Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RomBvb0HRXwwF
Fotografia przedstawia mężczyznę siedzącego przy biurku w ujęciu z góry. Mężczyzna jest ubrany w koszulę i ma splecione dłonie na głowie jakby się martwił. Na biurku widać laptop, kawę, klaps używany przy kręceniu filmu, roślinę w doniczce, aparat fotograficzny, zapisane kartki i długopis.

Etyka mediów i dziennikarzy

Źródło: lukasbieri, domena publiczna.

Środki masowego przekazu (media, mass media, publikatory) są środkami społecznego komunikowania o szerokim zasięgu. Przekazują informacje, zapewniają rozrywkę, umożliwiają komunikację między ludźmi, a także kształtują opinię publiczną. Ostatni z wymienionych aspektów jest tak ważny, że media są często nazywane czwartą władzą. Fundamentalnymi zasadami są wolność i pluralizm mediów, które stanowią nieodzowne elementy państwa demokratycznego i społeczeństwa obywatelskiego.

Władze państwowe dzięki wprowadzanym regulacjom prawnym określają organizacyjne ramy działania rynku mediów. Natomiast wśród wielu czynników wpływających na ich funkcjonowanie i postrzeganie przez społeczeństwo kluczowy jest wymiar etyczny, w szczególności etyka dziennikarzy.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz elementy składowe etyki mediów.

  • Porównasz zakres wolności mediów w wybranych państwach.

  • Poznasz podstawowe zasady etyczne w pracy dziennikarza.

  • Przeanalizujesz przejawy naruszenia zasad etycznych przez dziennikarzy.

  • Uzasadnisz stwierdzenie o konieczności etycznego działania mediów.