Jednym z najwszechstronniejszych osiemnastowiecznych uczonych, był szwajcarski matematyk i fizyk Leonhard Euler.
Podobno Eulerowi zadano kiedyś zagadkę, której wersja współczesna jest następująca:
Dwa pociągi, znajdujące się w odległości , jadą z prędkością naprzeciw siebie po tym samym torze. Między nimi lata mucha. Zaczyna od środka, dolatuje do pierwszego pociągu, zawraca, leci do drugiego itd. Mucha lata z prędkością . Jaką długość będzie miała droga, którą pokona mucha, zanim pociągi się spotkają?
Euler od razu odpowiedział, że .
Na to rozmówca powiedział z podziwem:
- No, od razu wpadłeś na prosty sposób. Większość ludzi próbuje zsumować nieskończony ciąg geometryczny.
Na to Euler odpowiedział:
- Ale ja właśnie to zrobiłem!
Przeczytaj uważnie treści zawarte w tym materiale i spróbuj rozwiązać powyższe zadanie, nie uciekając się do narzędzi matematyki wyższej.
W tym materiale bowiem pokażemy jak razić sobie z zadaniami na prędkość – drogę – czas, które można zakwalifikować do grupy „naprzeciw siebie”.
Przeanalizujesz i rozwiążesz zadania tekstowe.
Wykorzystasz umiejętności z różnych obszarów wiedzy matematycznej do określenia ich przydatności w najefektywniejszym rozwiązaniu zadań na prędkość – drogę – czas.