Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RQSEcf5y6ag7p
Ilustracja przedstawia pień drzewa wyrastający z ziemi. Wokół drzewa znajdują się rozsypane jesienne pożółkłe liście oraz zielone liście. Z tyłu ilustracji widać taflę jeziora oraz kępę drzew.

Laura i Filon Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej jako nawiązanie do sielanki oświeceniowej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Wiesław Pusz Myśli

Każda reguła usycha bez wyjątku.

mysli Źródło: Wiesław Pusz, Myśli, Łódź 2011.

Czy literatura może mieć moc długiego trwania? To na pozór banalne pytanie, na które z pewnością możesz odpowiedzieć twierdząco, pokazuje, że literatura i kultura przenikają się wzajemnie, tworząc sieć powiązań pełną wątków i motywów, które mogą się powtarzać lub – co ciekawsze – być twórczo modyfikowane. Zabieg polegający na przekształcaniu tematów utrwalonych wcześniej w literaturze i kulturze nazywa się reinterpretacją. Wykorzystuje go między innymi Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska w wierszu pt. Laura i Filon, którego tytuł odsyła do znanej sielanki sentymentalnej, powstałej w okresie oświecenia.

Twoje cele
  • Wskażesz konwencjonalne chwyty sielankowe w wierszu Laura i Filon Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

  • Przeanalizujesz, na czym polega reinterpretacja konwencji sentymentalnej.

  • Scharakteryzujesz postawę Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej wobec tradycji literackiej.