Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Część 1

Temat : Poznajemy niedźwiadka Wojtka, który walczył wraz z polskimi żołnierzami podczas II wojny światowej. Porozmawiamy o przyjaźni.

RazdbfLaUqAsn

Przyjaciel Chips

Fragment książki Łukasza Wierzbickiego pt. „ Dziadek i niedźwiadek”

Wielki łaciaty pies hasał z wywieszonym jęzorem wokół pojazdów.
Gdy spostrzegł niedźwiadka, doskoczył, obwąchał go, zamerdał ogonem, szczeknął przyjaźnie i puścił się biegiem wzdłuż namiotów. Kogo jak kogo, ale Wojtka nie trzeba było dwa razy zapraszać do zabawy. Natychmiast ruszył w pościg za dalmatyńczykiem. Nagle pies zatrzymał się, a rozpędzony niedźwiadek wpadł na niego i obaj poturlali się po ziemi. Cóż to była za radość!

Ilustracja do tekstu:

Bawiące się zwierzęta: turlające się , dookoła pustynia, namioty wojskowe

- Wreszcie Wojtek znalazł przyjaciela – ucieszył się Staszek.

- Raczej towarzysza zabaw – sprostowałem. – Nie zapominaj, że to zwierzęta.

- Sądzisz, że zwierzęta się nie przyjaźnią? – zdziwił się Staszek.

- Ot, ganiają po prostu. Trudno tu mówić o przyjaźni – wzruszyłem ramionami. /…/

Kąpiel Chipsa zawsze kończyła się tak samo. Zaciekawiony Wojtek zjawiał się w pralni, zaglądał do balii z wodą, w której siedział kolega, i… zabawa zaczynała się na nowo. Zwierzaki wyskakiwały i wskakiwały do miednicy, rozlewały wodę, taplały się w błocie… . Tak, Wojtek i Chips uwielbiali się bawić.

Pewnego razu umęczony zabawą miś zasnął tak mocno, że przespał śniadanie i nie zbudził się nawet, gdy wymykaliśmy się ze Staszkiem z namiotu. Wsiadaliśmy właśnie do ciężarówki, by jechać na poligon, gdy zjawił się Chips i zaczął nas obszczekiwać.

- Hau, hau, hauauau…!!!

- Szukasz Wojtka? Śpi w namiocie, tam go znajdziesz – zawołałem.

- Poczekaj, on chce nam coś powiedzieć. – Staszek kucnął przed psiakiem. – Co się stało, kolego?

Dalmatyńczyk podskoczył i wykonał kilka susów, jakby zapraszał nas, byśmy za nim pobiegli.

- Prowadź!

Popędziliśmy za Chipsem. Pies minął kuchnię, pralnię, biegł dalej i zatrzymał się dopiero za bramą wjazdową do obozu, za którą rozciągała się bezkresna pustynia. Ujrzeliśmy tropy niedźwiadka na pisaku.

- Miś zbudził się i pobiegł nas szukać – martwił się Staszek.

- Hau, hau, hauauau…- Chips ujadał w kierunku śladów przysypywanych powoli przez piasek.

- Mądry psiak. Dobrze, że nas zaalarmowałeś. – Poczekajcie, zaraz wrócę! – zawołał i pognał do obozu. Po chwili rozległ się warkot motoru. To Staszek uruchomił naszą ciężarówkę.

- Jedziemy na poszukiwania! Wskakujcie! – zawołał przez okno.

Ulokowaliśmy się z Chipsem w szoferce. Ruszyliśmy przez pustynię. Choć bacznie się rozglądaliśmy, Wojtka nigdzie nie było widać. Z mozołem wspinaliśmy się na wydmę, zjeżdżaliśmy w dół, potem znów w górę… aż ogarnął mnie strach, że sami się zgubimy pośród bezkresnych piasków.

- Hau, hau, hau! – rozszczekał się nagle Chips.

Sięgnąłem po lornetkę. Daleko na horyzoncie ukazał się Wojtek. Biedak wlókł się z wywieszonym jęzorem.

Tiiit! Zatrąbiliśmy klaksonem, by go przywołać. Spragniony miś dopadł samochodu. Staszek postawił przed nim wiadro wody. Niedźwiadek wsadził łebek do środka i pił łapczywie.

- Hau, hau, hau! – Chips skakał dookoła i poszczekiwał radośnie.

- Myślę, że to pierwszy i ostatni raz, kiedy nasz miś samowolnie oddalił się z obozu – Staszek z uśmiechem obserwował, jak Wojtek pakuje się cały mokry do ciężarówki.

- Szkoda tylko, że zachlapał całe siedzenie – skrzywiłem się.

- PRZYJACIEL szybko osuszy misia – rzekł Staszek przyglądając się, jak dalmatyńczyk wskakuje do szoferki i zlizuje wodę z niedźwiedziego futra.

„Przyjaciel – pomyślałem. – Czy wydawało mi się, czy Staszek szczególnie głośno wypowiedział to słowo?”.

Chips prężył pierś i machał wesoło ogonem. Miał powody do dumy. Po pierwsze, wyratował kolegę z tarapatów, po drugie, udowodnił coś, w co wcześniej wątpiłem. To mianowicie, że zwierzęta potrafią się wspaniale bawić, ale też i prawdziwie z sobą przyjaźnić.”

Rvc0x3g2NIePm

Fotografia Wojtka i polskiego żołnierza

RUC2AkXxltOVy

Pomnik niedźwiadka Wojtka w Edynburgu

Uwagi metodyczne:

Materiały dydaktyczne:

  1. Aktywne słuchanie

Nauczyciel czyta fragment tekstu „ Przyjaciel Chips”, z książki Łukasza Wierzbickiego „Dziadek i Niedźwiadek” (Pointa, Konstancin 2009) (strona 47 od „Wielki łaciaty pies… do Cóż to była za radość!). Uczniowie słuchają i zastanawiają się nad odpowiedzią na pytanie, kim był Wojtek?

  1. Ćwiczenia w rozumieniu tekstu

Uczniowie nazywają bohaterów, wyobrażają ich sobie, ustnie opisują swoje wyobrażenia bohatera.

  1. Słuchanie opowiadania nauczyciela

Nauczyciel opowiada o historii Wojtka – niedźwiadka, który wraz z żołnierzami Armii Andersa przeszedł przez szlak bojowy, opisanej w książce „Dziadek i niedźwiadek”. Ilustruje opowiadanie zdjęciami, mapą, prezentacją, filmem…

  1. Słuchanie aktywne

Uczniowie słuchając tekstu czytanego przez nauczyciela szukają odpowiedzi na pytanie, czy zwierzęta mogą się przyjaźnić.



Część 2

Temat: Porozmawiajmy o przyjaźni wśród zwierząt na podstawie lektury. Scenki dramowe.

Ćwiczenie 1

Co mówi Chips żołnierzom? Napisz.

Ilustracja na której widać zdenerwowanego psa dalmatyńczyka, który przekazuje żołnierzowi w polskim polowym mundurze informację o tym, że jego przyjaciel zginął na pustyni. W chmurce znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze: Hau, hau, hauuuuu! Łau, łauuuuu!

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

O czym rozmawiają przyjaciele? Przetłumacz ich mowę i zapisz zdania pod ilustracją.

Ilustracja na której widać szczęśliwego psa dalmatyńczyka, który radośnie macha ogonem i coś mówi do swojego przyjaciela niedźwiadka. Niedźwiadek równie szczęśliwy także coś mówi swojemu przyjacielowi. W chmurce znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze: „Hau, hau, hau” i „Mrrr, mrrrr…”

Wojtek:………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………… Chips:………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… Wojtek:………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………….

Uwagi metodyczne:

  1. Ćwiczenia w czytaniu
    Samodzielne czytanie tekstu i szukanie potwierdzeń poglądu, że zwierzęta mogą się przyjaźnić. Zaznaczanie fragmentów potwierdzających tezę.

  2. Scenki dramowe
    Odgrywanie scenek – dialog między Wojtkiem a Chipsem po przygodzie przeżytej w ciągu dnia.

  3. Ćwiczenia w budowaniu krótkiego tekstu informacyjnego.

Minikomiks 1 - opisujący sytuację, w której dalmatyńczyk chce powiedzieć o zagrożeniu niedźwiedzia. Uczniowie „tłumaczą” język psa na informację. Zapisują zbudowane zdanie/zdania.

Minikomiks 2 – dalmatyńczyk rozmawia z niedźwiadkiem po przygodzie przeżytej w ciągu dnia. W dymkach wyrazy dźwiękonaśladowcze (hau, mrrrr). Uczniowie „tłumaczą” język zwierząt. Zapisują zdania.

  1. Ćwiczenia językowe
    Wyszukiwanie w pierwszej części tekstu wyrazów nazywających czynności i stany (co robi?). Podkreślanie wyrazów w tekście.



Część 3

Temat: Sprawdzimy, co zapamiętaliśmy z opowiadań o niezwykłym niedźwiadku Wojtku.

RazdbfLaUqAsn1

Tytuł książki: „Dziadek i niedźwiadek”

Autor: Łukasz Wierzbicki

Opowiadanie: „Przyjaciel Chips”

Czas akcji: II Wojna Światowa

Miejsce akcji: pustynia w Afryce

Bohaterowie:

Czytamy z podziałem na role.

Chips

Wojtek

Staszek

Narrator

Wpisz imiona czytających osób.

Ćwiczenie 3

Kto z kim rozmawia?

„- Sądzisz, że zwierzęta się nie przyjaźnią? – zdziwił się Staszek.

- Ot, ganiają po prostu. Trudno tu mówić o przyjaźni – wzruszyłem ramionami. /…/”

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4

Kto z kim rozmawia?

„- Hau, hau, hauauau…!!!

-Szukasz Wojtka? Śpi w namiocie, tam go znajdziesz – zawołałem.”

uzupełnij treść
R1KC5nzt72j0W
Ćwiczenie 5
zadanie interaktywne
R1RWHQ7KBLNvb
Ćwiczenie 6
Wybierz prawidłową odpowiedź Niedźwiadek, który walczył wraz z polskimi żołnierzami na froncie II Wojny Światowej nazywał się 1. Persji, 2. Niejadek, 3. armaty, 4. Chips, 5. Szkocji, 6. Polsce, 7. czołgi, 8. Wojtek, 9. grać na pianinie, 10. kąpiele w balii, 11. czytać książki, 12. skrzynię z amunicją.

Wojtek lubił 1. Persji, 2. Niejadek, 3. armaty, 4. Chips, 5. Szkocji, 6. Polsce, 7. czołgi, 8. Wojtek, 9. grać na pianinie, 10. kąpiele w balii, 11. czytać książki, 12. skrzynię z amunicją i jeździć w szoferce wojskowej ciężarówki.

W czasie walk nosił różne ciężkie rzeczy, których człowiek nie mógłby unieść w pojedynkę, na przykład 1. Persji, 2. Niejadek, 3. armaty, 4. Chips, 5. Szkocji, 6. Polsce, 7. czołgi, 8. Wojtek, 9. grać na pianinie, 10. kąpiele w balii, 11. czytać książki, 12. skrzynię z amunicją.

Po zakończeniu wojny zamieszkał w 1. Persji, 2. Niejadek, 3. armaty, 4. Chips, 5. Szkocji, 6. Polsce, 7. czołgi, 8. Wojtek, 9. grać na pianinie, 10. kąpiele w balii, 11. czytać książki, 12. skrzynię z amunicją w ZOO.

Śmiech to zdrowie

Scenka przedstawiająca ogród ZOO, dziadek z wnuczkiem za rękę. W klatkach zwierzęta (niedźwiedź w klatce na pierwszym planie, po lewej stronie nosorożec, po prawej stronie hipopotam a za nim żyrafa). Zwierzęta wyraźnie przyglądają się ludziom.

W chmurce (dziadek mówi do wnuczka)

Pamiętaj wnuczku, ZOO to takie miejsce, do którego przychodzą ludzie, żeby mogły ich oglądać zwierzęta…

Wpisz nazwy zwierząt znajdujących się w klatkach na ilustracji.

W pierwszej klatce od lewej strony jest ………………………………………

W drugiej klatce jest……………………………………………………………

W trzeciej klatce jest……………………………………………………………

W czwartej klatce jest…………………………………………………………

Sprawdź w słowniku poprawność pisowni.

Uwagi metodyczne :

  1. Ćwiczenia w czytaniu
    Czytanie wybranych fragmentów tekstu z podziałem na role.

  2. Kto z kim rozmawia?
    Ćwiczenia sprawdzające rozumienie czytanego tekstu. Uczniowie czytają fragmenty opowiadania zamieszczonego w książce, ustalają kto z kim prowadzi dialog i zapisują imiona rozmówców.

  3. Ćwiczenia językowe.
    Wypełnianie tabeli z czasownikami z tekstu. Utrwalanie umiejętności przekształcania czasowników w różnych czasach.

  4. Ćwiczenia sprawdzające Umiejętność czytania i zapamiętanie informacji z opowiadań nauczyciela o historycznym niedźwiadku. Wykreślanie z tekstu niepotrzebnych wyrazów.

  5. Śmiech to zdrowie
    Uczniowie oglądają ilustrację, wpisują nazwy zwierząt ze zwróceniem uwagi na ortografię.

  6. Zadanie domowe - wyszukiwanie ciekawostek o niedźwiadku Wojtku.