Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rd5VBGdjEq9cQ
Obraz przedstawia wydarzenia rewolucji lipcowej wymierzonej przeciwko panowaniu króla Francji, Karola Dziesiątego. Nad całością kompozycji dominuje alegoryczna figura Wolności. Jest ona ukazana jako młoda kobieta, w czerwonej czapce frygijskiej. Kobieta idzie przez pole walki ze strzelbą w lewej ręce i trójkolorowym sztandarem w prawej ręce. Za kobietą podążają rewolucjoniści. Po jej prawej stronie podąża przedstawiciel klasy średniej - mężczyzna w cylindrze. Po lewej młody chłopiec trzymający w obu rękach pistolety, reprezentujący klasę robotniczą. Rewolucjoniści idą do przodu po leżących na ziemi ciałach ludzi poległych w walce o wolność.

Geneza społeczeństwa obywatelskiego

Źródło: domena publiczna.

Każdy z nas jest obywatelem jakiegoś państwa. Oprócz obywatelstwa łączy nas z nim wiele innych więzi: wspólne pochodzenie, patriotyzm, religia, kultura oraz język. Dlatego czujemy się jego częścią i chcemy, aby państwu i jego mieszkańcom działo się jak najlepiej. W tym celu często angażujemy swój czas i potencjał w działania na rzecz państwa, narodu czy społeczeństwa. Najłatwiej angażować się w działalność na obszarze, na którym żyjemy i mieszkamy, w szeroko rozumianym społeczeństwie lokalnym. Aby to było możliwe, muszą istnieć pewne uregulowania prawne, pozwalające obywatelom na działanie w ramach społeczeństwa obywatelskiego.

Funkcjonowanie społeczeństwa demokratycznego jest jedną z podstaw demokracji – dzięki temu obywatele mają wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. Inaczej wygląda sytuacja w państwach niedemokratycznych, gdzie wszelkie działania społeczeństwa obywatelskiego są niszczone przez władze. W XX wieku w Polsce mieliśmy do czynienia z państwem niedemokratycznym, tępiącym przejawy społeczeństwa obywatelskiego w czasach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz z rozwojem państwa demokratycznego po przemianach 1989 roku w III Rzeczypospolitej Polskiej.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcie „społeczeństwo obywatelskie”.

  • Przeanalizujesz idee społeczeństwa obywatelskiego na ziemiach polskich.

  • Scharakteryzujesz etapy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce XX wieku.

  • Podasz przykłady działania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce XXI wieku.