Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rs3s789rP2wec
Grafika przedstawia dwie ludzkie głowy, znajdujące się na przeciw siebie. W głowie po lewej stronie widoczny jest znak zapytania, a w głowie po prawej - świecąca się żarówka.

Co mówią pytania?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kto pyta, nie błądzi... Na pewno znasz to powiedzenie, które wskazuje na wiodącą rolę pytań w życiu ludzkim. Dzięki zadawaniu ich sobie i innym zdobywamy wiedzę, wyznaczamy cele do realizacji – pytania łączą to, co wiemy, z tym, czego nie wiemy. Są pomostem między teraźniejszością a przyszłością. Jednak nie wydaje się, by obietnicę płynącą z mądrości ludowej można było traktować dosłownie. Pytania nie uchronią nas od błędów, choć to one sprawiają, że możemy na błędach uczyć się. Dzięki dobrze postawionemu pytaniu potrafimy dostrzec swoje dotychczasowe przekonania, które doprowadziły nas do zbłądzenia, czyli sytuacji, w której wolimy dłużej nie pozostawać. Niemniej można do woli stawiać pytania, które nic nie zmieniają, nie otwierają przed nami ani perspektyw poznawczych, ani decyzyjnych. Przyjrzyj się, dokąd zmierzamy, gdy formułujemy pytania.

Twoje cele
  • Omówisz strukturę zdania pytającego i czym różni się ono od zdania w sensie logicznym.

  • Dowiesz się, czym się różnią pytania do rozstrzygnięcia od pytań do uzupełnienia.

  • Podasz przykłady pytań do rozstrzygnięcia oraz pytań do uzupełnienia.

  • Scharakteryzujesz założenia (przesłanki) pytania.

  • Wskażesz założenia przykładowych pytań.

  • Zwrócisz uwagę na to, czym jest pytanie źle postawione, i jakie konsekwencje może nieść ze sobą.