Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RYy2GutD65z5J
Płótno przedstawia portret rodzinny. Jest to moment adopcji. Światłocieniem została wyróżniona w pierwszy palnie kobieta, chcąca być matką. Ubrana w srebrną, lśniącą suknię. Ręce ma wyciągnięte do małe chłopca, który spogląda na nią prosząco o bliskość. Po prawej stronie na dywanie kuca kobieta z czepkiem na głowie, w ciemnej sukni, tuli najmniejsze dziecko. Jej oczy skierowane ku górze. Jej lewa dłoń wypuszcza chłopca ku kobiecie. Prosi niebo o dom dla dzieci. W samym centrum mężczyzna w czarnym garniturze. Pewnie spogląda na widza. W ręku trzyma kartę z piórem, które odbiera od innego starszego mężczyzny.

Nowe mody i styl życia

Ferdinand Georg Waldmüller, Adopcja, 1847 r. Obraz znajduje się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Źródło: dostępny w internecie: ocdn.eu, tylko do użytku edukacyjnego.

Rewolucja przemysłowa oraz okres rewolucji francuskiej i epoki napoleońskiej wywołały zarówno przemiany społeczne, jak i kulturowe oraz ideologiczne. Co uległo zmianie? Czym cechowały się zmiany? Czy były tylko zmianami samymi w sobie, czy także wyrazem idei, poglądów?

Rk8VQ83Ifv3rA1
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Scharakteryzujesz styl życia społeczeństwa I połowy XIX w.

  • Wymienisz style w modzie I połowy XIX w.

  • Opiszesz charakterystyczne cechy mody I połowy XIX w.