchoud J.P., Sztuka francuska II, E. Bąkowska (tłum.), WAiF, Warszawa 1981.

Dulewicz A., Encyklopedia sztuki francuskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Tomkiewicz W., Rokoko, Arkady, Warszawa 1988.