Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RV8iwRRAJMpoR
Obraz przedstawia gęsty las. Na niewielkiej polanie, w pobliżu potężnych drzew widoczni są dwaj myśliwi, ksiądz oraz młoda kobieta i mężczyzna. Tę ostatnią dwójkę atakuje niedźwiedź, stojący na tylnych łapach.

Myśl Immanuela Kanta: część 6. Wolność podstawą moralności

Franciszek Kostrzewski, Polowanie, ilustracja do IV księgi "Pana Tadeusza"
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dla Kanta „prawo moralne we mnie” jest faktem całkowicie niekwestionowalnym. Jeżeli prawo to istnieje w ludziach, czyli nie jest narzucone z zewnątrz, to znaczy, że jesteśmy istotami wolnymi – nikt i nic nie może nam dyktować, co mamy czynić.

Ale jak to wykazać? Jak pogodzić wewnętrzne poczucie wolności ze świadomością otaczającego nas deterministycznego świata przyrody, którego jesteśmy częścią?

Nie można dowieść ludzkiej wolności, jednak należy założyć jej istnienie, aby moralność była w ogóle możliwa. Problemem etycznym dla Kanta jest cel, który przyświeca nam, gdy coś robimy. Czy robimy coś dla dobra samego w sobie, czy dlatego, że np. boimy się złamania jakiegoś prawa albo przykazania? Aby uprościć tę kwestię Kant wprowadza rozróżnienie: czyny pierwszego typu nazywa czynami moralnymi, a drugiego typu - legalnymi.

Twoje cele
  • Poznasz założenia etyki Kanta.

  • Przeanalizujesz wpływ stwierdzeń Kanta dotyczących wolności na teorię prawa.

  • Przywołasz przykłady czynów moralnych i legalnych, według rozróżnienia Kanta.