Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dm1aiJTKmpC
Zdjęcie przedstawia ciemną polanę, na której stoi w pobliżu siebie trzech mężczyzn. Oświetlają przed sobą przestrzeń latarkami.

Człowiek wobec wojennej grozy. Liryki Baczyńskiego, Borowskiego i Różewicza

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wybuch II wojny światowej był strasznym przeżyciem dla młodych ludzi urodzonych w niepodległej Polsce. Runął znany im świat. Codziennością stały się naloty bombowe, rozstrzeliwania, łapanki, wywożenie na przymusowe roboty i do obozów koncentracyjnych, wysiedlenia z gospodarstw. Najgorszy był strach i konieczność pogodzenia się z realiami życia wojennego.

Twoje cele
  • Wskażesz skutki moralne wojny opisywane w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Borowskiego i Tadeusza Różewicza.

  • Objaśnisz, na czym polegał tragizm pokolenia dotkniętego wojną.

  • Rozpoznasz funkcję aluzji biblijnych w wierszu Ocalony Tadeusza Różewicza.

  • Scharakteryzujesz wpływ doświadczenia wojny na uczucia religijne podmiotu lirycznego wierszy Tadeusza Różewicza.