Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ROVPGecMD4nvi
Ilustracja przedstawia skrzynię zdobioną mozaikami. Na ciemnym tle znajdują się rysunki różnych postaci męskich i żeńskich ustawione w 3 poziome rzędy. W pierwszym rzędzie dominują sceny, w których duża postać męska siedzi na krześle, a inne jej usługują, przygrywają na harfie i innych instrumentach. W drugim rzędzie znajdują się sceny z wypasu krów i owiec. W trzecim rzędzie postacie męskie i żeńskie niosą na plecach worki i prowadzą konie.

Lud wynalazców. Starożytni Sumerowie

Zdjęcie przedstawia tzw. Sztandar z Ur. W rzeczywistości jest to drewniana skrzynia o wymiarach 20 × 50 cm z III tysiąclecia p.n.e. Pokryta jest z każdej strony mozaikami. Z jednej strony zostało ukazane życie Sumerów w czasie pokoju (na zdjęciu), z drugiej – w czasie wojny. Jeden z najsłynniejszych zabytków sztuki sumeryjskiej. Obecnie znajduje się w Muzeum Brytyjskim w Londynie. Zwróć uwagę, że niektóre postaci są większe od innych. Świadczy to o ich wyższym statusie społecznym.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Tajemniczy lud Sumerów pojawił się w południowej Mezopotamii (nazwanej od nazwy ludu Sumerem) w IV tysiącleciu p.n.e. Do czasów podboju całego regionu przez Akadów w połowie XXIV w. p.n.e. wytworzył oryginalną cywilizację, z której osiągnięć korzystali nie tylko zdobywcy, ale także inne ludy. Włącznie z nami.

R18G1gftVMdvM1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia. Czwarte tysiąclecie przed naszą erą – Pojawienie się ludu Sumerów w Mezopotami.  Czwarte tysiąclecie przed naszą erą – Wynalezienie brązu i pierwsze wyprodukowanie szkła.  30 – 27 wiek przed naszą erą – Okres wczesnodynastyczny państwa egipskiego. 24 wiek przed naszą erą – Podbicie regionu Mezopotamii przez Akadów. 21 wiek przed naszą erą – Spisanie poematu Emerkar i pan Aratty.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz rozwój pisma wymyślonego przez Sumerów.

  • Scharakteryzujesz elementy dziedzictwa sumeryjskiego w naszej codzienności i przełomowe wynalazki, które im zawdzięczamy.

  • Porównasz życie ucznia w szkole sumeryjskiej i współczesnej.

  • Ocenisz wartość historyczną źródła dotyczącego dziejów Sumeru.